כזאת אני רוצה: Sony QX10

"רוצה" זה מושג מאוד אמורפי לפעמים. אין ב"רוצה" שום הגדרה אופרטיבית, אין פה הצהרת כוונות ברורה כמו ב"צריך", אין לו"ז מתי אקנה את המוצר הזה, או אפילו איזושהי הערכה על טווח המחירים שאני מוכן אהיה לשלם עליו. החפיץ שבו יעסוק הפוסט הזה הוא בדיוק כזה. אין לי מושג מתי אקנה אותו אם בכלל, אני לא סגור אם אני צריך אותו, ובכל זאת, בא לי עליו, להניח עליו את הידיים, לפחות לנסות אותו ולראות אם באמת מדובר במשהו מעניין או בסתם פלופ.

ואחרי ההקדמה הפילוסופית הזאת, אגיע לעיקר. את ה-DSC-QX10, וה- DSC-QX100, השיקה סוני השנה בחודש ספטמבר, ומאז אני די חם עליהן (בעיקר על ה-QX10, אבל נגיע לזה אח"כ). מדובר במצלמה לכל דבר, המתחברת אל תושבת קטנה המותקנת על הטלפון, ואמורה לשפר את יכולות הצילום שלו באופן משמעותי. עם זאת, האמת חייבת להיאמר כאן, זו לא הפעם הראשונה שאנחנו רואים מצלמה חיצונית המתחברת אל טלפון סלולרי. בראשית שנות ה-2000, עוד בימים בהם מצלמה היתה עדיין פיצ'ר נדיר בטלפונים סלולריים, הציגה נוקיה אביזר בשם Fun Camera שמתחבר למכשירי נוקיה 6100, ונוקיה 3100 (כן כן, "נוקיה צביקה פיק"), שהוא למעשה מצלמה דיגיטלית הנשלטת מהטלפון עצמו. כמו כן, פחות או יותר באותה תקופה, היצרנית SK הציעה מודול מצלמה שמתחבר למכשירים שלה ומוסיף להם יכולות צילום. אז מה ההבדל בין העדשות של סוני לבין אבות אבותיה (מלפני עשר שנים)? ובכן, כמו ההבדל בין גלאקסי אס 4 לנוקיה 3100, שמיים וארץ.

Nokia Fun Camera


ראשית, לא מדובר באביזר נלווה למכשיר ספציפי. סוני בחרה לתפוס קהל יעד רחב ככל האפשר ובחרה שלא להגביל את המשתמשים במצלמות האלו רק לבעלי מכשירי אקספיריה, כי אם לכל מכשיר אחר, בתנאי שמדובר במכשיר אנדרואיד או רחמנא ליצלן, אייפון (בעלי בלקברי ו-Windows Phone 8, תתפלאו לשמוע ששוב נשארתם בחוץ). שנית, מדובר כאן כנראה בחפיץ שאינו סתם גימיק, והגיוני להניח שהמצלמה הזאת איכותית מאוד. איך אני מגיע להנחה כזאת? לסוני יש היסטוריה ארוכה של מצלמות מצוינות בין אם מצלמות "רגילות", ובין אם במצלמות שהיא משלבת בטלפונים הסלולריים שלה. מעבר לכך,  לסוני יהיה קשה מאוד לשכנע בעלי מכשירים סלולריים מודרניים לקנות כזאת מצלמה במידה והיא לא מספקת תוצאות יותר מלהיבות ממה שמסוגלים להפיק הגלאקסי אס 4 והאייפון 5 אס, ולא מדובר באתגר פשוט.

QX10 (קרדיט: יח"צ)


אז מלבד איכות, מה עוד מלהיב אותי במצלמה הזאת? טוב שלא שאלתם, אענה בכל זאת. היא מתחברת ב-Wifi לטלפון שלכם. כן כן, הקישורית שסביר להניח שממילא אתם שוכחים תמיד להשאיר פתוחה. בגלל שמדובר בחיבור אלחוטי, אין הכרח להשאיר את העדשה מחוברת לטלפון עצמו. זוכרים כמה התלהבנו ממצלמות עם מסך מסתובב וכמה זה ורסטילי שאפשר לצלם מכל זוית כמעט שרוצים? תחשבו על מצב שבו אתם מניחים את העדשה במקום אחד והולכים לצלם ממקום אחר, נסו לעשות את זה עם מצלמת הפוקט שלכם. אגב, הצימוד בין המכשיר למצלמה מתבצע דרך קישורית NFC, מה שאומר שתהליך הצימוד בין המכשיר למצלמה דורש רק מגע בין השניים, ואתם מוכנים להתחיל לצלם.


מה עוד: זום X10. זום אופטי, אמיתי, לא הבולשיט הדיגיטלי שמחרב לכם את התמונות. אתם יכולים להתקרב ולהגדיל את התמונה פי 10, כמו בכל מצלמת פוקט בשוק כיום, וכמו מספר טלפונים סלולריים שניתן לספור על אצבע אחת. מייצב תמונה (שלא הבנתי אם הוא אופטי או דיגיטלי) אמור לנטרל טשטוש שנגרם מרעידות ביד בעת צילום, והבטחה שנשמעת משכנעת למדי מצד סוני שהחיישן בתוך המצלמה (חיישן Exmor R בטכנולוגיית CMOS וברזולוציית 18 מגה פיקסל, לכל הצלמים העילאיים והמתנשאים שביניכם) מנטרל רעשים בצורה טובה גם בתנאי תאורה שאינם אידיאליים.



אז דיברתי על שני דגמים, QX10, ו-QX100. ה-QX100 מתהדרת במפרט טכני קצת יותר מרשים, עם חיישן ברזולוציית 20 מגה פיקסל, עדשות איכותיות יותר של חברת קארל צייס וצמצם רחב-F1.8 (בניגוד ל-3.3 ב-QX10). מצד שני, יש לה זום אופטי קטן יותר, X3.6. עפ"י הביקורות שקראתי, ה-QX100 טובה יותר מה-QX10 וזה לא מפתיע לאור ההבדלים במפרט. מצד שני, זה בא לידי ביטוי גם בהפרש המחירים שבינהן: כדי להנות מ-QX100 תאלצו להיפרד מלא פחות מ-2280 ₪, אם תזמינו ישירות מאתר סוני באנגליה, ולא תכניסו לחישוב גם דמי משלוח, מכס, מס קניה והשד יודע מה עוד. ה-QX10 תעלה לכם "רק" 1023 ₪, שוב, מבלי לחשב עלויות נוספות.



וכאן מגיע השלב שבו החלום הזה מתחיל להתמוסס. בתסריט האופטימי, המחירים באתר סוני באנגליה יהיו זהים למחירים בארץ (וכולנו יודעים שמדובר בתסריט דמיוני לחלוטין). במחיר שעולה כיום באנגליה ה-QX100 ניתן לקנות כיום אפילו בארץ מצלמות "אמיתיות", שייתנו חויית צילום נוחה יותר, ותוצאות איכותיות יותר.מצד שני, הביקורות על איכות התמונה של האחות הזולה יותר במשפחה, ה-QX10 במקרה הטוב משבחות אותה ואומרות שהיא עושה את העבודה בדיוק כמו שעושות מצלמות קומפקטיות באותה רמת מחיר שלה. במקרה הפחות טוב, טוענים שיחסית למצלמה סלולרית היא מפיקה תמונות מאוד איכותיות (מחמאה די מפוקפקת ביחד לחפיץ שעולה כמו מצלמה בפני עצמה).

ואולי ההשוואה כאן לא נכונה? אולי צריך להקביל את ה-QX10 למה שיש למתחרה הקוריאנית של סוני להציע? אם ניקח לדוגמא את ה- Samsung Galaxy Camera כמתחרה אפשרית, נראה שהמוצר הסופי די דומה: בשתיהן מדובר במצלמה בעלת זום גבוה, עם קישורית סלולרית. בהשוואה כזאת, לסוני יש יתרון ברור בסעיף המחיר (Galaxy Camera עולה 1750 ₪ בארץ), וגם בסעיף הקומפקטיות (לסחוב עדשה בלבד, או לסחוב מצלמה קומפקטית בנוסף לטלפון שלך).

אל כל אלו מצטרף חוסר הוודאות שלי לגבי הקונספט עצמו: האם התושבת מחזיקה מספיק חזק את העדשה על הטלפון? האם נוח להחזיק את הטלפון והעדשה יחד? האם החיבור Wifi אמין מספיק? כמה זמן באמת לוקח מרגע שאני רואה משהו שאני רוצה לצלם, ועד שאני מצליח להוציא תמונה מהמכשיר, לאחר שחיברתי את העדשה לטלפון? ושאלת השאלות: האם לאור העובדה שלגלאקסי אס 4 יש מצלמה נפלאה כמו שהיא, יש טעם להוציא למעלה מ-1000 ₪ על השיפור באיכות התמונה, אם באמת יש כזה?




אני מניח שתשובה ודאית לחלק מהשאלות האלו אוכל לתת רק אם אניח באמת את הידיים שלי על עדשה כזאת. אם למישהו יש דרך לעזור לי במטרה הזאת, אשמח לשמוע ממנו J

3 תגובות

  1. זה קצת יציר כלאיים מוזר כזה - כמו שאמרת בסוף אפשר להשוות את זה ל galaxy camera שלפני זמן לא רב נדמה לי שקטלו בטמקא. מצד שני יש המצלמות שבאות בילט אין עם הסמארטפונים מגיעות לאיכות יותר ויותר טובה (מייצב תמונה בסמארטפון זה כבר לא פיצ'ר מונפץ. מצד שני אם הייתי כבר רוצה לשדרג את המצלמפון שלי הייתי פשוט קונה DSLR או מצלמה שהיא דמויית DSLR. או אם כבר להוציא 1000-2000 ש"ח למישהו שיש לו כבר DSLR הייתי קונה עדשה אחרת שתרחיב את הטווח או אפילו פילטרים טובים (פולרייזר אמיתי - לא כזה אינסטגרמי)

    השבמחק
  2. כמה תשובות:
    -האם התושבת מחזיקה מספיק חזק את העדשה על הטלפון?
    כן. לפחות על ה-HTC One.

    -האם נוח להחזיק את הטלפון והעדשה יחד?
    לא, ממש לא נוח. מרגיש כבד מדי ולא מאוזן.

    האם החיבור Wifi אמין מספיק?
    -לא תמיד. יש Lag מינימלי גם כשהשתיים צמודות, שמתגבר עם המרחק. ולפעמים העדשה לא מתחברת לטלפון.

    -כמה זמן באמת לוקח מרגע שאני רואה משהו שאני רוצה לצלם, ועד שאני מצליח להוציא תמונה מהמכשיר, לאחר שחיברתי את העדשה לטלפון?

    שאלה טובה. התשובה מדכאת. הבעיה כאן היא שאתה לא סתם מחבר את העדשה לטלפון, הכל נעשה דרך אפליקציה ייעודית של סוני. וזו לא אפליקציה טובה. היא איטית מדי, לא אינטואיטיבית מספיק, וקורסת מדי פעם.


    ושאלת השאלות: האם לאור העובדה שלגלאקסי אס 4 יש מצלמה נפלאה כמו שהיא, יש טעם להוציא למעלה מ-1000 ₪ על השיפור באיכות התמונה, אם באמת יש כזה?

    -QX10 לא מצדיקה את המחיר שלה, אפילו לא קרוב לזה. היא גימיק נחמד. לצערי היו לי רק כמה דקות עם ה-QX100, אבל בנוגע אליה אני דווקא סקרן הרבה יותר. מדובר באותו החיישן של DSC-RX100v2, מצלמת הפוקט הטובה ביותר שיש בשוק כיום.

    השבמחק
    תשובות
    1. וואו!

      לא העזתי לחלום על תשובה יותר מפורטת מזו :)

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר