כזאת הוא מעדיף: Windows Phone 8.1

את הזכות לכתוב את הפוסט ה-50 בבלוג הזה, בחרתי להשאיר לידידי הטוב שלומי עמיצור, עורך האתר wisebuy.co.il, ומנהל התוכן של אתר zap.co.il. שלומי בחר לנצל את הבמה כדי לנסות ולהסביר לכם איך הוא מצא את עצמו עם טלפון המריץ את מערכת ההפעלה Windows Phone 8, למה הוא מעדיף את מערכת ההפעלה הזאת על פני אחרות, ומה כל כך מרגש בעדכון האחרון לגרסא 8.1.

כמו רבים וטובים מאיתנו, גם אני לא רכשתי לעצמי טלפון סלולרי כבר כמה שנים - פשוט משום שקיבלתי אחד מהעבודה. אבל בעוד ששאר עמיתיי במשרד מסתובבים עם מכשיר אנדרואיד כזה או אחר, צירוף נסיבות הוביל לכך שהמכשיר הקבוע שלי הוא דווקא Samsung Ativ S, המריץ את מערכת ההפעלה Windows Phone 8. אני יודע, לא מדובר בבחירה פופולארית; אם להודות על האמת, הייתי בעצמי ספקן מאוד כשהחלטתי לבחור דווקא במכשיר הזה. יודעים מה? זה יותר פשוט ממה שזה נשמע: האלטרנטיבה היתה להישאר עם ה- Galaxy S2 בן השנתיים, ואני פשוט רציתי מכשיר חדש.

מסך הבית החדש - Windows Phone 8.1 (צילום: שלומי עמיצור)

בשנה האחרונה הפכתי לשגריר של רצון טוב למערכת ההפעלה של מייקרוסופט, לא רק כי חשתי צורך (אנושי ומובן) להגן על הבחירה שלי, אלא כי מהר מאוד גיליתי שמדובר במערכת הפעלה טובה באמת, שנוחה לי מאוד. עם מינימום מאמץ השגתי לעצמי חשבון מפתחים של מייקרוסופט וכך התחלתי לקבל את העדכונים האחרונים של Windows Phone, הרבה לפני שסמסונג תכננה להשיק אותם לקהל (אם בכלל). בשבוע שעבר הגיע אלי העדכון האחרון והדרמטי ביותר מזה כשנה וחצי, גרסת 8.1, וזה היה תירוץ מצוין להיענות סופסוף לידידי הטוב גד גניר, ולכתוב את פוסט האורח שהבטחתי מזמן.

לפני שנגיע לעדכון האחרון והמסקרן שלה, תנו לי להסביר בקצרה למה דווקא ווינדוס-פון מושכת אותי.


ראשית, הטריות. מדובר במערכת צעירה, מעט בוסרית, ולכן גם המעקב אחר ההתפתחות שלה מרגש אותי. לעומת אנדרואיד, שכבר בגרסת Ice Cream Sandwich הגיעה לבגרות ויציבות ומאז העדכונים שלה מינוריים למדי, ב- Windows Phone יש עוד שפע של מקום להתפתחות והתקדמות. כחובב טכנולוגיה שבתקופת מכשירי האנדרואיד שלו היה מתקין מדי שלושה ימים בממוצע גרסת ROM חדשה על הסמארטפון שלו, אני נהנה להיות חלק מהאבולוציה של מערכת הפעלה חדשה.

שנית, היציבות. עם חוסר בפיצ'רים אני מוכן להתמודד, אבל לא עם גמגומים, קריסות ואיטיות. Windows Phone כמעט חפה מכל אלה. היא אולי מעט בוסרית, אבל הקוד שלה כתוב היטב במובן הזה; אין דבר כזה אנימציות שמגמגמות, אין קרטועים בגלילה, אין אתחולים וקפיאות. הכל עובד חלק, על אף שהחומרה לא בהכרח מהחזקות ביותר כיום. מניסיוני עם שלל סמארטפונים עדכניים אני יודע שהמצב השתפר לאין ערוך אצל אנדרואיד, אבל עדיין יש לי תחושה ש-Windows Phone לעתים חלקה, זורמת ויציבה יותר.

שלישית, העיצוב. כאיש עיצוב גרפי ותקשורת חזותית במקור, העיצוב הנקי של Windows Phone הדהים אותי וכבש אותי עוד מגרסת 7 הראשונה. הדהים בעיקר משום שלא ציפיתי לעיצוב כה מוקפד, מעודן ומודרני מחברה כמו מייקרוסופט, וכבש אותי כי יש לי חולשה לטיפוגרפיה ולמינימליזם, וכאן יש בשפע משניהם.
 
אפליקציית לוח השנה - Windows Phone 8.1 (צילום: שלומי עמיצור)
למרות ששמו של העדכון הוא 8.1, צעד קטן לכאורה ביחס לגרסת 8 הקודמת, מדובר למעשה בעדכון מסדר גודל שמצדיק לטעמי קפיצה במספר שלם. זה לא עדכון של שיפורי אבטחה, תיקוני באגים וזוטות כאלה (אם כי יש בו גם מאלה, מן הסתם), אלא כזה שמוסיף שורה ארוכה של פיצ'רים ומקרב את מערכת ההפעלה כולה קרוב מאוד לסטנדרט המקובל היום בשוק.

התכונה המרכזית לדעתי שנוספה עם העדכון האחרון היא ה- Action center. הכוונה היא לוילון ההתראות שאתם מכירים מאנדרואיד ומ-iOS, שבו מוצגות ההתראות האחרונות שקיבלתם, לצד מתגי הפעלה מהירה שניתן להגדיר עצמאית. עד כה נאלצנו להסתפק באריחים החיים על מסך הבית, שאמנם מציגים עדכונים בצורה ויזואלית נאה, אבל מוגבלים במהותם; אם לא הצמדתם אריח של אפליקציה מסוימת, לא תדעו כלל שהתקבלה התראה חדשה עבורה. מרכז ההתראות מיישר קו עם מערכות ההפעלה האחרות ומנגיש, סוף סוף, את העדכונים האחרונים שקיבלתם באופן נוח ויעיל.

ה-Action Center החדש - Windows Phone 8.1 (צילום: שלומי עמיצור)


עוד דבר שהציק לי נפתר עם גרסת 8.1 - הווליום המאוחד לכל הצלילים שמפיק המכשיר. אם האזנתם למוזיקה באוזניות והנמכתם את העוצמה ל-50% כדי לא לפגוע לעצמכם בשמיעה, גם כשתנתקו את האוזניות, המכשיר ישמיע צלצולים והתראות בעוצמה של 50%. העדכון החדש מפריד את השליטה על עוצמת השמע של התראות וצלצולים ושל מדיה, ובאמת הגיע הזמן. בנוסף ניתן גם להגדיר רטט עם הצלצול או בנפרד, וכן להגדיר צליל, רטט, הודעה קופצת והודעה במרכז ההתראות לכל אפליקציה בנפרד - הרבה יותר שליטה ממה שקיבלנו עד כה. אחרי שנה שלימה שבה התראות מווטסאפ, פייסבוק, טלגרם ואחרות נשמעו כולן אותו דבר, היה מהנה מאוד לבחור לכל אחת מהן צליל התראה ייחודי משלו.

שליטה מתקדמת בעוצמת השמע - Windows Phone 8.1 (צילום: שלומי עמיצור)


התחום הויזואלי שופר גם הוא, וכעת ניתן להוסיף עמודת אריחים נוספת למסכי הבית (לא אהבתי; גודל המסך של ה- Ativ S - 4.8 אינטש - לא מתאים למשימה והאריחים הקטנים קטנים מדי בתצורה זו). בנוסף, ניתן להגדיר תמונת רקע שהופכת את האריחים לשקופים ומציגה את התמונה מאחור באפקט "פרלקס" חביב. הבחנתי שגם האנימציות עודכנו מעט, ובעיקר הפכו למהירות יותר.

אני יודע שכולם מתרגשים מ"קורטנה", המקבילה של מייקרוסופט ל"סירי" של אפל. אני אישית לא נלהב מהפונקציה הזו ולא מרבה להשתמש בעוזרות אישיות למיניהן, אולי כי לא נוח לי לעבור לשוחח באנגלית ולהקפיד על המבטא כדי לנצל את היכולות שלהן, ואולי כי הן מחייבות אותי לשנן סט קבוע של פקודות ושאלות, שרובן לא מעניינות אותי. במקרה של Windows Phone 8.1, "קורטנה" זמינה למספר מדינות מצומצם בלבד בשלב זה ולכן היא כלל לא הופיעה אצלי במכשיר. לא הזלתי דמעה.

על קצה המזלג, עוד תכונות ששמחתי לקבל בעדכון האחרון: יישומי בקרה על הסוללה ועל צריכת הנתונים, מצב גלישה פרטית בדפדפן, גיבוי קבוע של היישומים והתכנים שלהם בענן (בנוסף להודעות ולתמונות שצילמתם), הקלדה בהחלקת אצבע (באנגלית בלבד), ניהול ריבוי משימות משופר ועוד.
 
הגדרות סוללה- Windows 8.1 (צילום: שלומי עמיצור)
ועכשיו, אני חייב לכם וידוי. בזמן שקיבלתי את העדכון למכשיר ה- Ativ S שלי, נמצא אצלי במקביל האנדרואיד החדש של סמסונג, Galaxy S5, לבדיקה. למרות שמדובר בפסגת הטכנולוגיה של סמסונג לשנת 2014, הגלקסי אס 5 שיעמם אותי; הוא נראה לי כמעט זהה לקודמו בסדרה ולא חידש לי כמעט. לעומתו, הרבה יותר קרץ לי למהר ולהתנסות במערכת ההפעלה העדכנית של מכשיר הווינדוס פון שלי, וכך קרה שישבתי באחד מימי חופשת הפסח, מיהרתי לכתוב את הסקירה שלי על ה- Galaxy S5 וחזרתי ל- Ativ S.

ואז, שש שעות אחר כך, חזרתי ל- Galaxy S5.

אני יודע, אחרי שיר ההלל שכתבתי על Windows Phone 8.1, אני נראה לא עקבי בלשון המעטה. אבל כאן אני חייב להודות: ווינדוס פון, עם כל כברת הדרך המרגשת והרצינית באמת שעברה, עדיין נמצאת די רחוק מאנדרואיד ומ-iOS. מבחר היישומים לא מפריע לי כמעט - רוב האפליקציות שאני משתמש בהן ביומיום קיימות גם עבור ווינדוס פון, או בגרסאות רשמיות או בקליינטים חליפיים. אז מה בכל זאת שבר אותי? כאן נכנס שוב לתמונה גד גניר, שבבלוג שלו אני מתארח בהזדמנות זו. מרבית התקשורת שלנו מתבססת על שירות הצ'ט Facebook Messenger - הוא זמין מכל הפלטפורמות, הוא נוח ומהיר ואני מת על צלילי ההתראה והשיחה שלו באנדרואיד. אבל בווינדוס פון, כשגד שולח לי הודעה, אני מקבל אותה לעתים קרובות באיחור של דקה, שלוש או אף חמש דקות. גם הודעות מ-Whatsapp מגיעות באיחור מרגיז (דווקא הודעות מייל ומסרונים מגיעים ללא כל עיכוב).

לא ברור לי מה גורם לעיכוב הזה, ולמה מייקרוסופט לא טרחה לתקן אותו בעדכון הנוכחי, אבל מבחינתי מדובר בחיסרון ענק. אני מצפה שהסמארטפון שלי יחבר אותי לעולם באופן מיידי, קבוע ושקוף - ואני לא מוכן לחכות. זה לא החיסרון היחיד, כמובן (איזו מערכת הפעלה נקייה מחסרונות?), אבל הוא זה ששבר אותי. כשאאלץ להפרד מה- Galaxy S5 אני אשוב חזרה לזרועותיו של ה- Ativ S שלי, אבל לא בלב שלם. אני אחכה שמייקרוסופט תדאג לשפר את מנגנון דחיפת ההודעות שלה, או שמנהל הרכש בארגון יחליט לקנות לנו סמארטפונים חדשים. מה שיבוא קודם.

3 תגובות

  1. יופי של ביקורת : מצביעה בדיוק על הנקודות החזקות של Windows Phone בלי להתחמק מהמגרעות. גם אני חסיד של המערכת הזו כי הארגונומיה, נוחות השימוש, הזרימה והעיצוב מתאימים לי כמו כפפה ליד.

    מה שהכי שמחתי לראות זה (לפי הצילומים לפחות) שה- 8.1 מגיעה כבר בגרסת ה-preview עם ממשק בעברית : זה לא היה ברור לי עד עכשיו ולכן עדיין לא התקנתי אותה. במקרה שלי הגירסה חיונית מעבר לכל השיפורים שהזכרת, מכיוון שהיא מאפשרת התקנת ישומים על כרטיס ההרחבה - אויר לנשימה עבור מי שיש לו HTC S8 עם 4G זכרון...

    תודה על סקירה מצויינת : תענוג לקרוא.

    השבמחק
  2. כתבה מצוינת תסביר בבקשה כצד אני נרשם כמפתח כדי לעדכן

    השבמחק
  3. שלום שרון,
    תוכל להתחיל מקישור זה, שכולל גם כפתור הורדה של התוכנה הרלוונטית לשם כך.
    https://dev.windowsphone.com/en-us/develop/devpreview
    בהצלחה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר