כזה ניסיתי: מחשב היברידי Asus Transformer Book T300

יש לי פינה חמה מאוד בלב לסדרת ה-Transformer של אסוס. אם טרם יצא לכם להכיר, זוהי סדרה של מחשבים ניידים/טאבלטים היברידיים, אשר ברוב המקרים מורכבים מיחידת מסך ויחידת מקלדת הנראים כמו מחשב נייד רגיל לכל דבר, אך ניתנים להפרדה. היה לי העונג להיות בעליו של ה-Asus Transfomer EEE, הראשון, טאבלט אנדרואיד שהגיע עם מקלדת. כיום, את רוב הפוסטים בבלוג אני כותב על AsusTransformer Book T100, טאבלט Windows 8, המגיע עם מקלדת מתפרקת משלו. ה-T300 Asus Transformer Book בו אעסוק בעשרות השורות הבאות הוא יצור שונה לחלוטין מה-T100, ומבחינת מפרט, מדובר במחשב לכל דבר (ואפילו די חזק), גם כאשר אינו מוצמד למקלדת.

Asus Transformer Book T300 (צילום: גד גניר)

אז מה המפרט שלו כולל? ובכן המחשב שקיבלתי כולל מעבד Core i7 מהדור הרביעי (Haswell), זכרון RAM בנפח 4GB, ודיסק קשיח בטכנולוגיית SSD בנפח של 256GB. הנתונים האלו אמורים לאפשר לו להתמודד עם כל אתגר שתעמידו בפניו, ואכן, כצפוי, לאחר שהתקנתי את כל עדכוני המערכת עבור המחשב, הוא עבד נפלא, הגיב בזריזות והתמודד בלי בעיה עם כל אתגר שהצבתי בפניו (סרטי HD, עריכת תמונות, גלישה עם מספר רב מאוד של לשוניות פתוחות, קבצי EXCEL עמוסי נוסחאות, ועוד). מצד שני, גיימרים, זה כנראה לא המחשב הבא שלכם. הכרטיס הגרפי המובנה שלו הוא סטנדרטי בלבד, HD Graphics 4400, שיאפשר לכם להריץ בעיקר את המשחקים שתוכלו להוריד מחנות האפליקציות הצנועה של מיקרוסופט.


בניגוד ל-T100, כאן לא נעשו נסיונות קיצוניים לחסוך בעלות המחשב, וכך אנחנו מקבלים מחשב שעשוי מחומרים שנראים איכותיים ויוקרתיים. המקלדת וחלקו האחורי של המסך מגיעים בגימור אלומיניום מוברש המשווים ל-T300 מראה מאוד אלגנטי. בדופן העליונה של יחידת הטאבלט נמצאים כפתור ההדלקה והכיבוי ולידו גריל האוורור של מערכות המחשב. באופן קבוע, הגריל הזה פולט זרם אויר עדין. כשהמחשב עושה פעולות מאומצות יותר, זרם האויר מתחזק וכך גם הרעש הבוקע משם. מצד אחד מדובר בסידור טוב ולא שגרתי למחשבים ניידים (מאחר ומדובר כאן במחשב היברידי שהמעבד נמצא ביחידת המסך שלו, בניגוד למחשבים ניידים רגילים בהם המעבד ממוקם ביחידת המקלדת), אשר מונע התחממות של הרגליים והברכיים. מצד שני, לא נעים במיוחד להרגיש את משב הרוח החמה הזאת על הפנים בזמן העבודה, כמו גם לשמוע את הרעש הזה בצורה כל כך ברורה. בצד שמאל נמצאים כל החיבורים של המחשב הזה: כניסת USB רגילה, חיבור טעינה, שקע 3.5 מ"מ לאוזניות, יציאת MicroHDMI, וזהו. אפילו קורא כרטיסים נורמלי אין כאן, רק חריץ לכרטיס זכרון מסוג MicroSD. אז מצד אחד יחסית לטאבלט, מדובר במערך חיבורים סטנדרטי למדי. מצד שני, המחשב הזה נראה ועולה כמו מחשב נייד רגיל. אני לא מכיר מחשבים ניידים רבים שהם כה קמצנים בחיבורים, ואין ספק שמול מחשבים סטנדרטיים, לפחות בנקודה הספציפית של החיבורים, ה-Asus T300 סובל מנחיתות מסויימת.

סט החיבורים של ה-Asus Transformer Book T300 (צילום: גד גניר)

משהו טוב שאסוס עשתה כאן הוא להחזיר את כפתור ה"התחל" הפיזי למיקומו הטבעי, בחלק התחתון של מסגרת המסך (בניגוד ל-T100, שבו אמנם היה לוגו של Windows, אך הכפתור עצמו היה ממוקם במקום אחר - בצד הטאבלט). אמנם הכפתור לא נגיש כל כך כאשר הטאבלט מחובר למקלדת, אך זה לא באמת משנה, מאחר ובמצב כזה ממילא נוח יותר ללחוץ על המקש היעודי במקלדת. ל-T300 מסך בגודל 13.3 אינטש, ורזולוציית 1080x1920. המסך בהיר ומאפשר עובדה נוחה למדי גם מחוץ לבית. הצבעים שהוא מציג מרהיבים (כמו בהרבה מסכי IPS בהם נתקלתי בעבר) והתמונה עצמה חדה מאוד ונעימה לצפייה. אני, את הטאבלטים שלי, אוהב בגודל של 8 אינטש. אני מוכן להתפשר על 7 אינטש או אפילו 10.1, אבל טאבלטים גדולים יותר מ-10.1 אינטש מרגישים לי כמו הכותרות הראשיות בעיתון במהדורת סוף השבוע, מסורבל מאוד לשימוש. לא זוכר מתי לאחרונה פגשתי טאבלט עם מסך בגודל 13.3, אבל שתדעו לכם - זה מרגיש עצום. יחד עם העובדה שהוא גם לא קל במיוחד, הטי 300 לא יקבל את פרס הטאבלט הקומפקטי.

כפתור ההתחל ונקודת החיבור של המקלדת עם הטאבלט - Asus Transformer Book T300 (צילום: גד גניר)

המקלדת כאן היא סוגיה שאני חייב להתעכב עליה יותר מהרגיל. מאז ומעולם, מחשביה ההיברידיים והטאבלטים שלה מסדרת הטרנספורמר זכו להעדפה אצלי מאחר ואופן חיבור המקלדת ליחידת המסך היה תמיד הנוח בשוק. ב-Asus Trio, יחידת המקלדת הכילה חומרת מחשב שלמה, והיתה כבדה מספיק כדי לאזן את יחידת המסך - טאבלט כבד בפני עצמו. במכשירי הטרנספורמר האנדרואידיים, לרוב, המקלדת הכילה סוללה שהפכו אותה לכבדה יחסית וכך שוב נוצר איזון בין הטאבלט למקלדת באופן שאיפשר את פתיחת המסך בזוית נוחה. אפילו הטאבלט האישי שלי, ה-T100 המקלדת אמנם לא מכילה סוללה או חומרה אחרת פרט למקשים, אך עדיין, היא מאפשרת שימוש נוח וזוית פתיחה סבירה. מעבר לכך, בכל המכשירים שציינתי קודם, המקלדת מתחברת ישירות למחשב, נטענת ממנו (או טוענת אותו) בלי צורך בחיבור נפרד נוסף.

כבל הטעינה של המקלדת האלחוטית, Asus Transformer Book T300 (צילום: גד גניר)

ב-T300 המקלדת מאכזבת. ראשית, כשהמקלדת מחוברת למסך, זוית הפתיחה ביניהם לא רחבה מספיק לטעמי. לא מדובר בקטסטרופה כפי שהיה ב-Z10t של טושיבה, אך עדיין מדובר בזוית צרה מספיק כדי שמדי פעם אנסה לפתוח אותו קצת רחב יותר ואתאכזב לגלות שזה בלתי אפשרי. מעבר לכך, למקלדת צורף כבל USB, המתחבר לשקע ה-USB במסך. בהתחלה לא הבנתי מדוע יש צורך בכבל הזה, עד שחיברתי את המקלדת למסך, ניסיתי לכתוב וגיליתי שהיא אינה מגיבה. מסתבר שבניגוד לכל בן אחר למשפחת ה-Transformer של אסוס, המקלדת כאן היא אלחוטית, וניתן להשתמש בה כשהיא מופרדת מהמסך, כל עוד זכרתם לטעון אותה מראש. לא זכרתם לטעון? לא נורא, חברו את הכבל ותוכלו לעבוד איתה באופן מיידי. בכל מכשיר Transformer אחר, לא הייתם נזקקים בכלל לכבל טעינה שכזה מאחר והמקלדת היתה מתחילה לעבוד ברגע שהייתם מחברים אותה למסך, טעונה או שלא. איזור החיבור בין המקלדת לטאבלט היה מבצע את העברת הזרם בין היחידות וכך הן היו מטעינות זו את זו, או לפחות היו מאפשרות עבודה עם המקלדת בכל זמן שתרצו. אגב, העובדה שהמקלדת ב-T300 אלחוטית קצת מתפספסת כאן, מאחר והמסך עצמו לא מגיע עם מעמד כלשהו, ולכן, אם רוצים להנות מיכולות האלחוט של המקלדת, צריך לזכור למקם את המסך בצורה בטוחה ונוחה לצפייה במרחק סביר.

יחידת הטאבלט מופרדת מהמקלדת, Asus Transformer Book T300 (צילום: גד גניר)

כמקלדת בפני עצמה היא מצויינת. המקשים הם בתצורת צ'יקלט (מקשים עם מסגרת מלאה סביבם) בגודל טוב והיה לי קל מאוד להתרגל אליהם. הם אינם מוארים, אבל זה לא באמת מפריע לי. משטח העכבר גדול ורחב, ומאפשר עבודה נוחה. לשמחתי, בניגוד למחשבים אחרים של אסוס שבדקתי, הרעש הנשמע ממקשי העכבר סביר לחלוטין ואיפשר לביתי בת החודשיים להמשיך לישון (בניגוד ל-T100 שאצלו הרעש מחייב אותי לעשות שימוש בעכבר חיצוני) גם כאשר לחצתי עליו מספר פעמים בעודה ישנה לידי.

המקלדת של ה-Asus Transformer Book T300 (צילום: גד גניר)
ל-T300 סוללה בקיבול של 50Whr. אסוס לא מפרטת באתר שלה לכמה זמן זה אמור להספיק, אבל מהבדיקה שלי עלה כי בשימוש נורמלי, זה מספיק במצטבר לכחמש וחצי שעות, הישג נאה מאוד יחסית למחשב נייד עם מעבד Core i7, בטח כזה העושה שימוש קבוע במקלדת אלחוטית. החסכון בסוללה מגיע ככל הנראה בעיקר מכונן ה-SSD אשר צורך משמעותית פחות חשמל מכונן קשיח סטנדרטי.
Asus Transformer Book T300 (צילום: יח"צ)

מאז הושקה Windows 8, עושות היצרניות ניסיונות אמיצים לבחון איזו תצורת מחשב תוכל להוציא את המקסימום ממערכת ההפעלה הזאת. אסוס היא ללא ספק אחת היצרניות אשר בוחנות את מספר הרב ביותר של תצורות למערכת ההפעלה הזאת, ובתחום היצירתיות היא ללא ספק אחת החברות המובילות בשוק. ה-Transformer Book T300, כמו הTransformer BookTrio שבדקתי כאן לפני מספר חודשים, הוא מחשב מגניב. מחשב שנראה על הנייר כמו רעיון נפלא, והודות למפרט נדיב, הוא גם מתפקד לא פחות ממעולה, כל אין לכם ציפיות מוגזמות ממנו. ובכל זאת, הוא אינו חף מבעיות: סט החיבורים שלו מביך במונחים של מחשב (כניסות USB אחת? וואו אסוס, וואו), ועניין המקלדת האלחוטית מוציא קצת את הכיף מכל חוויית הטרנספורמר שכל כך התחברתי אליה במחשבים וטאבלטים אחרים של החברה. השאלה הנשאלת היא כיצד ראוי להתייחס ליצור הזה של אסוס. האם זה טאבלט? האם זה מחשב נייד? יש לי דרישות שונות מכל אחד מהם.  אם לשפוט עפ"י המחיר, אסוס בהחלט לא רוצה לסווג אותו כטאבלט: הגרסא שאני בדקתי עולה כ-5400 ש"ח. גרסא פחות חזקה, הכוללת כונן SSD בנפח של 128 גיגה בלבד ומעבד Core i5, עולה כ-4200 ש"ח. ללא ספק, אלו מחירים סבירים למחשב נייד עם מפרט שכזה, אך כמחשב נייד, החסרונות שציינתי קודם יכולים להציק לא מעט. האם הוא מגניב מספיק כדי לכסות על החסרונות האלו? זו שאלה שתצטרכו לענות עליה בעצמכם.

2 תגובות

  1. זה אמור להתחרות בקטגורית מחשבי האולטראבוק (היקרים) ולא בקטגורית המחשבים הניידים הרגילים (והזולים). השיפוט שלך לא הוגן.
    היכן ההתיחסות למשקל?

    השבמחק
  2. היי,
    אני לא מתייחס אליו כאולטראבוק כי גם אסוס לא מתייחסת אליו כאל אולטראבוק. אולטראבוק זה תקן עם הגדרות די קשיחות, והטי 300 לא עונה או אפילו מתיימר לענות עליהן. לגבי המשקל צודק, לא התייחסתי, טעות שלי. לא יקרה שוב.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר