כזה ניסיתי: סמארטפון Sony xperia Z1 Compact

אי שם, בימים התמימים של פברואר 2011, הכריזה סמסונג על ה-Galaxy S2, מכשיר הדגל שלה באותה תקופה. אחד היתרונות הגדולים שלו היה מסך "עצום" בגודל של 4.3 אינטש (אייפון 4, מתחרהו הגדול, התגאה במסך בגודל 3.5 אינטש בלבד). קצת יותר משלוש שנים חלפו מאז, ו-4.3 אינטש הוא כעת גודל מסך של מכשירי ביניים, או אפילו מכשירי Low End זולים ופשוטים. מכשירי ה-High End של רוב היצרניות כיום מגיעים עם מסך בגודל של 5 אינטש ולמעלה מזה. חלק מהן מציעות גרסאות מיני, קומפקטיות, לספינות הדגל שלהן, עם מסכים מעט קטנים יותר. ברוב המקרים הגרסאות האלו שונות לא רק בגודל המסך, כי אם גם במפרט הטכני שלהן, וכך נוצר מצב לדוגמא שמכשיר כמו ה-HTC One Mini 2 הוא גרסא קטנה וחלשה משמעותית (מעבד חלש יותר, חצי מכמות זכרון ה-RAM, מצלמה פחות איכותית ועוד) מה-HTC One M8 הרגיל.

סוני החליטה לקרוא תיגר על התפיסה הזאת, והשיקה בינואר השנה את ה-Sony xperia Z1 Compact. המכשיר הזה זהה כמעט לחלוטין ברמת המפרט ל-Sony xperia Z1 הרגיל שהיה במשך תקופה קצרה ספינת הדגל של סוני השנה (סוני משיקה ספינת דגל כל חודשיים בערך, בינתיים הספיקו לצאת לשוק Z1s, Z2 ולאחרונה אף הודלפו תמונות של ה-Z3), רק עם מסך 4.3 אינטש. לכן, ניתן להגיד כמעט בוודאות כי בגודל המסך הזה, לא תמצאו כיום מכשיר חזק יותר.

Sony xperia Z1 Compact (צילום: גד גניר)


אז מה זה אומר מפרט טכני זהה לזה של ה-Z1? מעבד בעל 4 ליבות במהירות של 2.2 גיגהרץ כל אחת, עם ערכת השבבים Snapdragon 800, זכרון RAM בנפח מכובד של 2 גיגה, זכרון אחסון מובנה בנפח 16 גיגה (מתוכם זמינים עבורכם רק כ-11.79 גיגה), כאמור, המפרט החזק ביותר שניתן להשיג לגודל מסך שכזה, לפחות במכשירים מבוססי אנדרואיד. גרסת האנדרואיד איתה קיבלתי את ה-Sony xperia Z1 Compact היא 4.4.2, אך במהלך שהותו של המכשיר אצלי הוא התעדכן לגרסא 4.4.4, הגרסא העדכנית ביותר למכשירי אנדרואיד הקיימת כיום בשוק. המכשיר טס. אפליקציות נפתחות בזריזות, הוא מגיב במהירות ובאופן חלק למגע, כצפוי ממכשיר עם נתונים ברמה הזאת.

המסך של ה-Sony xperia Z1 קומפקט מתהדר ברזולוציה של 720X1280 בלבד. זו מוגדרת כרזולוציית HD, אך היא נמוכה מרזולוציית FHD. עד כמה זה משפיע ביום יום? קשה לי להגיד. לא ראיתי מסכי Full HD בגודל 4.3 אינטש, ואלא אם יצרניות אחרות ירגישו צורך להתחרות בסוני במגרש הזה, בינתיים, זה גם המסך הכי חד שתראו בגודל הזה. רזולוציה שכזאת על 4.3 אינטש נותנת לכם 342 PPI (פיקסלים באינטש), מה שאומר שלא תצליחו באמצעות עין אנושית להבחין בפיקסלים. כמו במכשירים רבים אחרים, גם כאן חיישן התאורה האוטומטי מכהה יתר על המידה את המסך, אך בתאורה מקסימלית הוא מציג בהירות מספקת בהחלט.


סוני עדכנה מעט את ה-Launcher שלה, וכעת ניתן להגיע דרך וילון ההתראות להגדרות מהירות – שליטה על הקישוריות של המכשיר. בניגוד למכשירים אחרים, לחיצה ארוכה על האייקונים של הקישוריות לא מעבירה אתכם ישירות לתפריט הקישורית הספציפית, אלא פותחת פופ-אפ קטן ומטופש שלחיצה נוספת עליו מובילה אתכם לתפריט הרצוי. זה לא באמת מאוד מפריע, אבל ויזואלית זה נראה לא משהו. פרט לכך, סוני טורחת להתקין מראש אפליקציות כמו xperia Launge המקדמת את שירותי התוכן שלה, ו - Sony Select – חנות אפליקציות אלטרנטיבית של סוני, שתיהן אפליקציות שסביר להניח שלא תשתמשו בהן, אך גם לא תוכלו להסירן מהמכשיר. משום מה, את אפליקציית הרשמקול, ואפליקציית ה-TrackID כן תוכלו להסיר, כנראה בשל העובדה שאין בהן פוטנציאל לרווח מצד סוני.
חיצונית, כמו שאר מכשיריה של סוני, גם ה-Sony xperia Z1 Compact שואב המון השראה מהאייפון 4 וה-4S. חלקו האחורי עשוי זכוכית, העיצוב מלבני מאוד, ומסביב מסגרת פלסטיק אפורה. הוא נראה מצוין, אך כמו במכשירים אחרים של סוני שבדקתי, הוא הגיע אליי כשאת הזכוכית מעטרות שלל שריטות מלפנים ומאחור, כך שאם בכוונתכם לקנות את המכשיר, רצוי להגן עליו. כרגיל אצל סוני, גם כאן המכשיר עומד בתקן IP58, כלומר, עמידות באבק ובמים בעומק של עד 1 מטר למשך זמן של חצי שעה. בצידו השמאלי של ה-Sony xperia Z1 Compat תמצאו את כל הפתחים המכוסים של המכשיר המגינים על החריץ ההרחבה לכרטיס הזכרון, שקע הטעינה וחריץ עבור כרטיס ה-MicroSim שלכם. בצידו הימני מיקמה סוני כהרגלה (המגונה, לדעתי) את כל הכפתורים של המכשיר – נעילה, ווליום, וכפתור צילום ייעודי.
הפתחים בצד שמאל, Sony xperia Z1 Compact (צילום: גד גניר)
הכפתורים בצד ימין, Sony xperia Z1 Compact (צילום: גד גניר)

על המצלמה של ה-Sony xperia Z1 היו לי בזמנו רק מחמאות להרעיף. מאחר ומדובר במצלמה זהה לחלוטין גם ב-Sony xperia Z1 Compact, אין לי הרבה מה להוסיף. עם 20.7 המגה פיקסלים שלה וחיישן גדול יחסית בגודל של 1/2.3 אינטש, זו מצלמה מעולה המצלמת תמונות איכותיות מאוד. הכפתור היעודי מוסיף מאוד לנוחות השימוש במצלמה ובעיקר למיקוד.
המצלמה ב-Sony xperia Z1 Compact (צילום: גד גניר)

הספיקר של ה-xperia Z Compact מאכזב בדיוק כמו זה של ה-Z1 הרגיל. הוא חלש מדי ולא מאפשר קיום שיחה בצורה סבירה במהלך נסיעה, אלא אם המזגן והרדיו כבויים לחלוטין, והטלפון בידכם, מה שוודאי יזכה אתכם בדו"ח ונקודות. באפרכסת לעומת זאת, השמע בהחלט מספק. בערכת ה-xperia Z1 Compact תקבלו אוזניות איכותיות מאוד, כאלו שרוב המשתמשים לא ימצאו סיבה אמיתית להחליף.


הספיקר ב-Sony xperia Z1 Compact (צילום: גד גניר)


כהרגלה של סוני, גם כאן לא תוכלו לשלוף את הסוללה מהמכשיר. בניגוד ל-Z1 עם הסוללה האימתנית שלו בקיבול של 3000mAh, כאן, ב-Z1 Compact יש סוללה קטנה יותר, בקיבול של 2300mAh בלבד. הסוללה בהחלט לא הספיקה לי ליום וחצי יומיים כמו ב-Z1, אך נשארתי איתה ברוב הפעמים על 20 אחוזים בסוף היום, מכובד ביותר.

המחיר הזול ביותר ל-xperia Z1 Compact עומד כיום על 2149 ש"ח. זה מחיר יקר משמעותית יחסית לכל מכשיר בגודל מסך דומה שקיים כיום בשוק. מצד שני, לא נכון ולא הוגן להשוות טלפון המספק חויית שימוש שכזאת למכשירי מיני של חברות אחרות. ה-Xperia Z1 קומפקט הוא אלטרנטיבה מרעננת לכל מי שרוצה לרכוש טלפון חזק (ברמה של ספינת דגל של תחילת שנת 2014), עם מצלמה טובה, אך לא מעוניין להסתובב עם מכשיר ענק בכיס. עבור מכשיר כזה, המחיר הזה בהחלט משתלם.

2 תגובות

  1. סיקור Sony Xperia Z1 Compact
    לאחר תקופה שאבא שלי השתמש באופן יום יומי ב- Sony Xperia Z1 Compact לאחר שעבר אליו מ- Galaxy S4 אסכם את חוויות השימוש שלו (וקצת שלי):
    1. המכשיר מרגיש ביד רציני ואיכותי ולא כמו ה- S4 שמרגיש ביד כמו צעצוע.
    2. המכשיר טס "כאילו על דלק טילים" (במילים של אבא שלי).
    3. הסוללה אמנם קטנה יותר מהסוללה של ה- S4 אבל מההתרשמות של אבא שלי היא מחזיקה פי 2 זמן. ההשערה היא שזה קשור לרזולוציית המסך שהיא 720p ולא 1080p כמו במרבית מכשירי הדגל.
    4. המסך הקטן קצת מקשה על אבא שלי בגלל ליקוי הראיה שלו (הוא מסתובב ללא משקפיים). מעבר לכך לטענתו המסך של ה- S4 מציג יפה יותר.
    5. המצלמה בסדר גמור, חדה מאוד ומוציאה תמונות יפות. הצילום ברזולוציית 20 מגה-פיקסל מוציא תמונות ביחס 4:3 בלבד, ואם רוצים להוציא תמונות ביחס 16:9 אז נאלצים להוריד ל- 15.5 מגה פיקסל. צילום תמונות במצב אוטומטי מוציא תמונות 8 מגה-פיקסל בלבד, וכדי לשנות את זה חייבים לעבור למצב ידני (ולבחור פרמטרים אחרים באופן ידני בנוסף לרזולוציה). מצב HDR אפשרי רק ב- 8 מגה-פיקסל. להפתעתי צילום וידאו באיכות 1080p אפשרי ללא מגבלת גודל קובץ או זמן (פרט למגבלת האיחסון והסוללה) וזאת בניגוד לכל המכשירים של סמסונג שנכון להיום מגבילים את הקלטת הוידאו לקובץ של 4 GB. הצלחתי להקליט וידאו שעתיים רצופות לכרטיס הזיכרון (exFAT), זה יצר קובץ בגודל 14.8 GB וצרך 62% סוללה. במצב וידאו אין Touch-To-Focus (יש במצב תמונה), בניגוד לגלקסי. צילום וידאו במצב ספורט מוריד את ה- bitrate דרמטית מה שמייצר קובץ קטן יחסית עם וידאו לא איכותי. צילום וידאו במצב רגיל לעומת זאת יוצא באיכות גבוהה מאוד.
    6. הרמקול חלש יחסית ל- S4. בסביבת רעש הסיכוי לשמוע שמתקשרים אליכם הוא נמוך, מזל שיש רטט. מוזיקה נשמעת חלשה יחסית, ובלי אוזניות או רמקול חיצוני זה לא ממש פרקטי להאזין למוזיקה.
    7. שיחות טלפוניות עובדות מצויין, שומעים חזק את הצד השני והצד השני שומע אותי חזק, גם ברמקול. יש בעיה עם שיחות באמצעות אפליקציות כגון Skype, Google Hangouts וכו' שברגע ששמים על רמקול אז הצד השני שומע הד, שומע את עצמו. בלי רמקול אין את הבעיה הזאת. עדכון: הבעיה נפתרה בעדכון של Android 4.4.4 אבל נכון להיום הזמינות שלו מוגבלת לפי המפעיל שממנו נקנה המכשיר. ניתן לעדכן ידנית באמצעות מדריכים באינטרנט.
    8. קליטת WiFi - הקליטה פחות טובה. באזורים המרוחקים יחסית מהראוטר בדירה הגלקסי קולט בלי בעיה לעומת הקספריה שמתנתק כל הזמן וצריך למצוא ספוט קבוע.
    9. עושה רושם שהמכשיר לא ממש פופולרי וזה מתבטא בחיפוש אחר כיסוי איכותי למכשיר. היחיד שמצאנו הוא של חברת Case Mate מדגם Tough והזמנו מאיביי. בארץ אל תחלמו אפילו למצוא למכשיר הזה אביזרים. האביזר היחיד שכן תמצאו בארץ זה מגן מסך שמגיע ביחד עם המכשיר באריזה המקורית. תדאגו שידביקו לכם אותו בחנות בצורה מקצועית כי הנסיון השני שלכם יהיה רק אחרי חודש המתנה מאיביי.

    השבמחק
  2. איפה אפשר לקנות את המכשיר??

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר