כזה ניסיתי: THL 5000

סוגיית הסוללה בטלפונים סלולריים הולכת ותופסת יותר ויותר תשומת לב אצל היצרניות. העניין הבעייתי כאן – עדיין אין חידושים פורצי דרך בכל הקשור לטכנולוגיית הסוללה, מה שמחייב את היצרניות לבחור באחד או יותר משני פתרונות נפוצים: או להרחיב את קיבול הסוללה במכשיר, או לדאוג שידע לעשות שימוש נכון וחסכוני בה. חלק מהיצרניות בוחרות לשלב במכשירים שלהן מצבי חסכון בסוללה שאמורים לאפשר לכם להשאר בעת הצורך זמינים למשך מספר שעות, אך הם עושים זאת באמצעות כיבוי של כל הקישוריות, הפחתה דראסטית בבהירות המסך (או שינוי צבעי המסך לשחור ולבן), ועוד פעולות שהופכות את הסמארטפון שלכם לשימושי בערך כמו נוקיה 3100, רק פחות עמיד. מנגד, בשנים האחרונות אנחנו עדים ליותר ויותר סמארטפונים המגיעים עם סוללות בקיבול של  3000mAh ואף יותר מכך, שלרוב מעניקים מספיק זמן סוללה לשימוש סטנדרטי של יום שלם במכשיר. THL הסינית החליטה לקחת את המגמה הזאת מספר צעדים קדימה וציידה את ה-THL 5000 שלה בסוללה בעלת קיבול של, כמה מפתיע, 5000mAh. קוראי הבלוג הקבועים יודעים כבר שנתון כזה מלהיב אותי לפעמים יותר ממספר הליבות במעבד, או מספר הפיקסלים על המסך, ולשמחתי הזדמן לי להניח את ידיי הנלהבות ומלאות הציפיה על אחת ממספר יחידות בודדות של THL 5000 שהגיעו לארץ במסגרת בדיקות טרם יבוא רשמי.

THL 5000 (צילום: גד גניר)


עוד נחזור לסוללה אח"כ, מבטיח. לפני כן, יש עוד כמה דברים שכדאי לדבר עליהם. ה-THL 5000 הוא מכשיר בעל מפרט טכני שעל הנייר נשמע מבטיח מאוד: מעבד בעל 8 ליבות הפועלות בו זמנית בעת הצורך במהירות 2 גיגהרץ, עם ערכת השבבים MTK6592, 2 גיגה זכרון RAM, ואפשרות להרחבת זכרון באמצעות כרטיס MicroSD בנפח של עד 32 גיגה. חרגתי ממנהגי והחלטתי להביא כאן תוצאות מבחן של מבחן ביצועים, מאפליקציית Antutu שביצעתי למכשיר הזה.

THL 5000 במבחן הביצועים Antutu (צילום מסך: גד גניר)

מאז ומעולם לא אהבתי את המבחנים האלו. הנתונים שהם מספקים מנותקים ברוב הזמן מחוויית השימוש האמיתי במכשירים שבודקים באמצעותם. מעבר לכך, מאז שנודע כי יצרניות טלפונים סלולריים גדולות מצאו דרכים לבצע מניפולציה במכשירים שלהן על מנת להשיג תוצאות גבוהות יותר במבחנים האלו, אני סקפטי לגביהם אפילו יותר. מצד שני, יש הרבה אנשים שמאמינים בדברים האלו, אז לטובתם, אלו התוצאות. למען האמת, ביצעתי את המבחן הזה במקביל גם על ה-Samsung Galaxy S4 שלי וקיבלתי איתו תוצאות הנמוכות מאלו של ה-THL 5000 בנקודות בודדות בלבד. ההבדל בחוויית השימוש במציאות לעומת זאת, עצום, לטובת האס 4 דווקא. ביומיים הראשונים התפקוד של המכשיר היה מביך. אנימציות המעבר היו כה איטיות ומקרטעות, שבחרתי שלא להמשיך לעשות בו שימוש עד לבירור העניין. כעבר שבוע הגיע עדכון גרסא ששיפר משמעותית את המצב, אך עדיין, נותרו פה ושם גמגומים באנימציות האלו. עם אנימציות לא חלקות עוד ניתן להתמודד (אני אישית התקנתי את Nova Launcher, במקום ה-Launcher המקורי וזה עזר מאוד), אבל עם אתחולים אקראיים, לאגים, קפיאות של אפליקציות טרם עלייתן, או כשאני מנסה לסגור אותן, עם זה אני לא יכול להתמודד, וב-THL5000 זו היתה תופעה שכיחה למדי. מעבר לכך, חלק מהאפליקציות הציגו התנהגות משונה וייחודית רק למכשיר הזה, לדוגמא, באפליקציית eBay לא ניתן היה להכנס לדפי הפריטים עצמם מתוך תוצאות החיפוש מאחר והדבר היה גורם לקריסתה, מה שלא קרה בטלפונים אחרים.

לא הצלחתי למצוא יותר מדי מידע על המסך של ה-THL 5000, פרט לכך שכיאה לספינת דגל מודרנית, מדובר במסך 5 אינטש ברזולוציה של 1920x1080, FHD. למען האמת, הוא נראה נהדר, חד וברור, הצבעים שלו חיים ותוססים, והוא מספיק בהיר כדי לאפשר תפעול סביר באור יום בחוץ. המסך המרשים לא מפצה על מראה חיצוני שמזכיר מכשירי אנדרואיד משנת 2010. במילים אחרות, לא מדובר במכשיר יפה: ה-THL5000 הוא מכשיר מלבני שחור עם מסגרת ניקל כהה, עשוי חומרים שאינם משדרים תחושה יוקרתית. עוביו של המכשיר עומד על 8.9 מ"מ, לא דק במיוחד, אך עדיין מדובר בטלפון רזה מאוד אם זוכרים את העובדה שבתוכו צריך למצוא מקום לסוללה בקיבול שכזה.

THL5000, גב המכשיר (צילום: גד גניר)

ערכת המכשיר כוללת שני קייסים. האחד, קייס סיליקון רגיל שנראה כמו אלו שתוכלו לקנות באיביי בפחות מדולר. השני הוא קייס עם כיסוי קדמי למסך, עם חלון, בדומה לקייסים של ה-Samsung Galaxy S5, או ה-LG G3. סגירה של הכיסוי על המסך מציגה שעון בחלון הקייס. באפשרותכם לבחור בין שעון דיגיטלי לשעון מחוגים, כאשר המעבר ביניהם מתבצע פשוט באמצעות החלקת האצבע עליהם. גם כאן אגב, אנימציית המעבר בין שני השעונים, מקרטעת ומגמגמת בכבדות. השעון הדיגיטלי נראה לטעמי סביר אבל שעון המחוגים נראה מצועצע ורחוק מלשדר את היוקרה שאמור היה לשדר, כמו הקייס כולו. רוב הזמן הקייס מתפקד בסדר: סגירה של הקייס על המסך מציגה מיידית את השעון בתוך החלון, ופתיחה של הקייס מדליקה את המסך ומכינה אותו לשחרור נעילה בלי הצורך ללחוץ על כפתור פיזי נוסף. לעיתים המנגנון הזה לא עבד כשורה, ומצאתי את עצמי מתבונן דרך החלון באפליקציה שלא נסגרה כאשר סגרתי את מכסה הקייס.
THL5000, שעון מחוגים דרך חלון בקייס (צילום: גד גניר)

אם דיברתי על כפתורים פיזיים, כמו במכשירים סיניים רבים אחרים, גם כאן הכיוונים שלהם הפוכים: כפתורי הווליום ממוקמים בצד ימין של המכשיר, וכפתור הנעילה/הדלקת מסך ממוקם בצד שמאל דווקא. כאשר משתמשים בקייס עם הכיסוי הקדמי זה סידור הגיוני, מאחר והכיסוי מבצע את תפקידו של כפתור נעילת המסך. כאשר לא משתמשים בקייס הזה, הסידור הזה פחות נוח. עוד בעניין כפתורים – כפתורי המגע בתחתית המסך לא מחזירים פידבק בזמן שהמכשיר במצב רטט, עניין שנתקלתי בו עוד ב-DoogeeDG800, וב-Doogee DG2014, אך הפעם מצאתי פתרון ייחודי – הקליטו רינגטון שקט לחלוטין והגדירו אותו כצלצול הטלפון שלכם וכצליל ההתראות בתוך פרופיל חדש, וכך גם תוכלו לקבל פידבק מהכפתורים האלו, וגם לא לשמוע צלצול אם אינכם מעוניינים בכך.

כפתורי המגע מתחת למסך, THL5000 (צילום: גד גניר)

ה-GPS של ה-THL 5000 הוא גם סוגיה בעייתית. בפעם הראשונה שהשתמשתי בו הוא התעקש שאני נמצא בכל כביש באיזור הרצליה פרט לזה שבו באמת נסעתי. לאחר בירור עם היבואן הבנתי כי יש לעניין הזה סוג של פתרון וגם הסבר. הפתרון: הורדת אפליקציה שאמורה לטפל בעניין הזה (לא אפרט את כל הפרוצדורה, צרו איתי קשר אם זה מעניין אתכם) ובמידה רבה היא אכן עושה זאת. ההסבר לתופעה הזאת, שמאפיינת מכשירים סיניים רבים אחרים הוא שהיצרניות הסיניות המייצרות מכשירים זולים, מכוונות את המכשירים האלו לאוכלוסיה הסינית שלא עושה שימוש כה נפוץ ברכבים פרטיים, והשימוש היחיד שלה ברכיב ה-GPS הוא בניווט רגלי, תחת כיפת השמיים, פעולה שאיתה ה-GPS של ה- THL 5000 מתמודד דווקא באופן סביר.

רכיב המצלמה כאן הוא של סוני, ברזולוציה של 13 מגה פיקסל וצמצמם ברוחב F2.0 נשמע מבטיח? ברור שכן. האם מקיים? ניחשתם נכון, לא. התמונות שבחרתי לצלם עם ה-THL 5000 הם רגעים בחיים שלי שלנצח יתאפיינו בגוונים אנמיים, מטושטשים ברובם, וכאשר אצפה בהם על מסך גדול, התמונות ייראו מעובדות באופן מוגזם.

מבט מקרוב על עדשת המצלמה של ה-THL 5000 (צילום: גד גניר)

רגע לפני שאגיע לנקודה המעניינת ביותר במכשיר הזה, הסוללה, אציין רק שגם התפקוד של ה-THL 5000  כטלפון לוקה בחסר, בלשון המעטה. הספיקר חלש מדי ולא מאפשר שיחה ברכב (נכון, כבר דיברנו על זה, לרוב הסינים אין רכב פרטי). השמע באפרכסת כמעט מספיק, הבעיה היא שפעמים רבות הצד השני בשיחה לא הצליח לשמוע אותי.

לאחר שאיכזב אותי כמעט בכל פרמטר אחר, הגיע הזמן לדבר על גולת הכותרת של המכשיר הזה, הסוללה. 5000mAh, סוללת ליתיום פולימר, דחוסה פי 4 מסוללות רגילות אחרות, מה שהופך אותה לדקה יחסית, ושומר על עובי סביר לגוף ה-THL 5000. ב-THL כה בטוחים בסוללה של המכשיר הזה, שבחרו להכניס לתוך הערכה שלו מתאם USB OTG שיאפשר לכם לטעון באמצעות הטלפון מכשירים אחרים שלכם, לא פחות. עם מצבר כזה, רף הציפיות שלי מהמכשיר הרקיע שחקים, לפחות בהיבט הספציפי הזה. בפעם הראשונה שבה עשיתי שימוש במכשיר, הסוללה החזיקה לי מעמד במשך יומיים רצופים של שימוש, הישג שאף סמארטפון אחר שבדקתי לא הצליח להגיע אליו. בימים שלאחר מכן, השיא הזה לא שוחזר, וה-THL 5000 החל לדרוש שאטען אותו בבוקר שלמחרת. זהו נתון שה-LG G2 וה-Galaxy Note 3 מסוגלים להשוות, אם לא לעקוף, באמצעות סוללות בעלות קיבול נמוך יותר. ניתוח קצר של הרגלי השימוש שלי בטלפון הצביע על כך שצריכת הסוללה המוגברת מתרחשת כאשר אני עושה שימוש רב יותר באינטרנט סלולרי מאשר ב-WIFI. לא מדובר בהסבר שמוסיף כבוד לסוללה של המכשיר הזה. מכשיר שדורש סוללה של 5000mAh כדי לשרוד קצת יותר מיום שלם באיזורים נטולי רשתות WIFI מוכרות הוא מכשיר עם חיבה מוגזמת למיליאמפרים.

מתאם ה-USB OTG המצורף לערכת ה-THL5000, באמצעותו הוא יכול לטעון מכשירים אחרים (צילום: גד גניר)

את המסקנה הסופית שלי לגבי מכשיר שכזה אתם ודאי יכולים כבר לנחש בשלב זה. כמו מכשירים סיניים אחרים שבדקתי, המחיר שלו, במידה ויוחלט לייבא את ה-THL 5000 לישראל באופן רשמי, יעמוד על 1600 ל-1700 ש"ח, מחיר זול, אם מסתכלים על המפרט בלבד. העניין הוא שאת יחס התמורה למחיר צריך לבדוק מול היחס בין עלות המכשיר לחויית השימוש בו ולא למפרט שלו, טעות שרבים עושים. במקרה של ה-THL 5000 חויית השימוש, נכון להיום, רחוקה מאוד מלהרשים. לכן, גם מחיר זול יותר לא היה משנה את העובדה שהמכשיר הזה עמוס בבעיות שלא ניתן להתעלם מהן, בעיות שאפילו הסוללה העצומה לא מצליחה לכפר עליהן.

ככה נראית סוללה בקיבול של 5000mAh, בתוך ה-THL5000 (צילום: גד גניר)
המכשיר נמסר לבדיקה דרך יבואן THL בישראל IGWT


5 תגובות

  1. נתקלתי בבעיות GPS שנשמעות דומות במכשיר lenovo שמיועד לשוק הסיני.
    תוכל להרחיב על הפתרון שמצאת ? תודה.

    השבמחק
  2. שלום ברשותי thl t200 וגם אני אשמח לקבל פרטים לגבי הטיפול בבעיית ה gps

    השבמחק
  3. אצלי ב-THL W100S היתה בעיה שמוכרת מעוד מכשירים סיניים, וקשורה לאיכות ההרכבה ולא הצ'יפסט - אין מגע בין שבב ה-GPS לאנטנה שלו, שמוטמעת בכיסוי האחורי.

    יש שממליצים על הידוק הברגים. אני הלכתי על משהו רדיקלי יותר - הכנסת נייר אלומניום דק, שהבטיח שהמגע יווצר. מאז ה-GPS עובד יפה.

    מצד שני, יש אפליקציות כמו 'אוטובוס קרוב' שלא צריכות בכלל GPS ומסתפקות באלחוט.

    לקחת בחשבון כשקונים סיני זול, במיוחד שיש כיום BLU ומוטו G ב-150 דולר, שמיוצרים טוב יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי
      לאן ובאיזה צורה הכנסת נייר אלומיניום ? האם אפשר לראות צילום ?
      מאז ספטמבר הקליטה נשארה טובה?

      מחק
  4. אהלן כולם,
    לאור בקשות רבות מצד גולשים, להלן פתרון לסוגיית ה-GPS, כפי שנמסר לי מהיבואן:
    ראשית, חשוב לי להדגיש, שבב ה-GPS כאן קולט יחסית חלש, ולכן חשוב לנווט בנסיעה עם המכשיר כשהוא על זרוע צמודה לשמשה. בניווט רגלי, תחת כיפת השמיים לא אמורה להיות בעיה.
    1) התקינו מה-Play Store תוכנה שנקראית mobile uncle
    2) הכנסו שם לengineer mode ואז engineer mode (mtk)
    3) הסיטו את המסך שמאלה עד שתגיעו לתפריט Location
    4) בחרו location based services
    5) בtabים למעלה בחרו GPS
    6) סמנו את הכפתור הרדיו על Full כמו בתמונה, לחצו על כפתור Delete ואז לחצו על כפתור GPS שכרגע נמצא על OFF
    לאחר מכן עברו ללשונית של View והמתינו עד שתקבלו נעילת לווינים (לפחות 4 לווינים בצבי ירוק).
    7) בשלב הזה אתחלו את המכשיר ונסו את ה-GPS, הוא אמור לעבוד כשורה. את הפעולה המתוארת בתהליך הזה יש לבצע אחת לכמה זמן, אין צורך לבצע אותה לעיתים קרובות. הפעולה הזאת מבצעת מעין ריסט מלא לרכיב הGPS במכשיר במידה והוא מזין כל מיני נתונים שגויים שגורמים לו לזליגות.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר