בזה צפיתי: אירוע ההשקה של ה-iPhone 6

נחשו מה עשיתי שלשום בערב? טעות. לא צפיתי בהשקה של האייפונים החדשים של אפל. באותו זמן הייתי באסיפת הורים בגן של הילדה שלי, ועסקתי בלייב בלוגינג של הקראת דף הנהלים (אסור להשתמש בשקיות ניילון, גן ידידותי לסביבה), הסברים על תכנית הלימודים בגן, שאלות ההורים, וכמובן, המשהו הקטן בסוף – הבחירות לועד הורים. כך יצא שאת אחד מאירועי ההשקה החשובים בהיסטוריה של אפל, ראיתי על מסך הטלויזיה שלי, מספר שעות לאחר מכן כאשר אני מזרים את ההקלטה של השידור באמצעות לא אחר מהכרומקאסט, הסטרימר הקטן של גוגל.

האייפונים החדשים, iPhone 6 ו- +iPhone 6 (צילום: אתר יצרן)

אם להיות כנים, לא יוצא לי יותר מדי לראות אירועים כאלו בשידור חי. אפל וחברות אלקטרוניקה אחרות סיגלו לעצמם את המנהג המגונה של לקבוע את שעות האירועים האלו בדיוק בשעה שבה אנחנו מרדימים את הילדות שלנו, לשמחתי, בשנים האחרונות רוב חברות האלקטרוניקה לא מציעות שדרוג משמעותי בין שנה לשנה, וכך היה גם הפעם. בנוסף לכך, חובבי טכנולוגיה כמוני כבר נחשפו לתמונות של האייפונים החדשים שבועות טרם האירוע, כך שידעתי שלא אפסיד יותר מדי.


אז רגע לפני שאתחיל להשמיץ את אפל, חשוב לי להשמיץ קצת את בעלי האנדרואיד, בעיקר את המתנשאים שביניהם. אולי די עם התמונות המשוות בן נקסוס 4 לאייפון 6? זה לא מצחיק, זה צפוי, וזה מעיד על חוסר הבנה בסיסית: כפי שציינתי בפוסט על ה-THL5000(המאכזב יש להודות): מפרט מרשים זה דבר אחד, חויית שימוש זה דבר אחר לחלוטין, ולא תמיד הם קשורים זה לזה. קשה קצת לזכור זאת, אבל כשהנוקיה N97 יצא לשוק, היו רבים שהספידו את האייפון הראשון, שאפילו לא כלל תמיכה בדור שלישי, שלא לדבר על מקלדת פיזית, משדר FM וכל שאר הפיצ'רים שנוקיה דחפו למכשיר הדגל שלהם באותה תקופה, וראו היכן נמצאות היום שתי החברות.

אז בואו נתחיל מהאייפונים החדשים. הם מהירים פי 50 מהאייפון הראשון, מציעים תשלום באמצעות NFC ומגיעים בשני גדלים חדשים: 4.7 אינטש, ו-5.5. תקנו אותי אם אני טועה, אבל אלו שלושת הבשורות הגדולות ביותר לגבי האייפונים החדשים שהושקו. הבשורות האלו מרגשות בעיקר את חובבי אפל, מאחר ואפל סיגלה לעצמה הרגל להתייחס לשינוי גישה אישי שלה כאל חידוש מסעיר. וכך יוצא שככל הנראה מדובר באייפונים המהירים ביותר והגדולים ביותר שאפל אי פעם ייצרה. כמו כל שיא מהסוג הזה, מזל שזה ככה, חברת טכנולוגיה לא אמורה להשיק מכשיר דגל מהיר פחות מזה שהשיקה שנה לפני כן. אז נכון, לקח לה רק שנתיים להבין ש-4 אינטש זהו גודל קטן מדי לטלפון סלולרי בשוק של שנת 2014, וזה לא ממש פגע לה גם במכירות. עם זאת, מביך לראות את נציגיה מסבירים מה ניתן לעשות על מסך גדול יותר ולמה זה כה מרגש, כשהמתחרות בשוק הציעו חויה דומה הרבה לפניה. האמת שלא משנה מי היה הראשון. אם היינו חיים בעולם שבו להיות הראשון היה משנה משהו, הסכסוך הערבי – ישראלי היה מסתיים הרבה יותר מהר, והיו נחסכים מאיתנו הויכוחים המייגעים  בכל השקה של מכשיר או גרסת מערכת הפעלה חדשה, על "לנו היה וילון התראות קודם" או "אייקונים עם ריבועים מסביב זה שלנו!". השימוש ב-NFC כדרך לביצוע תשלומים הוצג ע"י גוגל בסוף שנת 2010, ב-Nexus S. לאור העובדה שאינכם רואים יותר מדי אנשים באמת משלמים כרגע עם מכשירי האנדרואיד שלהם, ההליכה לכיון הזה היא סוג של הימור, הימור דומה לזה שעשתה אפל כשהשיקה את שירות המפות שלה, גילתה שהוא גרוע ונאלצה להמליץ למשתמשיה לעבור לשירותי מפות אחרים.

ואז הגיע השעון. הוא קיבל אפילו את מעמד ה"רק עוד דבר אחד" המפורסם, לראשונה בביצועו של טים קוק. שעונים חכמים היא סוגיה בעייתית, אפילו מבחינת חובבי גאדג'טים כבדים. בשנה שעברה, כאשר סמסונג הזדרזה להשיק את ראשוני שעוני ה-Gear שלה מתוך החשש שאפל תעשה זאת לפניה, זה עלה להם ביוקר. השעונים של סמסונג, כמו שעוני של חברות אחרות, עדיין מחפשים הצדקה לקיומם, או לפחות סיבה טובה לקנות אותו. כל עולם הטכנולוגיה חיכה לשקה של ה-iWatch, השעון שכולם ירצו וכולם ידעו למה הם צריכים אותו. בסופו של דבר נשארנו עם סתם Watch. עוד שעון כמו שאר השעונים החכמים, מתוכנן לפי אותה תפיסה, וכזה שלא מצויד בקילר אפליקיישן, או בשום תכונה אחרת שתהפוך אותו לחיוני או נחשק באמת. הדבר היחיד שבאמת ניתן להגיד עליו הוא שאולי הוא מכוער יותר מהשאר, אבל היי, הוא של אפל, מה אתם בכלל מבינים בעיצוב?
 
Watch (צילום: אתר יצרן)

בסופו של דבר אפל כן חידשה. חידשה בעיקר בגישה. אף אחד באפל לא יודה בזה, והם ימשיכו להתפאר כי המוצרים שהשיקו הם המוצרים הכי >השלם את החסר<היא אי פעם יצרה, אך מדובר כאן בשינוי גדול שעד לא מזמן היה מדע בדיוני במונחים של אפל, וזו ההתייחסות האסטרטגית למה שהמתחרים עושים. שינוי שכזה מצביע בעיקר על דאגה באפל, וניסיון לענות על רצונות הקהל במקום להגדיר בעצמם את הרצונות החדשים שלו, משהו שאפל הצטיינה בו עד כה. שינוי זה הוא חיובי ובוודאי מלהיב את חובבי אפל ברחבי העולם שסוף סוף זוכים לקבל את מבוקשם. מצד שני,  תארו לעצמכם את אפל של 2007 בוחרת להשיק את האייפון עם מסך מגע רזיסטיבי (כזה הדורש עט). תארו לעצמכם את האייפון הראשון מגיח אל אויר העולם עם מקלדת פיזית. אם אפל הגדולה, זו שיש לה את הקרדיט על המוצר ששינה את פני עולם הסלולר באופן המשמעותי ביותר, הגיעה למצב בו יישור קו עם גודל המסך של כל מתחרותיה, זה אחד החידושים הגדולים בהשקה, אז מי כן יצליח לחדש?

8 תגובות

  1. אתה נותן לחומרה הרבה יותר מדי משקל, וחבל. אף סמארטפון לא באמת מחדש בכמה שנים האחרונות.
    אבל שרות התשלומים של אפל, בניגוד לגוגל, כבר מגיע עם מספיק חנויות (רשתות) שמקבלות את התשלום ולקוחות (לגוגל לא חייבים לתת כרטיס אשראי, לאפל כן).
    כנ״ל לגבי השעון ועניין הפיטנס (למרות שאני גם חושב שהטכנולוגיה עוד לא שם).
    הייתרון של אפל זה שהיא מנסה ״ללכת על הכל״ ולא זורקת מוצר לא בשל לשוק כמו גוגל, ואחרי חמש שנים הוא מדביק את התחרות. לדעתי בשעון עוד לא ברור מה יהיה, אבל בעניין התשלומים היא תנצח ובענק.

    השבמחק
  2. רק שההבדל במהירות מול הדור הקודם זניח. זמן הסוללה כנראה לא משהו. ולגבי תשלומים... באירופה כבר מזמן משלמים עם אנדרואיד וnfc.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי - יש לך ניתוח שוק לגבי הפופולריות ואחוזי החדירה של הnfc לאירופה?
      זמן הסוללה וההבדל במהירות לא מעניין, גם אנדרואידים מפשלים שם.

      אני חזרתי מנקסוס לאייפון בגלל החצי מוכנות, אי העקביות של הממשק, ואי התמיכה בעדכונים מעבר ל18 חודשים. יש דברים שזה עושה טוב, יש דברים שאני מתגעגע אליהם, אבל החבילה של אפל יותר שלמה משמעותית, כיפית לשימוש והמכשיר יותר קל ונוח.

      שום דבר מזה לא קשור לחומרה (למרות שהמהירות מעולה, המצלמה אדירה וחיישן טביעת האצבע פצצה). מי שקונה טלפון עם אנדרואיד, במיוחד ממותגים (כמו סמסונג או HTC), לא יודע מתי יקבל שדרוג, מקבל המון תוכנות OEM שהוא לא צריך.
      בקיצור תמשיכו לשתות RC קולה ולדמיין שזה הדבר האמיתי :)

      מחק
    2. בקיצור תמשיכו לשתות RC קולה ולדמיין שזה הדבר האמיתי :)

      תודה לך על המשפט הזה... מבחינתי.. הכי טוב ששמעתי בחודש האחרון

      מחק
  3. כל מה שכתוב בכתבה הוא נכון ,בעיקר בנקודה שאפל לא המציאה משהו שאף אחד לא חשב עליו עדיין .. אבל היי אף אחת מהחברות האחרות עדיין לא עשתה זאת. אף אחת מהחברות עדיין לא שלפה שפן חדש מהכובע, אלא רק מזדרזות להראות כי הם הראשונות לאמץ טכנולוגיה מתקדמת יותר בצורה בלתי אפוייה לחלוטין (מה שאי אפשר לומר על אפל )
    כמו שכחתם לספר על שירות התשלום .. שמעלה את דרגת האבטחה של כרטיסי האשראי בכמה רמות - וקרוב לוודאי הוא יתפוס. כי כל הנסיונות האחרים נכשלו בנתיים (או לא תפסו ) , ומה שאפל עשתה לשוק המוסיקה קרוב לוודאי היא תעשה גם לשוק כרטיסי האשראי שלא מצליח לייצר פתרונות טכנולוגים אמיתיים מהיימנים. (בכך מאגפת את הבנקים, וחברות כמו פייפאל )

    השבמחק
  4. הפיצ׳ר החדש הזה של גודל מסך - גורם לי לא לעבור טלפון עכשיו, זו טפשות גמורה.

    השבמחק
  5. מה שאני אוהב מאוד בשאר בחברות המתחרות זה שהם יודעות לתת פיצ׳רים חדישים ראשונים.. ׳׳בוא ידידי אני אתן לך טלפון שאם תראה וידאו ותוריד את העיניים מהמסך הוא יפסיק את עצמו!! הנה בוא תראה... רגע בוא ננסה שוב...... שניה....... או! הנה! רואה! מדהים אהההה?????׳׳ זה נגיד משהו שאין באפל... אם זה לא עובד ב100 אחוזי הצלחה זה לא נכנס נקודה וזאת בדיוק ההגדה לחווית משתמש מה שאף אחד אחר לא יודע לספר.. אז לא חידשו לך שום דבר? אז אחלה תמשיך לקנות מכשירים עם סנסורים מגניבים שתתלהב מהם פעמיים יפסיקו לעבוד אחרי חודשיים ולא באמת תלך לתקן כי חבל על הזמן, הכסף וגם ככה אתה לא באמת משתמש בזה... אם שתצלם עם מצלמה 500 מיליון מגה פיקסל משוגעת שבסופו של יום תוציא ממנה תמונה שלא נבדלת בהרבה מתמונה שצולמה בנוקיה 6230i או מסך 80 אינץ שלא תמיד מבין מה האצבע שלך רוצה ממנו.. אז עם כל הכבוד למכשירים אנדרואידים שמגיעים יחד עם מגילת מפרט תכני יותר ארוכות מהתנך אני יעדיף לקחת את ׳׳חוסר החידוש הטכנולוגי׳׳ רק שאצלי הוא באמת יעבוד כמו שצריך.. וכנראה שאני צודק במה שאני אומר.. אחרי נתוני המכירות היו מראים אחרת

    השבמחק
  6. לזלזל כך באפל זו לא חוכמה גדולה מה עם סמסונג שיש להם פצצות במקום טלפון
    חוץ מזה מה הקטע בלהוציא כל כך הרבה סוגים של טלפונים שכל אחד יותר עלוב מהשני

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר