כזה ניסיתי: QNAP QGenie

מפעם לפעם אני לוקח פסק זמן מבדיקת סמארטפונים/טאבלטים/אוזניות וכל שאר החפיצים שאתם רגילים לראות כאן, ומחליט לבדוק משהו קצת אחר. בשבוע שעבר היה זה המירון, והשבוע אני רוצה להכיר לכם את ה-QNAP QGenie שהוא, לטענת היצרן, סוללה חיצונית נטענת בעלת יכולות NAS. אני מוכרח להודות ששרתי NAS מעולם לא עוררו אצלי עניין רב, וסביר להניח שלא אתחיל לבדוק כאלו כאן באופן קבוע, אולם ה-QGenie מיוחד בכך שמדובר בשרת NAS נייד שכלל לא נראה כמו מה שאתם מדמיינים כשאתם חושבים על משהו העונה לכינוי "שרת".
 
QNAP QGenie (צילום: גד גניר)

אז מה ה-QGenie יודע לעשות? המון (שימו לב, בכוונתי להמנע מקלישאת ה"קפה הוא לא עושה", למרות שבאמת, קפה הוא לא עושה). ליתר דיוק, לפי QNAP מדובר ב-7 מוצרים במוצר אחד: סוללה חיצונית נטענת (את זה כבר אמרתי קודם), מכשיר לגיבוי ספר הטלפונים, שרת NAS נייד, ענן פרטי, ממיר רשת קוית לאלחוטית, מרכז מדיה לרכב, וכונן SSD נייד בנפח 32 גיגה בעל חיבור USB 3.0. חלק מהפריטים ברשימה הזאת קצת חופפים זה את זה, אבל בגדול הוא עושה את כל מה שרשום כאן.



לפני שאספר לכם על איך הוא עושה את הדברים שהוא מתיימר לעשות, ניישר קו ונוודא שאתם יודעים מה זה שרת NAS. באופן כללי, שרת NAS מאפשר לכם להתחבר דרך הרשת לאמצעי איחסון חיצוני, לנהל ולהשתמש בקבצים שאוחסנו עליו, ובכך למעשה הוא מחליף שרת רגיל או מחשב למשימות הספציפיות האלו. במילים אחרות, שרת NAS יכול להפוך את הדיסק הקשיח שלכם (שלא נמצא בתוך המחשב) לכונן רשת, ולאפשר גישה אליו ואל הקבצים שיש בו דרך מכשירים אחרים, לדוגמא סטרימר, מחשב, או במקרה של ה-QGenie, גם סמארטפונים.
כלפי חוץ, ה-QGenie נראה כמו נגן MP3 מתחילת שנות ה-2000.: מעט גדול יותר במימדיו מקופסת סיגריות סטנדרטית, עם מסך קטן שאינו צבעוני, ושלל כפתורים וחיבורים על דפנותיו. בצידו הימני תוכלו למצוא מפסק בעל שלושה מצבים: כיבוי, מצב סוללה חיצונית בלבד, ומצב פעולה – אשר מפעיל את יכולות הרשת של המכשיר. לידו כפתור המפעיל את התצוגה, חריץ לכרטיס זכרון מסוג SD, וחיבור טעינה וסנכרון USB 3.0. בחלקו התחתון תמצאו כניסת USB סטנדרטית לחיבור דיסק און קי או דיסק קשיח חיצוני, וחיבור רשת. הוא שוקל מעט מהצפוי, 122 גרם בלבד, בעיקר בגלל שרכיב ה-SSD שוקל פחות מדיסק קשיח קונבנציונלי.

צידו הימני של ה-QGenie, מפסק ההפעלה, כפתור הפעלת התצוגה, חריץ לכרטיס זכרון וחיבור MicroUSB (צילום: גד גניר)


בואו נסמן וי על שתיים מהמשימות של ה-QGenie. כסוללה חיצונית נטענת, אין כאן הפתעות: נטען דרך שקע ה-MicroUSB, ניתן לחבר אליו את כבל האייפון או כבל טעינה של כל מכשיר אחר ישירות לכניסת ה-USB הסטנדרטית שלו, והוא מספק לכם עוד 3000 מילי אמפר שלא היו לכם קודם, כשאתם לא ליד שקע חשמל או מחשב. כממיר רשת קוית לאלחוטית הוא גם עושה את העבודה כפי שהייתם מצפים ממנו, ואכן מאפשר לכם להפוך את כבל הרשת החוטי שלכם, להוט ספוט אליו ניתן להתחבר באופן אלחוטי.

חלקו התחתון של ה-QGenie: חיבור רשת וחיבור USB 3.0 (צילום: גד גניר)
תפעול ה-QGenie כשרת NAS אינו מסובך במיוחד. QNAP פיתחו עבורו אפליקציות גם לאנדרואיד וגם ל-iOS, כך שניתן להתחבר אליו ולנהל ולהשתמש בקבצים ישירות מהסמארטפון או הטאבלט שלכם. במידה ותרצו, אתם יכולים להתחבר אל ה-QGenie דרך הדפדפן במחשב שלכם,  כמו שאני עשיתי, מה-Asus TransformerBook T100 שלי. בכל מכשיר שאיתו תרצו להתחבר אל ה-QGenie, עליכם לזכור כי עליכם להיות מחוברים איתו לרשת האלחוטית שה-QGenie מייצר, על מנת לעבוד איתו. מה זה אומר לעבוד איתו? זה אומר להעביר אליו וממנו קבצים ברשת וזה אומר לנגן סרטים ומוזיקה היישר מכונן ה-SSD המובנה בו או כונן USB חיצוני המחובר אליו. חיברתי אל ה-QGenie כונן חיצוני של סמסונג בנפח טרה וחצי, וגם חיברתי אליו לאחר מכן כונן קשיח נייד בנפח של 1 טרה של Lachie. החלטתי לאתגר אותו מיד עם תחילת השימוש התחלה ולצערי הוא לא עמד באתגר: ניסיתי לנגן דרכו סרטי HD המאוחסנים על הדיסק החיצוני המחובר אליו, על מסך הטלפון שלי באופן אלחוטי. זה לא עבד, כנראה בגלל שמהירות העברת המידע מהדיסק הקשיח אל ה-Qgenie, וממנו אל הטלפון, לא איפשרה ניגון רציף וחלק של סרט באיכות גבוהה. ניסיתי לנגן סרטוני MP4 שאינם באיכות HD באותה צורה, וזה עבד מצויין. החלטתי להוריד קצת את הרף, והעתקתי סרט ברזולוציית FullHD אל כונן ה-SSD המובנה במכשיר. היה זה סרט בנפח 2 גיגה, והוא התנגן מעולה, ללא בעיות. סרט אחר, בנפח של 8 גיגה, סירב לעבור למכשיר במלואו, ובאופן קבוע ההעברה נכשלה באמצע. הסרט הגדול ביותר שהצלחתי להעביר לכונן ה-SSD הפנימי דרך הרשת האלחוטית של ה-QGenie היה בנפח של 3 גיגה. עם קבצי מוזיקה הוא התמודד כמובן ללא קושי, גם כאלו שממוקמים על הדיסק הקשיח החיצוני.


צילומי מסך מאפליקציית QFile, לניהול קבצים של ה-QGenie (צילום מסך: גד גניר)

ניסיתי להבין מאתר החברה מה זה אומר להשתמש ב-QGenie כמרכז מדיה לרכב. התיאור שהם נותנים קצת מסורבל אז נסו לדמיין את זה: כדי לשמוע מוזיקה המאוכסנת על כונן חיצוני או הכונן המובנה ב-QGenie, ברמקולים של הרכב, עליכם להתחבר אליו דרך הסמארטפון שלכם, ולהזרים את המוזיקה באמצעות קישורית ה-Bluetooth של הטלפון שלכם, אל מערכת השמע ברכב שלכם, בתנאי שהיא אכן תומכת ב-Bluetooth. מדובר בהצעת הגשה משונה קצת, שלוקחת בחשבון שלכל אחד יש מערכת תומכת ב-Bluetooth ברכב. לי למשל אין מערכת כזאת.

אחרון חביב – גיבוי ספר טלפונים, עובד ללא דופי. האפליקציה מאפשרת לבצע גיבוי (גם גיבוי מתוזמן באופן קבוע) ושחזור של אנשי הקשר. אני אישית שומר את כל אנשי הקשר שלי בגוגל, וכך גם כשאני עובר בין מכשירים, הספר טלפונים מתעדכן אוטומטית, כך שספציפית, הפונקציה הזאת אינה באמת שימושית עבורי.

משמש גם כסוללה חיצונית ניידת, ה-QGenie QNAP (צילום: גד גניר)

מחירו של ה-Qgenie בארץ עומד על 590 ש"ח. בדקתי אגב גם באיביי, והמחירים דומים (אם כוללים בתוכם את דמי המשלוח לארץ, בעצם, לא ברור לי מה התוספת שצריך לשלם עבור מע"מ או מכס, אם צריך). אשקר אם אגיד לכם שכל אחד חייב כזה, אך אני יכול להגיד בלב שלם שיש לחפיץ הזה קהל יעד שעבור המחיר הזה יקבל תמורה מצויינת. בעלי אייפונים, אייפדים או מכשירי נקסוס, שאין להם אפשרות הרחבת זכרון, יוכלו לעשות שימוש נוח מאוד מאוד במכשיר הזה, שמאפשר שימוש בנפח אחסון חיצוני וניהול קבצים בצורה אינטואיטיבית ונוחה, בלי הצורך במחשב כמתווך. ה-Qgenie יכול לשמש אתכם בטיולים לצפייה משותפת (עד 8 משתמשים בבת אחת) או נפרדת, בסרטים על גבי מסכי המכשירים שלכם (בתנאי שתזכרו את המגבלות בנושא זה עליהן דיברתי קודם), ועבור מי שהאייפד הוא כלי עבודה יומיומי, האפשרות לגשת בצורה נוחה אל התקן איחסון חיצוני, יכולה בהחלט להפוך את העבודה לקלה ונוחה יותר.

2 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר