כזה ניסיתי: Asus ZenBook UX305

לפני כחודש נחשפו מחשבי ה-MacBook החדשים של אפל. דקים מתמיד, קלים מתמיד ועם מסך ברזולוציית רטינה בגודל חדש ולא שגרתי של 12 אינטש. מגזין פורבס הוציא מספר ימים לאחר מכן טור דעה הגורס כי השקת המקבוק החדש מועילה דווקא לאסוס, עם מחשב ה-UX305 שלה. לאסוס עצמה יש הסטוריה של נסיונות להציק לאפל, כמו מודעות פרסומת שהציגה בסמוך למועד השקת האייפון 6, בהן היא מתגאה כי בניגוד לאייפון, הזנפונים שלה לא נוטים להתכופף. הפעם פורבס היו מי שיזמו את ההשוואה ביניהם, מה שיצר אצלי מספיק עניין במחשב הנייד הזה כדי לבקש אותו לבדיקה, למרות שאין בו שום חלק שניתן לנתק או לסובב.


Asus ZenBook UX305 (צילום: גד גניר)


אז למה להשוות אותו ל-Macbook החדש? כי הוא נראה כמו מקבוק אייר. דומה לו בצורה קיצונית. מחשב דקיק, מתכתי, אפילו הקצוות מעוגלות באופן דומה. אמנם אפל לא יכולה לטעון כי יש לה פטנט על הקונספט של מחשב דקיק עשוי מתכת, אבל ללא ספק, הדמיון בהחלט ניכר. מה שונה בכל זאת? הצבע כאן הוא גוון שנע בין אפור לסגול ונראה ממש טוב, במיוחד עם גימור המתכת המוברשת בדוגמה מעגלית. הצרה עם החומרים האלו היא שהם משטח מעולה לקליטת טביעות אצבעות וניתן לראות זאת בצילומים בפוסט הזה. 
מחשב מתכתי, מגנט לטביעות אצבעות (צילום: גד גניר)


הרבה נאמר על כמה דקיק המקבוק רטינה החדש. מה שלא נאמר זה שהוא לא המחשב הדקיק ביותר בשוק. כן כן, ה-UX305 מנצח בהתמודדות המאוד לא קריטית הזאת, בזכות 8 מילימטרים בעובי, או יותר העדרם של 8 המילימטרים האלו. עובי של 1.31 ס"מ היה תירוץ טוב מבחינתה של אפל לוותר על מגוון חיבורים שלגיטימי למצוא במחשב נייד. לעומתה, אסוס הצליחה לדחוס לגופו הדקיק יותר (1.23 ס"מ) של ה-UX305 שלה לא פחות מ-3 חיבורי USB סטנדרטיים, קורא כרטיסי SD, חיבור מטען, וחיבור MicroHDMI, סט חיבורים מכובד ונדיב בכל קנה מידה. מצד שני, עם מעט מילימטרים באה אי נוחות גדולה: לקח לי בערך שבוע להתרגל לפתיחה של המחשב הזה, מזכיר קצת כמו ניסיונות לפתוח שקית ניילון בסופרמרקט. אסוס החליטה לכלול בערכה היוקרתית של ה-UX305 תיק מעטפה דקיק אליו ניתן להכניס את המחשב, אולי כהומאז' לדרך בה הוצג המקבוק אייר הראשון. מה עוד תמצאו באריזה? מתאם משקע USB לשקע חיבור רשת קוי (מה לעשות, המחשב דק מדי בשביל חיבור מהסוג הזה) ומטען.


דקיק, אבל שופע חיבורים , Asus ZenBook UX305 (צילום:גד גניר)



אני קיבלתי לבדיקה את הגרסה הזולה יותר של ה-UX305. אל המחיר אגיע בסוף, אבל הנה המפרט: מעבד מסדרת Core M מדגם 5Y10 בעל שתי ליבות הפועלות במהירות 0.8 גיגהרץ בשגרה, או 2 גיגהרץ במצב טורבו. הדגם הספציפי הזה של המעבד מקביל בביצועיו פחות או יותר למעבד Core I5 משנת 2013, אך עולה עליו באופן משמעותי בכל מה שקשור לחסכון בצריכת חשמל. לנתון הספציפי הזה יש השפעה מכרעת על זמן הסוללה של המחשב, אך גם לזה אגיע אח"כ. מדוע בחרה אסוס להשתמש דווקא במעבד הזה? בגלל המימדים שלו. מעבדי Core M הם מעבדים קומפקטיים ודקים במיוחד, אך אין בהם פשרה גדולה מדי בביצועים, והם לא נוטים להתחמם באופן קיצוני, מה שמייתר את הצורך במאווררים רועשים בגוף המחשב או הטאבלט בו הם מותקנים. המעבד אגב, הוא עוד נקודת דמיון בין ה-UX305 למקבוק החדש, בשניהם מעבדים מסדרת Core M. בסופו של דבר, לא הרגשתי בעייתיות כלשהי בביצועים שלו והוא התמודד יפה מאוד עם כל אתגר שהעמדתי בפניו: גלישה בדפדפן עם עשרות טאבים פתוחים, סרטי HD, אופיס וקבצי אקסל שמנים, ובחלק מהזמן הכל ביחד. ל-UX305 זכרון RAM בנפח של 4 גיגה, ובדגם שאני קיבלתי לבדיקה היה דיסק קשיח בנפח 128 גיגה בטכנולוגיית SSD, טכנולוגיה התורמת רבות למהירות התגובה של המחשב.

מאחר ולא פתחתי את המחשב, תאלצו לסמוך עליי ועל המדבקה בעניין הזה, יש בפנים מעבד ממשפחת Core M (צילום: גד גניר)


בדגם הספציפי שקיבלתי של ה-UX305 ישנו מסך בגודל 13.3 אינטש ברזולוציית 1920 על 1080 פיקסלים. קיים גם דגם עם רזולוציית QHD, או אם תרצו בפיקסלים: 3200 על 1800. לי אישית הספיקה רזולוציית FHD, והמסך באופן כללי נראה מצוין: חד מאוד, מואר מאוד, ואסוס אפילו בחרה בצעד לא שגרתי (במחשב שאינו מוגדר כמחשב עסקי) לצפות אותו בגימור מט אשר מגן עליו ביעילות מפני השתקפויות. גם זוית הפתיחה של המסך מספקת והדבר היחיד שאני יכול להצביע עליו כמשהו שמפריע כאן היא העובדה שזהו אינו מסך מגע. המקלדת של ה-UX305 נוחה מאוד לשימוש. המקשים בגודל סביר, מופרדים זה מזה ומחזירים פידבק טוב. משטח העכבר ענק ומדויק בתגובה שלו, אם כי כפתורי משטח העכבר רועשים מאוד בלחיצה, תופעה שכבר נתקלתי בה בעבר במחשבי החברה.
זוית פתיחת מסך, שימו לב עד כמה דק ה-Asus ZenBook UX305 (צילום: גד גניר)

משטח עכבר רחב, כפתורים רועשים, Asus ZenBook UX305 (צילום: גד גניר)


אסוס ציידה את ה-UX305 בסוללת שלושה תאים מובנית בטכנולוגיית ליון-פולימר. באסוס טוענים שהמחשב הזה מסוגל לספק 8 שעות צפייה בוידאו, 8 שעות האזנה למוזיקה, או 11 שעות גלישה בדפדפן. לי המחשב החזיק מעמד בשימוש סביר שכלל את חלק מהפעילויות האלו וגם פעולות אחרות, כ-6 שעות לכל היותר. זה אמנם שונה מהמספרים המובטחים, אך עדיין מדובר בנתון מרשים לכל הדיעות, בטח במחשב כה דק.

מחירו של הדגם שאני בדקתי, הדגם הבסיסי יותר של ה-UX305 עומד על 3799 ש"ח. במחיר הזה הוא מהווה אלטרנטיבה "חלונית" וזולה משמעותית מהמקבוק החדש, למי שמעוניין (לפחות מבחינה חיצונית) בסטייל דומה, בסכום נמוך בהרבה. לכך, ניתן להוסיף את יתרון השימושיות של סט החיבורים הנדיב. גם בלי ההשוואה למחשב הדקיק של אפל, ה-UX305 הוא מחשב נהדר שיבצע בקלות את רוב הפעולות היום-יומיות הנדרשות ממחשב נייד כך שגם אם לא חלמתם על מחשב שנראה כמו מקבוק אייר שמריץ ווינדוס 8, ה-UX305 יוכל להתאים לכם.

1 תגובות

  1. קצת קטנוני אבל ההפרש בעובי הוא 0.8 מ"מ, לא 8.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר