כזה ניסיתי: Logitech Wireless Trackball M570

אפתח באזהרה: החפיץ העומד במרכז הפוסט הזה אינו חדש. הוא הגיע לחנויות כבר בשנת 2010 ומאז הוא שומר על מעמדו כעכבר ה-Trackball החדש ביותר שיש ל-Logitech  להציע, ה-M570. כאשר נוצר הקשר הראשוני עם האנשים הנחמדים ב-Logitech (שהציעו לי לבדוק את ה-Ultimate Ears Boom), ביקשתי לקבל גם את העכבר הזה לבדיקה וקיבלתי מהם את אותו מבט מופתע שיש לחלק מהקוראים בשלב הזה. למה ההתעקשות דווקא על ה-Logitech Wireless Trackball M570? אגיע לזה בהמשך, אבל קודם, קפיצה קלה כמעט עשר שנים אחורה.
Logitech Wireless Trackball M570 (צילום: גד גניר)

בפברואר 2006 התחלתי לעבוד בזאפ, האתר להשוואת מחירים. התקבלתי למשרת איש תוכן והמשימה הראשונה שקיבלתי במסגרת התפקיד היתה להזין מאפיינים טכניים למוצרים. בשבועיים הראשונים לתפקיד הוטלה עליי המשימה לטפל בקטגוריית המקרנים, ולהשלים את המידע הטכני החסר בכל מקרן באתר. עבודה ארוכה מול מחשב לא היתה זרה לי, אבל בימים הראשונים שלי שם שברתי שיאים חדשים של עבודה רצופה מבלי לצאת להפסקות. הסיבה לכך פשוטה: מדובר בשילוב של ההגעה למקום עבודה חדש עם הרצון להציג תפוקה מרשימה, יחד עם העובדה שבסיטואציות כאלו לוקח לי זמן להיפתח ולשוחח עם אנשים אחרים בצוות, כך שאני מעדיף לקבור את עצמי בעבודה ופחות להתאוורר בחוץ. השגרה הזאת נתנה בי את אותותיה, ושבוע לאחר שהגעתי לשם התחלתי להרגיש כאבים עזים ביד. עבדתי עם עכבר רגיל ופשוט, ואפילו לא טרחתי להשתמש בפד לעכבר עם כרית תומכת כמו כל שאר האנשים שעבדו איתי באותו חדר. לדלקת הזאת שפיתחתי היו מספר תוצאות חיוביות. הראשונה, התחלתי לקחת יותר הפסקות וגיליתי שהאנשים איתם אני עובד נחמדים למדי. מעבר לכך, ביקשתי וקיבלתי את הפד הארגונומי לעכבר, מה שצמצם משמעותית את הכאבים (אם כי לא העלים אותם לחלוטין). קצת פחות מחצי שנה לאחר מכן קניתי את עכבר ה-Trackball הראשון שלי, ה-Logitech Trackman Wheel (הדגם המדויק הוא T-BB18).


Logitech Wireless Trackball M570 ו-Logitech Trackman Wheel (צילום: גד גניר)


בשלב הזה כדאי שניסגר על מה זה בעצם Trackball. בניגוד לעכבר רגיל שבו אתם מניעים את כל היד כדי להזיז את הסמן על המסך, כאן אתם נדרשים להזיז כדור, באמצעות האצבעות בלבד. מבחינה ארגונומית, אין מה להשוות בין שתי השיטות. עכברי Trackball הם עכברים בריאים יותר לשרירי היד שלכם ומאפשרים עבודה רצופה למשך זמן רב יותר מבלי לעייף אותה. ב-Logitech Trackman Wheel מזיזים את הכדור באמצעות האגודל. לוג'יטק שחררה לשוק במהלך השנים דגמים נוספים של עכברי Trackball בהם הכדור נמצא במיקומים שונים ומתופעל ע"י אצבעות שונות, אך מההתנסות האישית שלי, התצורה האידיאלית היא תפעול באמצעות האגודל. מאחר והעכבר נשאר במקומו (ולוקח לאנשים זמן להבין זאת) הוא מתאים מצוין גם לאיזורי עבודה צפופים ולא מרווחים.

Logitech Wireless Trackball M570, מתופעל ע"י האגודל (צילום: גד גניר)


מדהים לראות איך קטגוריה של עכברים שקיימת בשוק כמעט שני עשורים, ומשווקים ע"י חברה בעלת מוניטין מכובד בתחום, כמעט ולא מוכרת בקרב הקהל הרחב. בכל מקום אליו נדדתי עם ה- Logitech Trackman Wheel, נתקלתי בהתחלה בתגובות תדהמה למראה העכבר המוזר שיש לי על השולחן. התגובות האלו הופכות ב-100% מהמקרים לתגובות עוינות (ברוב המקרים זה נגרר לקללות או סתם נזיפות בבחירה המשונה שלי) כאשר מישהו מנסה לתפעל את המחשב שלי באמצעות העכבר הזה. אם תרצו, זהו מנגנון אפקטיבי נגד התעסקות של אנשים לא רצויים במחשב שלי (וגם כאלו שכן רצויים). אם תרצו, עכברים מהסוג הזה הם טעם נרכש, כמו סושי, דוסטוייבסקי, קייט בלאנשט (תודה, אריק ברמן). היומיים הראשונים לשימוש בהם הם סיוט, אבל לאחר מכן תתקשו להבין איך הסתדרתם קודם.

זוכרים את העכברים עם הכדורית בתחתית? זוכרים כמה הם היו לא אמינים? במקרה של ה-Trackman Wheel זה ממש לא ככה. העכבר הזה מלווה אותי למעלה מ-7 שנים ועובד נפלא. מדי פעם אני נדרש אמנם לשלוף את הכדור החוצה ולנקות את הגלגלות והחיישנים שתחתיו, אבל זו פעולה שאני מבצע אחת למספר חודשים ונמשכת דקות ספורות לכל היותר.


חזרה לשנת 2015. ה-M570 הוא הגרסא האלחוטית של ה-Trackman Wheel. שני העכברים זהים ב-99% בצורה החיצונית שלהם כשההבדלים באים לידי ביטוי בזוג כפתורים נוסף בין מקשי העכבר לכדור (מאפשרים תנועה קדימה ואחורה בדפדפן), ה-Logitech Wireless Trackball M570 נפוח טיפה יותר בחלקו העליון מה שתורם לנוחות האחיזה בו, הקוים החדים לאורך גוף העכבר עוגלו ורוככו, הכדור שינה את צבעו לכחול, וכמובן, כבל ה-USB נעלם. העכבר מתקשר עם המחשב שלכם באמצעות דונגל קטן סטנדרטי של Logitech המאפשר שליטה במוצרים אלחוטיים נוספים של החברה. את הדונגל ניתן לאחסן בחלקו התחתון של העכבר (כאשר אתם לוקחים את העכבר ממקום למקום) במקום ייעודי עבורו ליד הסוללה, סוללת AA סטנדרטית לחלוטין שלפי הצהרת לוג'יטק, אמורה להספיק לשנה וחצי של שימוש.
Logitech M570 מקדימה, שימו לב לזוג הכפתורים לצד לחצני העכבר (צילום: גד גניר)

Logitech Wireless Trackball M570, תא הסוללה בחלקו התחתון והדונגל (צילום: גד גניר)


אז למה לקנות את הגרסא האלחוטית דווקא? אין לי תשובה טובה לשאלה הזאת. מאחר ועכברי Trackball לא זזים על השולחן, הכבל לא באמת מפריע כפי שזה בעכברים קונבנציונלים. אז למה בכל זאת? כי את ה-Trackman Wheel פשוט לא ניתן כבר להשיג בחנויות וחבל. כיום לוג'יטק מוכרת רק שני סוגי עכברי Trackball את ה-M570 ודגם חוטי בעל צורה שונה בשם Marble. ה-Wireless Trackball M570 הוא החדש יותר מבין השניים והוא הגיע כאמור לשוק לפני כ-5 שנים.

תגובה שקיבלתי באתר הארץ לצילום (שמופיע למעלה, עם שני העכברים) שנועד להמחיש את יכולות המצלמה של ה-Lumia 930 (צילום: גד גניר)

לעכברים האלו יש קהל מעריצים נאמן ונלהב. עם זאת, מאחר ומדובר בקהל שאינו רחב במיוחד, קצב יציאת דגמים חדשים של העכברים האלו לשוק הוא איטי ביותר, ואני בספק אם המציאות הזאת תשתנה בקרוב. בארץ הוא עולה כמעט 270 ש"ח, מחיר לא זול במיוחד, אבל אם אתם עובדים שעות רבות מול המחשב וסובלים מכאבים בשרירי היד, או שסתם בא לכם להוציא את החשק לאנשים בסביבתכם לגעת לכם במחשב, ה-M570 שווה כל שקל.

מבט מקרוב על הדונגל, המקלט האלחוטי של ה-Logitech Wireless Trackball M570 (צילום: גד גניר)


6 תגובות

  1. שים סרטון שלך עובד עם העכבר!

    השבמחק
  2. כל הקונספט של trackballs עובד נפלא, אם אתה ימני...
    אם אתה שמאלי כמו 10% מהאוכלוסיה, ובכן...

    השבמחק
  3. אישית, אני עובד כבר שלוש שנים מהנות מאוד עם ה-Trackball של Kensignton (לעומר לוי - לחלוטין אדיש ליד השלטת):
    amazon.com/dp/B00009KH63
    ה-Trackball של Logitech גרם לי לכאבים עקב התנוחה הבלתי-ניתנת-לשינוי של היד עליו, ולכן עברתי. אני מאוד אוהב את הגלגלת מסביב לכדור המאפשרת גלילה מעלה/מטה וארבעה הכפתורים הנוחים.

    השבמחק
  4. מאברוק על הפרסום בהארץ

    השבמחק
  5. ביקורת מצוינת, אשמח אם תנסה גם את ה LOGITECH T650, גם הוא "עכבר" שלא צריך הזזה.

    השבמחק
  6. יש לי את ה"עכבר" ואני לא מתחרט, כל פעם שאני חוזר לעכבר רגיל (לא עובד בעמדה שלי) אני מרגיש ממש רע כאילו, למה יש כבר עכברים רגילים

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר