כזה ניסיתי: Toshiba Satellite Click 2 PRO P30W

לפני שנה וחצי, הדבר הכי מגניב בעולם מבחינתי היה מחשבים היברידיים ניתקים. ווינדוס 8 היתה בתחילת דרכה עוד ונראתה כמו משהו מרענן וחדש והציעה ממשק חדש שאמור לשלב בין נוחות השימוש במחשב נייד, לחויית השימוש האינטואיטיבית בטאבלטים. המחשבים האלו הוצעו בשתי רמות מפרט עיקריות: טאבלטים היברידיים ניתקים (כדוגמת ה-AsusTransformer Book T100 וה-Acer Switch 10) בעלי מפרט חלש יחסית הקרובים יותר לקטגוריית הנטבוקים שגוועה מספר חודשים לפני כן, ומחשבים ניידים היברידיים ניתקים בעלי מפרט של מחשבים "אמיתיים". כאלו יצא לי פחות לבדוק ובאופן כללי יש מגוון מאוד מצומצם שלהם. את ה-Z10t מחשב היברידי ניתק (למעשה זהו טאבלט WT310 שנמכר עם מקלדת תואמת) של טושיבה בדקתי לפני קצת יותר משנה ודי התאכזבתי ממנו. בחודש יולי האחרון בדקתי את את ה-Asus Transformer Book T300 וגם הוא לא הותיר בי רושם יוצא דופן. כעת, הגיע תורו של מחשב היברידי נתיק נוסף מבית Toshiba, הפעם מסדרת Satellite, ה- Click 2 PRO P30W.

Toshiba Satellite Click 2 Pro (צילום: גד גניר)


הנתון הבולט במפרט של ה-Toshiba Satellite Click 2 PRO P30W הוא מעבד ה-Core i5-4210U, מעבד מהדור הרביעי של משפחת ה-Core i. אמנם בינתיים בינואר כבר הוצגו מעבדי הדור החמישי (המחשב הזה הוכרז באמצע 2014), אולם עדיין מדובר במעבד חזק מאוד וחסכוני יחסית בצריכת החשמל שלו. זהו מעבד בעל שתי ליבות, כל אחת מהן במהירות רגילה של 1.7 גיגהרץ, ומסוגלת להגיע במצב טורבו למהירות של עד 2.7 גיגהרץ. בתצורה שאני בדקתי (Toshiba Satellite Click 2 PRO P30 W 120 B) הוא הגיע עם זכרון RAM בנפח של 4 גיגה, ודיסק קשיח בטכנולוגיית SSD ובנפח של 128 גיגה. באופן לא מפתיע, עם המפרט הזה, הוא מתפקד נפלא. הוא זריז, יציב ועבודה על אופיס, עריכת וידאו ותמונות (כמובן, בקנה מידה ביתי ולא מקצועי) לא היוו בעיה כלשהי מבחינתו. ברמת המפרט, נקודת התורפה היחידה שלו היא כרטיס גרפי מובנה בסיסי למדי של אינטל, שסביר להניח לא יספיק עבור משחקים כבדים.


המסך של ה-Click 2 Pro הוא מהמסכים המשובחים בהם נתקלתי עד כה. חד (רזולוציה של 1920 על 1080 פיקסלים המתפרסת על מסך בגודל 13.3 אינטש), בהיר (בהירות ממוצעת של 324 cd/m²) ומציג צבעים מלאי חיים. הסוגיה היחידה שמעיבה על כל החגיגה הזאת היא גימור מבריק בצורה קיצונית. זה לא מפריע לראות את מה שקורה על המסך, בגלל הבהירות שציינתי קודם, אם כי מסגרת המסך הצבוע בשחור מייצרת השתקפויות עזות שמציקות בעין בעבודה על המחשב. בנוסף, חיישן התאורה אינו זריז במיוחד, והיו מצבים בהם חיכיתי מספר דקות עד שכיוון אוטומטית את עוצמת התאורה בהתאם לתנאי התאורה בסביבה.

Toshiba Satellite Click 2 Pro במצב סגור (צילום: גד גניר)

חיצונית, ה-Satellite Pro 2 מרשים. לא מאוד פרקטי, אבל מאוד מרשים. גב המסך עשוי מאלומיניום מוברש (אמיתי, בחיי, לא פלסטיק בגימור אלומיניום, אלומיניום, מתכת, קרה) ונראה מאוד מאוד יוקרתי וכך גם חלקה הפנימי של יחידת המקלדת, ותושבת יחידת הטאבלט. למה לא פרקטי? ובכן, ה-Toshiba Click 2 Pr הוא אמנם מחשב בעל מסך 13.3 אינטש, אבל באופן כללי המחשב עצמו ענק. המסגרת סביב המסך סטנדרטית, אך חיבור לתחנת העגינה מוסיף לאורך שלו עוד 3.4 ס"מ, מה שהופך אותו למחשב שרחוק מלהיות קומפקטי. עם גוף שמשולבת בו מתכת בא גם משקל גדול, ואכן, ה-Toshiba Satellite Click 2 PRO P30W שוקל כמעט 2 ק"ג, כבד מאוד. בלי קשר לקיטורים על הגודל שלו, הוא נראה מצוין ונראה שלטושיבה היה חשוב לשמור על עובי דקיק במיוחד של שתי יחידות המחשב, ואכן, העובי שלו כשהוא סגור עומד על 19.9 מ"מ. זה לא מקבוק אייר, אבל זה דק מאוד. הדקיקות הזאת משאירה מעט מאוד מקום לחיבורים בצד, אז כולם נדדו לחלק האחורי של המחשב. תוכלו למצוא שם שקע אזניות (מיקום קצת מרגיז, שקע אזניות צריך להיות קרוב כמה שיותר למשתמש עצמו), כניסת HDMI בגודל סטנדרטי, שני שקעי USB, קורא כרטיסים מסוג SD, ושקע הטעינה (ייחודי של טושיבה, לא מיקרו USB אם תהיתם). זה לא סט חיבורים נדיב באופן מיוחד, אבל הוא בהחלט מספיק ויש בו את כל מה שצריך, ובהשוואה לדוגמה לסט של ה-Asus Transformer Book T300, ידו של ה-Click 2 Pro בהחלט על העליונה. ביחידת הטאבלט קיים חריץ לכרטיס זכרון מסוג MicroSD, ובתחתית הטאבלט כניסת USB סטנדרטית (ייחודי, לא ראיתי עד כה טאבלט בעל כניסת USB סטנדרטית) אשר נגישה רק כאשר מנתקים את הטאבלט מהמקלדת. בנוסף, תמצאו שם שקע MicroHDMI ושקע טעינה נוסף.

חיבוריו של ה-Toshiba Satellite Click 2 Pro (צילום: גד גניר)

ניתוק הטאבלט מיחידת המקלדת הוא משימה לא פשוטה שדורשת זמן הסתגלות. המדבקה המדריכה על מעבר בין Tablet Mode, ל-Laptop Mode המודבקת בחלקה העליון של המקלדת, מסבירה כי יש לדחוף את המסך פנימה, ואז למשוך אותו החוצה. דחפתי פנימה בכוח סביר (בכל זאת, לא המחשב שלי), משכתי החוצה, והטאבלט נשאר במקומו. רק לאחר כמה ניסיונות הטאבלט נשלף. בהתחלה זה היה לא פשוט, ובכל פעם הרגשתי שהמנגנון לא ביצע את הניתוק באופן מושלם, ולפעמים הוו באחד הצדדים לא השתחרר. בסופו של דבר למדתי את הטכניקה וכעת זה דורש אמנם מאמץ, אבל זה אפשרי לנתק את הטאבלט מהמקלדת. לשמחתי, בניגוד למקרה של ה-Z10t, זוית פתיחת המסך רחבה מספיק כדי לאפשר עבודה נוחה, אם כי בגלל משקל יחידת הטאבלט, כל תזוזה של המחשב כולו, או נגיעה ביחידת הטאבלט כשהיא מחוברת למקלדת גורמת למסך להתנדנד. המשקל הזה אגב גורם ליחידת הטאבלט שלא להיסגר באופן הרמטי על המקלדת, מה שאומר שאם תחזיקו אותו באופן מאונך, יווצר מרווח בין המקלדת למסך, כלומר, הוא ייפתח קצת, אלא אם תדאגו להחזיק אותו באופן שימנע זאת.

זוית פתיחת המסך הרחבה יחסית ב-Toshiba Satellite Click 2 Pro (צילום: גד גניר)

מנגנון חיבור יחידת הטאבלט, Toshiba Satellite Click 2 Pro (צילום: גד גניר)

משטח העכבר של ה-Satellite Click 2 PRO גדול ורחב, ומאשר עבודה נוחה מאוד. מצד שני, מקשיו רועשים קצת. המקלדת קצת צפופה בעיני, במיוחד לאור העובדה שטושיבה יכולה היתה להגדיל או לרווח קצת את המקשים עם כל השטח הפנוי שיש לה מסביב למקלדת. המקלדת עצמה מוארת ומסודרת בצורה הגיונית וסטנדרטית כשכל מקש נמצא בדיוק היכן שמצופה ממנו להימצא.

מבט מקרוב על המקלדת ומשטח העכבר, Toshiba Satellite Click 2 Pro (צילום: גד גניר)

טושיבה מצהירה על זמן סוללה של 6 שעות ו-45 דקות בשימוש ממוצע. ההצהרה הזאת מתבססת על מבחן Mobile Mark 2012 שבדק את ביצועי הסוללה של המחשב. הבדיקה האישית והמאוד לא מעבדתית שלי העלתה כי המחשב הזה מסוגל לשרוד בממוצע כ-6 שעות באופן השימוש שלי, לא רע. המטען אגב קטן וקל יחסית למטענים של מחשבים אחרים, כמיטב המסורת של טושיבה.

מחשבים היברידיים ניתקים הם מוצר של פשרה. לרוב הם לא מדהימים כמחשבים ניידים, וטאבלטים מבוססי Windows 8.1 לא מצליחים להציג אלטרנטיבה אטרקטיבית מספיק לטאבלטים מבוססי אנדרואיד או לאייפדים. בנוסף, הם מתומחרים יקר יותר ממחשבים ניידים רגילים המקבילים אליהם מבחינת חומרה והיצרינות נאלצות למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו להן להתמודד עם העובדה שרוב החומרה (וכתוצאה מכך גם משקל המחשב כולו) מתרכזת במסך ותורמת לחוסר יציבות פיזי של כל המחשב. בתוך המסגרת הבעייתית הזאת, ה-Toshiba Satellite Click 2 PRO P30W מצליח במשימה אחת: לדעתי הוא טוב יותר מהמתחרה העיקרי שלו בשוק הזה, ה-T300 של אסוס. שניהם מחשבים חזקים וזריזים מאוד, אך סט החיבורים הפחות קמצן שלו, והעובדה כי חיבור המקלדת הינו פיזי ולא חיבור בלוטות' כמו במתחרה הטיוואני, הופכים אותו בעיני לפרקטי יותר. מחירו עומד על 4650 ש"ח, יקר יותר מהמתחרה ולא זול באופן כללי, אבל למי שמעוניין במחשב שבהחלט מושך תשומת לב, יוצא דופן במראה שלו, וכמובן מרשים מאוד ביכולת לנתק את המסך שלו (עדיין, מדובר באפשרות נדירה יחסית שמפתיעה חלק גדול מהאנשים), המחשב הזה ללא ספק עושה את העבודה.

מצב טאבלט - Toshiba Satellite Click 2 Pro (צילום: גד גניר)



2 תגובות

  1. "ייחודי, לא ראיתי עד כה טאבלט בעל כניסת USB סטנדרטית"

    אני יודע שלא מוכרים את הסרפס פרו 3 בישראל, אבל אני בטוח ששמעת עליו לפחות... (ויש לו כניסת USB, והוא שוקל קילוגרם בערך). אני חושב שכדאי לך לנסות להשיג אחד לבדיקה.

    השבמחק
  2. צודק, אבל אני יכול להיות ממש קטנוני ולהגיד שהסרפס 3 הוא לא ממש היברידי ניתק קלאסי, ולכן הוא לא נכלל בקבוצה הזאת.

    מצד שני, ה-Z10T של טושיבה הוא היברידי ניתק קלאסי, וגם לו, ביחידת הטאבלט יש כניסת USB סטנדרטית. בקיצור, צודק, לא כל כך ייחודי כמו שחשבתי :)

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר