כזה ניסיתי: Samsung Gear VR

לפני 20 שנה בערך, פעלה בדיזנגוף סנטר חנות משחקי וידאו שגולת הכותרת שלה היתה עמדת Virtual Reality. זו היתה מעין במה שניתן לעמוד עליה, לחבוש משקפיים מאוד כבדות ומסורבלות, להחזיק ביד ג'ויסטיק ולחוות עולם של פוליגונים מכוערים ברזולוציה נמוכה להחריד. באחד מימי החופש הגדול, אמי לקחה אותי לתל אביב, שילמה עבורי כמה עשרות שקלים בתמורה לרבע שעה שבה אצלול לתוך החויה הזאת. במשך 14 דקות עמדתי שם, קפוא לחלוטין וניסיתי להבין איך אני זז. הזזתי את הג'ויסטיק ימינה ושמאלה ומדי פעם היו תנודות קלות לצדדים. רק בדקה האחרונה הבנתי שאם אני מזיז את כל הראש, אני יכול לראות את מה שקורה מסביבי בעולם הוירטואלי הכי פחות מכוער שמחשב משנת 1995 מסוגל היה לייצר עבורי.

Samsung Gear VR (צילום: גד גניר)


19 שנה לאחר מכן הוזמנתי לאירוע ההשקה של ה-Samsung Galaxy Note 4, אירוע שבא זמן קצר לאחר ההשקה של המכשיר ב-IFA, יחד עם גרסת ה-Edge שלו, וה-Gear VR, משקפי ה-VR של החברה שפותחו יחד עם חברת Oculus. במסגרת האירוע הישראלי, ניתנה לי האפשרות להתנסות לראשונה ב-Gear VR שהובא לשם באותו שלב רק לצרכי הדגמה. התאכזבתי מאוד, חייב להודות. התנסיתי בריחוף מעל גורדי השחקים של ניו יורק. הכל היה מרוח, ברזולוציה נמוכה ונראה רע מאוד, מה שלא הפריע לרוב האנשים סביבי להתלהב משום מה. למען האמת, החויה ב-Google Cardboard שקניתי לעצמי מספר ימים לפני כן, לא היתה שונה במיוחד, מה שהעלה אצלי את השאלה מה גורם לסמסונג להוציא מכשיר כזה לשוק, ולתמחר אותו בכמה מאות  דולרים, כאשר החלופה הצנועה של גוגל לא מתקרבת למחיר הזה.

ההשקה של ה-S6 וה-S6 Edge בישראל היתה הזדמנות טובה מבחינתה של סמסונג להתחיל לשווק בארץ את הגרסה העדכנית של ה-Gear VR המותאמת כעת גם למכשירי הדגל הנוכחיים של החברה. את ה-Gear VR קיבלתי יחד עם ה-Galaxy S6 Edge, מכשיר שיש לי חיבה לא קטנה אליו וביליתי עם שניהם בשבוע וחצי האחרונים.

Samsung Gear VR כשבתוכו Galaxy S6 Edge (צילום: גד גניר)


אז מה זה Gear VR בעצם? בגדול, אלו משקפי Virtual Reality אשר עושים שימוש בסמארטפון (של סמסונג בלבד). בתוך המשקפיים האלו יושב הטלפון, על המסך שלו מוצגת תמונה כפולה (סטריאוסקופית), ודרך עדשות המשקפיים מתקבלת תמונה המפורשת ע"י המוח כתלת מימדית. התמונה הזאת אינה חייבת להיות סטטית. רוב האפליקציות היעודיות למשקפיים האלו פותחו כך שהזזת הראש לצדדים תאפשר לכם לצפות במה שקורה לצידכם, מעליכם ומתחתיכם, כאילו אתם חלק מהעולם הוירטואלי הזה.

Samsung Gear VR מבפנים. המלבן הקטן ליד העדשה הימנית הוא חיישן אשר מכבה את התצוגה כשאתם מורידים את ה-Gear VR מהראש שלכם (צילום: גד גניר)

Samsung Gear VR מקדימה. מבט על העדשות ותושבת הסמארטפון (צילום: גד גניר)

Samsung Gear VR מהצד. משטח המגע וכפתור ה"חזור" (צילום: גד גניר)


במה שונה ה-Gear VR מכל משקף תלת מימד אחר הנמכר ב-ebay או ב-Aliexpress? בהמון:
  • שליטה: השליטה באפליקציות מתבצעת באמצעות משטח מגע בצד המשקף וכפתור חזרה הממוקם מעל המשטח הזה. לוקח כמה דקות לאתר את המשטח ולהבין איך משתמשים בו, אך מהר מאוד זה הופך לאינטואיטיבי ונוח מאוד.

  • חדות: בניגוד ל-Cardboard של גוגל, ניתן לשנות את מרחק העדשות מהעינים שלכם כדי לחדד את התמונה בהתאם לראייה שלכם. כל מי שניסה לעשות שימוש ב-Cardboard מכיר את התחושה המתסכלת שהתמונה פשוט מטושטשת ואין מה לעשות בנידון

  • הרכבה וחומרים: אתם אמנם משלמים כאן הרבה יותר, אבל מקבלים משקפי VR שנוח יותר להשתמש בהן לאורך זמן: הרצועות מתכווננות עם ולקרו, חלקי הפלסטיק בנויים ומורכבים היטב, והספוגים המקיפים את העינים נוחים ומאפשרים לעשות שימוש ממושך יותר במשקפיים האלו.

  • יציבות: הסמארטפון יושב בתוך התושבת שלו במשקפיים בצורה יציבה ובדיוק במקום שבו אמור להיות. ב-Cardboard למשל, אתם מצמידים את הטלפון למקומו באמצעות גומיה, אילתור שלא ממש עובד, וברוב המקרים, אם מדובר בטלפון מעט כבד, הוא לא באמת יושב היטב במקומו. מצד שני, ה-Gear VR מתאים רק למכשירים ספציפיים של סמסונג.

  • במסגרת שיתוף הפעולה של סמסונג עם Oculus פותחה חנות אפליקציות המרכזת את כל האפליקציות, המשחקים והסרטונים המיועדים ל-Gear VR במקום אחד. חלק מהאפליקציות הן בתשלום אך יש כמות בלתי מבוטלת של הדגמות חינמיות. השיטוט בחנות והורדת התכנים ממנה אפשריים גם בשימוש רגיל בסמארטפון, אך גם דרך המשקפיים עצמן בעזרת משטח המגע שציינתי קודם.


Samsung Gear VR, מבט מקרוב על גלגלת הפוקוס (צילום: גד גניר)


אז איך החויה עצמה? מרשימה מאוד. חברו אזניות עם מנגנון ביטול רעשים אקטיבי לטלפון ותוכלו להתנתק לחלוטין מהעולם סביבכם. הניתוק הזה הוא האפקט החזק ביותר בכל החויה הזאת. בעולם שבו אנחנו מבלים רוב היום תקועים עם הראש בסמארטפון אך יכולים להסיט את המבט בכל רגע נתון ולחזור לעולם האמיתי, כאן אתם נשאבים לתוך העולם הוירטואלי שבחרתם לעצמכם מתוך ההדגמות של סמסונג ואוקולוס. הניתוק הזה הוא גם משהו שיצר אצל חלק מהאנשים רתיעה מה-Gear VR. אין אדם אחד שנתתי לו להתנסות ב-Gear VR ונותר אדיש. אני מכיר אנשים אדישים, תסמכו עליי, וגם הם הגיבו בצורה פחות אדישה מהרגיל. במה שונה היום ב-Gear VR ממה שחויתי והתאכזבתי בפעם הראשונה? התכנים. בזמן שחלף מאז הפעם הקודמת שהנחתי את ה-Gear VR על עיניי, סמסונג הרחיבה משמעותית את היצע התכנים הזמין למשתמשים. זה לא היצע עצום, אבל יש כמו תכנים מפתיעה ביחס למוצר שבשלב הנוכחי עדיין פונה לחלק קטן יחסית באוכולוסיה. התחושה היא שב-Oculus ובסמסונג השקיעו המון כדי לנצל את הפוטנציאל האמיתי של הטכנולוגיה הזאת, והמאמץ הזה בהחלט בא כאן לידי ביטוי. ההדגמה הטובה ביותר בעיני ב-Gear VR היא זו של Jurassic World, במהלכה אתם מוצאים עצמכם בתוך יער, מולכם דינוזאור ענק שזה עתה התעורר משינה, בוחר לרחרח אתכם, נעמד לפתע על רגליו האחוריות מולכם, לועס עלים מצמרת העץ שמעליכם, ואז חוזר לישון. תכנים נוספים מעניינים כוללים גרסה מיוחדת של המשחק Temple Run שהצליחה לגרום לי לבחילה קלה, סיורים וירטואליים במקומות שונים בעולם, משחק בסגנון Shooter בתוך חללית, ביקור במקדש, ואפילו  צפייה בסרט בתוך קולנוע וירטואלי. באפליקציה הזאת ניתן לבחור אפילו אם תשבו בתוך קולנוע, קולנוע ביתי, על הירח, או קולנוע נמלים, כלומר, אתם מוקפים בצמחיה, ולפתע מבינים שהסרט מוצג על מסך סמארטפון ענק אשר זרוק על הדשא, מנקודת מבטן של נמלים. 

Samsung Gear VR מלמעלה. שימו לב לרצועות הראש האיכותייות ולריפוד בחלק האחורי (צילום: גד גניר)

זו לא חויה מושלמת. עדיין יש המון מה ללטש כאן. הבעיה העיקרית היא רזולוציה נמוכה יחסית של ההדגמות. קראתם נכון, רזולוציית 2K של המסכים של מכשירי סמסונג לא מספיקה כאן. במבט מקרוב, דרך עדשות, רואים פיקסלים, והתמונה אינה חדה מספיק. מעבר לכך, כמו משקפי תלת מימד, כל מכשיר שאמור לבצע מניפולציה על המוח, מייצר תופעות לוואי. אני אישית הגבלתי את עצמי לפרקי זמן קצרים למדי של השימוש ב-Gear VR. כל שימוש ממושך מדי גרר כאבי ראש וסחרחורות. שנעלמו מיידית כשהסרתי את המשקפיים מהראש. תופעת לוואי נוספת היא צריכה גובהה מאוד של סוללה, אך לאור התופעות שתיארתי קודם, אולי עדיף ככה. אגב, אם אתם מרכיבים משקפיים באופן קבוע, תאלצו להסיר אותן לפני שאתם מרכיבים את ה-Gear VR.


מחיר התענוג הזה עומד על 1199 ש"ח. יקר? מצדיק את ההשקעה? קשה לקבוע מאחר ומדובר במשהו מאוד ייחודי. רובו של המדגם הלא מייצג של אנשים שניסו אותו כשהיה אצלי, והתעניינו לגבי מחירו לאחר מכן, לא ממש הזדעזע, חלק אפילו חשבו שמדובר במחיר זול יחסית. נכון, תוכלו לקנות Google CardBoard בדולרים בודדים בחו"ל, אבל מדובר בחויה שונה מאוד. סמסונג ו-Oculus לקחו את החויה המאוד בסיסית שמספקים משקפי VR רגילים, ושדרגו אותה באופן קיצוני. אפשרויות השליטה, נוחות השימוש, וכמובן איכות התכנים הייחודיים שפותחו עבור המשקפיים האלו והגישה הנוחה אליהם הופכים את חויית השימוש ב-Gear VR למשהו שקשה להשאר אדיש אליו.

1 תגובות

  1. למה הארץ גם פרסמו את הכתבה שלך
    http://www.haaretz.co.il/captain/gadget/.premium-1.2676217

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר