על זה היא לחצה: הקרב בין Pressy לכפתורים הסיניים

באוגוסט 2013 השיקה חברה ישראלית בשם Pressy מוצר קטן שנראה מהפכני בזמנו: כפתור, הנכנס אל שקע האזניות במכשיר הסלולרי ואמור להעניק למשתמשי אנדרואיד אפשרות לבצע מספר פעולות מהירות, באמצעות לחיצות מותאמות. הכפתור הקטן, שהושק במסגרת פרוייקט קיקסטארטר, הצליח לצבור תאוצה אדירה ולעבור משמעותית את סכום היעד שלו, כמו גם להלהיב את המשתמשים המצפים.

Pressy  (צילום: גד גניר)

לאור ההתלהבות האדירה, היה זה רק עניין של זמן עד שיגיעו ״התאומים הסיניים״ שלו, וכיום ניתן למצוא בשוק מספר רב של חיקויים במחירים נמוכים משמעותית, לצד כפתורים מצד חברות רציניות יותר, שגם הן מסתפקות בתמחור יחסית נמוך. אך עוד לפני שמתחילים לדבר על המחירים הסיניים לעומת המחירים הישראלים, השאלה החשובה היא האם הכפתורים הללו אכן שימושיים והאם יש סיבה לפתוח את הארנק ולנתק את האוזניות עבורם?


הנציגה הישראלית
הכפתור הראשון שהחלטתי לבדוק הוא המקורי, המקומי, ״האסלי״ אם תרצו: Pressy. כאמור, לא מדובר על מוצר יותר מידי מתוחכם אלא על כפתור פשוט, בעיצוב מתכתי, שנועד להעניק לי את האפשרות לבצע פעולות מהירות מבלי לפתוח את תפריט ההגדרות. על מנת לעשות זאת, Pressy מגיע עם אפליקציה ייעודית המאפשרת לקבוע את הפעולות הללו, כשכל סוג לחיצה מפעיל אפשרות אחרת - על פי הדרישות האישיות שלכם.

האריזה של המוצר מגוחכת בגודלה לעומת המוצר הקטן שבתוכה, אבל היא כוללת את כל מה שצריך - כפתור, אביזר המתחבר אל מחזיק המפתות שנועד להחזיק את הכפתור כשהוא לא בשימוש, והוראות המודפסות על גבי האריזה. ההוראות הללו כוללות קוד QR להורדת האפליקציה, במידה ואין לכם כוח לחפש אותה בעצמכם בחנות ועל מנת שתוכלו להתחיל לעבוד מייד ולהגדיר את כל מה שצריך.


Pressy והאריזה שלו (צילום: גד גניר)


כבר לאחר התקנת האפליקציה נתקלתי בבעיה הראשונה: ״ההתקנה״ של הכפתור. על פי הוראות החברה, יש להכניס את הכפתור אל שקע האוזניות, אך מבלי ללחוץ עליו בתהליך. כפי שאתם יכולים לראות, אלא אם כן יש לכם ציפורניים ארוכות או אצבעות דקות במיוחד, מדובר על משימה כמעט בלתי אפשרית. הבעיה היא שבמידה ואכן לחצתם על הכפתור במהלך ההכנסה שלו, יהיה עליכם לבצע את תהליך ההתקנה מחדש, עד שתצליחו. אני, אם תהיתם, נעזרתי בקיסם והרבה מאוד סבלנות עד שהצלחתי.

לאחר שצלחתי את ההתקנה, הדורשת פתיחה של האפליקציה כמובן, הופיעה תיבה שתלווה אותי בעתיד, אשר שואלת האם אכן חיברתי את הכפתור, את האזניות או את שני האביזרים יחדיו. בשלב זה הגעתי סוף סוף לפונקציונליות שמציע Pressy למשתמשים, שנכון לכתיבת שורות אלה כוללת 9 אפשרויות: הפעלת המצלמה, שליחת הודעה קבועה לאיש קשר שהוגדר מראש (עם אפשרות לשליחת המיקום, סוג של לחצן SOS), חיוג מהיר לאיש קשר שהוגדר מראש, הפעלת המצלמה לצילום וידאו, הפעלת רשמקול, הפעלת פנס, גישה מהירה להגדרות קבועות כמו השתקה, רטט וכדומה, הפעלת מדיה (שיר או סרטון) לבחירה אישית או פתיחת אחת מהאפליקציות המותקנות על המכשיר. בעוד הגישה המהירה להגדרות מציעה מגוון אפשרויות נפוצות, כגון הפעלת בלוטות׳, הפעלת ה-WiFi או פתיחה מהירה של תפריט הגלילה, דווקא את האפשרות לה חיכיתי יותר מכל - צילום מסך - לא תוכלו למצוא כאן.


Pressy, צילום מסך מתוך האפליקציה (צילום: חן אידן)
לאחר בחירת הפעולה המועדפת עליכם, תוכלו להגדיר את סוג הלחיצה שיפתח אותה, כיד הדימיון. לדוגמה, תוכלו לקבוע שלחיצה בודדת תפעיל את המצב השקט במכשיר, לחיצה בודדת המלווה בלחיצה ארוכה תפעיל את המצלמה ושלוש לחיצות קצרות יפתחו את מסך ההגדרות. כל לחיצה תלווה במחוות רטט, כך שתוכלו להיות בטוחים שלחצתם כמספר הלחיצות הרצוי, כשבסוף התהליך תתבצע הפעולה הרצויה. האפליקציה מציעה תמיכה גם כשהמסך כבוי, כך שהצלחתי לצלם כמה תמונות מוצלחות, בזכות העובדה שהמצלמה הייתה במרחק לחיצה. במילים אחרות, הכפתור עבד כמו שציפיתי ממנו, לפחות בשלבים הראשונים.

האם זה נוח?
בכל הנוגע לשימושיות, אני חייבת להודות שלמרות שניסיתי לא הצלחתי להתרגל ללחוץ על הכפתור כדי לבצע את הפעולות השונות שהוא מציע. מצד השני, אחת הפעולות השימושיות ביותר עבורי הייתה ההשתקה של המכשיר בלחיצת כפתור אחת, מה שהזכיר לי את ימי עם מכשיר האייפון, שאיפשר השתקה מהירה עם הכפתור הפיזי החיצוני בצד. אם אתם שואלים את עצמכם מדוע ציינתי שהכפתור פעל רק בשלבים הראשונים, זאת לא אשמת החברה הישראלית, אלא דווקא ״אשמת״ מערכת ההפעלה.

כלומר: במידה ולא השתמשתי באפליקציית Pressy לזמן ממושך, התהליך הפסיק לרוץ ברקע וסגר את עצמו. בשלב זה התחילו הבעיות המשמעותיות - ברגע שהאפליקציה מפסיקה לפעול והכפתור עדיין במכשיר, לחיצה עליו עלולה להוביל לפעולות לא רצוניות, כשהעיקרית בהן היא הפעלת נגן המוזיקה. כלומר, המכשיר מזהה שהאביזר המחובר אל השקע הוא האוזניות ועושה כמצופה: מפעיל את הנגן בלחיצת כפתור. את הבעיה הזאת גיליתי כשישבתי במסעדה ושמעתי מוזיקה חלשה, ורק לאחר דקות ארוכות הבנתי שהיא מגיעה מהתיק שלי. לקח לי זמן מה להבין מה בדיוק קורה, כך שלצערי היו כמה מקרים בהם השמעתי מוזיקה לכל היושבים סביבי, בלי לשים לב. אם אנחנו כבר מדברים על אוזניות, בעיה נוספת היא לכל מי שאוהב להאזין למוזיקה דרך המכשיר. במידה ולא תרכשו מפצל, יהיה עליכם להחליף בין האוזניות והכפתור עד שאחד מהם עד שימאס לכם, או עד שאחד מהם יאבד. אני, אגב, איבדתי דווקא את מחזיק הכפתור - כך שבתקופת השימוש בו וויתרתי לחלוטין על האזנה למוזיקה דרך האוזניות שלי.

מיתוג נכון, תמחור שגוי?
כפי שציינתי בהתחלה, Pressy היה אחד מהפרוייקטים המרשימים שעלו לקיקסטארטר, במיוחד בקנה מידה ישראלי. הוא הצליח לעבור את היעד בכ-1,700 אחוזים ולמרות הכל להציע לתומכים את מה שהם שילמו עליו. הבעיה התחילה לאחר הקמפיין, כשהחברה החלה למכור את הכפתור בעצמה במחיר העומד על לא פחות מ-15 דולרים לדגם הבסיסי, או 2 כפתורים במחיר של 27 דולרים. אם מחיר זה נשמע לכם יקר, לא תשמחו לשמוע שהמחיר המקורי של כפתור אחד עמד על 27 דולרים, כך שמדובר על הנחה לא רעה בכלל. מכיוון ש-Pressy מציע 9 אפשרויות בלבד, השימושיות שלו עלולה להיות בעייתית לחובבי המוזיקה ובסופו של יום מדובר בסך הכל על כפתור, אנחנו בטוחים שגם אתם חושבים שהמחיר יקר. אם בכל זאת אתם מעוניינים לרכוש אותו, שימו לב לרשימת המכשירים הנתמכים, כדי שלא תשקיעו במוצר שלא יכול לעבוד על המכשיר שלכם.

המתחרה הסיני: MiKey של Xiaomi
לאור תשומת הלב הרחבה שקיבל Pressy, היה זה רק עניין של זמן עד שהמתחרות הסיניות ישיקו מוצר משלהן. באופן לא-כל-כך מפתיע, הענקית הסינית החליטה להכנס בעצמה לשוק האיזוטרי הזה עם הכפתור משלה. גם כאן תוכלו למצוא כפתור קטן ומתכתי, שאף נראה כמעט זהה לישראלי, עם מחזיק לכפתור המתלבש על צרור המפתחות. בניגוד לאריזה המפוארת הישראלית, כאן מדובר על מעטפה קטנה ולבנה - אך היא עושה את העבודה בלי יותר מידי בלאגן.


Mikey (צילום: גד גניר)


גם כאן תדרשו להוריד אפליקציה תומכת, בדומה למקור. שימו לב: לאחר שהורדתי ופתחתי את האפליקציה, היא הודיעה לי שיש עדכון זמין. העדכון החזיר את האפליקציה לשפת האם שלה, סינית, ללא אפשרות לשנות את השפה בחזרה. כך שהייתי צריכה למחוק ולהתקין אותה שוב כדי להתחיל להתעסק איתה. בצורה מעט מפתיעה, אפליקציית MiKey כוללת לצד האפשרויות הבסיסיות היצע מעט יותר רחב, כגון צילום מסך, שיתופים אוטומטיים לרשת החברתית של Xiaomi, ניקוי RAM, סיבוב מסך וכדומה. גם כאן כל אפשרות ניתנת להגדרה לפי מספר הלחיצות, אך כאן תוכלו לבצע לחיצות בודדות בלבד, ללא לחיצות ארוכות כמו המתחרה הישראלית.בנוסף, תוכלו להגדיר פתיחת ״ארגז כלים״, שיפתח תפריט עם ארבע אפשרויות נפוצות ויאפשר לכם לבחור מהן. מדובר על סוג של הרחבה לתפריט הנעילה, בהנחה והוא מאפשר לכם להריץ אפליקציות, כשאינכם צריכים להתפשר על פעולה אחת שתרצו לבצע.


עד כאן נשמע מבטיח, נכון? זה מכיוון שלא הצגתי לכם את דרישת הבסיס העיקרית של הכפתור ושל האפליקציה שלו, על מנת שיעבדו כפי ש-Xiaomi התכוונה: שיהיה לכם מכשיר מבית Xiaomi. אפשר לעקוף בעיה זאת באמצעות התקנת הרום של החברה על מכשיר האנדרואיד שלכם, אבל אני לא בטוחה שזה משהו שתרצו להשקיע בו זמן- במיוחד לא בשביל הכפתור. גם במידה ובמקרה יש לכם את MIUI מותקן, ייתכן שחלק מהאפשרויות עדיין לא יהיו זמינות והן תלויות במכשיר שלכם, שכן אני לא הצלחתי להפעיל את אפשרות צילום המסך - העיקרית והחשובה עבורי.



Mickey בתוך שקע האזניות של OnePlusOne (צילום: גד גניר)


לאור הדרישה הזאת, גם המחיר הנמוך של הכפתור העומד על 5 דולר בלבד נראה לא משתלם, ככל הנראה גם לא עבור החברה שהסירה את המוצר מאתר הבית שלה. אם אתם מעוניינים, המוצר עדיין נמכר בחנויות דוגמת אמזון, DealExtreme או AliExpress, במחירים דומים ואף זולים יותר.  מי יודע, אולי Xiaomi הסירה את המוצר מכיוון שעובדת על הדור הבא של MiKey, שיתמוך בכל מכשירי האנדרואיד הקיימים בשוק. אם אתם שואלים אותי, אני לא הייתי מהמרת על זה.

Click - הסיני האמיתי
מה יותר סיני מכפתור אנדרואיד של Xiaomi? כפתור סיני של חברה לא מוכרת! גד קנה כפתור כזה, איבד בו עניין והסכים לתרום אותו לצורך הפוסט הזה. בדומה ל-MiKey, גם כאן הכפתור מגיע במעטפה ובדומה ל-Pressy, מודפסים עליה כל הפרטים להם אתם זקוקים על מנת להתחיל. לאחר סריקת קוד ה-QR והורדת האפליקציה (שדורשת כל כך הרבה הרשאות שכבר הפסקתי לספור), האפליקציה רצה ברקע כל הזמן - עד שתבחרו לסגור אותה. כאן מגיע קרדיט לכפתור הסיני, שכן לא משנה כמה זמן לא השתמשתם בו, הוא ימשיך לרוץ ברקע ויחכה לפקודות שלכם.


Click, כפתור אנדרואיד גנרי (צילום: גד גניר)


הכפתור מציע תשע אפשרויות שונות, הכוללות התחברות מהירה ל-DianPing, סוג של Yelp סיני, פתיחת תפריט האפשרויות, פתיחה מהירה של תפריט הגלילה, כפתור מצוקה השולח את המיקום שלכם עם הודעה אישית למספר טלפון שהגדרתם מראש, פתיחת אפליקציה לבחירתכם, הפעלת פנס, הפעלת מצלמה, הפעלת ניווט מהיר למקום קבוע מראש, גישה למסך הבית של המכשיר, הפעלת רשמקול, חיוג מהיר לאיש קשר מסויים ואפילו גישה מהירה ל-Evernote, עם אפשרות להכניס טקסט, תמונה או קובץ קול.


בדומה לשני הכפתורים הקודמים, תוכלו להגדיר את הלחיצות המתאימות לפעולות השונות והודות לכך שהאפליקציה רצה ברקע, היא זמינה גם במסך הנעילה של המכשיר. כלומר, הצלחתי להדליק את הפנס ממסך הנעילה, מה שהועיל לי מאוד למצוא את חור המפתח כשחזרתי הביתה באמצע הלילה. לצערי, כאן בערך מסתיימת הסקירה עבור הכפתור הנוכחי, מכיוון שמתנהג בדיוק כמו שציפיתי ממנו, ובדיוק כמו שני הכפתורים הקודמים. הבעיה הכי גדולה היא שהכפתור אינו מציע תמיכה מלאה בכל המכשירים, דוגמת OnePlus One שברשותי. גם לאחר הגדרות, איתחולים וניסיונות רבים, בכל פעם שלחצתי על הכפתור נפתח תפריט השמע, בדומה לכפתורי הווליום באוזניות. לכן, גם במחיר העומד על דולר אחד לא מדובר על רכישה משתלמת, מכיוון שלא תוכלו לדעת אם היא רלוונטית לכם.

בלי לחץ, בלי לחיצות
בעוד שהכפתור הישראלי מתפקד משמעותית טוב ממתחריו, השורה התחתונה שלי היא שאין טעם להוציא 15, 5 או אפילו דולר אחד על הכפתורים הללו. נכון, האפשרות להשתיק את המכשיר בלחיצת כפתור היא אכן נחמדה ואני מודה שהתגעגעתי אליה, כמו גם האפשרות להדליק את הפנס בלי להתעסק עם מסך הנעילה. אך עם כל הכבוד לגעגועי מכשירי העבר, מכיוון שהסמארטפון כבר נמצא ביד שלי, מה זה משנה אם מדובר על לחיצה אחת או שתיים? במיוחד כשאני יכולה להגדיר את האפליקציות במסך הנעילה או הגלילה, כך שפנסים, הגדרות ושאר אפשרויות זמינות לי במהירות ובקלות, ללא הגבלות פיזיות ועם אפשרות לחבר את האוזניות שלי.

1 תגובות

  1. יש לי לחצן סיני עם תוכנה סינית שפועל ללא בעיות על LG G PRO E989
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.helloklick.android
    ניתן להגדיר רצף לחיצות ארוכות / קצרות לפתיחת אפליקציות או לביצוע פעולות.
    מהיות שהתקנתי אותו הוא משמש בעיקר כמכסה לפתח האוזניות המונע כניסת ליכלוך...

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר