כזה ניסיתי: Acer Aspire R 11

לכבוד פתיחת שנת הלימודים האקדמית פניתי אל כמה מיבואני המחשבים הניידים עם רשימת דרישות למחשב נייד שיכול להתאים לסטודנטים. הדרישות שהעברתי: שיהיה בעיקר זול, נייד, ומגניב. אייסר היו הראשונים שנענו לאתגר, והעבירו אליי את ה-Aspire R 11, מחשב נייד 2 ב-1, עם מסך מתהפך (בסגנון סדרת Yoga של לנובו), עם מפרט צנוע יחסית ומחיר אטרקטיבי.

Acer Aspire R11 (צילום: גד גניר)

סטודנטים לעיצוב? למדעי המחשב? כל דבר אחר שאינו מדעי החברה או מדעי הרוח? המשיכו הלאה, לא תמצאו כאן את מבוקשכם. המפרט שמציע המחשב הזה בסיסי למדי: מעבד מדגם N3050, מסדרת Celeron כפול ליבה במהירות של 1.6 גיגהרץ במצב רגיל, אשר מגיע למהירות שעון מקסימלית של 2.16 גיגהרץ בפעילות אינטנסיבית. זכרון ה-RAM של ה-Acer R 11 בקונפיגורציה שקיבלתי עומד על נפח של 2 גיגהבייט בלבד, וזכרון האחסון צפוף למדי, 32 גיגה בלבד, כאשר אחרי התקנת Office ומספר מצומצם של תוכנות בהן אני עושה שימוש, מצאתי את עצמי עם 6 גיגה פנויים בלבד. לא היה מפתיע לגלות שזה לא מחשב מהיר או עוצמתי במיוחד. נרשמו מספר גמגומים (לעיתים רחוקות אמנם) אפילו בפעולות בסיסיות ובעיקר בחזרה ממצב שינה. זו לא אשמת אייסר שדפדפן כרום הפך בחודשים האחרונים למפלצת זוללת משאבים, אבל זו אחריותה לדאוג שהמחשבים שלה ידעו להתמודד עם הדפדפן הזה. מרגע שמפנימים את העובדה שמדובר לכל היותר ב-Netbook, אפשר לחיות בשלום עם הביצועים הפושרים האלו. הוא יאפשר לכם לשבת ולעבוד ב-Word בלי שום בעיה, לגלוש באינטרנט, ואפילו עריכת תמונות בסיסית. הסיכוי שתתפעלו מהמהירות שלו קלוש למדי, אבל יחסית למפרט הצנוע הזה, חויית השימוש שהוא מציע סבירה ולא שונה מכל מחשב נייד אחר שבדקתי עם מפרט דומה בשנה האחרונה. מאחר ומדובר במחשב חלש יחסית, הוא גם לא נוטה להתחמם יותר מדי. הצד החיובי שיש לכך הוא שאין כאן צורך במאווררים ופעולתו של המחשב חרישית לחלוטין.

שחור מבפנים, לבן מבחוץ, ה-Acer Aspire R11 (צילום: גד גניר)


ביקשתי מחשב מגניב, ואכן קיבלתי כזה. לפחות כלפי חוץ. הפלסטיקה החיצונית שלו מגיעה בגימור מחוספס (אני קיבלתי אותו בצבע לבן) ואמנם לא משדרת יוקרה בשום דרך, אך גם לא נראית זולה במיוחד. מה שכן נראה זול אלו שקעי הברגים בתחתית המכשיר שמזכירים צעצועי ילדים. מלבד הנקודה הספציפית הזאת המחשב בנוי למופת ונראה מצוין. חלקו הפנימי, המקלדת ומסגרת המסך מגיעים בצבע שחור וכל המחשב נראה כמו משהו צעיר ולא יומרני.

צירי מסך אמינים ועמידים (צילום: גד גניר)


צירי המסך עמידים ואמינים, ובמעבר ממצב טאבלט למצב מחשב נייד, ה-Aspire R11 יודע לשנות את הממשק בהתאם, כמו כל מחשב 2 ב-1 אחר אשר מריץ את Windows 10. הערה קטנה בעניין זה: עם כל שינוי מצב, מופיע אייקון קטן החלק העליון של המסך אשר מציג באופן סכמתי את מצב המחשב, טאבלט או נייד. זה לא משנה משהו באמת ולא מפריע לתפקוד המחשב, אבל האייקון הזה מופיע בפתאומיות רק דקות ארוכות אחרי ששיניתי את אופן השימוש בו, וזה מוסיף לתחושה שהמחשב הזה הוא לא מהזריזים בשוק. כמו במחשבים האחרים בתצורה הזאת שבדקתי, ניתן לעשות בו שימוש בארבעה מצבים שזכו כל אחד מהם לשם: Tent, Display, Notebook ו-Pad. כמו בכל פוסט קודם שלי על מחשבים היברידיים או 2 ב-1 מבוססי Windows גם במחשב הזה, הראשון שיוצא לי לבדוק שהגיע היישר מהקופסא עם Windows 10, אין בשורה של ממש בכל הקשור לשימוש בו כטאבלט. כמכשיר בפני עצמו הוא כנראה שימושי יותר מאייפד או טאבלט אנדרואיד. חויית השימוש עצמה, כטאבלט, עדיין טעונה שיפור, ומה שדורש את השיפור העיקרי הוא היצע האפליקציות. מיקרוסופט פיתחה גרסאות נהדרות לחבילת האופיס שלה עבור iOS ואנדרואיד. גוגל פיתחה גרסאות iOS לאפליקציות שלה שנראות טוב יותר אפילו מגרסאות האנדרואיד של אותן אפליקציות. איכשהו, Windows נשארה מקופחת בהיבט הזה.
 
מצב Tent (צילום: גד גניר)

מצב Display (צילום: גד גניר)

מצב Pad (צילום: גד גניר)

מצב Notebook (צילום: גד גניר)

כפתור ההדלקה וכפתורי הווליום הפיזיים ממוקמים בדופן ימין של המחשב, יחד עם שקע הטעינה. בדופן השמאלית תמצאו חיבור רשת, חיבור HDMI רגיל (לא מיני ולא מיקרו), ושני חיבורי USB סטנדרטיים. מעבר לכך, בחלקו האחורי, בין המקלדת למסך, ניתן למצוא קורא כרטיסי SD. המיקום הזה מצוין והכרטיס לא בולט החוצה, מה שאומר שאם אתם לא נוהגים לעשות שימוש בקורא כרטיסים, תוכלו לקנות כרטיס זכרון בעל נפח נדיב ולהרחיב את נפח האחסון במחשב, מבלי לחשוש שהכרטיס יזנק החוצה כשאתם מטלטלים אותו ממקום למקום בתיק שלכם.

מקלדת ומשטח עכבר מרווחים (צילום: גד גניר)


ל-R 11 מסך בגודל 11.6 אינטש ברזולוציה של 1366 על 768 פיקסלים, שוב, סטנדרטי יחסית למחשבים אחרים בקטגוריה. מצד שני, הפאנל שלו הוא בטכנולוגיית TN. אני לא נוטה לרוב להתעכב על סוג הפאנל אך כאן הייתי חייב. אם טרם יצא לכם להכיר, פאנל TN הוא הסוג הנחות והזול ביותר בשוק לפאנלים של מסכי מחשב. אז נכון, זה מוזיל את מחירו של ה-R11, אך מצד שני, חויית השימוש בו נפגמת. המסך מציג צבעים חיוורים מעט, עם ניגודיות מאכזבת: הצבע הלבן לא לבן מספיק לטעמי, והשחור רחוק מלהיות עמוק. בניגוד למסכי IPS, זויות הצפייה במסך צרות למדי ואם לא תתמקמו טוב מול המסך בזוית הנכונה, תראו שינויים לא רצויים בגווני הצבעים. כמו כן, גימור המסך מבריק. גימור כזה משפר את העומק של הצבעים שהמסך מציג, אך כאן כאמור זה לא המקרה. החסרון של הגימור המבריק, הוא כמובן הרגישות להשתקפויות של מקורות אור בחדר או בחוץ. על ההשתקפויות ניתן להתגבר באמצעות הגברת רמת התאורה של המסך, אם כי יש לזכור שמסך בהיר יותר בא על חשבון זמן הסוללה שלכם.

המסך מגיע עם מצב הגנה מפני אור כחול. מה זה אור כחול? זהו כינוי לטווח מסוים בספקטרום גלי האור הידוע גם בשם UVA. ברי מים עושים שימוש באור כזה כדי להרוג חיידקים במים מסוננים וישנם מכונים המטפלים באקנה באמצעות האור הכחול הזה. חשיפה מוגזמת אליו מעייפת את העיניים ופוגעת בהן בטווח הארוך. Acer היא לא הראשונה שמדברת על הצורך בסינון האור הכחול. גם פיליפס שילבה הגנה כזאת במסכי המחשב שלה, ואפילו אסוס, ב-Zenfone 2 שלה, כללה אפשרות לסנן את האור הכחול הזה.  ניתן לבחור מבין מספר רמות סינון אם כי כדאי לקחת בחשבון  שככל שרמת הסינון גבוהה יותר, התמונה תהיה יותר צהבהבה וכהה. מאחר ומדובר במחשב 2 ב-1, אשר אמור לתפקד גם כטאבלט, אייסר בחרה להשתמש בזכוכית מסך של חברת קורנינג, אותה חברה שמייצרת את הגורילה גלאס, הזכוכית הממוגנת שנמצאת ברוב הטלפונים הסלולרים בשוק. לא ניסיתי לחרוט את שמי על המסך, אך הידיעה כי הזכוכית ממוגנת יחסית בהחלט תורמת לשקט הנפשי.

מסך ה-11.6 אינטש של ה-R11 מגיע עם מסגרת נדיבה יחסית בגודלה, מה שהופך גם את המקלדת למרווחת ונוחה ביחס למה שנהוג בקטגוריה. המקלדת עצמה נוחה, המקשים מחזירים פידבק לא רע, והסידור שלהם סטנדרטי לחלוטין, בלי הפתעות בצורת מקשים שאינם נמצאים במקומות בהם ציפיתי למצוא אותם. מתחת למקלדת נמצא משטח העכבר, גם הוא מרווח יותר מהנהוג אצל מחשבים ברמת המפרט הזה וגם הוא מגיב מצוין לתנועה ומגע. הכפתורים של משטח העכבר נוקשים ורועשים יותר ממה שהייתי רוצה אבל עדיין ברמה נסבלת

Acer Aspire R11 (צילום: גד גניר)


אייסר מתחייבת על ממוצע של 8 שעות שימוש במחשב בין טעינה לטעינה, וזה גם הזמן הממוצע שהצלחתי לעשות שימוש במחשב בפועל. זה נתון לא רע בכלל, שאף מצליח להתעלות אפילו על מחשבים עם מסך קטן יותר כמו ה-Switch 10 של אותה אייסר. מצד שני, חייבים לזכור, זה מחשב עם מפרט צנוע שלא מציב אתגרים יוצאי דופן על הסוללה.

ה-Acer Aspire R 11 יעלה לכם 1599 ש"ח. לא יקר במיוחד, אבל הולם את התמורה שמקבלים כאן. המחשב הזה הוא דוגמה מצויינת למה שקוראים "מחשב משני". יש לכם דסקטופ טוב בבית, או מחשב נייד חזק אבל גדול וכבד? את ה-R 11 תוכלו לקחת איתכם, לכתוב בו בזמן השיעור ולפרסם סטטוסים בפייסבוק על כמה משעמם לכם. לא הרבה יותר מזה. המסך שלו  אמנם רחוק מלספק חויית צפייה מדהימה, והוא מגמגם לפעמים, אבל אם אתם סטודנטים עם תקציב מוגבל, ורוצים להנות ממחשב 2 ב-1 והדברים שהכי חשובים מבחינתכם הם שהמחשב שלכם יראה טוב ויצליח לסחוב לכם יום לימודים שלם ללא טעינה, ה-Aspire R11 הוא אופציה סבירה למדי.

7 תגובות

  1. היכן אפשר לרכוש אותו? לא מוצא אותו בזאפ. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אמור להיות זמין לרכישה בבאג ובחנויות פיזיות אחרות. עדיין לא הגיע לחנויות ברשת.

      מחק
  2. יש אותו בדיונון, וכרגע הוא אפילו במבצע.

    אגב, יש לך המלצה למחשבי סטודנטים דלי תקציב אחרים עם ביצועים קצת יותר טובים...?

    השבמחק
    תשובות
    1. ודאי. מחשבים שמספקים חויית שימוש פחות מגומגמת (ייתכן וזה קשור לבחירה של אייסר בפלטפורמת סלרון בדגם הספציפי הזה), בטווח מחיר דומה הם ה-T100 של אסוס וה-10 Acer Switch. שניהם אמנם קטנים יותר במימדיהם, אבל נותנים חויית שימוש טובה יותר, למרות שהם מבוססים על מעבדי Atom.

      מחק
    2. תודה.
      אני חייב להודות שאני מלא חששות מקניית מחשב שמבוסס על מעבד Atom. נשמע לי כמו טאבלט למשחק יותר מאשר כמו לפטופ
      מהצד השני, מה דעתך לגבי מחשבים מחודשים? ראיתי הצעה למחשב נייד Dell LATITUDE E6220 עם מעבד i3 בקצת יותר מאלף ש"ח.
      הבעיה היא שמדובר על מחשב שמבוסס על טכנולוגיה בת 4...

      מחק
  3. חזרתי מארה"ב . התלבטתי אם לקנות אותו . בוולמארט מחירו פחות מ 200$ . לא מבין איך הוא הגיע למחיר כזה בארץ.
    לפחות כאן העברית חרותה על המקלדת.
    בקריאה של ביצועי המחשב היה ברור שהוא חלש ... זו הסיבה העיקרית שלא רכשתי אותו שם.
    השארתי שם מחשב אייסר שקניתי בעבר בוולמארט , לפני כ 8 שנים ( היתה עליו עדיין מדבקה של vista ready ) . שימש אותי נאמנה שנים רבות ... למחשב כבר היה כרטיס טיסה חינם מרוב טיסות בעולם.
    בחנתי רכישה של אייסר R14 .הביצועים שלו נהדרים . נראה לי יקר מדי לצורך שלי. מצטער שלא מצאתי תחליף מתאים.

    השבמחק
  4. אהלן גד, תודה על הסקירה. בדיוק מחשב מסוג זה אני מחפש.
    רציתי לשאול אותך, אם זה בסדר, לגבי דילמה שיש לי. אני סטודנט למדעי הרוח ומחפש מחשב נייד עם מסך 11.6 שישמש אותי בעיקר לכתיבת עבודות בוורד, כמה חלונות פתוחים במקביל+ יוטיוב ברקע ואפשרות לראות סרט באיכות סבירה מדי פעם.
    ראיתי את הדגם הזה של אייסר בזאפ:
    https://www.pc365.co.il/product.aspx?id=7966&utm_source=zap&utm_medium=cpc&utm_campaign=zap

    לעומת מחשב של לנובו עם מפרט דומה למחשב שסקרת (וגם זול יותר ב300 שח):
    http://www.zap.co.il/model.aspx?modelid=916873

    השאלה בעצם האם לנובו בהכרח טוב יותר מאייסר, או שאפשר לקנות אייסר בראש שקט?

    תודה מראש על עזרתך,

    אסף


    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר