כזה ניסיתי: Lenovo Ideacentre Stick 300

כמעט שנה חלפה מאז הכריזה אינטל על ה-Compute Stick. אם טרם יצא לכם להכיר, כשמו כן הוא: מחשב, בצורת מקלון קטן. כלפי חוץ הוא מזכיר Disc On Key, אך הוא מתחבר לכניסת ה-HDMI ולא ל-USB.  בסמוך להכרזה של אינטל, הודיעה לנובו גם היא על השקה של מחשב בפורמט הזה, ה-Ideacentre Stick 300 ובניגוד למחשב של אינטל, את זה של לנובו קיבלתי לבדיקה.

Lenovo Ideacentre Stick 300 (צילום: גד גניר)


מי בעצם צריך את המחשב שלו על מקלון? אם תשאלו את אינטל, יש למחשב הזה שוק שמצדיק את הפורמט הזה. את המחשב הזה תוכלו לקחת למקומות אליהם לא תרצו או לא תוכלו לקחת מחשב נייד. פשוט חברו אותו למסך מזדמן, מקלדת ועכבר והרי לכם דסקטופ לכל דבר. מעוניינים לעשות עם הטלויזיה בסלון קצת יותר? חברו אליה את ה-Ideacentre. הרעיון של דונגלים שמתחברים למסך חיצוני ומרחיבים את הפונקציונליות שלו אינו חדש. ראשיתה של קטגוריית הסטרימרים מבוססי האנדרואיד היתה בדונגלים מהסוג הזה שהפכו טלויזיות "טיפשות" לטלויזיות חכמות. לאינטל זה לקח קצת יותר זמן להתאים את עצמה לקונספט הזה, אבל כמו שזה נראה כרגע, יותר ויותר יצרניות יתחילו להציג את הגרסאות שלהן למוצר הזה שלא רק יהפוך את הטלויזיות שלכם לחכמות יותר, אלא למחשב של ממש. המפרט הטכני של ה-idea centre מזכיר את זה של טאבלטים מבוססי ווינדוס מהשנתיים האחרונות כדוגמת ה-Transformerbook T100ה-Tosiba Sattelite Click Mini 8.9 ואחרים. הוא כולל מעבד מסדרת Atom, מדגםZ3735F, זכרון RAM בנפח 2 גיגה מסוג DDR3, וזכרון אחסון בנפח של 32 גיגה. אין בו יותר מדי חיבורים. בנוסף לחיבור ה-HTDMI הסטנדרטי, יש לו כניסת USB אחת בלבד, קורא כרטיסי MicroSD וכניסת Micro USB המיועדת לספק כוח ל-Ideacentre Stick 300 באמצעות שנאי חיצוני. ה-Idea Centre 300 הגיע אליי כשווינדוס 10 כבר מותקנת עליו וכך נחסך ממני הצורך לשדרג אותו מ-Windows 8.1 בעצמי.



Lenovo Ideacentre Stick 300 (צילום: גד גניר)

את ה-Idea Centre קיבלתי בתזמון מעולה. אשתי ואני הגענו להחלטה שהגיע הזמן להתנתק משירותי ה-VOD של yes. על חוסר שביעות הרצון שלנו כלקוחות החברה הרחבתי בפוסט שלי על הסלקום טי וי, והניסיון (שכשל בינתיים) של yes ו-Hot להעלות מחירים, היה הקש ששבר את גב הגמל והביא להחלטה להתחיל לצמצם את התשלומים לחברה הזאת. כאלטרנטיבה הצעתי להתחיל לחפש חפיץ כלשהו שיתחבר לטלויזיה ויריץ את KODI. עד כה, בדקתי במסגרת הבלוג שלושה מוצרים שיכולים לעשות זאת: ה-Xtreamer Wonder שהיה דווקא לא רע, ה-Take שהיה דווקא כן רע, וה-NUC שהיה נפלא, אך היקר מכולם. אז איך ה-Ideacentre Stick 300 כסטרימר? התשובה קצת מורכבת. יש לו כמה חסרונות. עם חלקם ניתן לחיות וחלקם פסלו אותו, לפחות מבחינתי, למטרה הזאת. ראשית, הוא דל מאוד בחיבורים. חיבור USB אחד בפירוש אינו מספיק: רוצים לחבר אל ה-Ideacentre Stick 300 דיסק קשיח? תפסיקו להתפנק ולהשתמש בעכבר או מקלדת. הפתרון האמיתי לבעיה הזאת פשוט למדי וגם לא יקר בכלל, קנו באיביי מפצל USB סטנדרטי. כמו כן, אין כאן יציאה אופטית לסאונד. גם כאן לא מדובר בחסרון קריטי, הסאונד ממילא עובר מהסטרימר אל הטלויזיה, אז חברו את הטלויזיה ב-HDMI למגבר שלכם בתקווה שהיא תתמוך בהעברת סאונד דיגיטלי בצורה שכזאת. אז על מה בכל זאת לא הצלחתי להתגבר? על חסרונו של חיבור רשת קוי. אמנם ה-Ideacentre Stick 300 אמור להתחבר לרשת האלחוטית בבית, אך מסתבר שמקלט ה-Wifi שלו חלש יחסית לכל מכשיר אחר שיצא לי לבדוק, ובזמן שה-T100 שלי נע בין קליטת Wifi מקסימלית לטיפה פחות מזה, ה-Ideacentre Stick 300 נאבק כדי להשאר מחובר לאותה רשת. להגנתו יאמר שהראוטר יושב אצלי בבית בממ"ד, בקצה השני של הדירה, אם כי שוב, ביצועי ה-Wifi של מכשירים אחרים לא נפגעו מכך. כשיש אות Wifi חלש, ניתן לשכוח מלהזרים סרטים, בטח כשמדובר בסרטים באיכות גבוהה. אם אינכם משתמשים בקודי להזרמת סרטים ורק צופים בסרטי HD שהורדתם מבעוד מועד כשהם מאוכסנים על דיסק קשיח שמחובר ישירות אליו, ל-Ideacentre Stick 300 לא תהיה בדר"כ בעיה להתמודד איתם. מה שבכל מקרה יפגע בחויית השימוש ה-Ideacentre Stick 300 כסטרימר הוא ללא ספק רעש המאוורר שלו. בניגוד למחשבים וטאבלטים, בהם ישנו חלל מסוים שבו ניתן להנדס מערכת קירור פאסיבית, כאן פשוט אין לזה מקום ונאלצים לחזור לפתרון הישן והרועש של מאוורר. ב-99% מהזמן זה לא באמת מפריע, אבל כשצופים בסרט, בסצינה שקטה, השריקה שלו בהחלט יכולה לפגוע בחויה.

Lenovo Ideacentre Stick 300 מלמטה (צילום: גד גניר)

Lenovo Ideacentre Stick 300 מצד ימין: כפתור הדלקה, שקע Micro USB, שקע USB (צילום: גד גניר)

Lenovo Ideacentre Stick 300 מצד שמאל


אז אחרי שהבנתי שה-Ideacentre Stick 300 לא יסגור לי את פינת הסטרימר, חזרתי אל היעוד המקורי שלו. מחשב נייד יותר מכל מחשב 2 ב-1, טאבלט, נטבוק, או כל שם אחר שמייצג מחשב קטן. בניכוי מחשבי ה-Raspberry Pi, ה-Ideacentre Stick 300 ודומיו הם המחשבים הכי קטנים שתמצאו היום בשוק. המחשבים האלו מציעים ביצועים סבירים ויתאימו למשימות כמו גלישה באינטרנט, שימוש מתון בתוכנות אופיס, ופעולות בסיסיות בלבד. הם לא מצטיינים בריבוי משימות או במטלות שמצריכות כושר עיבוד חזק. בחזון של אינטל ולנובו, לא תראו עוד אנשים שהולכים ברחוב עם תיקים גדולים וכבדים ובתוכם מחשבים ניידים. מי שזקוק לניידות גבוהה יותר יישא איתו את הדונגל הזה, ויתחבר למסך ולמקלדת בכל מקום אליו יגיע. עבור מי שמעביר מצגות, המחשב הזה יכול להיות פתרון קל המאפשר ניידות גבוה יותר ממחשב נייד. הוא גם חוסך את הצורך להגיע כמה דקות לפני, להעביר את הקבצים מה-Disc On Key שלכם למחשב זר, וגם למחוק אותם בתום השימוש. הדבר היחיד שמעיב קצת על חגיגת הניידות הזאת הוא העובדה שה-Ideacentre Stick 300 שומר אמונים לשנאי שלו, לא מקבל את כל הכוח הדרוש לו רק מחיבור ה-HDMI, וגם לא ממש מסתפק בכוח שמספק שקע ה-USB המובנה בטלויזיה, לפחות לא בטלויזיה שלי.

Lenovo Ideacentre Stick 300 וחבר מעולם אחר (צילום: גד גניר)



640 ש"ח, זהו מחירו של ה-Ideacentre Stick 300 בישראל. זו אחת הדרכים הזולות ביותר בשוק כיום להריץ Windows 10, אך זו גם דרך די מוגבלת שמחייבת אתכם למצוא מסך ואמצעי שליטה כלשהו במחשב הזה, בכל מקום אליו תלכו. אם המשוכה הזאת לא מרתיעה אתכם, תוכלו להנות ממחשב מאוד נייד, שתוכלו לזרוק בתוך התיק (הקטן) שלכם ולקחת אותו איתכם לכל מקום.

4 תגובות

  1. אישרת כל חשש שהיה לי לגבי המכשירים האלה .
    אני עם 2 NUCים בבית אחד i3 ואחד Celeron 3050 נהדר !
    שניםה רצים צעולה , כמובן ש i3 יותר מהיר אבל שניהם עושים את העבודה בצורה מדהימה ושקטה להפליא ...

    השבמחק
  2. סטיקים זה העתיד. אין לי ספק שבעיות הדור הראשון יפתרו.

    השבמחק
  3. לדעתך ניתן להריץ עליו OFFICE כלשהו?

    השבמחק
  4. אופיס? לא צריכה להיות בעיה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר