כזה ניסיתי: +PROBOX2 EX

סטרימרים היו מאז ומעולם הילד הרע של עולם האלקטרוניקה. יצרניות גדולות כמעט ולא הציגו נוכחות בשוק הזה מסיבה פשוטה: איך שלא תסובבו את זה, סטרימרים הם מכשיר ש-99.9% מהאנשים יעשו בו שימוש כדי לצרוך תכנים פיראטים. מאחר ויצרניות האלקטרוניקה לא ששו להכנס ראש בראש באולפני הסרטים וחברות ההפצה, הזירה נשארה פנויה עבור יצרניות אלקטרוניקה קטנות, לרוב סיניות. היצרניות הללו הציפו את השוק במכשירים קטנים שהחלו משנה לשנה לנגוס נתחים הולכים וגדלים מהשוק שהתבסס עד לפני לא הרבה שנים על מדיות פיזיות כמו DVDים ו-Blu Ray. בשלב מסוים נכנסה מערכת ההפעלה אנדרואיד לתמונה ונוצר מצב בו רוב מכריע של הסטרימרים בשוק כיום הם סטרימרים חכמים, המציגים ממשק דומה לזה של טאבלטים מבוססי אנדרואיד, ויודעים להריץ אפליקציות ואף משחקים.

+PROBOX2 EX (צילום: גד גניר)



במקביל לאבולוציה של הסטרימרים, החלו להופיע פתרונות תכנתיים למי שמעוניין לצרוך תכנים בצורה נוחה, חלקם חוקיים וחלקם פחות. אם בתחילת העשור הקודם אנשים היו מחכים לילה שלם להורדת סרט ב- eMule או Bittorent, כיום אנחנו חיים בעולם שבו מישהו אחר מאחסן אצלו את התכנים האלו ומאפשר לנו לצרוך אותם בהזרמה ישירה, עם תרגום, תקציר דרך ממשק נאה ופינוקים אחרים. אחד השירותים היותר פופולריים בתחום הזה היה פופקורן טיים, אם כי הוא נסגר ונפתח לסירוגין בצורות שונות, כאשר בימים האחרונים חזר לחיים בדמות אתר אינטרנט שמאפשר צפייה בסרטים דרך הדפדפן. אופציה קצת יותר יציבה (מבחינה קיומית. מבחינה טכנית הסיפור מורכב יותר אבל אגיע לזה אח"כ) היא KODI. היא התחילה את דרכה לפני מספר שנים בשם XBMC, כמעין תוכנת מדיה סנטר עבור קונסולת משחקי הוידאו של מיקרוסופט, ה-XBOX (ומכאן ראשי התיבות XBOX Media Center). למי שטרם יצא להתנסות בה: התוכנה הזאת היא למעשה ממשק דרכו ניתן לגשת בנוחות אל ספריית הסרטים, תמונות ומוזיקה המאוכסנים על המכשיר או על הרשת הביתית. בשנים האחרונות, מרכז הכובד של KODI (שקיבלה את שמה החדש בשל איום בתביעה מצד מיקרוסופט), עבר להרחבות שניתן להתקין עליה: תוספים המאפשרים צפייה בשידורי טלויזיה, האזנה לתחנות רדיו, מוזיקה, ואיך לא, סרטים וסדרות טלויזיה בצפייה ישירה. כיום, ישנן גרסאות KODI עבור המחשב האישי שניתן להתקין על גרסאותיה השונות של Windows וגם על אנדרואיד. KODI כאפליקציה ניתנת אף להורדה באופן רשמי מחנות האפליקציות של גוגל, אם כי להוספת ההרחבות המאפשרות לכם צפייה בסרטים וסדרות, תצטרכו לדאוג בעצמכם. אל חשש, ישנם לא מעט מידע ומדריכים ברשת שניתן להעזר בהם כדי להפוך את ה-KODI המותקן אצלכם למכונה משומנת להצגת סרטים וסדרות.

צילום מסך מתוך KODI. בחלק התחתון ניתן למצוא קישורים ישירים להרחבות שונות

השילוב הזה, בין KODI לסטרימר מציע אלטרנטיבה חינמית לחלקים משמעותיים מספריית ה-VOD שיס והוט מספקים לכם בתשלום חודשי. לא מאמינים בתוכן פיראטי? אין בעיה, תוכלו להתקין על הסטרימר אופציות יותר לגיטימיות כמו נטפליקס שהפכה לזמינה לשימוש עבור משתמשים מישראל, או Hulu שטרם עשתה את העלייה הזאת. בשלב הזה הגיע הזמן לבחור סטרימר. כפי שציינתי קודם, לא תמצאו כמעט מותגים גדולים בתחום הזה. עד כה, השחקנית היחידה כמעט בשוק הזה בישראל היתה Xtreamer שהשכילה לעשות בזמן את המעבר מסטרימרים "טיפשים", לסטרימרים מבוססי אנדרואיד. לפני מספר חודשים בחנתי כאן את ה-Xtreamer Wonder, וכעת מגיע תורו של מותג חדש בשוק הישראלי, PROBOX2 (כן, ה-2 הוא חלק משם המותג, אל תשאלו אותי למה), שהיבוא הרשמי שלו לישראל התחיל בתקופה האחרונה.

אני קיבלתי לבדיקה את הסטרימר המתקדם ביותר שיש לחברה להציע: +PROBOX2 EX. זוהי קופסת אנדרואיד, סטרימר אשר מריץ את מערכת ההפעלה בגרסה 5.1, ומסוגל להציג סרטים ברזולוציית 4K, ותומך בתקן הוידאו H.265 (שזכה גם לשם HEVC - High Efficiency Video Coding), תקן המאפשר דחיסה טובה יותר של קבצי וידאו באופן שמוריד את נפחם בצורה משמעותית, אבל שומר על איכותם.

+PROBOX2 EX (צילום: גד גניר)

+PROBOX2 EX (צילום: גד גניר)


מבחוץ הוא לא נראה שונה במיוחד מסטרימרים אחרים: ריבוע שחור שטוח. דומה קצת לסטרימרים של MINIX, דומה קצת ל-Apple TV, וזהה לדגמי סטרימרים מסוימים של Tronsmart. חלקו הקדמי מבריק, וכולל את קולטן ה-IR עבור השלט. בצידו השמאלי מרוכזות כל הכניסות: 2 כניסות USB סטנדרטיות, כניסת MicroUSB (המסומנת כ-OTG), וחריץ לכרטיס זכרון מסוג MicroSD. מאחור תמצאו את יציאות האודיו והוידאו: יציאה אופטית דיגיטלית SPDIF,יציאת HDMI בתקן 1.4 (המאפשר העברת תכני 4K), ויציאת AV סטנדרטית. יש כאן גם חיבור רשת קוית, וכמובן שקע עבור חיבור השנאי לחשמל. בצד ימין נמצאת אנטנת ה- Wifi המכוערת להפליא, אשר שוברת את המראה הנקי יחסית של הסטרימר הזה.

המפרט הטכני של סטרימרים מבוססי אנדרואיד דומה באופן כללי לזה של טאבלטים וסמארטפונים, אם כי השחקנים והדגמים שונים קצת. השחקנית העיקרית בשוק הזה היא חברת Amlogic האמריקאית. המעבד עליו מבוסס ה-+PROBOX2 EX הוא ה-S812, המעבד החזק ביותר מסדרת S8 של Amlogic, עם ארבע ליבות A9 של יצרנית השבבים ARM. אם אתם מתעקשים על סטרימר אחר לייחוס, ה-NEO X8-H Plus, אחד הסטרימרים החזקים ביותר בהיצע של Minix עושה שימוש במעבד זהה. זהו מעבד בטכנולוגיית 32 ביט, בזמן ש-Amlogic כבר הציגה מעבדי 64 ביט. מבחינת הצרכן הממוצע, אין לזה משמעות אמיתית, ואף להיפך, ישנם מצבים בהם זה אפילו עדיף, אך לזה אגיע אח"כ. נפח ה-RAM של ה-+EX עומד על 2 גיגה, זה מספיק, ולא שמעתי על סטרימרים מבוססי אנדרואיד הכוללים זכרון RAM גבוה יותר. נפח האחסון עומד על 16GB, וגם זה סטנדרטי. האנטנה המכוערת עליה דיברתי קודם מאפשרת קליטת רשת בשני תדרים 2.4 גיגהרץ אשר פועל בטווחים ארוכים יותר אך מספק קצב העברת נתונים מעט נמוך יותר), ו-5.8 גיגהרץ (שעושה בדיוק את ההיפך: עובד בטווחים קצרים יותר, אך מספק קצב העברת נתונים גבוה יותר) קחו בחשבון שלא בטוח שכל הראוטרים תומכים בתדר 5.8 גיגהרץ.

בניגוד לציפיות השונות שיש לכל אחד מאיתנו לגבי הסמארטפונים שלנו, הסטנדרט הנדרש מסטרימרים הוא פשוט לעשות את העבודה ולהציג סרטים: סרטים המאוחסנים מקומית או כאלו אשר מוזרמים מהרשת. סרטים המאוחסנים מקומית הוא הריץ ללא שום בעיה: זריז, חלק, בצורה מושלמת. כך גם היה עם סרטים שצפיתי בהם דרך אפליקציית נטפליקס. עם KODI זה כבר סיפור אחר. KODI, כפי שהסברתי קודם מתבססת על הרחבות. ההרחבה הפופולרית והגדולה ביותר היתה עד לא מזמן Genesis, אך כעת המפתחים של ההרחבה הזאת הפסיקו לתחזק אותה, בין השאר בשל תגובות נאצה שקיבלו ממשתמשים שנתקלו בה בבעיות טכניות, וגם בגלל הרצון להשקיע את זמנם בהרחבה אחרת, הדורשת ההרשמה ותשלום. התוצאה היא שקיים ממשק, המציג מגוון סרטים, חלקם חדשים מאוד, ואף ניתן לבחור בהם ולהפעיל אותם. מכאן הכל פתוח. האם הסרט יתחיל לרוץ? תלוי באיזה סרט מדובר. מספר רב של סרטים פשוט לא הצליחו לעלות והתקבלה ההודעה "לא נמצאו מספיק מקורות", או לחילופין שהטעינה נכשלה, כאילו שלא שמתי לב לכך. יש לתקלות האלו פתרונות. ניתן להתקין מגוון הרחבות אחרות, לנבור בהגדרות, לעשות אלפי דברים אחרים, בקיצור, להשקיע זמן ומאמץ ללמוד את העולם הזה. האמת הזאת נכונה אגב לגבי כל סטרימר שעליו תרצו להריץ את KODI. תוספת פופולארית אחרת ל-KODI היא Pulsar, גם היא מאפשרת צפייה בסרטים וסדרות. עם זאת, המפתחים שלה טרם עדכנו אותה לעבודה עם מעבדי 64 ביט. אלו בשורות טובות לכל מי שמשתמש בסטרימר כמו ה-+PROBOX2 EX, משום שכאמור, המעבד שלו הוא בטכנולוגיית 32 ביט, וכך נוצר מצב נדיר בו אתם מרוויחים מכך שהמכשיר שלכם אינו מצויד בטכנולוגיה העדכנית ביותר.





היבואנית בישראל טרחה וגיירה את ממשק ה-+PROBOX2 EX. הוא לא יזכה בשום תחרות יופי, אבל הוא עושה את העבודה ודי קל להתמצא בו. הסטרימר מגיע עם נטפליקס ו-KODI שכבר מותקנים עליו, אפילו עם כמה הרחבות כמו Genesis ואחרות. נקודת התורפה החומרתית העיקרית של הסטרימר הזה היא ללא ספק בשלט המצורף איתו. אין דרך עדינה להגיד זאת אז אגיד זאת באופן הכי כנה שאני יכול: זה שלט איום ונורא. זה השלט הסטנדרטי והזול ביותר שניתן לקבל עם סטרימר. מה כל כך איום ונורא בו? אתחיל מהדבר העיקרי: הוא רגיש למגע בצורה קיצונית. ביומיים הראשונים, כל לחיצה שלי על כפתור תורגמה לשתיים-שלוש לחיצות בפועל. זה אומר שכל עוד לא התרגלתם לעבודה עם השלט הזה, יהיה לכם לא פשוט לנווט באמצעותו בין תפריטי המכשיר. מעבר לכך, ב-KODI, בבחירה של סרט, הלחיצה הראשונה מפעילה אותו, אך הלחיצה השניה באותו מקום מבטלת את ההפעלה, וכך נוצרים מצבים בהם הפעלתי סרט, לא שמתי לב שגם ביטלתי את ההפעלה באופן מיידי, ולא הצלחתי להבין מדוע הסרט מסרב לרוץ. עוד דברים מעיקים: זה לא Air Mouse. כל הניווט בין האפשרויות מתבצע באמצעות כפתורי החצים. במקומות בהם צריך עכבר, ניתן להפעיל סמן שיזוז עם לחצני החצים אבל סמכו עליי, אתם לא רוצים לעשות זאת, זה איטי, מסורבל ומייגע. הנקודה האחרונה היא חסרונם של מקשי מדיה יעודיים בשלט. הייתם מצפים שבשלט אשר מפעיל מכשיר שתפקידו להריץ מדיה, יהיו גם כפתורים כמו Play, הרצה קדימה או אחורה, עצירה וכו'. בשלט המסופק עם ה-+PROBOX2 EX אין כאלו ותאלצו לנווט אל כפתורי המדיה הוירטואליים בממשקי האפליקציות שאיתן תעבדו בסטרימר הזה. הבשורות הטובות הן שאין הכרח לעבוד דווקא עם השלט הזה. כל עכבר בלוטות' יתחבר לסטרימר הזה בקלות ויאפשר לכם לשלוט עליו בצורה נוחה ופחות עצבנית. מעבר לכך, יש מבחר עצום של שלטים נוחים בהרבה, עם מקלדת מובנית, עם פונקציית Air Mouse ועוד שאינם יקרים בצורה קיצונית וישפרו לכם את חויית השימוש בסטרימר הזה באופן משמעותי. התמיכה המובנית בבלוטות' (כמו בכל סטרימר אחר, זה לא משהו ייחודי לסטרימר הזה) מאפשרת לכם לחבר אליו אזניות בלוטות' בקלות ולהנות מסאונד איכותי מבלי להעיר את כל יושבי הבית.

השלט של ה-+PROBOX2 EX. ותרו עליו מראש (צילום: גד גניר)


מחירו של ה-+PROBOX2 EX בישראל הוא 699 ש"ח. אם תחפשו ב-eBay את הסטרימר הספציפי הזה או מקבילים לו עם מפרט זהה, סביר להניח שתמצאו אופציות זולות יותר בהפרש שנע בין 150 ל-200 ש"ח, אולם אם לוקחים בחשבון את העובדה שיש סיכוי לא רע בכלל שתצטרכו לשלם תוספת מע"מ בהזמנה מחו"ל ואת העובדה שה-+PROBOX2 EX מגיע עם אחריות שתוכלו לממש במקרה הצורך, ההפרש הזה מתקבל על הדעת. האם הוא שווה את המחיר הזה? תלוי מה אתם מצפים שיעשה, ובכמות הזמן שאתם מעוניינים להשקיע בעבודה עליו כדי שיבצע זאת. אם אתם עדיין מורידים סרטים במלואם, או מחפשים מכשיר להריץ עליו את נטפליקס, ה-+PROBOX2 EX יעשה בהחלט את העבודה. אם אתם מחפשים מכשיר להריץ עליו בעיקר את KODI, ל-+PROBOX2 EX יש תיאורטית את כל מה שצריך נכון להיום, ומעבר לזה. מצד שני, כדי שזה באמת יעבוד כמו שצריך, תאלצו להשקיע לא מעט מזמנכם כדי לגרום לזה לקרות.

2 תגובות

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. סקירה מצוינת. תודה.
    אז אם הבנתי אותך נכון, כל מכשיר שמריץ קודי יגרום לכאב ראש אם רוצים להזרים תוכן באיכות גבוהה.
    האם קודי על windows יעשה עבודה טובה יותר?
    ומה עם תוסף popcorn time לקודי? ניסית? (אמור להוריד את הסרט לפני הניגון)

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר