כזה ניסיתי: Lenovo Phab Plus

לפני קצת יותר משנתיים קיבלתי לידיי את ה-Xperia Z Ultra של סוני לבדיקה. היה זה פאבלט עם מסך עצום בגודלו: 6.4 אינטש. עד לפני מספר שבועות הוא עוד החזיק בשני תארים: הסמארטפון הגדול ביותר שאי פעם בדקתי, והסמארטפון הכי פחות נוח שבדקתי. ואז, לפני מספר שבועות הגיע אליי ה-Lenovo Phab Plus, אחד משני פאבלטים זולים יחסית שלנובו החליטה להעלות לישראל. ה-Phab Plus הוא הפאבלט עם המפרט הטכני המעט יותר חזק מבין השניים, והמסך הקטן יותר מבין השניים של לנובו, "רק" 6.8 אינטש (השני מגיע עם מסך בגודל 6.95 אינטש). האם לנובו מצאה את הנוסחה שתהפוך פאבלט עם מסך בגודל כזה לסמארטפון שנוח להשתמש בו? בהחלט לא. ועדיין, יש אנשים שהוא דווקא יכול להתאים להם מאוד, ולא, אני לא מדבר בהכרח על קהילת הענקים בישראל.
Lenovo Phab Plus (צילום: גד גניר)


ה-Phab Plus עושה שימוש במעבד מדגם Snapdragon 615. הפעם האחרונה בה נתקלתי במעבד הזה היתה לפני יותר משנה כשבדקתי את ה-Desire 820 של HTC. בזמנו, התרשמתי ממנו מאוד לטובה, למרות שסדרה 6XX אינה סדרת הדגל של מעבדי החברה. ל-Snapdragon 615 יש 8 ליבות: ארבעה מהירות יותר, הפועלות במהירות של 1.5 גיגהרץ, וארבע במהירות 1 גיגהרץ. שנה לאחר מכן קוולאקום הספיקה כבר להוציא מעבדים מתקדמים יותר בסדרה, והשימוש במעבד "ישן" יחסית אך מסדרה יותר חזקה, אמור למצב את ה-Phab Plus כמכשיר עם מפרט נדיב יחסית למחירו (כפי שזה גם ב-ZUK Z1 וב-OnePlus X). זכרון ה-RAM של המכשיר עומד על 2 גיגה, וזכרון האחסון המובנה עומד על 32 גיגה. את הזכרון ניתן להרחיב באמצעות כרטיס MicroSD בנפח של עד 64 גיגה נוספים, או לחילופין לוותר על אפשרות ההרחבה ובמקומה לעשות שימוש בשני כרטיסי סים. 



Lenovo Phub Plus (צילום: גד גניר)

Lenovo Phub Plus (צילום: גד גניר)

Lenovo Phub Plus (צילום: גד גניר)

בהקשר הזה חשוב לציין: אם בחרתם באפשרות הרחבת הזכרון, תאלצו לעשות שימוש בכרטיס MicroSIM ככרטיס ה-SIM הראשי שלכם. יש לכם כרטיס NanoSIM (כמו ברוב המכשירים המודרניים כיום)?, תצטרכו להשתמש במתאם ההופך אותו לכרטיס MicroSIM. אני לרוב לא נוטה להתעכב על הנקודה הזאת, אבל מגש כרטיסי ה-SIM והזכרון כאן תוכנן ע"י סאדיסט שחשב שיהיה נורא משעשע לראות אנשים מנסים שוב ושוב להכניס אותו למכשיר מבלי להפיל את ה-SIM, המתאם או כרטיס הזכרון בתהליך. מזל שאת התהליך הזה עוברים לעיתים רחוקות בלבד.

ביצועי ה-PHAB Plus לא רעים באופן כללי. פה ושם ניתן היה להבחין בגמגומים בפתיחה של אפליקציות או בהתחלת כתיבה, אם כי היה מדובר בפעמים בודדות והחויה הכללית היתה טובה בהיבט הזה. לשימוש יומיומי לרוב המטלות זה בהחלט יספיק. המקום היחיד בו זה לא מספיק זה במשחקים תובעניים, שם קצב הפריימים יורד קצת, אם כי עדיין זה לא אומר שלא ניתן לעשות בפאבלט הזה שימוש בין השאר גם למשחקים. זו פשוט לא הנקודה החזקה שלו.


אין דבר נדוש יותר שניתן לטעון לגבי טלפון סלולרי, מלטעון ש"הוא דומה לאייפון". ולמרות זאת, נראה שסטודיו העיצוב של לנובו הוציא כאן מכשיר עם דמיון חסר בושה למכשירי האייפון 6 וה-6S. נכון, אפל לא רשמה פטנט על מכשירים עם גב מתכתי המופרד באמצעות קוים דקים ובעל פינות מעוגלות (מסתבר שכן רשמה, לא הייתי מודע לזה אך עו"ד יהונתן קלינגר הסב את תשומת ליבי לכך, תודה!). כאשר מתכת נתפסת כגורם ההופך מכשיר סלולרי ליוקרתי, כאשר הקוים האלו משמשים כקו הפרדה בין אנטנות, והפינות המעוגלות תורמות לנוחות האחיזה במכשיר זה נראה כאילו אין לאן לברוח ברמה העיצובית. ובכל זאת, החיבור בין כל הנקודות האלו יחד מייצר דמיון שלא ניתן להתעלם ממנו למכשירים של אפל. אם היתה פה העתקה, היא נעשתה בצורה טובה: ה-PHAB Plus נראה מצוין, בנוי היטב והמתכת ממנו הוא עשוי איכותית ונעימה למגע.


זוכרים כמה התלוננתי על הגודל של ה-Xperia Z Ultra? נחשו מה? מסך גדול יותר ב- 0.4 אינטש לא גורם ל-PHAB להיות נוח יותר לשימוש. המכשיר הזה עצום בגודלו במונחים של מכשירי סמארטפון. שיהיה ברור ושאף אחד לא יעלה בדעתו אחרת: ה-Phab Plus אינו נוח לשימוש כמכשיר טלפון. מביך להצמיד אותו לאוזן ואם הוא כבר נכנס לתוך הכיס, הוא מבצבץ החוצה ממנו כמעט בכל מצב. כבד להחזיק אותו ואם תנסו להשתמש בו כסמארטפון ביד אחת לאורך זמן, סביר להניח שמתישהו הוא יישמט ממנה. היד האנושית לא בנויה לעשות שימוש במכשיר בגודל כזה. בשימוש בשתי ידיים אין את הבעיה הזאת, אך בעידן בו העולם עובר לטכנולוגיה לבישה, מי רוצה סמארטפון שצריך שתי ידיים כדי להשתמש בו? לנובו אגב דאגה להכניס בממשק שלה אפשרות לצמצם את גודל מסך הבית לגודל שכן יאפשר שימוש ביד אחת (כניסה למצב הזה מתבצעת באמצעות ציור האות "C" במסך הבית של ה-PHAB Plus), אך זה לא פותר את בעיית הגודל והמשקל הפיזי של המכשיר. פרט לכך, ישנם מעט מאוד שינויים שהכניסה לנובו לממשק האנדרואיד המקורי בגרסה 5.0.2. רוב השינויים מתרכזים בלשונית שזכתה לתרגום המשונה בעברית " מאפיין' " וכללים מחוות שונות שאמורות להקל את השימוש במכשיר הענק הזה, אך לא באמת משנות משהו. פרט לכך, לנובו הצליחה להתאפק ולמעט אפליקציות בסיסיות שלה (אשר דומות באופן מפתיע לאלו של גוגל), לא דחפה למכשיר אפליקציות צד שלישי מיותרות.


ה-Lenovo Phab Plus לצד טלפון בגודל קונבנציונלי (צילום: גד גניר)




מצב שימוש ביד אחת ב-Phab Plus (צילום: גד גניר)



מסך ה-6.8 אינטש של ה-Phab Plus מציג רזולוציה של 1920 על 1080 פיקסלים (FullHD), ולמרות המסך הגדול, התמונה חדה ונאה. הצבעים שמייצר פאנל ה-IPS חיים ותוססים והשחור עמוק למדי, אם כי בהירות המסך לוקה קצת בחסר. בשימוש בתוך מבנים זה לא מורגש בכלל, אך מחוץ לבית בצהריי היום קצת קשה לראות את מה שמופיע על המסך.


ל-Phab Plus מצלמה ברזולוציה של 13 מגה פיקסל, עם צמצם ברוחב f/2.2. לא היו לי ציפיות גדולות מהמצלמה במכשיר הזה וביצועיה תואמים לציפיות הנמוכות שלי ממנה: התמונות יצאו ברובן לא ממוקדות מספיק. זו לא אשמתה הבלעדית של המצלמה, יש לה נסיבות מקילות: גודלו ומשקלו של המכשיר מקשים על המשתמש להחזיק אותו בצורה יציבה וללא רעידות במשך פרק הזמן שעובר מרגע שנוגעים בלחצן הצילום ועד שהמצלמה מתמקדת ומצלמת בפועל.


המצלמה וה"גריל" - Lenovo Phab Plus (צילום: גד גניר)

לנובו מיקמה את "גריל" הרמקול בחלק האחורי העליון של ה-Phab Plus, כך שלא יוסתר ע"י היד האוחזת במכשיר. ה"גריל" גדול אמנם ומרשים, אך הרמקול פחות. בחדר שקט הוא יתפקד בצורה סבירה, אך ברכב נוסע יהיה קשה לנהל באמצעותו שיחות. מעבר לכך, הצליל שלו מאוד צורמני ונטול עומק. אם אינכם מתביישים להצמיד טלפון כה גדול לפנים שלכם, בשימוש רגיל הוא דווקא לא רע, אבל גם לא יוצא מן הכלל. גם ביצועי הסוללה אינם יוצאים מן הכלל: עם קיבול של 3500mAh היא תספק לכם 12 שעות של שימוש סטנדרטי. לא יותר מדי, אבל גם לא מעט מדי.

כטלפון, ה-Phab Plus הוא מכשיר בינוני לכל היותר: הוא גדול מדי לשימוש יומיומי אפילו כפאבלט, המצלמה שלו לא מרשימה, הספיקר חלש והסוללה סבירה בלבד. גם מחיר זול יחסית של 1390 ש"ח לא משנים את העובדה הזאת. ולמרות הכל, כי שציינתי בהתחלה, הכל תלוי בגישה. ה-Phab Plus אולי לא יהיה הטלפון הראשי הבא שלכם, אבל כטלפון משני או כטאבלט המגיע עם יכולות טלפוניות - הוא לא פחות מנפלא לדעתי. איך זה ייתכן? ראשית, בגלל הגודל. הגודל שלו, 6.8 אינטש ממצב אותו כטאבלט קומפקטי, אך גדול יותר מרוב הסמארטפונים בשוק. בשל המימדים האלו, הוא אידיאלי לגלישה באינטרנט וקריאה. מה הופך אותו לטוב יותר מטאבלטים עם מסך 7 אינטש אחרים בשוק? העובדה שבעת הצורך הוא מסוגל לשמש כטלפון: נוסעים לחו"ל ולוקחים טלפון מהעבודה בנוסף לפרטי שלכם? במקום להסתובב עם טאבלט ושני טלפונים, תוכלו לוותר על טלפון אחד. כשמתייחסים אל המכשיר הזה כאל טאבלט, פתאום כל החסרונות שציינתי קודם הופכים להרבה יותר נסבלים: ביצועי הסוללה פחות קריטיים, אם קוראים לאורך זמן ממסך טאבלט, עדיף ממילא שהבהירות לא תהיה גבוהה מדי, ובינינו, אם אתם מצלמים עם טאבלט, תתביישו לכם. הבעיה היחידה עם הגישה הזאת היא המחיר. כסמארטפון, ה-Phab Plus זול למדי. בהשוואה לטאבלטים עם מסך 7 אינטש (לא היתה לי ברירה, נאלצתי לעגל אל הסטנדרט) הוא יקר מאוד. האם היכולת לשמש כטלפון שווה את ההפרש במחיר? כמו כל מכשיר נישתי (וכאן מדובר במכשיר מאוד נישתי), זה תלוי בצרכים ובשימושים שלכם.

3 תגובות

  1. גד, אשמח לשמוע דעתך על חוואי HONOR 4X, מכשיר בן שנה אך מתומן ליבות, מצלמת 13 פיקסל, 5.5 מסך ועולה בחנויות 700 שקל בלבד. משה

    השבמחק
  2. חבל שהיבואן בחר לייבא דווקא טלפון כזה נישתי ובינוני כמו שאפשר להבין מהמפרט שלו.
    הלנובו Vibe X3 הוא מכשיר הדגל האמיתי של היצרנית והוא בעל מפרט מרשים ומחיר צנוע (כ-1,600 ש״ח אחרי החזרי מס) שמשמש אותי נאמנה כבר חמישה חודשים ואפילו שרד טרק באנאפורנה.

    השבמחק
  3. הצליל מעולה , הסאונד נותן איכות טובה , גם בשיחות ברכב וגם בכללי , הרמקול מאוד חזק ומאוד איכותי , עם dolby atoms הוא מעולה ממש

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר