כזה ניסיתי: BB-8 By Sphero

ב-28 לנובמבר 2014 עלה לרשת הטריילר הראשון לסרט השביעי בסאגת מלחמת הכוכבים, The Force Awakens. הופעה של 3.5 שניות בטריילר הזה הספיקה לסמן את אחד הכוכבים הבלתי מעורערים של הסרט, רובוט עגלגל בשם BB8. בסרט, ל-BB-8 יש תפקיד משמעותי: הוא נושא בזכרונו את המפה המובילה אל מקום מחבואו של לוק סקייווקר ועליו להעביר אותה אל המורדים. בדרך אל המורדים הוא בורח משלל טיפוסים לא סימפטיים, מתגלגל בצורה חמודה להפליא, משמיע קולות וצפצופים רובוטיים שובי לב, וכמובן מייצר אתנתחא קומית ברוב ההופעות שלו על המסך.





התגובות ל-BB-8 בעולם היו כמובן חיוביות. עזבו חיוביות, היסטריות: עוד לפני שהסרט בכלל הגיע אל האקרנים, המגזין Entertainment Weekly הכריז כבר בחודש נובמבר 2015 עליו כעל דמות אשר עשתה את פריצת השנה. באותה תקופה דווח במגזין Time כי מעריצי Star Wars הספיקו לקעקע את דמותו של הרובוט הזה על גופם, שוב, לפני שהסרט בכלל הוצג לראשונה בקולנוע. ההשוואה ל-R2D2, הרובוט שליווה את ששת הסרטים הקודמים בסדרה היתה בלתי נמנעת, ומן הסתם לא החמיאה לרובוט הוותיק. למעשה, הוא תואר באחד האתרים כמעין שילוב מושלם בין R2D2 ל-Wall E, רובוט אחר שהצליח לפני כמה שנים להמיס לבבות רבים. סוד קדמו של BB-8 טמון בעובדה שדמותו עוצבה כנראה כדי לשוות לו אופי של גור, גור רובוטים (עד כמה שזה נשמע מטומטם), ומההתרשמות הסובייקטיבית שלי זה אכן הצליח להם. עם תגובות כאלו, הקהל היה מוכן בהחלט להשקת המרצ'נדייז של הסרט, לפני שהסרט הוקרן בפעם הראשונה בקולנוע. ב-4 בספטמבר 2015, נחשף ה-BB-8 של Sphero ,אשר הגיע אליי לפני מספר שבועות.

BB-8 By Sphero






ה-BB-8 של Sphero מבוסס על רובוט שפיתח סטארטאפ שנקרא בתחילה Orobotix, ולאחר זמן מה שינה את שמו ל-Sphero. ה- Sphero הראשון, רובוט אשר מעוצב ככדור לבן אשר נשלט ע"י אפליקציה הוצג כבר בתערוכת CES בשנת 2011. שנתיים לאחר מכן הוצגה הגרסה המשופרת שלו, ושנה לאחר מכן בספטמבר 2014 כבר היה זמין לרכישה. החיבור עם העולם עתיר המעריצים, ההיסטריה והמזומנים של Star Wars נעשה במסגרת תכנית אקסלרטורים של דיסני לסטארטאפים ביולי 2015. אנשי Sphero היו הראשונים מחוץ לצוות ההפקה של הסרט, אשר זכו לראות תמונות של ה-BB8 באותה תקופה, ומי שהציג בפניהם את התמונות היה לא אחר מאשר מנכל דיסני בכבודו ובעצמו. בנובמבר רכשה Sphero את הזכויות לשימוש בדמות הרובוט, ומאחר וה-Sphero המקורי דומה מאוד ל-BB8, תהליך הפיתוח שלו היה מהיר מספיק כדי לאפשר השקה של הרובוט יחד עם כל שאר האביזרים הנלווים של הסרט. עד סוף שנת 2015 נמכרו לא פחות ממיליון יחידות של ה-BB-8 של Sphero.


BB-8 By Sphero בסיטואציה די שכיחה: מאבד את הראש (צילום: גד גניר)



אז מה ה-BB-8 של Sphero עושה? מתגלגל. רק מתגלגל, אבל עושה זאת בצורה מאוד חמודה. הוא נשלט כאמור ע"י אפליקציה (אנדרואיד או iOS), ואף יודע לזהות פקודות קוליות ב-Theme של Star Wars. אם תזעקו לעברו: "!It's a trap", הוא יברח באופן פתאומי לכיוון לא ברור. אם תצוו עליו "Go Explore" הוא יסייר בחדר באופן עצמאי, ויש עוד סט שלם של פקודות אחרות שהוא ידע לזהות. דרך האפליקציה תוכלו לשלוט בו גם באופן ידני, אם כי בגלל שמדובר בכדור, מעט קשה לשלוט בו בצורה מדויקת, וכשמתחילים לשנות את כיווני הנסיעה צריך להתרגל לאוריינטציה של הרובוט ביחס אליכם. ניתן אמנם לשנות את כיוון השליטה באמצעות האפליקציה, אבל זה תהליך טיפה מסורבל שדורש אימון מסוים על מנת לפתח מיומנות שליטה אמיתית בו. ל-BB-8 יש גם מצב סיור אוטונומי, אם כי אל תצפו למשהו חכם יותר מהשואב הרובוטי בבית שלכם. ה-BB-8 הצליח להתקע במשרד ובבית שלי בכל מכשול אפשרי. מעבר לכך, לשלוח אותו לסיור עצמאי זו שיטה מצויינת להציק לחברים שלכם בעבודה, אך גם שיטה מצויינת לאבד אותו.


BB-8 By Sphero (צילום: גד גניר)

BB-8 By Sphero בתוך האריזה שלו (צילום: גד גניר)



אז מה בכל זאת הוא עושה מלבד להתגלגל ממקום למקום? הוא גם מהבהב מדי פעם, בכל מיני צבעים. עדיין לא הבנתי מה חוקיות ההבהוב הזה, אבל זה לא באמת משנה. בנוסף, הוא גם מסוגל להקרין הודעות הולוגרפיות, כמו ה-BB-8 מהסרט, אבל לא באמת: כדי לראות את ההודעות האלו תצטרכו להביט ברובוט דרך הטאבלט או הטלפון שאיתו אתם שולטים בו, ושם ההודעה תוצג לידו, כאילו היא מוקרנת ממנו או במילים אחרות, מציאות רבודה. גם הקולות החמודים שלו בוקעים למעשה מהסמארטפון שלכם ולא מהרובוט עצמו.


BB-8 By Sphero (שימו לב לאנטנות בראשו (צילום: גד גניר)

כאמור, אין יותר מדי ההבדלים בין ה-Sphero המקורי ל-Sphero BB-8. ההבדל העיקרי הוא הראש של הרובוט אשר מתחבר אליו עם מגנט. בתחתית הראש הזה ישנם גלגלים זעירים אשר מאפשרים לרובוט להתגלגל ממקום למקום ולשמור על ראשו בחלק העליון של הכדור, בדומה ל-BB-8 מהסרט. בנסיעה במשרד, ה-Sphero BB-8 הצליח לאסוף בין הראש לכדור כמות מרשימה של תלתלי אבק. מעבר לכך, בגלל שהמגנט המחבר בין הראש לכדור לא מאוד חזק, מספיקה התנגשות עדינה בקיר או בכסא כדי לגרום ל-BB-8 להראות כמו קורבן דעא"ש. מעבר לכך, הראש הזה מצויד באנטנות דמה מפלסטיק. האנטנות הללו עדינות להפליא ונוטות להתעקם מאוד בקלות, במיוחד במצבים בהם הראש מתנתק מגוף הרובוט (שאלו כפי שציינתי מצבים שכיחים למדי). אם יש לכם כוונה להשאיר את ה-BB-8 בתוך האריזה ולמכור באותו בעוד כמה שנים כפריט אספנים, זה לא אמור להטריד אתכם, אבל אם אתם מתכוונים לשחק איתו, קחו בחשבון שהאנטנות האלו יתכופפו או יישברו במוקדם או מאוחר.

ה-BB-8 מפלס דרכו בחדר של הבת שלי (צילום: גד גניר)


התגובות במשרד ל- BB-8 By Sphero היו דומות בהתחלה לתגובות בעולם לרובוט מהסרט. הרובוט הזה מעורר עניין ומייצר התלהבות כמו כל יצור חי, קטן שנע בשובבות ממקום למקום ועושה קולות חמודים. עם זאת, אחרי מספר דקות, כשמתרגלים לצורת התנועה שלו מתחילות לעלות השאלות: מה הוא עוד עושה? והתשובה לכך היא כלום. לרובוט הזה אין שום תועלת פונקציונלית מלבד היותו חמוד מאוד, מגניב מאוד עם כל אפשרויות השליטה מהאפליקציה וממותג כחלק מעולם המרצ'נדייז הענק של סרטי מלחמת הכוכבים. את רוב האנשים איבדתי בשלב בו סיפרתי להם כמה עולה התענוג: 899 ש"ח. האם יש איזשוהי הצדקה לוגית לקנות את הכדור הקטן המתוחכם והיקר להחריד הזה? חד משמעית לא. נסו לחפש באיביי מזכרות ופריטי אספנות של Star Wars, או בעצם של כל סרט פולחן אחר. הדברים האלו עולים כמעט תמיד יותר ממה שהייתם חושבים שהגיוני לשלם ופונים בעיקר אל מי שמגדיר את עצמו כמעריץ שרוף של העולם הזה, או לחילופין, אל אנשים שקונים אותו כהשקעה ומתכננים למכור אותו בעוד כמה שנים במחיר כפול ומשולש מהמחיר אותו שילמו. מצד שני, במקרה של ה-BB-8, הפרש המחיר בחו"ל בינו לבין ה-Sphero הרגיל עומד על 20 דולר בלבד. זה שאומר שעדיין, החלק העיקרי של הסכום הולך על הטכנולוגיה שהופכת כדור מעצם שסתם זורקים  או בועטים בו, למשהו שניתן לשלוט עליו באמצעות הסמארטפון שלכם. האם זה מצדיק את המחיר הזה? בעיקר אם אתם מעריצים שרופים (מאוד) של Star Wars.


ה-BB-8 By Sphero נמסר לבדיקה באדיבות אתר Wallashops.co.il

2 תגובות

  1. מקצועי כרגיל! תודה.

    השבמחק
  2. מי שמשלם עליו 900 שקלים הוא באמת טמבל. למי שממש רוצה אותו, בארה"ב הוא עולה 150 דולר, כלומר פחות מ-600 שקלים. כרגיל, בארץ מי שמייבא אותו בעיקר רוצה לעשות סיבוב על הפראיירים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר