כזה ניסיתי: Parrot Bebop

חייו של הורה רצופים דאגות וחששות. אחד מרגעי האימה הגדולים ביותר חוזר מדי שנה, לקראת סיום סדר פסח. איכשהו, הדת היהודית ייצרה מנהג שהוא כולו באג אחד גדול במטריקס. לתת לילדים לגנוב חצי מצה, להתחנן לקבל אותה בחזרה כי אחרת "לא ניתן לסיים את הסדר", ואז הכשל הנורא: לשאול אותם מה הם רוצים בתמורה. בשלב הזה אם לא בוצע תיאום ציפיות כראוי, זה יכול להסתיים בנזק נפשי לכל אחד מהצדדים, או לחילופין, נזק כלכלי אם הילד ממוקד מטרה וידע לנקוב בשם דגם של רחפן מקצועי ורציני. בשבועות האחרונים יצא לי לבדוק אחד כזה, ה-Bibop של Parrot.


Parrot Bebop (צילום: גד גניר)



Parrot היא מיצרניות הרחפנים הותיקות בשוק הצעיר הזה. ההיסטוריה שלה בתחום מתחילה כשהיא מציגה ב-CES 2010 את הרחפן הראשון מתוצרתה, ה-AR. Drone. בניגוד לצעצועים מרחפים אחרים באותה תקופה, ה-AR.Drone נשלט ע"י הסמארטפון או הטאבלט שלכם באמצעות אפליקציה. ה-Bebop הוא הדור השלישי של ה-AR. Drone והוא הוכרז כבר בשנת 2014. בינתיים יצאה כבר גרסה מתקדמת יותר שלו, ה-Bebop 2, אך מאחר ורחפנים עושים שימוש בתדרי אלחוט, תהליך הייבוא הרשמי שלהם לארץ הופך למייגע ואיטי מהרגיל, וכך יוצא שמי שמעוניין ברחפן מתקדם ועדכני, נאלץ להמתין תקופה לא קצרה. יחד עם ה-Bebop הראשון הוכרז גם ה-Sky Controller, יחידת שליטה המתחברת אל הסמארטפון שלכם והופכת את מלאכת ההטסה לנוחה הרבה יותר, אבל אליה אגיע אח"כ.






ה-Bebop נחשב לרחפן קומפקטי וקל יחסית לרחפנים בקטגוריית המחיר שלו. אורכו 38 ס"מ, רוחבו 33 ס"מ, ומשקלו סה"כ 400 גרם כולל סוללה. כשמניידים את הרחפן הזה, המימדים והמשקל הנמוך הם יתרון: לא תופס יותר מדי מקום וזה לא פרוייקט לקחת אותו איתכם. באויר, לעומת זאת, זה חסרון. ה-Parrot Bebop מושפע קשות מרוחות, ומצאתי את עצמי נאבק בהטסה שלו מול משבי רוח שאינם חזקים במיוחד.


כשלומדים להתגבר על הרוח, קל מאוד להבין איך מטיסים אותו. לחיצה על המסך וה-Bebop מתניע מנועיו, ממריא ומייצב עצמו בגובה שבין מטר וחצי לשני מטר. מאותו רגע הוא נתון לחסדי האצבעות שלכם, על שתי חוגות שליטה על המסך. הדקות הראשונות קצת מבלבלות, ועיכוב של קצת פחות משניה בתגובה לפקודות שלכם לא הופך את העניין לפשוט יותר, אבל מתרגלים לזה די מהר. דרך האפליקציה ניתן להודות לרחפן לבצע פעלולים מוגדרים מראש. האפליקציה עצמה אמנם חינמית, אך בתוספת תשלום של 79 ש"ח, תיפתח בפניכם האופציה בתוכה לתכנן נתיב טיסה ל-Bebop ולראות אותו עוקב אחר הנתיב הזה באופן עצמאי.

המסך הראשי של אפליקציית השליטה, Free Flight 3 של Parrot ב-Bebop
ה-Parrot Bebop באויר (צילום: גד גניר)



אהיה כנה, זהו הרחפן הראשון שיוצא לי להטיס, ולכן כל התחושות בהטסה מתחדדות: דקות ההטסה הראשונות מלוות חששות מריסוק רחפן שעולה כמה אלפי שקלים על הרצפה, על הכביש, או בתוך האגם בפארק (והרוחות שסוחפות אותו לכיוונים לא צפויים רק מחזקות את התחושה הזאת). לחילופין קיים גם חשש לגיטימי לפגוע בטעות בעוברי אורח. מצד שני, זה כיף. זה ממש כיף, זה מתחיל ברעש של נחיל דבורים שמנועי ה-Bebop מייצרים בהמראה, פיסות הדשא שעפות בדרמטיות מסביבו, וממשיך בהטסה עצמה. טיסנים ומסוקים מונחי רדיו נמצאים איתנו שנים, אך מעולם לא אומצו ע"י הקהל הרחב. החיבור בין מכשיר שנשלט ע"י טאבלט/סמארטפון, קל יחסית לתפעול והטסה, וכולל מצלמה, הופך את הדבר הזה לנחשק הרבה יותר. העיסוק התקשורתי בסכנות למטוסים, בצורך להסדיר את הפעילות האוירית של הצעצועים האלו, והשיח שנוצר בנוגע לחששות מחדירה לפרטיות לדעתי רק חיזקו את הרצון של אנשים לרכוש אותם. ברגע שמתחילים להבין איך להטיס את הדבר הזה, תחושת השליטה בעצם המרחף באויר ומשדר לך תמונה הוא חויה מספיק כיפית שיכולה לשכנע גם מכורי מסך לצאת החוצה אל האויר הפתוח. אגב, לגבי החשש מריסוק, הרחפן עצמו מורכב מחלפים שניתן להחליף בקלות באופן עצמאי, ואף כולל רוטורים חלופיים באריזה עצמה . למרות שהוא לא נחשב לרחפן גדול במיוחד, נוח יותר להטיס אותו בחוץ, אך אם אתם מתעקשים להטיל אימה על חבריכם במשרד, ניתן להרכיב עליו מגינים אשר מונעים מהרוטורים שלו לעשות לאנשים את מה שעשו לדשא בפארק.


Parrot Bebop, מבט מקרוב על המצלמה בחזית (צילום: גד גניר)



בחזית ה-Bebop ממוקמת מצלמת 14 מגה פיקסל המסוגלת לצלם בזוית של עד 180 מעלות. הזוית שמספקת העדשה צרה יותר, אך ראש המצלמה ניתן להזזה במסגרת הזוית הזאת כך שבפועל זה אכן 180 מעלות. הצילום באמצעות ה-Bebop הוא ללא ספק העניין שהכי הוציא אותי מדעתי ברחפן הזה, ולא נעים להודות, הכל באשמתי. מי שלא רגיל להטיס רחפן, קשה לו לנתק את המבט ממנו במעופו, ועל אחת כמה וכמה לתפעל אותו באמצעות התבוננות בתמונה המשודרת מהמצלמה על מסך הטאבלט. מעבר לכך, מאחר ואת הרחפן מטיסים בחוץ, באור יום, הסיכוי לראות משהו על מסך הטאבלט קלוש. כך קרה שבהטסות הראשונות כלל לא צילמתי בוידאו את הטיסה, או שצילמתי, כאשר חשבתי שאינני מצלם. הכל באשמת חיווי צילום הוידאו הארור שקשה להבחין בו בזמן ההטסה ולהבין אם אכן זכרתי להפעיל את מצלמת הוידאו או שלא. מעבר לכך, על אפשרות הזזת זוית המצלמה למדתי רק בשלב מאוחר יותר, כאשר גיליתי שכשכבר הצלחתי לצלם את כל הטיסה, במשך בערך 75 אחוזים ממנה המצלמה היתה מופנית הצידה לכיוון לא ברור, וצילמה בעיקר שמיים ואיזור שחור וכהה שמהווה את הגבול אליו ניתן להזיז את המצלמה. שתי הבעיות האלו הן משהו שהוא חלק מעקומת הלמידה בהטסה, ואין סיבה שזה יקרה למישהו שיזכה להטיס את ה-Bebop למשך זמן רב יותר ממני. פרט לכך, המצלמה איכותית למדי. לא ברור לי כיצד ייצוב התמונה מתבצע (אופטי או דיגיטלי) אך הוא אפקטיבי ואין רעידות בצילום.


Sky Controller ובתוכו האייפד שלי (צילום: גד גניר)


מבט מקרוב על אחת מידיות השליטה של ה-Sky Controller (צילום: גד גניר)


ה-Sky Controller היא כאמור יחידת שליטה המתחברת אל הטאבלט שלכם. היא מוסיפה לו שתי ידיות, עליהן מנופים המאפשרים שליטה פיזית בתנועות הרחפן, וכפתורים פיזיים אשר מחליפים את הכפתורים הוירטואליים על הרחפן עצמו. אין בכלל מה להשוות בין תפעול הרחפן עם ובלי ה-Sky Controller. הרבה יותר נוח ואינטואיטיבי איתו. מעבר לכך, עם ה-Sky Controller מגיע מעין שרוול בד אשר מתלבש מסביב למסך הטאבלט, ומאפשר שימוש בו גם באור יום. עם כל הכבוד לנוחות שמביאה איתה ה-Sky Controller, החלק הכי מעניין בה הוא אנטנה רבת עוצמה שמרחיבה באופן משמעותי את טווח התפעול של ה-Bebop. ה-Bebop נשלט ע"י הטאבלט, ברשת אלחוטית שנוצרת בינו לבין הרחפן. בלי ה-Sky Controller, הרשת הזאת מאפשר לרחפן להגיע עד לטווח של 250 מטר. ה-Sky Controller מרחיב את הטווח הזה לעד שני קילומטרים.


האנטנה של ה-Sky Controller, מרחיבה את טווח הטיסה למרחק של עד 2קילומטרים (צילום: גד גניר)



ב-Parrot מתחייבים על משך זמן טיסה צנוע: 22 דקות עם שתי הסוללות המסופקות, או במילים אחרות, 11 דקות לסוללה אחת. העובדה שהוא עומד בהבטחה הזאת לא הופכת את זה לפרק זמן סביר. אם אני בוחר להטיס אותו באמצעות ה-Sky Controller (העושה שימוש בסוללה זהה) יש לי 11 דקות להטיס אותו ואז לטעון אותו מחדש. לטעון אותו מחדש אומר לנסוע חזרה הביתה, ולחבר את הסוללות (שלו ושל ה-Sky  Controller) למטען ולחכות עד שייטענו מחדש. מייאש. 11 דקות זה כלום. קשה מאוד לצבור ככה מיומנות בהטסה, וגם אם משווים אותו נניח לרחפנים אחרים בטווח המחיר שלו, מדובר במשך זמן טיסה קצר במיוחד.

מחירו של ה-bebop עומד על 2364 ש"ח. זהו רק מחירו של הרחפן. ניתן לרכוש אותו יחד עם ה-Sky Controller, אם כי אז מטפס מחירו ל-4329 ש"ח, תענוג לא זול, אך אלו המחירים של רחפנים ברמה הזאת בשוק. בסה"כ מדובר ברחפן שכיף להטיס (אחרי כמה סבבים של הטסה וטעינה), שמצלם באופן איכותי (אחרי שלומדים איך לעשות זאת), ושקל להתנייד איתו ממקום למקום. הרגישות שלו לרוחות מעיבה על החגיגה קצת, אך הסוגיה הבאמת בעייתית כאן היא ללא ספק סוגיית הסוללה, שהופכת את חויית הטיסה לקצרה באופן מתסכל.

הרחפן נמסר לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

1 תגובות

  1. עדיין לא רואה כל סיבה לרכוש רחפנים , בטח לא במחירים הקיימים . זמן השימוש קצר מידי ובנוסף אין באמת שימוש נורמאלי לרחפן . זה נחמד להטיס אבל כנראה לא יותר מזה . אני הייתי מחכה עוד כמה שנים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר