כזה ניסיתי: ASUSPRO B8430UA

לפני כשנה וחצי בחנתי כאן את ה-ASUSPRO PU301L, מחשב נייד עסקי של אסוס, יצרנית שעד כה היתה מזוהה פחות עם השוק הזה, ונתפסה יותר כיצרנית עבור השוק הפרטי. לאחרונה זכתה אסוס במכרז של החשב הכללי, עסקה בה נרכשו כ-800 מחשבים ניידים מסדרת ASUSPRO של היצרנית הטיוואנית עבור עובדי המדינה. אמנם אינני עובד משרד המשפטים, וגם קיבלתי אותו רק למספר שבועות להתנסות, אבל כמו עם כל מחשב שאני מקבל לבדיקה, גם כאן העברתי אליו את כל החיים האישיים שלי וניסיתי להרגיש איך זה לקבל מחשב כזה ממקום העבודה.


סורק טביעות האצבעות של ה-B8430UA (צילום: גד גניר)



התצורה הספציפית שאני קיבלתי, דגם B8430UA הגיעה אמנם עם מעבד Core i5 (ולא Core i7), ומדובר אמנם בדגם 6200U שהושק כבר ברבעון השלישי של שנה שעברה, אך הוא מגיע גם עם זכרון RAM בנפח מאוד מכובד של 12 גיגה, וזכרון אחסון בטכנולוגיית SSD בנפח 256 גיגה. במהלך התקופה בה בילה אצלי, המחשב טס. כל דבר נפתח במהירות, המחשב עולה בתוך שניות, תענוג. ל-SSD יש משקל חשוב בתגובה של המחשב לפעולות ולמהירות בה הוא עולה, וביחד עם זכרון ה-RAM הנדיב המחשב גם מאפשר חויית ריבוי משימות נוחה וזורמת. קובץ אקסל של 239 אלף שורות ו-10 עמודות עמוסות נוסחאות אמנם הכביד עליו, אך מדובר באתגר שגם המחשב הנוכחי שלי מהעבודה, עם מעבד Core i7 (מדור מוקדם יותר) מתקשה להתמודד איתו. כרטיס המסך כאן הוא כרטיס מסך מובנה של אינטל, ה-HD Graphics 520, מה שאומר שקריירת הגיימינג שלכם איתו תסתכם בסוליטייר ודומיו. בניגוד למחשבים לשימוש פרטי, במחשב הזה לא תמצאו Bloatware משום סוג, סרגלי כלים והדבר היחיד שמותקן כאן מראש היא אפליקציית Asus Buisness Manager המסייעת ליצור גיבויים ומסייעת בהתחברות לרשתות. כמו ב-PU301, גם כאן פתח האוורור של המחשב פונה אל ציר המסך, מה שמסייע לסלק את האויר החם החוצה בצורה שתמנע מתחתית המחשב להתלהט. אוושת המאוורר אמנם נשמעת, אך היא לא חזקה מדי ולא מפריעה במיוחד.



ASUSPRO B8430UA (צילום: גד גניר)

כמו כל המחשבים העסקיים האחרים בשוק, גם סדרת המחשבים העסקיים של אסוס מתאפיינת בעיצוב אפרורי ודי משעמם, אבל רציני כמו שמחשבים כאלו מצופים להיות. גב המסך עשוי מתכת בצבע שחור וחלק לחלוטין. מסגרת המקלדת ומשטח העכבר עשויה גם היא ממתכת בצבע אפור כהה, בגימור עדין מאוד של מתכת מוברשת. כל המתכת הזאת מתכסה מהר מאוד בטביעות אצבעות לצערי, כמו תמיד במשטחים חלקים ואחידים מהסוג הזה. למרות שמדובר במחשב רחב למדי, המקלדת שלו אינה מקלדת מלאה, ומשני צידיה ישנם שוליים רחבים מאוד, מה שמעלה את השאלה למה לא הכניסו כאן מקלדת מלאה, או לפחות ריווחו יותר את הקיימת. המקלדת עצמה בתצורת צ'יקלט, עמידה במים (120 מ"ל של נוזלים, אל תשפכו עליה קנקן מים שלם) כי תאונות כאלו קורות מדי פעם במשרד. המקשים מוארים ומחזירים פידבק טוב. משטח העכבר גם די רחב, מגיב בצורה מדויקת והלחצנים רכים ואינם רועשים מדי. כנהוג במחשבים עסקיים, במרכז המקלדת תמצאו גולת שליטה קטנה. מתחת למקלדת נמצא סורק טביעות אצבעות. זה לא הסורק המהיר שתמצאו בסלולרי שלכם שדורש רק נגיעה. זה סורק שתצטרכו להעביר עליו את האצבע כדי לסרוק אותה. באופן מפתיע, הוא עושה את העבודה מצוין, חוסך את הצורך להקליד סיסמה, ומזהה את האצבע בזריזות. אם כבר הזכרתי אמצעי אבטחה, בנוסף למנגנון נעילה קנסיגנטון, תמצאו כאן גם חריץ עבור Smart Card וטכנולוגיית TPM (להצפנה של מידע ומניעת שליפתו ע"י שינויים בתוכנה). אסוס טוענת כי ה-Asus B8430UA עומד בתקן MIL-STD 810G הצבאי לעמידות, מה שאומר שהוא ישרוד נפילות מגובה כפול מזה של מחשבים סטנדרטיים (אם כי לא הצלחתי למצוא פירוט לגובה הספציפי שבו מדובר). מעבר לכך, פנים המחשב מרופד בבולמי זעזועים, והדיסק הקשיח (במידה ובקונפיגורציה שקיבלתם זה לא SSD) מצויד במנגנון מזהה תאוצה אשר נועל את הדיסק הקשיח במקומו כדי להגן עליו, ברגע שמזהה כי המחשב נופל.








ה-Asus B8430UA מצויד בשלל חיבורים: לא פחות מ-4 חיבורי USB, חיבור Display Port, חיבור VGA, חיבור רשת סטנדרטי, קורא כרטיסים, חריץ עבור כרטיס מיקרו SIM לחיבור לרשת סלולרית וכמובן שקע אזניות. מה חסר? חיבור HDMI. אז נכון, זה חיבור שאינו נפוץ כל כך במחשבים מהסוג הזה (במחשב שקיבלתי מהעבודה שלי דווקא יש), ונכון שבחדרי ישיבות תמצאו ברוב הזמן חיבורי VGA או חיבורי Display Port, אבל כאדם פרטי, שרוצה לעשות שימוש במחשב גם בבית, ואולי גם לצפות בסרטים דרכו על מסך הטלויזיה, HDMI קצת חסר כאן. ה-Asus B8430UA  יודע להתחבר לתחנת עגינה של אסוס, ופתח בתחתית המחשב מאפשר גישה קלה לאנשי IT וטכנאי מחשב לבצע תיקונים או שינויים במפרט המחשב. למה שלי כמשתמש עסקי יהיה אכפת אם המחשב קל או קשה לתיקון? נוחות התיקון של המחשב משפיעה באופן ישיר על משך הזמן שבו המחשב יילקח מכם במידה ותתקלו בבעיה איתו.


המקלדת ומשטח העכבר של ה-ASUSPRO B8430UA (צילום: גד גניר)



המסך הוא נקודת התורפה לטעמי במחשב הזה. אסוס בחרה לצייד אותו בפאנל TN, מה שאומר שתקבלו כאן זויות צפייה מוגבלות מאוד. כל מבט על המסך שלא מהזוית הנכונה יזכה את הצופה בעיוות מסוים בצבעים. מעבר לכך, גם תאורת המסך, כפי שזה בדר"כ במסכי TN, נמוכה יחסית לפאנלים בטכנולוגיות אחרות. עם זאת, לא הכל שחור: המסך מציג רזולוציה נאה של 1920 על 1080 פיקסלים, מה שנותן תמונה חדה ומפורטת. מעבר לכך, למסך גימור מט, מה שמקל על התמודדות עם השתקפויות. מעבר לכך, המסך נפתח בזוית של כמעט 180 מעלות, אם כי לאור זויות הצפייה המוגבלות, קשה לי לדמיין סיטואציה שבה תרצו לעשות שימוש בזוית כה רחבה.

זוית פתיחת המסך של ה-ASUSPRO B8430UA (צילום: גד גניר)



ל-Asus B8430UA סוללה בקיבול של 4110mAh, שאמורה לטענת אסוס להספיק ל-9 שעות עבודה. בפועל זה פשוט לא נכון. המחשב הזה מצליח להחזיק מעמד לכל היותר 6 שעות, וגם זה בשימוש סטנדרטי ולא אינטנסיבי מדי. זה לא מעט, אבל זה פחות ממה שאסוס מצהירה, מה שאומר שאם אתם מתכננים לשהות עם המחשב שעות ארוכות מחוץ למשרד, הרחק מתחנת העגינה, קחו איתכם את המטען ליתר בטחון.

מחירו של ה-Asus B8430UA עומד על 6150 ש"ח עם אחריות לשלוש שנים. זהו מחשב עסקי לכל דבר, והוא קמצן בפינוקים "אזרחיים". הוא לא יפה במיוחד, אין לו חיבור HDMI, ומי שינסה לעבוד איתו מחוץ לתחנת העגינה לא יהנה במיוחד מהמסך שלו. האם הוא עושה את העבודה? בגדול זו שאלה של מהי העבודה שלכם. מההתנסות שלי, בשימוש יומיומי ה-Asus B8430UA  זריז ומספק חויית שימוש טובה, עם היתרונות הייחודיים שמספק בדר"כ מחשב עסקי: עמידות ואבטחה, וזה כנראה מה שיעניין יותר את מי שאחראי על רכש המחשבים בחברה שלכם.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר