כזה ניסיתי: BlackBerry DTEK50

לפני כשבוע הודיעה בלקברי רשמית על סיום דרכה לפי שעה בייצור בפועל של סמארטפונים. האם זה אומר שיותר לא נראה סמארטפונים מעוטרים בלוגו המותג של החברה הקנדית? להיפך, ככל הנראה אנחנו עומדים בפני גל השקות נוסף של מכשירים הנושאים את השם בלקברי. איך זה ייתכן? ובכן,  לאחר שנים בהם נאבקה להשאר רלוונטית בשוק, החברה החליטה להתמקד בפיתוח תוכנה ואבטחת מידע, ולהעביר את מלאכת ייצור החומרה לקבלן חיצוני. הקבלן בו בחרה בלקברי הוא היצרנית הסינית TCL, אשר מייצרת גם את מכשירי המותג הצרפתי Alcatel. ההסכם שנחתם בשבוע שעבר מסדיר את שיתוף הפעולה בין שתי החברות לטווח הארוך, אם כי שיתוף הפעולה הזה החל כבר לפני מספר חודשים. התוצרים של שיתוף הפעולה הזה הם ה-DTEK60 סמארטפון עם מפרט של מכשיר דגל לכל דבר, וה-DTEK50, אותו קיבלתי לאחרונה לבדיקה, סמארטפון המיועד לשוק הביניים שהגיע לישראל, ומציע תמחור שפוי הרבה יותר מזה של המכשיר הקודם של בלקברי שניסיתי.

BlackBerry DTEK50 (צילום: גד גניר)


ה-BlackBerry PRIV, אותו בדקתי לפני שנה, היה מכשיר האנדרואיד הראשון של החברה, והמכשיר האחרון שייצרה בעצמה. אם לשפוט ספציפית עפ"י המכשיר הזה, אולי מוטב שכך. ה-PRIV היה מכשיר יומרני, שהגיע עם מפרט מכובד ואפילו עם מקלדת פיזית נשלפת, אך היה עמוס בבעיות ורחוק מלספק את הסחורה, בטח במחיר השערורייתי שנדרש עבורו בארץ. ה-DTEK50, מייצג שינוי חד באסטרטגיה של בלקברי, ופניה לקהל לקוחות שונה לחלוטין. כאמור, מדובר במכשיר ביניים המבוסס על מעבד ה-Snapdragon 617 של קוואלקום (אותו אחד מה-Nubia Z11 Mini) הכולל 8 ליבות, 4 במהירות 1.5 גיגהרץ וארבע הנוספות במהירות 1.2 גיגהרץ.למכשיר זכרון RAM בנפח של 3 גיגה, ואחסון פנימי בנפח 16 גיגה, אותו ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון.



BlackBerry DTEK50 (צילום: גד גניר)

ברמת המפרט והעיצוב, הוא זהה ל-Idol 4 של Alcatel אשר אינו משווק בארץ, אך ברמת הממשק, מדובר במכשיר שונה לחלוטין. העיצוב מבוסס על אנדרואיד נקי (נכון להיום בגרסה 6.0, Marshmallow), אך כולל שינויים קטנים ב-Launcher ומספר אפליקציות המחליפות את אפליקציות ברירת המחדל של גוגל כמו אפליקציית פתקים, לוח שנה, ואנשי קשר. הוא כולל גם את אפליקציית DTEK של בלקברי המנטרת באופן קבוע את מצב אבטחת המידע והרשאות הניתנות לאפליקציות לשימוש בשירותים שונים במכשיר. בנוסף, איך לא, תמצאו כאן את ה-Blackberry Hub, אגרגטור לאפליקציות המייל והמסרים האישיים שלכם, למי שמעוניין לקבל את כל ה-SMSים, הודעות המייל, ה-Whatsapp וכו' במקום אחד. חשוב להדגיש, בניגוד לאפליקציית ג'ימייל של גוגל, אפליקציית המייל תתריע בפניכם על כל מייל חדש שבגוגל היה מגיע ישירות אל תיבות ה"רשתות חברתיות", "עדכונים" או "קידום מכירות", מה שאומר שתתרגלו להיות מוטרדים הרבה יותר במהלך היום. את רוב האפליקציות הללו תוכלו למצוא להורדה בחינם מה-PlayStore, כך שתוכלו להתנסות בהן בעצמכם במכשיר הנוכחי שלכם. ב-BlackBerry מספרים כי כמו ב-PRIV, גם כאן מערכת ההפעלה אנדרואיד עברה תהליך ארוך וקפדני של שדרוג האבטחה שלה ע"י מפתחי החברה, והיא מתחייבת על מדיניות עדכונים וחסימת פרצות מהירה במיוחד (קיבלתי שני עדכונים בשלושת השבועות בהן הסתובבתי עם עם המכשיר). אגב, זוכרים את פיאסקו החלפת השפות במקלדת ב-PRIV? אז ב-DTEK50 טיפלו בעניין: כדי להחליף שפה יש ללחוץ ממושכות על מקש וירטואלי הממוקם בתוך שטח המקלדת ולא מחוצה לה ואז לבחור בתפריט שנפתח בשפה הרצויה. לחילופין, ניתן להחליק את האצבע על מקש הרווח הוירטואלי, אם כי בניגוד נניח למכשירי סמסונג, כאן ההחלקה חייבת להתבצע לימין כדי לעבור לאנגלית, או לשמאל כדי לעבור לעברית. זה עדיין קצת מעיק יותר מלחיצה קצרה על מקש וירטואלי במקלדת, אבל זה שיפור יחסית לעבר וזה מבורך. המקלדת הוירטואלית המובנית היא המקלדת המעולה של בלקברי (אותה דווקא לא תוכלו להוריד לצערכם מה-PlayStore) היא כוללת חיזוי מילים על פני המקשים עצמם. החיזוי עצמו די מדויק ומחוות החלקה המאפשרות לבחור במילים האלו בקלות ובטבעיות. כשתתרגלו לזה, תראו שהרבה יותר קל ומהיר לכתוב ככה.

גב פלסטיק מחוספס - BlackBerry DTEK50 (צילום: גד גניר)

כל התענוג הזה מגיע עם בעיה טכנית אחת מעיקה. נפח האחסון המנוצל ע"י מערכת ההפעלה בלבד הוא למעלה מ-6 גיגה, מה שמשאיר את המשתמשים עם קצת יותר מ-9 גיגה לחגוג עליהם עם אפליקציות וקבצים אישיים. תחסירו מה-9 בערך 2 גיגה, עבור תיקיית מדיה וגיבויי הודעות של Whatsapp, ותקבלו אחסון צפוף אפילו יותר שצריך לאכלס בתוכו את כל שאר האפליקציות האחרות, כי לא ניתן להתקין אפליקציות על כרטיס הזכרון. אני התחלתי לקבל הודעות מצוקה מהמכשיר על מחסור בנפח אחסון כבר ביומיים הראשונים לשימוש ומדי כמה ימים ויתרתי על אפליקציה אחרת שלא היה לי בה צורך. זה אולי לגיטימי אם היה מדובר במכשיר בן 3-4 שנים, אבל במכשיר חדש זה קצת מביך. פרט לסוגיית הזכרון, ה-DTEK50 עובד לא רע, וגם אם אינו מהיר במיוחד, זה לא משהו שמפריע באמת בשימוש השוטף. ה-DTEK50 יציב, לא נתקע, ולא מתחמם תתפלאו אבל זה מה שדרוש כדי לספק חויית שימוש טובה מזו של אחיו הגדול והיקר, ה-PRIV.

רואים את הכפתור העגול על דופן ה-DTEK50? הוא לא משחרר את המכשיר מנעילה (צילום: גד גניר)


יותר ויותר יצרניות בתחום הסלולר עברו בשנים האחרונות לשימוש נרחב במתכת בגוף המכשיר, מה שבאופן טבעי גורם לנודניקים כמוני לנחור בבוז בכל פעם שאנחנו נתקלים במכשיר שבו שומו שמיים, בחרו להשתמש בפלסטיק. ה-DTEK50 מתהדר במסגרת מתכתית, ובגב על טהרת הפלסטיק המחוספס, ולמרות זאת מצליח להראות מכובד, כמיטב המסורת של בלקברי. הגב המחוספס, אשר תורם לנוחות האחיזה במכשיר, הוא משהו שחבל שלא רואים יותר בנוף הסמארטפונים המודרני. ולמרות זאת, לא הכל מושלם: בלקברי, או יותר נכון TCL, מיקמה את כפתורי הווליום בחלקה העליון של דופן ימין של ה-DTEK50, שזה נכון, הגיוני ומתקבל על הדעת. את כפתור ההדלקה והכיבוי מיקמה בדופן השמאלית, וגם זה יכול היה להתקבל על הדעת, אלמלא החליטה להוסיף עוד כפתור, מתחת לכפתורי הווליום, בדיוק היכן שמונחת האגודל, והיכן שכמעט כל יצרנית אחרת (Sony, Huawei, Samsung) ממקמת את כפתור ההדלקה והכיבוי. הכפתור הזה הוא כפתור קיצור דרך פיזי לבחירת המשתמש, כלומר, ניתן לבחור מה הכפתור הזה יעשה מתוך רשימה של אפליקציות. ברמה הארגונומית זו הטרלה לכל דבר ועניין. מאות פעמים במהלך הבדיקה לחצתי על הכפתור הזה מתוך ציפיה לכבות את המסך, אך במקום זאת עברתי אל המצלמה, התפקוד שבחרתי עבור הכפתור הזה. קורא טביעות אצבעות אין כאן אגב, זו פריבילגיה שנהנים ממנה רק בעלי DTEK60, וחבל. קורא טביעות אצבעות הוא ציוד חובה גם בסמארטפונים בטווח המחיר הזה, וכיום קשה למצוא מכשירים שלא כוללים קורא כזה אפילו בטווחי מחירים נמוכים יותר. המסך של ה-DTEK50 מסוג IPS LCD לא משאיר רושם יוצא דופן, והצבעים בו כצפוי קצת אנמיים ביחס לצבעוניות במסכי AMOLED, אך הוא עדיין מציג תמונה סבירה ומפורטת. הרזולוציה, 1080 על 920 פיקסלים היא כיום הסטנדרט במכשירים מטווח המחיר של ה-DTEK50, ובגודל מסך של 5.2 זה בהחלט מספיק בשימוש יומיומי.

המצלמה של ה-DTEK50 (צילום: גד גניר)


מצלמת ה-13 מגה פיקסל של ה-DTEK50 לא מספקת הפתעה מרעישה, אך היא בהחלט בין הטובות שניתן למצוא במכשירים ברמת המחיר שלו. אין בה מייצב תמונה, רוחב פתיחת הצמצם הוא f/2..0 (לא משהו יוצא דופן) אך היא זריזה למדי, וממשק אפליקציית המצלמה מאפשר שינוי נוח ומהיר של פיצוי החשיפה, מה שמקל על תוספת תאורה לתמונה שנראית חשוכה מדי לפני הצילום. בלילה, כצפוי, ביצועי המצלמה יורדים דרמטית, ותמונות מאבדות מהצבעוניות שלהן, נראות מגורנות מעט וכמובן פחות ממוקדות. נוכחתי לגלות לאחרונה שיש אנשים שמאוד חשוב להם קצב הפריימים ב-Preview במצלמה, או במילים אחרות, כמה חלקה התנועה על המסך כשמופעלת אפליקציית המצלמה. ה-Blackberry DTEK50 הוא אחד מהמכשירים עם התנועה הכי חלקה שראיתי במבחר שיש לאנדרואיד להציע, אבל בינינו, לא בטוח כמה השפעה בפועל יש לזה על פרמטר קצת יותר חשוב - איכות הצילום.






תמונות שצולמו ע"י ה-BlackBerry DTEK50 בקריית הממשלה בתל אביב וכמעט הביאו למעצרי ע"י המאבטחים שם (צילום: גד גניר)


לא הייתי אופטימי לגבי הסוללה של ה-DTEK50. קשה מאוד לחולל ניסים עם סוללה בקיבול של 2610mAh, ואכן אין כאן נס או שום הישג מפתיע. הסוללה של ה-DTEK50 תתרוקן בשימוש סטנדרטי לפני סוף היום. בממוצע, היא החזיקה אצלי מעמד עד סביבות השעה 1800-1830 בימים בהם לא טענתי את המכשיר במשך היום. ה-DTEK50 עושה שימוש בטכנולוגיית הטעינה המהירה של קוואלקום, ה-QC2.0. ההתחייבות היא ל50% בתוך כ-51 דקות, או קצת יותר משעתיים עד לטעינה מלאה. זה נשמע לכם מהיר? גם לי לא. חיבור ה-USB הוא בתקן MicroUSB ולא Type C שהולך ומאומץ ע"י יותר ויותר יצרניות, מה שאומר שעליכם לשים לב באיזה צד אתם מחברים את הכבל למכשיר. גם בכל מה שקשור לשמע, ה-DTEK50 מקבל ציון מספיק בלבד: באפרכסת השמע חזק וברור אך שני הרמקולים בחזית המכשיר מספקים עוצמה ואיכות סבירות בלבד.

מבט מקרוב על הרמקול התחתתון של ה-DTEK50 וחיבור ה-MicroUSB (צילום: גד גניר)


ה-DTEK50 נמכר ברשתות הגדולות ב-1490 ש"ח. זה לא יקר, אבל אין כאן דיל היסטרי, מקבלים בערך את מה שמצופה היה לקבל עד לא מזמן ברמת המחיר הזאת. ולמרות זאת נכון להיום, בתקציב הזה, ניתן להנות ממכשירים שמספקים פינוקים כמו מסך גדול ומרשים יותר, עיצוב מתכתי, קורא טביעות אצבעות, סוללה מרשימה יותר ומה שהופך, כך נראה לדרישת סף, לפחות עבורי מסמארטפונים - נפח אחסון פנימי גדול יותר. אבל אני רק משתמש פרטי. אני לא קהל היעד של המכשיר הזה. מי שיחליט על קניית המכשיר הזה הוא בדר"כ מנהל ארגון או עסק שמוכן לשלם קצת יותר על המותג בלקברי, ועל המוניטין שיש לו בכל הקשור לאבטחת מידע, אבל מוכן להתפשר מעט על חויית השימוש של עובדיו במכשירים האלו. בהשוואה למכשיר הבלקברי הקודם שבדקתי, יש כאן ללא ספק שיפור, הן בתמורה והן ביציבות ובתפקוד הכללי, ומעניין לראות איך ה-DTEK60 שאמור להגיע לישראל בקרוב, מתמודד מול מכשירים אחרים בשוק, כמו גם המכשירים ש-TCL ובלקברי ייצרו בעתיד.

1 תגובות

  1. יש חברות שפשוט קשה להבין את ההחלטות שלהם.
    עד שכבר החברה (BlackBerry) עושה מהלך שנראה נכון (לצאת משוק הייצור התחרותי ולהתמקד בלהביא ערך מוסף במה שהיא באמת מיוחדת – האבטחה)
    וגם הצעד להוציא מכשיר בעל תמכור שפוי נראה כצעד הגיוני ובעל פוטנציאל מכירות טוב.
    אז בוודאי שבמכשיר בינוני אי אפשר לשים את הרכיבים היקרים ביותר, אבל צריך קצת היגיון איפה חוסכים ואיפה לא.
    היות והמכשיר פונה לאנשי עסקים ומי שרוצה לנהל משרד מאובטח מהטלפון, אפשר לוותר על מסך ומעבד ומצלמה הכי טובים. אבל זיכרון פנימי מצומצם, סוללה יותר חזקה, ובלי סורק טביעת אצבע למכשיר ששם דגש על אבטחה?
    אז חסכתם 10$ בעלות הייצור של המכשיר, אבל די הרסתם אותו. חבל, ממש חבל

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר