כזאת ניסיתי: LG OLED55C6Y

עד לפני זמן לא רב, שוק הטלויזיות כלל שתי טכנולוגיות עיקריות: פלזמה ו-LCD. במהלך השנים הצטמצם נתח השוק של מסכי הפלזמה, ומסכי ה-LCD החלו להקרא בשם חדש, מסכי LED, על שם טכנולוגיית התאורה החדשה שאימצו רוב היצרניות בתחום. בשנים האחרונות החליטה LG להמר על טכנולוגיה שלישית: מסכי OLED, מסכים המבוססים על טכנולוגיה דומה לזו של מסכי ה-AMOLED המוכרים לכם מעולם הסמארטפונים. לפני מספר שבועות הציעו לי ב-LG לבחון את אחד המסכים בטכנולוגיה הזאת, ובחרתי ב-OLED55C6Y, דגם המשלב רזולוציית 4K, מסך קעור, מצב HDR ואת מערכת ההפעלה הייחודית של LG למסכים חכמים, ה-WebOS.


LG OLED55C6Y (צילום: יח"צ)



בקרב מי שעקב אחר חידושים בעולם הטלויזיות, מסכי OLED היו במשך שנים הדבר הבא שתמיד נמצא עדיין בסטטוס ניסיוני, בערך כמו האנשים שמדברים על תאי דלק ועל מכוניות מעופפות. הייתי בודק טלויזיות, מתרשם מהן, ואז היה מגיע החכם התורן עם אמירה כמו "כן אני מתאר לעצמי שהטלויזיה הזאת בסדר, אבל חכה חכה שיגיעו ה-OLED" ההבדל בין ההמצאות האחרות ל-OLED הוא ש-OLED כטכנולוגיה בסופו של דבר הצליחה לשנות סטטוס ולהפוך למשהו שאפשרי לרכוש כצרכן פרטי. כרגע, זה אפשרי בישראל רק אם על הטלויזיה מוטבע הלוגו של LG.




אז מה ההבדל בין AMOLED לטלויזית LCD? (כן, אני יודע שיש לכם LED, שוב, LCD ו-LED זה אותו דבר) ובכן, מדובר בשתי טכנולוגיות שונות לחלוטין. מבלי להכנס להסברים טכניים שישעממו אתכם, OLED הן ראשי תיבות של Organic Light Emmiting Diode, כלומר, הוא מורכב מרשת צפופה של רכיבים אלקטרונים המכילים חומר אורגני אשר פולט אור כאשר מועבר בו זרם חשמלי. בניגוד ל-LCD, כל פיקסל כאן מואר בנפרד, מה שאומר שהתאורה אחידה הרבה יותר. חשוב מכך, זה אומר שברגע שפיקסל מסוים נדרש להציג חושך, התאורה בו נכבית לחלוטין והצבע השחור שהוא מציג עמוק יותר. בסביבה חשוכה, מסכי OLED מסוגלים להציג ניגודיות גבוהה יותר וצבעים עשירים הרבה  יותר ממסכי LCD. בחדר מואר, כפי שנוכחתי לגלות ב-C6 זה פחות בא לידי ביטוי, אם כי התמונה נראית מצוין גם ככה. מעבר לכך, מאחר ולא נדרשת תאורה אחורית, טלויזיות OLED הן חסכוניות יותר בחשמל, ודקיקות הרבה יותר. במקרה של ה-OLED55C6Y, גם מסגרת המסך דקיקה, מה שהופך אותה לאפילו מרשימה יותר.  אז איפה הקאצ'? כרגיל, במחיר, טלויזיות OLED יקרות יותר. זה לא מפתיע מאחר ומדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, אך הבשורות הטובות הן שהמחירים במגמת ירידה, וכאשר ייכנסו לשוק מתחרים נוספים, סביר להניח שהמחירים אף ירדו יותר. מעבר לכך, אחת הטענות שנשמעות מפעם לפעם על טכנולוגיית OLED נוגעת לאורך החיים הקצר של המסכים האלו כחצי מאורך החיים של טלויזיות LCD ופלזמה. בדור הנוכחי של הטלויזיות האלו, LG טוענת שבעקבות שיטות ייצור חדשות, הצליחה להכפיל את אורך החיים של הפאנלים שלה, והן אמורות לשרוד בשימוש סטנדרטי כמעט כמו טלויזיות רגילות.

ה-LG OLED55C6Y אצלי בסלון (צילום: גד גניר)



אחת המושגים הכי חמים היום בכל הקשור לטלויזיות הוא HDR, High Dynamic Range. בגדול, זה אותו HDR המוכר לכם מעולם המצלמות הדיגיטליות וממצלמות הסמארטפונים שלכם, רק שכאן מדובר על וידאו. אין לכם מושג על מה דיברתי? טווח דינאמי רחב מתייחס לניגודיות גבוהה, טווח צבעים רחב, ורמת פירוט גבוהה. במילים אחרות, HDR יאפשר לכם לראות יותר פרטים באיזורים חשוכים בתמונה, ולקבל תמונה מוארת וצבעונית יותר. ב-CES 2016 כל יצרניות הטלויזיות דיברו בעיקר על זה. כדי ליצור סדר ולמנוע מצב שבו כל יצרנית מגדירה באופן שונה את המונח HDR, הוחלט לקבוע סטדנרט וכללים ברורים למה שנדרש מטלויזיה על מנת שתוכל להתהדר בתמיכה בתקן. כפי שקרה עם קלטות וידאו (VHS ו-BetaMax) ולאחר מכן עם פורמטים של מדיות HD (דיסקים מסוג BluRay ו-HD DVD), גם ל-HDR נוצרו שני תקנים נפרדים: HDR10 (ה-10 מייצג את עומק הצבע, 10Bit הנדרש כדי לעמוד בתקן הזה), ו-Dolby Vision אשר (מחייב תמיכה ב-12Bit, אך היצרניות התומכות בו מייצרות עדיין טלויזיות המסוגלות להציג עומק של 10Bit). לשמחתכם, LG תומכת בשני התקנים, מה שמסיר מהראש שלכם את הדאגה הזאת. באופן כללי, ה-LG OLED55C6Y מציגה תמונה מרהיבה ומפורטת. הצבעים עשירים מאוד, השחור עמוק להפליא, והחלקת התנועה עובדת נהדר. יש לה מספר מצבי תמונה מוגדרים מראש, כאשר ניתן להגדיר מצב שונה לכל כניסה בנפרד. אם יוצא לכם לצפות בטלויזיה באור יום, אני ממליץ לכם בחום לבחור במצב "מומחה (חדר מואר)", כי בכל מצב אחר התמונה כהה מדי.



מסך האפליקציות של ה- LG OLED55C6Y (צילום: גד גניר)




ה-OLED55C6Y מציגה רזולוציית 4K. היא יודעת להתמודד סביר עם תכני SD (דהיינו, שידורי טלויזיה רגילים), מציגה יפה מאוד תכני FHD, וכצפוי מטלויזיה ברמת המחיר הזאת, מציגה סרטי 4K באיכות עוצרת נשימה. האם נכון להיום רזולוציית 4K היא תנאי הכרחי בקנייה של טלויזיה? התשובה לכך אינה חד משמעית. מצד אחד, תחנות הברודקאסט טרם עברו לשידורי HD רגילים. תנאי הרשיון של קשת ורשת לשנה הבאה כוללים דרישה לעבור לשדר ב-HD, אך אף אחד עדיין לא מדבר על מעבר לרזולוציית 4K. מצד שני, טלויזיה היא קנייה שעושים בדר"כ אחת לכמה שנים, וסביר להניח שמתישהו התקן הזה יהפוך לנפוץ יותר. כך או כך, אם שמתם עין על טלויזיית OLED, נחסכה מכם ההתלבטות, אין טלויזיות ברזולוציה נמוכה מ-4K בסדרה הזאת.


מצב החיפוש ב-LG OLED55C6Y (צילום: גד גניר)



1000 ש"ח מפרידים בין הדגם הזול ביותר בליין מסכי ה-OLED של LG, ה-B6 לגרסה הקעורה שלו, ה-C6. כמו בסמארטפונים הקעורים של LG ה-G-Flex, וה-G-Flex2, קל מאוד להחליט מראש שאין צורך בשטות הזאת. לאחר ההתנסות שלי בטלויזיה, אני יכול לקבוע שלא מדובר לחלוטין בגימיק. זה נכון שטלויזיה קעורה עושה רושם הרבה יותר טוב, וזה נכון שזה השיקול העיקרי לבחור בטלויזיה כזאת, אבל יש עוד יתרונות לתצורה הזאת, כשהיתרון העיקרי הוא היכולת שלה להתמודד עם השתקפויות. לגבי הקשקוש על חויה יותר סוחפת, על תחושה של תמונה היקפית, ובכן, לעניות דעתי, זה אכן קשקוש, אלא אם אתם יושבים ממש קרוב אל מסך ה-55 אינטש שלכם, כפי שהילדות שלי (בנות השנתיים וחצי והחמש) עשו. ניסיתי להבין מהן אם החויה היתה היקפית וסוחפת, אבל התשובה שלהן לא היתה חד משמעית.


כמו רוב הטלויזיות של LG, גם ה-OLED55C6Y מריצה את מערכת ההפעלה WebOS. אם השם נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה. ב-2008 מערכת ההפעלה הזאת הוצגה בכלל ע"י Palm כתחליף למערכת ההפעלה הקודמת שלה, וככזאת שעליה יהיה מבוסס ה-Palm PRE, מכשיר שנועד לתת תשובה לאייפון שהוצג שנה לפניו. בתוך זמן קצר נקלעה פאלם לקשיים כלכליים, נרכשה ע"י HP, והאחרונה סגרה את עסקי הסמארטפונים שלה. בהתחלה שוחררו חלקים מ-WebOS בקוד פתוח, ובשנת 2013 הכריזה HP כי היא מוכרת את מערכת ההפעלה לחברת LG. ב-LG לקחו את WebOS והתאימו אותה לטלויזיות. מה זה נותן לכם? פחות או יותר מה שאתם מקבלים בטלויזיות חכמות אחרות: תמיכה בצפייה בסרטים מהתקן USB (לא נתקלתי בפורמט שהיא לא ידעה להתמודד איתו), ממשק אינטואיטיבי מאוד, ואיך לא, אפליקציות. ה-OLED55C6Y מגיעה כשכבר מותקנות עליה האפליקציות של נטפליקס, Walla VOD, יוטיוב, סלקום טי וי ואחרות. משהו אחד, קצת מעיק בכל מה שקשור לאפליקציות: כמו בסמארטפון, הן דורשות עדכונים מפעם לפעם. בניגוד לסמארטפון, כאן, עד שלא תעדכנו את האפליקציה, לא תוכלו לעשות בה שימוש. זו המתנה של כמה שניות, אבל עדיין, מרגיז. בינינו, אנדרואיד TV אטרקטיבית יותר כמערכת הפעלה לטלויזיה חכמה, מציעה מגוון רחב יותר של אפליקציות, וגולת הכותרת, בניגוד ל-WebOS ניתן להתקין עליה גם Kodi. הממשק ב-OLED55C6Y הוא כמובן בעברית מלאה, אם כי פה ושם ישנם פספוסים כמו מצב "HDR אפקט" (בסדר המילים הזה), וגם מצבי ה-HDR השונים אינם שומרים על אחידות בין זכר לנקבה ("נמוך","בינוני","גבוהה").


LG OLED55C6Y (צילום: גד גניר)




ל-OLED55C6Y קישורית Wifi וניתן להזרים אליה סרטונים היישר מהסמארטפון שלכם. פיצ'ר נחמד שיש בה - חיפוש קולי, ולמרבה ההפתעה הוא אף מבין עברית. רוצים לדבר אל הטלויזיה? השתמשו בשלט כמיקרופון, הוא אפילו יזהה לחישות אם באמצע הלילה תרצו לחפש ביוטיוב סרטוני אנבוקסינג לוהטים. השלט אגב מתפקד כ-Air Mouse וניתן להזיז איתו את סמן העכבר על המסך. סט החיבורים של ה-C6 סטנדרטי למדי וכולל שלוש כניסות USB, שלוש כניסות HDMI, יציאת אזניות, יציאת שמע אופטי דיגיטלי, חיבור קומפוננט, חיבור קומפוזיט, יציאת אזניות ושני חיבורי אנטנה עבור מקלט העידן פלוס המובנה בטלויזיה. כל חיבורי ה-USB וה-HDMI של ה-OLED55C6Y ממוקמים בצד, החלטה חכמה וידידותית למשתמש מאחר ואלו השקעים שסביר להניח שתעשו בהםם את השימוש הרב ביותר. כמו דגמים זולים יותר של LG, גם ה-C6 כוללת גם קישורית Bluetooth, מה שמאפשר לכם די בקלות לחבר אזניות לטלויזיה ולשמוע דרכן מבלי להפריע לכלל יושבי הבית.


השלט של ה-LG OLED55C6Y (צילום: גד גניר)



מחירה של ה-OLED55C6Y עמד על 16990 ש"ח כשקיבלתי אותה לבדיקה. זוכרים שאמרתי לכם שהמחירים יורדים? אז בינתיים חגגנו יחד עם הגויים את הבלק פריידיי, המחיר ירד, ומאז לא עלה שוב:   12990 ש"ח. לא זול, אבל ביחס למה שמקבלים כאן בהחלט מוצדק.

1 תגובות

  1. לגבי הבלוטות', אתה בדקת שאפשר לחבר אליו אזניות? כי בLG שיש לי אפשר לחבר אליו רק התקנים אחרים של LG (כמו הסאונד בר שלהם)

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר