כזה ניסיתי: Toshiba Portégé X20W-D-10Q

מצבה של טושיבה בתחילת אפריל השנה נראה היה עגום. ווסטינגהאוז, חברה אמריקאית העוסקת בין השאר בהקמת כורים גרעיניים, שנרכשה ע"י טושיבה עוד ב-2006, הכריזה על פשיטת רגל, בעודה מפגרת קשות בלוח הזמנים להקמתם של ארבעה כורים גרעיניים בארה"ב. המשבר סחף איתו את חברת האם ויצר אצלה קשיי נזילות וחובות שאיימו לגרום גם להגיע לכדי פשיטת רגל. מתחילת המשבר טושיבה הבינה שכדי להמשיך להתקיים עליה למכור את חטיבת השבבים שלה אך כל עוד זה לא קרה בפועל, אתרי החדשות החלו להספיד את חברת הענק היפנית. בשבוע שעבר העננה הוסרה ככל הנראה: בשעה טובה נסגרה העסקה שתוציא את טושיבה מבעיות הנזילות, ובשבוע הבא עתידה החברה להכריז על שם הרוכש של החטיבה.

Toshiba Portégé X20W-D-10Q. דקיק (צילום: גד גניר)


בשיאה של תקופת המשבר, נשלח אליי לבדיקה ה- X20W-D-10Q, מחשב נייד עסקי מסדרת Portégé בתצורת 2 ב-1 עם מסך מתהפך. סדרת Portégé היא אחת מבין שתי הסדרות העיקריות של מחשבים עסקיים בקטלוג של טושיבה. מה מבדיל בינה לבין הסדרה השניה, Tecra? בעיקר גודל המסך. מחשבים עם מסך בגודל של 14 אינטש ומעלה נקראים Tecra, בעוד מחשבים עם מסך בגודל 13.3 אינטש ומטה נקראים Portégé. למה זה כל כך מעניין? כי כמו שבצבא פזמ"ניקים ומפקדים מקבלים נשק מקוצר, מנכ"לים בחברות רבות זוכים להסתובב עם גרסאות קטנות וקלות יותר של מחשבים הנפוצים בחברה, ובאופן הזה מחשבי Portégé זוכים לתדמית קצת יותר יוקרתית ואקסלוסיבית.


Toshiba Portégé X20W-D-10Q (צילום: גד גניר)


כמה קטן וקל? ממש קטן וקל: 15.4 מ"מ עובי ומשקל של 1.1 ק"ג בלבד. מסגרת המסך ה-12.5 אינטש דקיקה מה ששומר על המימדים הכלליים של המחשב קטנים למדי. בקיצור, מחשב דקיק, קל, שכיף להכניס לתיק ולהסתובב איתו. הצבע השולט במחשב הזה הוא שחור. גב המסך שחור בגימור חלק שרק ממתין לטביעות האצבע שלכם, המקלדת שחורה על רקע שחור בגימור דמוי אלומיניום מוברש, הכל שחור, פרט לשני חלקי ניקל בחלקו האחורי ששוברים את כל השחור הזה ומשווים למחשב הזה מראה יוקרתי.

50% מחיבורי המחשב בצילום אחד Toshiba Portégé X20W-D-10Q (צילום: גד גניר)

גימור שחור חלק שרק מחכה לטביעות האצבעות שלכם. Toshiba Portégé X20W-D-10Q (צילום: גד גניר)

באופן מפתיע למחשב בגודל כזה, המקלדת מרווחת, וקל להתרגל לשימוש בה. יצא לי להקליד על מקשים הנלחצים עמוק יותר, אבל לא מדובר במשהו שבאמת מפריע לשימוש בה. משטח העכבר אינו ענק, אבל פרופורציונלי לגודלו הכללי של המחשב, והוא מדויק ומגיב היטב למגע. בחלק השמאלי העליון של משטח העכבר מלבן קטן - סורק ביומטרי. בניגוד לזה של ה-Lenovo Yoga 910, קורא טביעות האצבעות עושה עבודה נהדרת, אם כי כמעט ולא יצא לי להשתמש בו, וזאת בגלל שכמעט תמיד שחררתי את המחשב מנעילה באמצעות מצלמת Windows Hello הממוקמת מעל המסך. מצלמות Windows Hello כסטנדרט אמורות לזהות את פני המשתמש בתוך פחות מ-2 שניות והמצלמה של Portégé X20W-D-10Q אכן עומדת בסטנדרט הזה . זו לא הפעם הראשונה שבה אני נתקל במצלמה כזאת: גם ל-Asus ZenBook UX560 היתה מצלמת Windows Hello רק ששם היא לא סיפקה את הסחורה. במקרה של ה- Portégé X20W-D-10Q המצלמה הציגה אחוזי הצלחה כמעט מושלמים וזיהתה אותי משך כל תקופת הבדיקה, עם שלבים שונים של צמיחת זקן, בתאורות שונות. הכל בתוך זמן קצר להפליא, ברוב המקרים עוד לפני שהספקתי להניח את האצבע על הסורק.

פריסת המקלדת ב-Toshiba Portégé X20W-D-10Q (צילום: גד גניר)

מבט מהצד על המקלדת (צילום: גד גניר)

המלבן הקטן הזה הוא סורק טביעות אצבעות שעושה עבודה נהדרת (צילום: גד גניר)

מצלמת Windows Hello. זיהתה אותי בשלבים שונים של צמיחת זקן ובתאורות שונות, תמיד בתוך פחות מ-2 שניות (צילום: גד גניר)

והפעם, בפינתנו הקבועה "טרנדים טכנולוגיים שמהווים התעללות לכל דבר במשתמשים" סוגיית הקמצנות בחיבורים. למחשב של טושיבה סה"כ שלושה חיבורים: חיבור USB Type C, שקע אזניות וחיבור USB סטנדרטי. זהו. לא שכחתי חיבור טעינה: ה-USB Type C משתמש כחיבור הטעינה של המחשב, מה שמשאיר אתכם עם חיבור USB רגיל אחד בלבד כשהמחשב מחובר למטען, כמו ה-T100 הישן שלי. מאחר ומדובר במחשב עסקי, הוא חייב להציע חיבור כלשהו לתצוגה חיצונית. טושיבה צירפה לערכת המחשב גם מתאם מיוחד הממיר את יציאת ה-USB Type C ליציאת HDMI. קצרים בסוללה? אין בעיה, המתאם כולל גם כניסת USB Type C שתאפשר לכם לטעון את המחשב בעודכם מחוברים למסך חיצוני. לפחות זה. בינינו, זה לא אסון, ובתקופה שהמחשב שהה אצלי לא הרגשתי מוגבל באיזושהי צורה. לא ברור לי מה היתרון הגדול בצמצום מספר החיבורים, אבל קל לי מאוד להתלונן על הסוגיה הזאת. עם זאת, קשה לי להודות שחוויית השימוש שלי במחשב לא באמת נפגעה מהקמצנות הזאת. משך כל תקופת הבדיקה לא באמת נזקקתי לעוד שקעים. היה נחמד אם יציאת ה-HDMI היתה חלק אינטגרלי מהמחשב ולא הייתי מתנגד לשקע USB רגיל נוסף, אם כי אם עליי להיות כנה, זה לא באמת הפריע לי ביום יום.


הדונגל המצורף לערכת המחשב, ממיר USB Type C ל-HDMI (צילום: גד גניר)


כאמור, ל- Portégé X20W-D-10Q מסך בגודל 12.5 אינטש. המסך המבוסס על פאנל IPS מציג רזולוציית 1080p ומגיע עם גימור מט. הגימור "הורג" את עומק הצבע ביחס למסכים עם גימור מבריק, אבל יש לו יתרון פרקטי חשוב, הוא יודע להתמודד הרבה יותר טוב עם השתקפויות. בניגוד למה שהייתם מצפים, גימור מט לא מפחית את רגישות המסך לכתמי טביעות אצבעות, אבל מאחר שמדובר במחשב 2 ב-1 מבוסס Windows 10, הסיכוי שתמצאו מה לעשות איתו במצב טאבלט די קלוש. מה בכל זאת אפשר לעשות איתו במצב טאבלט? לעבוד עם הסטיילוס המצורף אליו. בשוק קיימות שתי טכנולוגיות עיקריות לסטיילוסים: AES ו-EMR. הסטיילוס של ה- Portégé X20W-D-10Q הוא סטיילוס בטכנולוגיית AES וככזה, הוא מתפקד רק בעת מגע פיזי בין העט לזכוכית המסך (בניגוד לסטיילוסים בטכנולוגיית EMR אשר מזהים תנועה גם ללא מגע, במרחק של מילימטרים בודדים מהמסך). באופן הזה, מושג גם דיוק גבוה יותר בעקיבה אחר מיקום העט והסמן מרצד פחות. איבדתם אותי ב-AES ו-EMR? לא נורא, בשורה התחתונה המחשב הזה יודע לעבוד עם סטיילוס ועושה זאת לא רע בכלל.

Toshiba Portégé X20W-D-10Q מדגמן מצב טאבלט (צילום: גד גניר)

Toshiba Portégé X20W-D-10Q(צילום: גד גניר)


היחידה אותה קיבלתי לבדיקה כוללת מעבד Core i5 מדגם 7200U מהדור השביעי (קייבי לייק), זכרון RAM מסוג LPDDR3 בנפח 8 גיגה ואחסון מסוג SSD בנפח של 256 גיגה. מדובר במפרט טכני נאה שיתמודד עם משימות יומיומיות ללא שום בעיה: כרום עם עשרות טאבים פתוחים, קבצי אקסל כבדים, עריכת וידאו חובבנית וכל דבר שאינו גיימינג אינטנסיבי. לא מדובר במחשב חרישי: בפעולה אינטנסיבית בהחלט ניתן לשמוע את המאווררים עובדים, וחלקו התחתון של גוף המחשב מתחמם. כל אלו ברמות בהחלט נסבלות, וסביר להניח שלא יפריעו לכם בעבודה שוטפת. המפרט שתיארתי לא מספיק? ניתן להשיג את המחשב הזה בתצורות הכוללות מעבד Core i7 ונפח אחסון כפול.

עפ"י נתוני היצרן, הסוללה של Portégé X20W-D-10Q אמורה להספיק לשימוש סטנדרטי במחשב במשך כ-14 שעות ו-45 דקות. בפועל הוא שרד לי בממוצע כ-12 שעות שימוש, מה שהופך אותו ללא ספק למחשב עם זמן הסוללה המרשים ביותר שאי פעם בדקתי, תענוג.

Toshiba Portégé X20W-D-10Q(צילום: גד גניר)

Portégé X20W-D-10Q הוא מסוג המחשבים שסוחט ממני כל פעם אנחות רווחה: בכל פעם שאני עומד לפתוח אותו באמצעות סיסמה ומגלה שהוא נפתח מעצמו לאחר שזיהה את פניי, בכל פעם שאני מכניס אותו לתיק ומגלה כמה זה קל ונוח, ובכל פעם שאני תוהה מתי בפעם האחרונה טענתי אותו. כל זה מגיע עם מחיר סביר אולי ביחס לקטגוריה, אבל לא זול במיוחד באופן כללי: 6500 ש"ח. הייתי שמח אם Portégé X20W-D-10Q היה פחות קמצן בחיבורים, אבל מכל בחינה אחרת מדובר בכלי עבודה נהדר.

7 תגובות

  1. אתה יכול להשוות אותו ל- Dell Xps? נראה שזה המתחרה הרציני.

    השבמחק
    תשובות
    1. קניתי את הטושיבה הזה אחרי שהיה לי XPS ואין מה להשוות. עולם אחר לגמרי. הוא קל משמעותית מהדל ועובד ממש חלק במשך 14 שעות ביום .המצלמה שלו יודעת לעבוד גם במצב חושך עם IR. פשוט מוצר מדהים. עברתי במהלך השנים סוגי מחשבים רבים ובמחשב כזה לא נתקלתי הרבה שנים. שווה כל שקל

      מחק
  2. אני עם שלושה חיבורים מסתדר בקושי,
    עכבר אלחוטי ודיסק חיצוני תמיד, לפעמים גם הסלולרי, לפעמים גם אוזניות..
    אפרופו, נתקלת באזניות בלוטות' שמכסות את האוזניים, יש להן מיקרופון ואפשר לדבר איתן באיכות טובה?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לו דוקינג מעולה שכולל HDMI שלושה חיבורי USB3, חיבור רשת, חיבור VGA. לא יודע מה צריך יותר.

      מחק
  3. לדעתי ולנסיוני עדיף את העסקיים של lenovo, Dell, HP
    lenovo X270, Dell 7280, HP elitebook 820 G4
    בכל המחשבים בדור המעבדים האחרון (דור 7 אינטל) זמני הבטריה שופרו מאוד.
    במחשב עסקי חייבים יותר חיבורים, וגם עם מורידים כמה, אז חובה לשים פתרון תחנת עגינה. והיום זה פשוט:
    חיבור thunderbolt-3 מספק תקן סטדנרטי לחיבור חיצוני ותחנת עגינה.
    אז לשווק מחשב עסקי בלי חיבורים ובלי אופציה לתחנת עגינה זה בדיחה. ועוד במחיר הזה?? בדיחה עצובה

    השבמחק
  4. ברור שיש לו חיבור לתחנת עגינה. אני קניתי כזו יחידה עם תחנת עגינה THUNDERBOLT3 מדהימה עם כל החיבורים. הבנתי שיש גם תחנת עגינה כזו עם כ החיבורים אלחוטית לדגם הזה.

    השבמחק
  5. תודה, סקירה מעולה וממצה.
    עדיין נהנה מהאסוס טרנספורמר 101 שלי,
    עם 10 שעות בטריה. תענוז.
    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר