כזה בניתי: Jimu Robot

לאחר נסיונות כושלים להפוך אותי לכדורסלן, ג'ודוקא או שחקן שחמט מקצועי, החליטה אמי בשנת 1992 לשלוח אותי לחוג אלקטרוניקה. החוג שכל מפגש בו נמשך כשעה וחצי כלל בחציו הראשון הסבר תיאורטי על המעגל החשמלי ושרטוט שלו במחברת. החלק השני, המעשי, היה החלק הכיפי: הלחמה של רכיבים על לוח מודפס שבסיומם נותרתי עם יצירות כמו נורת לד דולקת, נורת לד מהבהת, עין אלקטרונית (נורת לד שנדלקת כאשר חשוך בסביבה) ועוד מגוון נורות לד שעושות דברים מסעירים. לא ברור מי חשב שזה רעיון טוב להושיב תלמידי כיתה ד' ולהכריח אותם להעתיק שרטוטים של מעגלים חשמליים מהלוח במשך 45 דקות, אבל בסופו של דבר, בניגוד לחוגים אחרים, את החוג הזה שרדתי עד סופו, בעיקר בגלל החלק המעשי, ובגלל שהרצון לבנות את כל הקיטים שאמי שילמה עליהם מראש, גבר על השעמום הנורא של החלק התיאורטי בחוג. באופן לא מפתיע אגב, לא הפכתי ברבות הימים למהנדס אלקטרוניקה.

Jimu Robot, בנוי כתוכי (צילום: גד גניר)

כשקיבלתי לבדיקה את Jimu Explorer Kit, נזכרתי בחוג הזה. Jimu Robot, של היצרנית UBTech הוא משחק הרכבה שכולל גם חלק מעשי וגם חלק עיוני. בערכת ה-Explorer Kit תמצאו 372 חלקים מהם ניתן להרכיב בכל פעם אחד מתוך חמישה סוגים שונים של רובוטים. הרובוטים כוללים מספר מנועי סרבו, ובקר ראשי השולט עליהם, שמתחבר באמצעות קישורית Bluetooth אל טאבלט/סמארטפון עליו מותקנת האפליקציה. דרך האפליקציה, ניתן לקבל הנחיות מדויקות כיצד לבנות כל אחד מסוגי הרובוטים, ולשלוט על תנועותיו. זהו לצורך העניין, החלק המעשי. החלק העיוני הוא הסיבה החינוכית לשמה קונים מוצר שכזה, והסיבה הזאת אופנתית מאוד בשנים האחרונות: Jimu מלמד את הילדים שלכם לכתוב קוד. הקוד מאפשר יצירת רצף של תנועות ותרגילים וללמד את הרובוט להגיב לתרחישים חיצוניים ועוד.


Jimu Robot בנוי כאריה ים. ניתן לשלוט על כל מנוע סרבו בנפרד (צילום:גד גניר)



מתוך האפליקציה של Jimu

בניגוד לחוג האלקטרוניקה שלי, שם לא ניתנה לי אפשרות לבחור, כאן אתחיל מהחלק המעשי. עבור מישהו כמוני, שבגיל 35 סובל עדיין מתסמיני גמילה מלגו, Jimu הוא דרך טובה להתדרדר שוב לאותה התמכרות. הוא מגיע באריזה המחולקת לתאים. בכל אחד מהתאים ממוקמת קופסת קרטון בתוכה חלקים מסוג שונה: מחברים שונים, צירים קטנים, מנועי הסרבו, הבקר הראשי, מטען, ועוד. לא תמצאו כאן דף או חוברת הוראות. כדי לבנות את הרובוטים השונים, עליכם להתקין אפליקציה. לאחר שתבחרו את הרובוט המועדף עליכם מתוך רשימה הכוללת דינוזאור, פינגווין, תוכי, אריה ים או...רובוט, האפליקציה תדריך אתכם שלב אחר שלב בתלת מימד איך לבנות אותו. לא חייבים לבנות את הרובוטים שהחבר'ה ב-UBTech חשבו עליהם מראש, וניתן בהחלט לבנות אחד בעצמכם, אם כי זה אומר שעליכם גם להגדיר בעצמכם מה כל מנוע סרבו יעשה, וזו פעולה קצת מסובכת להתחיל ממנה. מנועי הסרבו והמיקום שלהם הם החלק הקריטי בתהליך הבנייה. בכל שלב שבו תרכיבו מנוע שכזה, אשף ההדרכה יקפיץ הודעת אזהרה המבקשת לוודא שאכן השתמשנו במנוע הנכון והספציפי שמתאים לשלב הזה. מה יקרה אם תטעו? מנועי הסרבו הם שרירי הגפיים של הרובוט. הבקר הראשי שולח אליהם פקודות תחת הנחת המוצא  שהשרירים האלו נמצאים במקום הנכון ואף אחד לא בלבל ביניהם. אם החלפתם בטעות בין שני מנועים הדבר שקול למצב בו תרצו לגרד בראש ומשום מה במקום לעשות זאת תניפו רגל באויר.

Jimu אריה ים. מופעל ע"י אפליקציה (צילום: גד גניר)

Jimu Robot (צילום: גד גניר)

מבט מקרוב על הבקר הראשי (צילום :גד גניר)


ההוראות עצמן מאוד ברורות. העובדה שניתן לסובב את התמונה בכל אחד משלבי ההרכבה מונעת בלבולים והרכבה שגויה של הרובוטים השונים. החלקים מדויקים, איכותיים ורובם עמידים ולא עושים רושם שישברו במהרה. בנוסף, תמצאו בערכה גם אביזר המסייע לשליפה של צירים קטנים ממקומם, תוספת מבורכת עבור מי שיצטרך לפרק חלקים כדי להרכיב את הרובוט מחדש בצורה אחרת. בסיום תהליך ההרכבה, תוכלו לשלוט ברובוט ולהוליך אותו לכיוון שתרצו: קדימה אחורה או להסתובב סביב עצמו. בנוסף, כמו ב-Sphero בזמנו, יש כאן מספר מצומצם של טריקים, שילוב של תנועות שגורמים לרובוט שלכם לנוע באופן חמוד להפליא. כמו כן, תוכלו לבנות עבורו טריקים נוספים באמצעות ניסוח רצף תנועות של מנועי סרבו ספציפיים.



סיימתם להתמוגג מהפינגווין שמתנועע בגמלוניות? הגיע הזמן לעבור לשלב העיוני והמתקדם, לשמו קניתם לילדים שלכם את הצעצוע הלא זול הזה, ללמוד לכתוב קוד. כתיבת הקוד מתבצעת ע"י הנחת חלקים (בלוקים) דמויי פאזל בסדר מסוים, כאשר כל חלק אחראי על פעולה או אירוע מסוים. חלקי הפאזל מאפשרים למשתמש לשמור על מבנה קוד תקין ולהבין מה קודם למה, ומה אפשר ומה אי אפשר לעשות בכל אחד מהשלבים השונים. בניגוד להעתקת מעגל חשמלי מהלוח לפני 25 שנה, החלק העיוני כאן הוא לא רק שימושי, הוא גם אינטואיטיבי יותר, וניתן לראות בו את התוצאות באופן מיידי. לא ברור לכם מה כל בלוק עושה?אין בעיה, האפליקציה מאפשרת לכם לקבל הסבר קצר על פעולתו של כל אחד מהם. למי שמעוניין, לאחר שמיקמתם את חלקי ה"פאזל" כראוי והרצתם את הקוד, תוכלו לראות גם את הקוד בצורתו הגולמית, כדי שתוכלו לראות כיצד היה נראה אם מתכנת היה כותב אותו, אך לא ניתן לערוך אותו באופן הזה. כאן המקום לשאול שאלה שחשוב לשאול לפני שקונים את הרובוט הזה לילד: הילד שלכם בכלל בעניין של כתיבת קוד? נכון, Jimu Robot נועד להכניס את הילד שלכם לעולם כתיבת הקוד, אבל ישנן דרכים זולות יותר או חינמיות לעשות זאת. כתיבת הקוד באמצעות הבלוקים היא דרך אינטואיטיבית ללמד אותו קוד, אך לא מדובר במשהו שמחליף קוד, או כזה שהופך כתיבה של קוד לפעולה שילד עם נפש של אמן ירצה לפתע לעשות ולהפוך את מארק צוקרברג, סטיב ג'ובס ונפתלי בנט למאושרים. אם אתם הולכים לקנות לו צעצוע כזה יקר, נסו לגשש לפני כן אם זה בכלל מדבר אליו, או שאולי הוא בכלל תכנן להיות מהנדס אלקטרוניקה.



ככה כותבים קוד עם Jimu



מבט מקרוב על מנוע הסרבו של ראש התוכי (צילום: גד גניר)




כמה יקר ה-Jimu? ערכת ה-Explorer תעלה לכם כ-899 ש"ח בארץ, מחיר דומה, אם אני זוכר נכון, לזה ששילמה אמי לפני 25 שנה על חוג אלקטרוניקה שנתי. 899 ש"ח אמנם נשמע יקר, אבל ישנם סטים "טיפשים" של לגו שעולים ככה. Jimu מגיע עם הרבה מנועים, בקר מתוחכם, ונשלט בבלוטות' ע"י אפליקציה מעולה. הגיוני שצעצוע שכזה יעלה לא מעט. לפיכך, אם אתם הורים שכבר קנו לילד שלהם רחפן יקר, סגוויי או אפילו Hoverboard, המחיר של Jimu לא אמור להטריד אתכם, ואולי על הדרך הילד גם ילמד משהו שימושי לחיים.

ה-Jimu Robot נמסר לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

10 תגובות

  1. ענק, גד,
    תודה!

    זה המקום אולי להזכיר אפליקציות חינמיות לכתיבת קוד לילדים שעדיין לא קוראים וכותבים
    כמו scratch jr, code.org

    אם הילדים מוצאים עניין בהם, אולי הרובוט הזה מתאים להם.

    אביב

    השבמחק
  2. תודה על הסקירה,
    איך ה- Jimu ביחס ללגו מיינדסטורם?
    והאם יש דברים דומים שמבוססים על ארדואינו?
    יובל.

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת שזו ההתנסות הראשונה שלי במשחק מהסוג הזה, קצת קשה לי להשוות ללגו מיינדסטורם שטרם יצא לי לנסות.

      מחק
  3. תודה על הסקירה, אבל סקירה אמיתית הייתה לתת לילד לנסות ולספר איך היה, נשמח לסיבוב שני

    השבמחק
    תשובות
    1. אתארגן על ילד בגיל המתאים ואעדכן אותך

      מחק
  4. ואיך ילד בכתה, נניח, ד' יוכל להתמודד עם האפליקציה שדורשת שליטה טובה באנגלית?

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלה טובה. לגבי ההרכבה והתנועות הבסיסיות, הרוב ויזואלי אז ניתן להסתדר בלי ידיעת אנגלית. לגבי הקוד, צודק, אנגלית יכולה לעזור, אבל מאחר שמדובר בבלוקים, אני מניח שבהתחלה זה יכול להיות ניסוי וטעייה

      מחק
  5. מאוד מעניין, האם תוכל להמליץ על משחקים דומים/אחרים?

    השבמחק
  6. " נסו לגשש לפני כן אם זה בכלל מדבר אליו, או שאולי הוא בכלל תכנן להיות מהנדס אלקטרוניקה".
    או שאולי הוא בכלל ילדה, שמתעניינת, ישמור השם, בכתיבת קוד

    השבמחק
  7. לאיזה גיל הג'ימו מתאים?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר