כאלו ניסיתי: MOGO

כנס המפתחים של גוגל בשנת 2014 כלל לא מעט הכרזות חשובות, בעיקר של פלטפורומות: לצד גרסת ההדגמה L (שהפכה לימים ל-Lollipop), של מערכת ההפעלה אנדרואיד הוצגו Android Wear, Android Auto, ו-Android TV. בסוף האירוע חולקה למשתתפים ערכה קטנה הכוללת משקפי VR להרכבה עצמית. אל תוך הקופסה הזאת המורכבת ממגנטים, זוג עדשות, גומיה ובעיקר קרטון הייתם צריכים להכניס את הסמארטפון שלכם להפעיל את אפליקציית Google Cardboard ולנסות ולהנות מחויית תלת מימד ועולם וירטואלי ברזולוציה נמוכה, עם סיכוי גבוה לכאבי ראש וטשטוש, והנוחות המירבית שמסוגלת לספק קופסת קרטון המוצמדת לארובות העין שלכם.


MOGO (צילום: גד גניר)



עד מהרה החלו לצוץ תחליפים הנוטים פחות להתפרק, ובנויים כך שיהיו נוחים יותר לשימוש. סמסונג הציגה את הגרסה שלה למשקפי VR בפלטפורמה נפרדת מ-Google Cardboard וממשיכה לתחזק אותה בשיתוף פעולה עם Oculus. המשקפיים של סמסונג, המשקפיים מקרטון של גוגל, ולמעשה כל מכשיר המתיימר לדחוף לתוך העיניים שלכם תמונה תלת מימדית משתמשים באותו עקרון בסיסי: עדשות סטריאוסקופיות המופנות אל מסך המציג זו לצד זו שתי תמונות כמעט זהות ובכך מייצרות אפקט תלת מימדי, ובונוס מיוחד עבור חלק ניכר מהאוכלוסיה: סחרחורות וכאבי ראש אחרי שימוש קצר.


באפריל האחרון הסתיים בהצלחה קמפיין מימון המונים באתר אינדיגוגו, לסוג חדש של משקפיים. הקמפיין, שגייס כ-65,000 דולר, יותר מפי-3 מהמטרה המקורית שהוצבה עבורו, הביא לעולם את MOGO, משקפיים קצת שונים מכל השאר. שלושת היזמים הישראלים שפיתחו את המשקפיים האלו התמקדו במטרה המוגדרת משנית אצל יצרניות אחרות: MOGO מיועדים לצפייה בסרטים מהסמארטפון שלכם בצורה נוחה ובאיכות גבוהה יותר ממשקפיים אחרות בשוק. מה זה MOGO? ראשי תיבות של Movie-On-The-Go. רוצים עוד דרך להבין מה אתם אמורים לעשות עם MOGO? שם החברה המייצרת את המשקפיים האלה הוא " Cinema2Go".



במה שונים MOGO ממשקפיים אחרים? קודם כל, תשכחו מתלת מימד, לא תקבלו פה תמונה תלת ממדית. זו לא המטרה כאן. אחרי שיישרנו קו מהבחינה הזאת, הגיע הזמן להבין מה הן כן עושות ואיך: בניגוד למשקפיים של גוגל, סמסונג ושות', MOGO לא משתמשים בעדשות סטריאוסקופיות. העדשות הייחודיות של מוגו הן עדשות בי-אקולריות ואה-סימטריות (תוכלו לקרוא כאן את ההסבר האופטי המלא), שאינן דורשות פיצול או הכפלה של התמונה על המסך כמו עדשות סטריאוסקופיות רגילות, אלא מרחיקות את התמונה מהעין ומגדילות אותה פי 5. לסידור הזה יש לא מעט יתרונות: ראשית, הוא מעייף פחות את שרירי העין. בנוסף, הודות לכך שהתמונה אינה מפוצלת לשניים, התמונה נשארת ברזולוציה המקורית ומקבלים תמונה חדה ואיכותית יותר. כמו כן, כאשר הסמארטפון מציג תמונה כפולה עבור משקפי VR קונבנציונליים, הוא צורך משמעותית יותר סוללה מהצגת סרטון באופן רגיל, לפיכך אתם מקבלים כאן גם חיסכון מסוים בסוללה.
MOGO (צילום: גד גניר)

מבנה העדשות בתוך MOGO (צילום: גד גניר)

רצועות איכותיות ונוחות לשימוש (צילום: גד גניר)
כיצד MOGO עובד (מתוך אתר Cinema2Go)



בפועל, MOGO עומדים בציפיות: התמונה אכן חדה וברורה יותר מכל משקפי VR אחרים שיצא לי לנסות. התמזל מזלי והמשקפיים האלו נחתו אצלי במקביל ל-Sony Xperia XZ Premium, אחד המכשירים היחידים בשוק המסוגלים להציג רזולוציית 4K. הצטיידתי מראש בדגימות של סרטונים ב-4K, צפיתי, התרשמתי מאוד, ואז הבנתי שזו לא חוכמה, כי ברזולוציה כזאת, יש סיכוי לא רע שאקבל איכות טובה גם במשקפיים עם עדשות סטריאוסקופיות. עברתי לסרטון באיכות HD בלבד, וגם שם קיבלתי איכות תמונה מצויינת, איכות שמשקפי VR רגילים יכולים לחלום עליה. מה פחות עובד? עדיין יש טשטוש מסויים בשוליים של התמונה, גם אם מדובר במשהו ברמה שמשקפיים אחרים יכולים להתקנא בו. בנוסף, ישנן זליגות אור פנימה, והשתקפויות שפוגעות בעדשות עצמן וחוזרות אל עיני המשתמש. שתי התופעות האלו זניחות בהשפעתן, וחויית הצפייה טובה מאוד.


מבנה העדשות של MOGO נוטה להדגיש ולגביר את ההשפעה של פגמי ראייה אצל המשתמש. לי אישית יש מספר 0.75 בכל עין וצילינדר. ביום יום אינני נוהג להשתמש במשקפי ראייה, אך כאן, כדי לקבל תמונה באמת חדה וברורה, הייתי חייב להרכיב משקפיים, והתכנון שלהם אכן מאפשר שימוש במשקפי ראייה בצורה נוחה יחסית.


מעין וילונות קטנים בצידי המשקפיים (צילום: גד גניר)

MOGO במצב מקופל (צילום: גד גניר)



ה-MOGO בנויים כהלכה, מפלסטיק איכותי, ריפודים רכים ונעימים למגע בנקודות המפגש עם הפנים, ורצועות איכותיות הניתנות להתאמה לגודל הראש. בחלק התחתון של ישנו פתח גדול, דרכו תוכלו באמצעות האצבעות, לשלוט בנוחות על תפריטי הסמארטפון. כל מי שניסה Google Cardoard או את דומיו בעבר יודע כמה מתסכל הצורך לשחרר את הטלפון מהמשקפיים כדי לבצע בו פעולות בסיסיות. הפתח עצמו ניתן לכיסוי באמצעות פיסת בד המוצמדת ברצועות ולקרו אל תחתית המשקפיים. פיסת הבד הזאת אכן חוסמת את רוב האור מלמטה, אך עדיין, באיזור האף ישנה זליגה די גדולה של אור פנימה. MOGO יודעים להתמודד עם מכשירים בעלי מסך בגדלים שבין 5 ל-6 אינטש. החלק הבעייתי היחיד כאן הוא לא באשמת MOGO והוא משותף לכל משקפיים שנושאות בתוכן את הסמארטפון שלכם: אם הסמארטפון כבד, הוא ימשוך למטה את המשקפיים ואת הראש שלכם יחד איתו.


אז נכון, MOGO מיועדים בעיקר לסרטים, אך הם לא חייבים לשמש אתכם רק למטרה הזאת. הם יכולים להיות אידיאליים עבור מפעילי רחפנים. אם יצא לכם להטיס רחפן הנשלט או שולח תמונה אל מסך הסמארטפון שלכם אתם ודאי מכירים את הבעייה - לא רואים כלום על המסך בחוץ באור יום, מה שמחייב אתכם לשלוט ברחפן עפ"י ראייה. לחילופין, ישנם רחפנים המגיעים עם משקפי VR, או אלתורים שונים ומשונים להצללת המסך. MOGO מאפשרים לכם להנות מיכולת השליטה הזאת בכל רחפן הנשלט ע"י אפליקציה לסמארטפון שלכם. מאחר ובניגוד לצפייה בסרט, בהטסת רחפן אתם מעוניינים לשמור על איזושהי רמה מסוימת של מודעות למתרחש סביבכם, ניתן להסיר שני חלקי בד, מעין וילונות קטנים בצידי העיניים. בין אם תשתמשו בו להטסת רחפן, ובין אם תשתמשו בהם לצפייה בסרטים, תשמחו לדעת שהמשקפיים מתקפלים לגודל קומפקטי, והחברה המייצרת היתה לארג'ית מספיק כדי לצרף לערכה גם שקית בד לאחסון.


בהחלט הייתי רוצה את MOGO לטיסה הבאה שלי. מבחינת חויית צפייה, אין מה להשוות בין צפייה בסרט על גבי טאבלט, שלא לדבר על סמארטפון, על מגש האוכל שלפניכם, לבין צפייה בסרט על גבי הסמארטפון שלכם דרך המשקפיים האלו. יחד עם אזניות טובות, תוכלו להעביר חלק ניכר מהטיסה כשאתם שקועים בסרט טוב, ועל הדרך גם להעביר מסר ברור לחפרנים בסביבתכם שאין לכם שום כוונה להעביר את השעות הקרובות בשיחות חולין. המחיר של המשקפיים האלו עומד על 349 ש"ח, יקר אמנם בעשרות אחוזים ממשקפי VR אחרים, אבל אם אתם בעניין של צפייה בסרטים ולהתנתק מהסביבה, הם גם נותנים תמורה טובה יותר למחיר הזה מכל אופציה אחרת שקיימת כרגע בשוק.

ה-MOGO נמסרו לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

2 תגובות

  1. חחח, מצויין ומצחיק לאללה, תודה.

    אגב, שום דבר שבעולם לא ישכנע אותי לקשור קופסה לפנים,
    לא משנה כמה ארגונומי הוא, או כמה הפלסטיק איכותי.

    תודה,
    אביב

    השבמחק
  2. הסירטון קיקסטארטר שלהם היה אדיר

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר