כזה ניסיתי: ZUS

"Oh Brother, Where Art Thou?", הוא שמו של פרק מהעונה השנייה של הסדרה משפחת סימפסון ששודר לראשונה בפברואר 1991. בפרק מתגלה שלהומר יש אח, עליו לא שמע מעולם. האח, בעליה של יצרנית רכב מדטרויט שנקלעה לקשיים וזקוקה בדחיפות לרכב חדשני שיוציא אותה מהבוץ, בוחר באחיו שזה עתה הכיר, כדי לעצב את רכב העתיד של החברה שלו. הוא עושה זאת מתוך ידיעה ברורה שדווקא חוסר הידע וההבנה שלו בתחום יכולים להביא את החדשנות והמקוריות שהחברה שלו כה זקוקה לה. כצפוי, הרכב שהומר מעצב נראה מחריד, עמוס בפטנטים לא שימושיים, יקר בצורה מזעזעת ומביא את אחיו לפשיטת רגל, אבל בסימפסונס כמו בסימפסונס של אותן שנים, הפרק מסתיים בנימה חיובית, כשדווקא בנו בארט מעודד אותו ואומר לו שלדעתו הרכב היה מגניב.


ZUS (צילום: גד גניר)



אחת השורות שמבקרי הטלויזיה הכי אהבו בפרק הזה היא השורה שבה מסביר הומר מה צריך לדעתו לכלול הרכב החדש: גג בצורת כיפה שקופה, שטיח פרוותי, כנפיים כמו בקאדילק, וגולת הכותרת: את הכדור הזה שתוקעים על אנטנת הרכב כדי למצוא אותו בקלות בחניונים (לדברי הומר, "משהו שצריך להיות בכל רכב!"). ZUS, המטען החכם לרכב שהגיע אליי לאחרונה לבדיקה, מציע פתרון אלגנטי יותר למציאת הרכב בחניון, וגם קצת מעבר לכך.






ה-ZUS אמנם עוצב ע"י חברה גרמנית, אבל פותח ע"י סטארטאפ אמריקאי הנושא שם עם צליל מוכר מעולם הרכב, "Nonda". המוצר הראשון ששיווקה החברה הוא חיישן המספק מידע על לחץ האויר בצמיגים, היישר לאפליקציה בסמארטפון שלכם. ZUS הוא כבר חפיץ מתקדם בהרבה שעושה שלוש פעולות עיקריות: מסמן את מקום החנייה שלכם ומסייע לכם לאתר אח"כ את הרכב באמצעות הסמארטפון, מספק לכם מידע על מצב המצבר של הרכב שלכם, ועל הדרך גם טוען את הסמארטפון שלכם.


אתחיל מהסוף: כמטען לרכב, הוא מעולה. הוא מספק זרם מקסימלי של 2.4 אמפר לכל אחת משתי יציאות ה-USB שלו. הוא אמנם לא תומך בתקנים סטנדרטיים של טעינה מהירה, אבל הזרם שהוא מוציא אמור להספיק לטעינה מלאה של שני מכשירי iPhone 7 Plus בו זמנית, בתוך פחות משעתיים. גם משתמשי אנדרואיד יהנו ממהירות טעינה גבוהה מהממוצע, אם כי עדיין, מטען מקורי שתומך בתקן הטעינה הספציפי של אותו סמארטפון, כנראה יטען את הטלפון שלכם קצת מהר יותר.
ZUS (צילום: גד גניר)


שקעי ה-USB שעל המטען מגיעים בעיצוב חדשני שמאפשר את הכנסת כבל הטעינה משני הכיוונים ובכך פותרים את הבעיה המיתולוגית של שקעי USB מהדור הקודם: מציאת הכיוון הנכון לחיבור הכבל לשקע. ספציפית במטענים לרכב, בדר"כ זו לא באמת בעיה שמחייבת פתרון: את כבל הטעינה מחברים למטען פעם אחת בערך ושם הוא נשאר עד שהוא מתבלה. מאחר ש-Nonda בחרה שלא להוסיף לערכת המטען כבל טעינה, תאלצו לעשות שימוש בכבל שלכם, או לקנות אחד חדש. להגנתה של החברה ניתן להגיד שלהוסיף לאריזה שלושה סוגים שונים של כבלים כדי לכסות את רוב סוגי החיבורים בשוק (חיבור Lightning, חיבור Micro USB וחיבור USB Type C) היה מייקר עוד יותר את עלותו הגבוהה גם ככה של המטען הזה. אם יש לכם רק כבל טעינה אחד ואתם מניידים אותו ממקום למקום, החיבור הייחודי של ZUS יחסוך לכם בין 3 ל-4 ניסיונות כושלים לחבר את הכבל למטען ברכב שלכם מדי יום. אני מניח שבסטודיו הגרמני לעיצוב שבו אפיינו את ה-ZUS, היה איזה הומר אחד שהתעקש ששני השקעים של המטען צריכים לפנות לכיוונים מנוגדים, אחד לסמארטפון של הנהג, ואחד לסמארטפון של הנוסע. כמו הצופר שמשמיע את "לה קוקה רצ'ה" ברכב של הומר, חיבורים הפונים לכיוונים מנוגדים נשמעים כמו משהו הגיוני, בתיאוריה. במציאות זה עובד פחות טוב. אם שקע המצת נמצא בתוך גומחה כלשהי בקונסולה של הרכב (ובדר"כ הוא אכן נמצא בגומחה שכזאת), זה משאיר מעט מאוד מקום לחיבור הכבל, מה שמחייב לסובב קצת את המטען בתוך שקע המצת או לכופף בצורה לא בריאה את הכבל שנמצא בסמך לדופן הגומחה. לא אסון גדול, אבל פחות אלגנטי ממה שרואים בתמונות היח"צ של Nonda.

ZUS בתוך שקע ה-12V ברכב שלי (צילום: גד גניר)



העיצוב הגרמני של ZUS מתנגש עם ההיגיון הקוריאני של יונדאי. כבל הטעינה הלבן לא יחזיק הרבה זמן ככה (צילום: גד גניר)



כאמור, ZUS יסייע לכם למצוא את הרכב שלכם בחניון. הוא מתחבר בבלוטות' לטלפון שלכם, ויודע לסמן על מפה בתוך האפליקציה את המיקום שבו כיביתם את הרכב. לאחר מכן, כשתרצו לשוב אל הרכב, תוכלו לפתוח את האפליקציה ולקבל הנחיות כיצד להגיע אליו. מאחר שהוא מתבסס על ה-GPS של הטלפון שלכם, אם חניתם בחניון תת קרקעי, ZUS לא באמת ידע לכוון אתכם למיקום המדויק שבו חניתם. לכל היותר הוא ידע לסמן את המיקום האחרון שבו הייתם מתחת לכיפת השמיים, היכן שהלווינים רואים אתכם. בינינו, בחניון תת קרקעי, הכדור האדום על האנטנה ברכב של הומר סימפסון יהיה שימושי יותר. אגב, את הטריק של לזהות את מקום החניה ולכוון אתכם אליו גם Waze יודעת לעשות. בנוסף, האפליקציה שלו מציעה שירות תזכורת לסיום החניה, אם חניתם בתשלום. מה ההבדל בין השירות הזה לבין שימוש בכל טיימר אחר? האפליקציה מזכירה לכם לעשות זאת בכל פעם שאתם חונים. אם מישהו מ-Nonda קורא את מה שאני כותב כאן, קבלו רעיון בחינם: התראה מתוזמנת שתופיע אצל המשתמש מספר דקות לאחר כיבוי הרכב, השואלת אם לא שכח במקרה ילד מאחור.




ZUS מתעד לא רק את החניה שלכם, אלא גם את הנסיעות. נוסעים ברכב הפרטי נסיעות שקשורות לעבודה וצריכים להגיש פירוט כדי לקבל החזר? הפירוט שמספק לכם ZUS כולל מרחק, מסלול וזמן נסיעה, ועושה זאת באופן עצמאי מבלי שבאמת תצטרכו לזכור לעשות זאת, רק להשאיר אותו מחובר לשקע המצת. ניתן אפילו להגדיר עלות לקילומטר (בדולרים, אבל עדיין נחמד), ולהגדיר אפילו עלויות שונות לנסיעה פרטית ונסיעה במסגרת העבודה. ZUS יקליט 60 נסיעות בחודש. אם אתם זקוקים ליותר מזה תאלצו לשלם 30 דולר נוספים לשנה עבור מנוי שנתי, או 3 דולר לחודש בודד. לציבור הבוגדים שבין קוראיי: כן, ניתן למחוק נסיעות שתועדו באפליקציה.





משחר ההיסטוריה המוטורית, לא תועד להערכתי מקרה בו מישהו נערך מראש למותו של המצבר ברכב שלו. קיימים בשוק מטעני רכב לסמארטפונים שיודעים להציג את רמת הטעינה של המצבר, אבל ZUS יודע לעשות זאת יותר טוב: הוא עוקב אחר רמת הטעינה, מנתח אותה לאורך זמן ויודע לחזות ולהתריע מראש אם יש במצבר תקלה כלשהי, בין אם זו טעינת יתר, או טעינה חלשה מדי. זה, בניגוד לכל שאר הדברים שתיארתי כאן, הנה משהו שלדעתי חייב להיות בכל רכב.





ZUS (צילום: גד גניר)

ZUS (צילום: גד גניר)



ZUS עולה בארץ כ- 149 ש"ח, כן, אפשר לקנות 15 מטענים סיניים לא מזוהים בסכום הזה, 3 -2 מטענים של חברה מכובדת כמו ANKER, או מטען מקורי לרכב של יצרניות כמו OnePlus, Huawei. ב-ZUS אתם מקבלים קצת יותר מסתם מטען, אבל חשוב להבין מה זה ה"יותר" הזה: המטען הזה אינו תחליף לאיתוראן, ואם אתם חונים בחניון תת קרקעי, הוא לא באמת יעזור לכם למצוא את דרככם אל הרכב. בסופו של דבר, עקרון הפעולה שלו מאוד פשוט, ורוב הפעולות הייחודיות שהוא עושה נשענות על הרגע שבו אתם מתניעים את הרכב ועל הרגע שבו אתם מכבים אותו. הטריגר הזה מפעיל את כל הפעולות שהוא עושה ביחד עם האפליקציה שלו, וזו גם הגדולה שלו: לרוב הפעולות שהוא מתיימר לעשות יש תחליפים חינמיים או זולים ממנו. בניגוד לכל התחליפים האלו, ZUS פועל ברקע עושה את הפעולות האלו בעצמו, או מזכיר לכם לעשות אותן, דרך אפליקציה נוחה וברורה לשימוש.

ה-ZUS נמסר לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

2 תגובות

  1. אח, נהדר, תודה, אהבתי.
    תודה על שאתה מביא אלינו את העולם העצבני והצבעוני של הגאדג'טים!

    אביב

    השבמחק
  2. תודה על הסקירה ועל הקליפ :-)

    קניתי באמזון ב-110 ש"ח - שווה להשוות http://amzn.to/2hXs4pW

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר