על כזה אני רוצה להניח את הידיים: Xiaomi Mi A1

לפני שנתיים וחצי הגיע אליי לבדיקה מכשיר קטן וצנוע בשם Karbonn Sparkle V. המפרט הטכני שלו היה רחוק מלהרשים, העיצוב שלו היה בנאלי ומשעמם, והסוללה שלו לא הספיקה בשימוש סביר עד סוף היום. אין ספק שהוא לא היה מכשיר אטרקטיבי במיוחד, אבל זה לא משנה את העובדה שמדובר היה באחד המסקרנים שיצא לי לבדוק: הסמארטפון של Karbonn, יצרנית הסמארטפונים ההודית, היה אחד משלושת המכשירים הראשונים בתכנית Android One. באותה תקופה המכשירים האלו היו מיועדים בעיקר לשווקים מתפתחים, אבל ההכרזה של שיאומי בשבוע שעבר על מכשיר Android One משלה, ה-Xiaomi Mi A1 עשויה סוף סוף להביא את המכשירים בתכנית הזאת למקומות נוספים בעולם (כולל לישראל). מה כל כך מרגש ב"ברזל" סיני, שנכנס לתכנית שגוגל ייעדה בעיקר למדינות כמו הודו, בנגלדש, ומיינמאר?


Xiaomi Mi A1 (צילום: יח"צ)



תכנית Android One הוצגה לראשונה ביוני 2014. במסגרת התכנית הציגה גוגל תקן מסודר ואחיד למכשירים שיריצו את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה נקייה ללא שום שינוי. ב-Android One גוגל לוקחת למעשה אחריות מלאה על עיצוב המכשירים, תכנונם, שיווקם, התמיכה הטכנית בהם וגולת הכותרת: עדכוני מערכת ההפעלה ועדכוני האבטחה. נשמע לכם מוכר? התכנית הזאת דומה מאוד למכשירי הנקסוס זצ"ל: גם הם יוצרו בזמנו ע"י יצרניות סמארטפונים בהתאם לדרישות של גוגל, שווקו על ידה ועודכנו ישירות דרכה. לפרק זמן מסוים שיווקה גוגל גם גרסאות Play של מכשירי דגל של היצרניות השונות, ביניהם Galaxy S4 של סמסונג, HTC One מהדור הראשון, ו-Sony xperia Z Ultra, כולם הריצו את מערכת ההפעלה אנדרואיד ללא שינויים או התאמות מיוחדות. במה שונה Android One? בעיקר בפלח השוק אליו היא מכוונת ובמחיר. מכשירי Android One עד כה היו מכשירים עם מפרט חלש יחסית שיועדו לשווקים מתפתחים ולפיכך התאפיינו גם במחיר זול יחסית. בין השנים 2014 ל-2015 מכשירי Android One נמכרו בעיקר במדינות שציינתי קודם, כמו גם בניגריה, אינדונזיה, פקיסטן, איחוד האמירויות, קמרון, סרילנקה ומדינות נוספות ששוק הסלולר שלהן רחוק מלעניין את אתרי הטכנולוגיה הגדולים בעולם. התפנית החלה בשנה שעברה כאשר מכשירי Android One  צצו בשווקים של מדינות מפותחות כמו יפן והולנד, אם כי עדיין, מדובר היה במכשירים זולים עם מפרט נחות יחסית.



בשבוע שעבר הכריזו שיאומי וגוגל על מכשיר Android One ראשון של היצרנית הסינית הפופולרית. יש בהכרזה הזאת לא מעט סימני שאלה הן מבחינה מסחרית, והן מבחינת הקונספט של התכנית עצמה מבחינתה של גוגל. עד כה, במסגרת Android One, עבדה גוגל עם יצרניות קטנות יחסית שייצרו מכשירים עבור השוק המקומי שלהן. שיתוף הפעולה עם שיאומי נועד לייצר מכשירי Android One עבור השוק ההודי בעיקר, אבל בשיאומי טוענים שהמכשירים האלו צפויים להיות משווקים ב-36 מדינות נוספות וישראל ביניהן. מעניין להבין מה עומד מאחורי שיתוף הפעולה הזה: שיאומי נחשבת לשחקן חזק בשוק ההודי ומוכרת שם מכשירים כבר למעלה משנתיים בלי העזרה של גוגל. מה מביא אותה להתחיל לשווק שם מכשיר באופן הזה? לא ברור. מעבר לכך, ה-Mi A1 הוא מכשיר לא שגרתי במונחי Android One: אמנם זה לא מכשיר ברמת מכשירי דגל, אולם אי אפשר להגדירו גם כמכשיר חלש. הוא מבוסס במידה רבה על מכשיר אחר של שיאומי שהוצג לפני חודשים בודדים, ה-Mi 5X ומציע מפרט דומה זהה הכולל את ערכת השבבים הנהדרת Snapdragon 625 של קוואלקום, זכרון RAM בנפח נאה של 4 גיגה, ואחסון בנפח 64 גיגה הניתנים להרחבה באמצעות כרטיס זכרון. מעבר לכך הוא מגיע עם גוף מתכת מלא, מסך ברזולוציית FHD, קורא טביעות אצבעות ומצלמה עם שתי עדשות, רחבה וצרה. רשמית הוא כרגע אמור להגיע קודם אל השוק ההודי ובהמשך למדינות אחרות. חסרי סבלנות? ניתן להזמין אותו כבר כיום מאתרי מכירות סיניים. המחיר אגב אטרקטיבי מאוד ועומד על כ-243 דולר. השילוב הזה בין יצרנית גדולה ומוכרת, מפרט של מכשיר עבור שוק ה-Upper-Mid (במילים אחרות- המכשירים היותר יוקרתיים בשוק הביניים), ממשק אנדרואיד נקי שמגיע עם התחייבות לעדכונים למשך כשנתיים ומחיר זול הוא משהו שקשה להשאר אדישים אליו ועבור משתמשי אנדרואיד עבור רבים (ביניהם כותב שורות אלו) השילוב הזה נשמע כמו פוטנציאל לאחד המכשירים המצליחים והמוצלחים ביותר במהלך השנה הקרובה.


Xiaomi Mi A1 (צילום: יח"צ)



עם זאת, זה לא הולך להיות קל ל-Mi A1: בחודשים הקרובים צפויה שיאומי להציג גם את הדור החמישי של מכשירי סדרת Redmi, סדרת מכשירי הביניים שלה שעשתה חיל במכירות בשנים האחרונות בסין, בהודו וגם בישראל. המכשירים האלו נמכרו במחירים זולים ממחיר הפתיחה של Mi A1, וקהל היעד של הסדרה הזאת לא בהכרח מתעניין ביתרונות של אנדרואיד המגיעה בגרסתה הנקייה משינויים. מעבר לכך, אם להתבסס על טוויט מאתמול של המדליף הידוע Evan Blass, מסתבר שגם לנובו צפויה להכריז בקרוב על מכשיר Android One משלה, שלפי התמונה שהודלפה מתבסס על ה-Moto X מהדור הרביעי.


ייתכן שלאחר שנה בלבד של מכירת מכשירי פיקסל מתקדמים אך יקרים מאוד, החליטה גוגל לחזור למקורות ולהציע אלטרנטיבה זולה למי שמעוניין בעדכוני תוכנה לאורך זמן. לפיכך, ה-Mi A1 יכול להחשב במידה מסוימת לממשיך דרכם של ה-Nexus 4, ה-Nexus 5 וה-Nexus 5X, מכשירים שנמכרו במחירים עממיים יחסית, אך איפשרו לרוכשיהם להנות מתוכנה עדכנית וממשק אנדרואיד "טהור".

מעבר לכך, תכנית Android One יכולה לתת פתרון מסוים לסוגיית הפרגמנטציה שמהווה את אחת הבעיות העיקריות והכאובות במערכת ההפעלה אנדרואיד. המצב הנוכחי שבו כל יצרנית אנדרואיד מבצעת את השינויים שלה במערכת ההפעלה, ולא מתחייבת לעדכוני תוכנה זריזים (אם בכלל) ולטווח ארוך, משאיר את הצרכנים עם מכשירים פחות מאובטחים ופחות אטרקטיביים לאחר תקופה קצרה. אם נראה עוד יצרניות מצטרפות לתכנית Android One, ואם נראה מגוון רחב יותר של מכשירים במסגרתה, ניתן יהיה לקבוע בוודאות שמדובר בצעד המשמעותי ביותר שביצעה גוגל בשנים האחרונות כדי לטפל בסוגיה הזאת.


****עדכון 20/11****


Mi A1 בצבע שחור נמכר ב-Gearbest לזמן מוגבל במחיר של כ-214.99 דולר בשימוש בקוד קופון IL1120mia1. בצירוף מע"מ, המחיר עומד על כ-885 ש"ח בלבד! לקנייה לחצו כאן.

בגרסה הזהובה, Mi A1 נמכר כרגע ב-202.99 דולר (במקום 229.9 דולר), בשימוש בקוד הקופון TWxiaomia1. בצירוף מע"מ, המחיר עומד על כ-836 ש"ח בלבד! לקנייה לחצו כאן.

6 תגובות

  1. אני ממש מחכה לביקורת שלך
    הA1 ממש מתאים לי בתור מחליף לZENFONE 5 LTE שכבר די מגמגם לי

    השבמחק
  2. יפה כתבת. אנדרואיד נקי זה החסם האחרון שמוסר כדי שיהיה ניתן לקנות Xiaomi, לפחות עבורי. לא סובל את הממשק שלהם.

    השבמחק
    תשובות
    1. (וזהו הבידול לטובתו על פני ה Mi וה-Redmi למיניהם).

      מחק
  3. אתה הולך לעשות עליו סקירה מקיפה בקרוב?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש ב"החיבור". (אם מותר להזכיר כאן אתרים מתחרים). אבל כמובן שאני מעדיף את הסקירות המפורטות והיעילות של גניר.

      מחק
    2. מתכנן בהחלט, מקווה שבחודש הקרוב זה יקרה. ולגבי אתרים אחרים - בכיף, למה לא?

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר