כזה ניסיתי: Meizu Pro 7

סמארטפון, בצורתו הנוכחית, הוא קונספט שקשה לחדש בו. בתוך שנים בודדות עבר שוק הסלולר ממצב של מגוון צורות של טלפונים ("סליידר", "צדפה", "סוויבל") לשממה עיצובית של מלבנים דקים עם מסך גדול בחזית, אולי כמה כפתורים בתחתית, ומצלמה על הגב. מייזו מנסה לשבור את השגרה הזאת עם מסך נוסף הממוקם על גב המכשיר. היא עושה זאת בסמארטפון החדש ביותר בסדרת הדגל שלה, PRO 7, ובשונה מרוב יצרניות הסמארטפונים השנה, לא משתמשת בחידוש הזה כדי להקפיץ את המחיר שלו. האם מייזו עלתה על משהו מעניין?


Meizu PRO 7 (צילום: גד גניר)



מייזו היא כמובן לא הראשונה שמנסה לשים מסך נוסף על סמארטפון או על טלפון סלולרי. קדמו לה אינספור יצרניות סלולר מתחילת שנות ה-2000 שניסו לחסוך למשתמשים את הפעולה המייגעת של פתיחת טלפון בצורת צדפה. כשסמארטפונים הפכו למיינסטרים, העובדה שבחזית המכשיר יש מסך ענק, ייתרה את הצורך בעוד מסך. אז מה עושים כשמשתמשים דורשים משהו חדש? נותנים להם את מה שהם לא צריכים, ממילא הם יסכימו לשלם על זה: LG הוסיפה מסך קטן מעל המסך הענק של הפאבלטים שלה, ה-V10 וה-V20, סמסונג החליטה להציף מידע על השוליים של המסך ב-Galaxy Note Edge, ויוטה פון הוסיפה בזמנו מסך E-Ink בגודל מלא בצד האחורי של הסמארטפונים שלה כדי לאפשר למשתמשים לקרוא ספרים דיגיטליים ובנוסף להציג את המידע שכל סמארטפון עם מסך נוסף עושה: התראות, שעה ומזג אויר. התירוץ למסך נוסף הוא בדר"כ חסכון בסוללה: המסך הקטן חוסך את הצורך להדליק את המסך הגדול כדי לקבל את המידע שמופיע ממילא על המסך הקטן. את הצורך הזה פתרו חלק מהיצרניות באמצעות מצב Always On אשר מציג באופן מינימליסטי מידע על המסך הראשי כשהוא מוחשך ברובו. כל מה שציינתי כאן אגב לא רלוונטי עבור מי שעושה שימוש בשעון חכם ומקבל את כל המידע הדרוש היישר אל פרק ידו.



אז מה יש למייזו להציע? מסך AMOLED משני (במייזו קוראים למסך הזה בשם הדרמטי "תצוגת Fenêtre") הממוקם לאורך הצד השמאלי של גב המכשיר, בגודל שני אינטש וברזולוציית 240 על 536 פיקסלים. המסך הזה מציג בהקשה כפולה את השעה, היום בשבוע, מזג האויר ומספר הצעדים שצעדתם. המסך המשני יודע לבשר על שיחה נכנסת אבל לא יודע לציין את שם המתקשר או אפילו רק את המספר שלו. אם מתקבלת התראה הוא יציג לכם את הלוגו של האפליקציה ממנה התקבלה ההתראה, אבל לא את התוכן שלה, וזה קצת מטופש: אחד התרחישים שנהוג לחשוב עליהם בהקשר של קבלת התראות מבלי לפתוח את המסך הגדול הוא לקרוא אותן מבלי שיראו או יבינו שאתם קוראים, נניח בישיבה. ב-Meizu PRO 7 תדעו שקיבלתם הודעת וואטסאפ, אבל מבלי לפתוח את המסך הגדול לא תוכלו לקרוא אותה ואפילו לא תדעו ממי היא הגיעה. סוגיית שימושיות נוספת היא השאלה באיזה מצב צריך להיות מונח ה-PRO 7 כדי להשתמש במסך המשני. התשובה לשאלה הזאת היא שהמכשיר צריך להיות מונח על השולחן על הצד של המסך, משהו שבאופן כללי לא מוסיף לו בריאות אבל כן מוסיף שריטות ולכלוך. לזכותו של המסך ניתן להגיד שהוא משווה למכשיר מראה ייחודי ושונה שבהחלט יגרום לאנשים להתעניין בסמארטפון החדש שלכם. אם זו הסיבה שבגללה אתם קונים את המכשיר הזה, קחו בחשבון שמהר מאוד תמצאו את עצמכם צריכים לסנגר על המסך הזה ולהסביר למה הוא בעצם רעיון טוב שהצדיק את הבחירה דווקא בסמארטפון הזה על פני אחרים. זה השלב שבו כדאי לשאול את עצמכם איך הסמארטפון שמסביב למסך המשני הזה.




מדגם ממה שמציג המסך המשני של Meizu PRO 7 (צילום: גד גניר)



ל- PRO 7 ערכת שבבים של מדיה טק הטיוואנית, בעלת שמונה ליבות: ארבע ליבות במהירות 1.6 גיגהרץ וארבע נוספות לפעולות תובעניות יותר במהירות 2.6 גיגהרץ. על הנייר הנתונים מצביעים על כוח עיבוד דומה לזה של Snapdragon 625 של קוואלקום, אותו ניתן למצוא במכשירים שבדקתי כמו Moto Z Play ו-Xiaomi Mi Max ו-Redmi Note 4. כמו האחרים שציינתי, המכשיר יציב, זריז למדי ולא נוטה להתחמם יתר על המידה. זכרון RAM בנפח 4 גיגה מבטיח שמספר סביר של אפליקציות ישאר פתוח ברקע והמכשיר לא יצטרך לפתוח אותן בכל פעם מחדש, ונפח אחסון מינימלי של 64 גיגה (שאינו ניתן להרחבה) הופך את המכשיר הזה לשמיש הרבה יותר מדורות קודמים של מכשירי דגל של מייזו שהתהדרו בנפח אחסון מצומצם יותר. מערכת ההפעלה כאן היא Flyme של מייזו בגרסה 6.1.3, המבוססת על אנדרואיד נוגט. Flyme עברה שינויים רבים בשנים האחרונות והפכה ליציבה, ובשלה יותר, אם כי פה ושם עדיין ניתן למצוא באגים מרגיזים: אם תצלמו תמונה באמצעות המצלמה ותרצו לשתף אותה, הכל יעבוד כשורה. עם זאת, אם תבחרו לשתף צילום מסך, תצטרכו לנסות לגלול מספר פעמים את מסך אפשרויות השיתוף עד שהוא יגיב ותוכלו לבחור באפליקציה זניחה כמו וואטסאפ. מה עוד? אפליקציית Google Photos מסרבת להציג לי תמונות שצילמתי באמצעות מכשירים אחרים וגם אפל מיוזיק סירבה לעבוד כראוי (שירים שלא נטענים, קפיצה אקראית בין שירים וכו'). לאור העובדה שאפליקציית המוזיקה של אפל לאנדרואיד עושה בושות גם במכשירים אחרים, אזכה את מייזו מאשמה בסעיף זה בשל חוסר ראיות.


וככה הוא נראה מקדימה (צילום: גד גניר)



המכשיר שקיבלתי לבדיקה הגיע בצבע אדום מטאלי. האנטנות משולבות בגוף האלומיניום של המכשיר ויחד עם המסך המשני ולוגו החברה שמיושר לצד, מתקבל עיצוב ייחודי ואלגנטי. בחלקו הקדמי, מתחת למסך נמצא קורא טביעות האצבעות המשמש גם לניווט במכשיר - לחיצה משמשת ככפתור חזרה הביתה, ומגע בלבד מחזיר אתכם למסך הקודם. מסך האפליקציות הפתוחות זמין לשימושכם החלקת האצבע למעלה על השטח מימין או משמאל לכפתור הבית. הקורא עצמו הוא לחיץ, מה שאומר שכדי לפתוח את המכשיר תצטרכו ללחוץ על הכפתור ולא להסתפק בנגיעה. הקורא עצמו מהיר מאוד ומתפקד נהדר. המסך, בטכנולוגיית Super AMOLED בגודל 5.2 אינטש וברזולוציית FHD נראה מעולה ומתפקד לא רע גם באור יום. אמנם לא מדובר במסך מקצה לקצה, ובחלקו העליון והתחתון מסגרות עבות למדי, אבל נכון להיום לא תמצאו מכשירים רבים אחרים בשוק בטווח המחיר הזה שמציעים מסגרות דקיקות יותר.

מבט מקרוב על קורא טביעות האצבעות (צילום: גד גניר)



מבט מקרוב על זוג המצלמות של Meizu PRO 7 (צילום: גד גניר)



המצלמות הכפולות הגיעו גם למכשירים של מייזו. PRO 7 מצויד בזוג מצלמות, שתיהן עם חיישני 12 מגה פיקסל וצמצם ברוחב f/2.0. בניגוד למכשירים של OnePlus ו-Xiaomi, כאן העדשות אינן משמשות לזום אופטי, אך עדיין ניתן לבצע באמצעותן צילום עם רקע מטושטש, אם כי מהבחינה הזאת, התוצאות פחות מוצלחות מאלו של היצרניות האחרות שציינתי. אפקט הטשטוש לעיתים מוגזם, לעיתים מטשטש איזורים שהוא לא אמור לטשטש, ולפעמים מטשטש באופן לא מלא את הרקע כך שיוצאת תמונה עם מיקוד לא טבעי באיזורים מסוימים ברקע.באופן כללי, המצלמה מספקת תוצאות שתואמות את רמת המחיר של המכשיר. היא זריזה למדי במיקוד ובצילום עצמו, ובאור יום התמונות יוצאות מפורטות, חדות עם טווח דינאמי נאה וצבעים ריאליסטיים. בחשכה התוצאות פחות מלהיבות הן מבחינת מיקוד והן מבחינת פרטים וגווני צבע. גם במייזו רוצים להשאיר חותם על התמונות שלכם, וכברירת מחדל מטביעה Water mark עם לוגו של זוג עדשות, שם המכשיר וכיתוב Dual Lens. אם אינכם מעוניינים בתוספת הזאת לתמונות האישיות שלכם, תוכלו לבחור להסיר את הסימון הזה בהגדרות המצלמה.


 (צילום: גד גניר)

 (צילום: גד גניר)

 (צילום: גד גניר)

 (צילום: גד גניר)

 (צילום: גד גניר)

 (צילום: גד גניר)

יתרון מבטיחה נוסף שמביאה איתה תצוגת Fenêtre הוא היכולת לצלם תמונות סלפי באמצעות זוג המצלמות הראשיות, עם אפקט הטשטוש, ולראות מה אתם מצלמים דרך המסך הקטן. מאחר והמסך הקטן תומך במגע, הייתי מצפה שגם פעולת הצילום תתבצע דרכו. מה רבה היתה ההפתעה לגלות שמגע על המסך בעת ניסיון צילום באופן הזה, מקפיץ בקשה, חצופה למדי, לתפעל את המצלמה דרך המסך הראשי. שמעתם נכון. המכשיר החדש של מייזו שרק מזמין אתכם לבצע תמונה ולהעזר במסך האחורי שלו לצורך כך, דורש שאת פעולת הצילום עצמה תבצעו דרך הממשק המופיע על המסך הראשי, זה שנסתר מכם. הדרך היחידה להצליח לבצע צילום באופן הזה היא לכוון את האצבע לאיזור לחצן הצילום על המסך הראשי, לסובב את המכשיר, ללחוץ על לחצן הצילום ולקוות שאכן הצלחתם לפגוע בו בול. בינינו, עדיף כבר להשתמש במצלמה הקדמית וזהו.

* אוקיי, זה מביך: מסתבר שאני לא הבנתי כראוי איך מפעילים את הפיצ'ר הזה. ניתן בהחלט לצלם סלפי באמצעות המצלמה הראשית. כדי שזה יעבוד, צריך להקיש על המסך הפנימי (בעוד המכשיר נעול!) ולהחליק את האצבע עליו מלמטה למעלה. במצב הזה, אין צורך ללחוץ על לחצן הצילום והכל עובד בצורה לוגית.


צילום סלפי באמצעות המסך המשני הוא תהליך מסורבל ודי מיאש (צילום: גד גניר)



ל-Meizu PRO 7 סוללה בקיבול 3000mAh המאפשרת לו לצלוח יום שלם ללא בעיה, אבל לא הרבה מעבר לכך. את רוב הימים סיימתי עם בין 10 ל-15 אחוזים בסוללה. המכשיר תומך בתקן הטעינה המהירה של מייזו, mCharge שהוא מהיר למדי, אם כי לא מהיר כמו Super mCharge שהוצג ב-MWC 2017 וטרם שולב במכשירי החברה. הרמקול של Meizu PRO 7 לא מציע איכות יוצאת דופן, אך העוצמה שלו בהחלט מספיקה לביצוע שיחות ברכב.


המחיר היה ונשאר אחד המאפיינים האטרקטיביים ביותר של מכשירי Meizu. מחירו של PRO 7 כיום עומד על 1699 ש"ח, ועבור המחיר הזה, המכשיר מספק תמורה לא רעה: מסך מצוין, ביצועים נאים, אחסון בנפח שמיש וזמן סוללה מספק. תצוגת Fenêtre היא תוספת עיצובית נאה ומרשימה, אך רחוקה מניצול הפוטנציאל שלה. לא מן הנמנע שמייזו תשפר את הפונקציונליות של המסך הקטן במסגרת עדכונים רשמיים (ועל הדרך, אולי תתקן גם כמה באגים מעיקים), אם כי כרגע, מדובר בעיקר בגימיק. לזכותה של מייזו ושל היבואנית המקומית, יאמר כי היא לא תפסה טרמפ על הוספת המסך המשני כדי לייקר באופן משמעותי את מחיר המכשיר. להיפך, PRO 6 עלה עם השקתו כ-100 ש"ח יותר. אז נכון, ניתן לזקוף את ההוזלה במחיר לטובת ההחלטה על פטור ממס קנייה על טלפונים סלולריים, אך עדיין, בהשוואה למכשירי מותגים אחרים, כל עוד מדובר על יבוא רשמי, מדובר במחיר תחרותי למדי.

ה-Meizu PRO 7 נמסר לבדיקה ע"י רשת Bug

3 תגובות

  1. כרגיל מעניין ומקצועי. לא התייחסת לדגם pro 7 plus. האם מסיבה כלשהיא?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! :)

      סיבה פרוזאית - שאלו אותי בבאג מה אעדיף לסקור, בחרתי את הדגם הרגיל, לא ה-Plus. לא תתפרסם סקירה מלאה על הפלוס, אבל בקרוב מאוד תהיה התייחסות אליו.

      מחק
  2. מצויין, תודה גד!

    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר