כזה ניסיתי: Samsung Galaxy Note 8

בהכרזה על ה-Note 8 לפני חודש, הקדישו בסמסונג חלק משמעותי באירוע למשתמשים הקבועים של מכשירי הסדרה, ולנאמנות שלהם למותג. 6 שנים לאחר השקת הראשון בסדרה, פאבלטים פופולריים מאי פעם, אך למעט ניסיונות בודדים של יצרניות אחרות, אף יצרנית אחרת לא ערערה באמת את מעמדה של סמסונג והציעה אלטרנטיבה אמיתית לנוסחה שהיצרנית הקוריאנית המציאה ב-2011: מכשיר עם מפרט חזק מאוד, מסך ענק ועט. כפי שמשתמע מהסקרים שהציגה סמסונג, נראה שאפילו הפיאסקו ההתלקחויות של ה-Note 7 בשנה שעברה לא פגע בנאמנותם של משתמשים קבועים במכשירי הסדרה. למעשה, קרה ההיפך: נראה שלקוחות הסכימו פשוט להתאזר בסבלנות, לתת לסמסנג להפיק את הלקחים ולחכות לדגם הבא מבלי להתפתות לעבור לפאבלטים של המתחרות. כל זה כמובן לפי הסקרים שערכה סמסונג. איך זה בפועל? משיחות עם משתמשי Note בסביבתי, אכן יש להם המון נוסטלגיה וחיבה לסדרה, אבל יש להם גם לא מעט תלונות על שינויים שסמסונג עשתה במכשירי Note במהלך השנים. האם ה-Note 8 הוא ממשיך ראוי לשושלת, והאם היה שווה לחכות?


Samsung Galaxy Note 8, צר יחסית וארוך להחריד (צילום: גד גניר)



סמסונג משיקה מדי שנה שתי סדרות של מכשירי דגל בהפרש של כחצי שנה ביניהן: באיזור חודש פברואר-מרץ מכשירים מסדרת S ובאיזור אוגוסט-ספטמבר מכשיר חדש מסדרת Note. מאחר שהמכשיר הראשון בסדרת Note הושק במקביל ל-Galaxy S2, בחרה סמסונג בשנה שעברה לדלג על Galaxy Note 6 ולעשות סדר בשמות המכשירים, כך ש-Galaxy Note 7 (ולא Galaxy Note 6) יוכרז לאחר Galaxy S7. הדמיון בין המכשירים לא מסתכם בשמות שלהם כי אם גם במפרט הטכני. Galaxy Note 8 מגיע עם מפרט זהה כמעט לחלוטין לזה של Galaxy S8: המעבד בגרסה המיועדת לשוק הישראלי הוא אותו מעבד בעל 8 הליבות מדגם Exynos 8895, ונפח האחסון הבסיסי עומד על 64 גיגה, הניתנים להרחבה (בניגוד לאיך שזה היה ב-Note 5) ב-256 גיגה נוספים. ההבדל היחיד בא לידי ביטוי בנפח זכרון ה-RAM. בעוד חלק מהיצרניות הסיניות החלו לאמץ כבר בשנה שעברה זכרון RAM בנפח 6 גיגה (מכשירים כדוגמת OnePlus 3), יצרניות כמו LG, Huawei וסמסונג בחרו לדבוק בנפח זכרון RAM של 4 גיגה במכשירי הדגל שלהן. ב-Note, החליטה סמסונג להעלות את הרף ולהשתמש בזכרון RAM בנפח של 6 גיגה, מה שמאפשר שימוש ביותר אפליקציות במקביל, וגישה מהירה יותר אליהן מאחר שיותר אפליקציות נשארות פתוחות ברקע ואינן צריכות להטען מההתחלה. ההבדל בתחושה בין Galaxy S8 ל-Galaxy Note 8 בהחלט מורגש: ה-Note 8 אכן זריז יותר, יציב ובלי זכר ללאגים או השהיות כלשהן, תופעות שנתקלתי בהן ב-S8. בפראפרזה על הקלישאה הקבועה: Galaxy Note 8 הוא המכשיר המהיר והחזק ביותר של סמסונג עד כה, אבל בניגוד ל-S8 ולמכשירי דגל אחרים של סמסונג בעבר, החוזק הזה גם בא לידי ביטוי בשימוש היומיומי במכשיר.


Samsung Galaxy Note 8 מריץ את אנדרואיד בגרסה 7 (נוגט), וישתדרג בתקופה הקרובה לגרסה 8 (אוריאו). הממשק כאן הוא ממשק TouchWiz בגרסה זהה לזו של Galaxy S8, כולל מגירת אפליקציות הנפתחת בגלילה מחלקו התחתון של המסך, ו-Bixby שיודעת כרגע לתקשר גם בשפה האנגלית, אם כי עדיין לא תומכת בעברית. אל הממשק הזה מצטרפות מספר אפליקציות ותוספות התומכות ב-S-Pen של סדרת Note: אפליקציה לסימון טקסט לצורך תרגום מיידי, אפליקציה לחתימה על מסמכי PDF, צילום מסך מתקדם ואפילו אפליקציה המאפשרת כתיבה בכתב יד תוך שימוש באפקטים מיוחדים, שמירה כ-GIF ושיתוף דרך כל אפליקציה שתבחרו. כמו ב-Note 5, גם כאן תוכלו לכתוב על המסך כשהמכשיר נעול ולשמור את מה שכתבתם באפליקציית הפתקים של המכשיר, וכאן אף תוכלו לכתוב עם העט על המסך גם כשהוא רטוב. עבור מי שהתרגל להשתמש בעט מדובר בתוספות מלהיבות ומרגשות, אבל לא במשהו מהפכני או כזה שישנה את חייכם. האפשרות לחתום על מסמכים היישר מהמכשיר עצמו באמצעות עט נשמעת כמו פריצת דרך בשימושיות עד שמגלים שישנן אפליקציות (חלקן חינמיות!) כאלו המאפשרות חתימה באמצעות האצבע על מסמכים בכל מכשיר אחר, כנ"ל גם לגבי הנפשת הכתיבה. העט, ללא ספק הופך את העניין לנוח יותר, ומי שהתרגל להשתמש בו ודאי יהנה מהאפשרויות האלו, אבל שוב, אין כאן סנסציה, לפחות לא מבחינתי.


Samsung Galaxy Note 8, כי זו לא ביקורת על מכשיר Note אם לא צילמתי אותו לאחר ששלפתי את ה-S-Pen החוצה והנחתי אותו על המכשיר בפוזה כאילו טבעית (צילום: גד גניר)



בהתאם לטרנד "מסגרות מסך זה כל כך 2016", גם החזית של Note 8 כוללת בעיקר מסך, או איך שסמסונג קוראים זה: Infinity Display. בצדדים המסך מתקמר ומשתלב למסגרת באופן שבו היא כמעט בלתי נראית, וגם המסגרות העליונה והתחתונה צומצמו למינימום. המסך עצמו הוא בגודל 6.3 אינטש, המסך הגדול ביותר בתולדות סדרת ה-Note. הרעיון בהקטנת המסגרות הוא לאפשר דחיסה של מסך גדול ככל הניתן בתוך גוף של מכשיר בגודל סביר. במקרה של ה-Note 8, המסך מגיע ביחס 18.5:9, או במילים אחרות צר יחסית וארוך להחריד. תוסיפו לכך את העובדה שבמעבר מסדרה S ל-Note השוליים המעוגלים הפכו ליותר מרובעים, תקבלו מכשיר שלא רק שבלתי אפשרי לשימוש באמצעות יד אחת, הוא גם לא הכי נוח לשימוש בשתי ידיים. הייתי אומר שבניגוד למכשירי S, מכשירי Note הם מכשירי נישה שהרוכשים שלהם מקבלים בהבנה את את העובדה שהמכשיר עם המסך הענק מחייב פרק זמן להסתגלות, אבל ה-Note 8 מותח את האצבעות וההבנה של משתמשי Note לגבולות חדשים: כשנתתי לעמיתה לעבודה שטרם מצאה את המחליף הראוי ל-Note 2 הסדוק שלה לאחוז ב-Note 8, היא בעיקר הזדעזעה ממנו. המסך עצמו נפלא: חד מאוד הודות לרזולוציה של 1440 על 2960 פיקסלים, ומציג צבעים מהממים ביופיים הודות לטכנולוגיית Super AMOLED. במכשיר הזה נוספה למסך תמיכה במצב HDR10 שפירושה טווח רחב יותר של גווני צבע, מה שאומר לדוגמה שצפייה בסרטון, בסצינה חשוכה במיוחד, תיראה מפורטת וברורה הרבה יותר.
Samsung Galaxy Note 8 (צילום: גד גניר)
Samsung Galaxy Note 8 (צילום: גד גניר)



כמו ב-S8 גם כאן נראה שסמסונג החליטה להקשות על המשתמשים לפתוח את המכשיר ממצב נעילה: קורא טביעות האצבעות ממוקם ליד מערך הצילום, רק שהפעם מערך הצילום רחב יותר, וממוקם גבוה יותר בגוף המכשיר, מה שדוחף את החיישן מהמקום הלא סביר שבו היה ב-S8, למקום אפילו נגיש פחות עבור האצבע. התחליפים האפשריים הם זיהוי פנים שעובד לא רע, אבל לא מהיר מספיק (בין שניה וחצי לשתי שניות) וזיהוי קשתיות העין שגם הוא איטי, ומחייב את המשתמש לפקוח את עיניו באופן שעשוי להראות מוזר בעיני הסביבה. כמו כן, אתם יכולים להשאר עם הטכניקות המסורתיות לפתיחת הנעילה: ציור דפוס על מסך המכשיר, קוד של ארבע ספרות או סיסמה, כאילו מדובר במכשיר ברמת ביניים ואנחנו בשנת 2015.


מערך הצילום הכפול של Galaxy Note 8, ולצידו במיקום מאוד לא נגיש - קורא טביעות האצבעות (צילום: גד גניר)



השקת האייפון 7 פלוס הציבה סטנדרט חדש לצילום סלולרי שרוב היצרניות יישרו עמו קו במהלך השנה האחרונה: כל מכשירי הדגל שהוכרזו אחריו (למעט ה-S8 של סמסונג) כללו מערך צילום כפול, בעל שתי עדשות באורך מוקד שונה המאפשר זום אופטי וטשטוש רקע האובייקט המצולם באופן טבעי יותר. ה-Note 8 הוא המכשיר הראשון של סמסונג שמשלב מערך צילום כפול הכולל שני חיישנים ברזולוציה של 12 מגה פיקסל וייצוב תמונה אופטי. זוהי ללא ספק המצלמה הטובה ביותר שאי פעם יצא לי לראות בסמארטפון, מתמקדת ומצלמת במהירות, מצלמת נהדר באור יום, אבל מפקדת נפלא גם בתנאי תאורה פחות אידיאליים, בקיצור, הלוואי שלכל סמארטפון בשוק היתה מצלמה כזאת.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



מכשירי ה-Note 2 וה-Note 3 היו מכשירים עם סוללות גדולות יחסית שסיפקו זמן שימוש ממושך, תכונה שהיתה ללא ספק אחת האטרקציות של סדרת מכשירי ה-Note. ה-Note 4 היה פחות מרשים מהבחינה הזאת, וה-Note 5 לא רק שלא הציג שיפור בהיבט הזה, הוא גם הגיע עם סוללה שאינה ניתנת להחלפה. ה-Note 7 הוכיח שתמיד יכול להיות גרוע יותר: שילוב של מבנה דק יותר של גוף המכשיר עם סוללה שלא עברה תהליך קפדני מספיק של בקרת איכות גרם למכשיר להתלקח באופן ספונטני אצל לקוחות שרכשו אותו, ל-Recall ולביטול המכשיר כולו. חולמים על Note 8? יש לי בשורות טובות ובשורות רעות עבורכם: הטובות הן שסביר להניח שאחרי הפיאסקו של ה-Note 7, לא נראה ב-Note 8 סוללות מתלקחות, בטח לא בכמויות של שנה שעברה. החדשות הרעות הן שהפאבלט החדש, החזק, החדשני והפרודוקטיבי ביותר של סמסונג לא שורד יום שלם, לא בשימוש אינטנסיבי ולא בשימוש סטנדרטי. אצלי הוא החזיק מעמד לכל היותר עד שעה 19:00, הישג שככל שיחלוף הזמן, המכשיר רק יתרחק ממנו ויזדקק לטעינה לאחרי פרקי זמן קצרים יותר. ל-Note 8 הסוללה בעלת הקיבול הגדול ביותר אי פעם בסדרת Note, אבל קטנה ביחס למה שמכשיר עם מפרט כזה, ומסך כזה ברזולוציה כזאת דורשים: 3300mAh. למכשיר מצורף מטען מהיר בתקן ייחודי של סמסונג, וניתן גם לטעון את המכשיר באמצעות מטען אלחוטי.  
Samsung Galaxy Note 8 (צילום: גד גניר)
הרמקול של Note 8 לכל היותר סביר. בזמן נסיעה בכביש מהיר נדרשתי להתקרב אל המכשיר בתושבת כדי לשמוע כהלכה את קולו של הצד השני בשיחה. באפרכסת לעומת זאת השמע ברור וחזק דיו. הודות לרכישת AKG בידי סמסונג לפני שנה, מכשירי הדגל של החברה מגיעים עם אזניות in Ear איכותיות של ענקית השמע בתוך האריזה.

לא אשקר לכם: Samsung Galaxy Note 8 הוא מכשיר שמאוד נהניתי לבדוק. מתקדם, חזק, מהיר, נראה מעולה ומצלם טוב יותר מכל סמארטפון אחר שאי פעם הנחתי עליו את ידיי. העט, גם אם אני לא רגיל לשימוש בו, מוסיף המון למכשיר ואני יכול בהחלט להבין גם את מי שהתרגל לשימוש בו ולא יכול לוותר עליו. ועדיין, עליי לבחון ולהחליט מה דעתי על מכשירים תוך שקלול פרמטרים פרקטיים, בטח כשמדובר במכשיר שעולה כ-4000 ש"ח. כשאני מכניס פרמטרים כאלו למשוואה, פרמטרים משעממים כמו נוחות שימוש ובעיקר משך זמן הסוללה, המכשיר המתקדם והחזק ביותר של סמסונג הופך לקצת פחות אטרקטיבי. אני מכיר לא מעט משתמשי Note שיהיו מאושרים מהמכשיר החדש. מצד שני, אני מכיר גם כאלו שנשארו עם מכשירי Note ישנים וטרם שדרגו לא רק בגלל ביטול ה-Note 7, אלא בגלל שגם מכשיר ה-Note האחרון שניתן היה לרכוש החל לאבד את האיזון בין שימושיות לחדשנות, ואותם משתמשים נותרו בלי תחליף ראוי למכשיר שברשותם. עבורם, גם ה-Note 8 ככל הנראה לא יהיה כזה.

8 תגובות

  1. לא אשקר לך, גד:
    סקירתך של הסמסונג נוט 8 היא סקירה שמאוד נהניתי לקרוא.
    תודה על שאתה חושב עלינו, המשתמשים, כשאתה מתמקד בשמושיות.
    מצויין.

    אביב

    השבמחק
  2. תמיד הייתי רחוק מ"אפל" ועדת המעריצים שלה.

    אבל, משנה לשנה, המכשירים של אפל מראים שיפור דווקא בדיוק במקומות הדרושים: הגנה נגד מים, זמן בטריה משתפר, מערך צילום משתדרג ושומר על מקום טוב בראש. בניגוד לחברות אחרות, אפל בד"כ מוציאה מכשירים "אפויים" כמו שצריך: לא משנים את מה שעובד טוב, ולא פותחים בתחרות "למי יש הכי גדול והכי הרבה (זיכרון ראם, רזולוציית מסך וכו'), אם זה לא באמת חשוב.
    .
    מצד שני, מכשירי הפרימיום של יצרניות האנדרואיד, מציגים אוסף מטריד של פדיחות (note7), החלטות תמוהות (מיקום סורק אצבעות של סמסונג), גימיקים מיותרים למדי (החברים של "LG"). וסתם הרבה מכשירים אחרים שעולים הרבה, אבל לא עובדים כמו שצריך ומתקלקלים מהר.

    וגם מכשיר הנוט החדש של סמסנוג מחזק את המסקנה שלי: שהיום, לרוב השימושים, אין ממש צורך לרכוש "מכשיר דגל" בלמעלה מ 2000 שח. ואפילו מכשיר בסיסי יחסית של שיאומי, יתן עבודה כמעט כל מה שמכשיר יקר ממנו פי 4.

    אבל אם כבר רוצים את הכי טוב, ומוכנים לשלם על התענוג, אז כנראה עדיף להצטרף למעריצי התפוח.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז מה אתה אומר על פרשת הסוללות המתנפחות באייפון 8?

      מחק
    2. כן ולא.
      קודם כל, יש הבדל די משמעותי בין אופי השימוש באנדרואיד לאופי השימוש באייפון, ואת זה יגיד לך כל מי שעבר מאייפון לאנדרואיד ולהיפך. אישית, אני מתקשה להבין איך להתמודד עם האייפון ומוצא את עצמי משתגע בכל פעם שאני רוצה לחזור אחורה באחת האפליקציות. ועוד לא התחלנו לדבר על איך מעלים סרטים ומוזיקה לאייפון לעומת אנדרואיד.
      כן אציין שיש אמת בטענה שלך לגבי מידת ה"אפייה" של הטלפונים שיוצאים לשוק. אני ממליץ לכל מי שמתלהב מסמארטפון חדש לתת לו חצי שנה. ככה גם תדעו אם הוא סובל מפיאסקו ברור (מסך ה- OLED התמוהה של ה- Google Pixel 2 XL, למשל) וגם המחיר יירד במקצת.

      למשל ה- S8 החדש עד כה עושה רושם של מכשיר מצוין, ואין מה לחשוש מרכישתו. מה- Pixel 2 XL, לעומת זאת, הייתי מתרחק.

      אז בסה"כ אתה צודק שאפשר להסתפק בטלפונים זולים, ואכן - יש מכשירים מצוינים כמו למשל ה- Moto G5 Plus המצוין שמחירו מתחיל ב- 230 $, אבל אם רוצים ללכת על מכשירי דגל, יש אחלה מכשירים גם באזור של ה- 600-700 $, כמו ה- S8 וה- HTC U11, ולא חייבים ללכת ישר על מכשירים ב- 1,000 $ כמו האייפון X וה- Note 8.

      מחק
  3. משה, מכשיר סיני מוכר כמו שיאומי או וואווי יעשו בהחלט את העבודה,
    במחצית או ברבע המחיר.

    רק שים לב למשהו משמעותי בסקירה . המצלמה.
    עבורנו המשתמשים הקבועים במצלמה שבנייד,
    ורוצים איכות טובה, ישנם רק כמה אפשרויות בלבד: וואווי, אייפון, סמסונג, LG או HTC.

    דא עקא, שוואווי הוא היחידי שנותן אותה במחיר סביר, רבע מחיר S8, למשל הונור 8.
    הונור 9 ו P10 כבר יקרים, בערך חצי מחיר S8.

    אביב

    השבמחק
  4. היי חבר'ה אני מחזיק את הנוט 8 מקודם החזקתי lg g3 אז בנוגע לבטריה אין מה לדבר ונראה לי שגם הlg 6 שהחזקתי תקופה קצרה וגם אין להשוות, לצערי LG לא מתקרבים לסם ו2 בנוגע למחיר אז שאלתי לכל מחזיקי הטיפול למינהם שקונים במחירים לא הגיוניים איזה ניצול יש להם עם הטלפון חוץ מלשחק עם הטלפון בנוט 8 של סמסונג יש ייחודיות של הפן שזה עיקר המכשיר מה שאין באייפון פלוס המגודל שאין לו שום תמיכה בכתיבה או ציור על מסך. לדעתי ואני לא נביא יהיה בבופו של דבר אייפון פרו שיכלול עט. וימים יגידו...

    השבמחק
    תשובות
    1. מחזיקי הטיפול טעות סופר צריך להיות מחזיקי האייפון פלוס

      מחק
  5. הערות אחרי מספר ימים עם Note 8:
    כמובן שהמכשיר לא מתאים לשימוש ביד אחת, אבל לשימוש בשתי ידיים הוא מצוין, האורך המוגזם שלו לא מהווה בעיה, והתרגלתי אליו מיד. לאורך שלו יש גם יתרונות: המקלדת מרווחת מאד, ויש לי הרבה פחות שגיעוט קתיב (...); נוח לעבוד עם 2 אפליקציות במקביל על מסך חצוי, מה שלא ממש מעשי ב-S7 edge, למשל.
    בכלל, גד, אני מבין שאתה אוהב להשתמש בסמארטפון ביד אחת, אבל מסקר קצר שערכתי בין הסטודנטים שלי, כולם משתמשים בו ב-2 ידיים. ייתכן שהפרמטר הזה לא קיים כמעט לכל המשתמשים. אולי כדאי לך לבדוק עם מכריך את הנקודה הזו.
    כמובן שאין שום הצדקה כלכלית לקנות טלפון במחיר כזה, והייתי ממליץ עליו רק לעשירים. כל השאר יהנו ממכשיר ב-1500 ש"ח באותה המידה כמו מכשיר ב-3500 ש"ח, למעט צילום בתנאי תאורה נמוכים, או לאקט שליפת המכשיר מהכיס בפומבי...

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר