כזה ניסיתי: נוקיה 8

במשך שנים פינטזו אנליסטים וכתבי טכנולוגיה על הרגע שבו מכשיר הנושא את שם המותג נוקיה, יריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד. השמועות על החיבור בין יצרנית הסלולר שהיתה פעם הגדולה בעולם, למערכת ההפעלה הנפוצה ביותר לסמארטפונים צצו לא הרבה אחרי השקת האייפון החדש, השקה  שסימנה את תחילת שקיעתה של הענקית הפינית. השמועות האלו נמשכו אפילו אחרי המעבר של נוקיה לסמארטפונים מבוססי Windows Phone והרכישה של חטיבת הסלולר של נוקיה ע"י מיקרוסופט ב-2013. שנה לאחר מכן נוקיה הגשימה לרגע קצר את הפנטזיה הזאת בדמותו של Nokia X, מכשיר קטן, נחות וחלש שאמנם הריץ מערכת הפעלה של נוקיה מבוססת אנדרואיד, אבל כזה שנוצר מלכתחילה ללא יומרות כלשהן לאיים על מעמדה של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. המכשיר הזה זכה ליחסי ציבור מעולים, אבל לא הפך להצלחה מסחררת. מכאן, הדרך למטה הפכה לתלולה יותר. מכשירי לומיה (שהתחילו כ"נוקיה לומיה" ובשלב מסוים, אולי מתוך מחשבה שזה איכשהו יעזור ויתרו על ה"נוקיה" ונשארו רק "לומיה") נמכרו פחות ופחות, ובמאי 2016 חברה פינית בשם HMD Global (שהוקמה בין היתר ע"י יוצאי נוקיה) רכשה ממיקרוסופט את הזכויות לשימוש בשם המותג בעל הערך ההיסטורי והנוסטלגי. ב-MWC 2017 הוצגו ראשוני המכשירים של נוקיה בגלגולה החדש, מכשירי ביניים ומכשירי בסיסיים וזולים, כולם מיוצרים במפעלי Foxconn הסינית (כן, אותה Foxconn המייצרת את מכשירי האייפון). באוגוסט 2017 הכריזה על כניסה לזירה התובענית של קטגוריית מכשירי הדגל, עם השקתו של נוקיה 8.


נוקיה 8 (צילום: גד גניר)


בתוך שנה, הצליחה HMD גלובל להתברג עם מכשירי הנוקיה שלה במקום ה-16 בעולם במכירות סמארטפונים, ולצד מספר מרשים של 13.5 מיליון טלפונים סלולריים טיפשים (כדוגמת הנוקיה 3310), מכרה ברבעון השלישי של שנת 2017 כ-2.8 מיליון סמארטפונים. הישג נאה למותג ששנה קודם לכן היה במצב של תרדמת. הנתונים האלו מן הסתם לא כוללים את המכירות של נוקיה 8. האם יש למכשיר החזק ביותר כיום, הנושא את המותג נוקיה, את מה שצריך כדי לאפשר לה להתברג במקום מכובד גם בקטגוריית מכשירי הדגל?



המפרט הטכני של נוקיה 8 בהחלט שם: ערכת השבבים Snapdragon 835, זכרון RAM בנפח 4 גיגה ונפח אחסון של 64 גיגה הניתן להרחבה באמצעות כרטיס זכרון. כאשר המכשיר הגיע אליי, החומרה הזאת הריצה את מערכת ההפעלה אנדרואיד 7 נוגט בצורתה הנקייה ביותר שאפשר, כאשר למעט אולי אפליציית המצלמה, כל השאר נראה כאילו הגיע ישירות מגוגל ללא שום שינוי של נוקיה. אם פעם כל יצרנית אנדרואיד היתה עושה כל שביכולתה לבדל את עצמה מהשאר ע"י עיצוב ממשק ייחודי, הרי שבשנים האחרונות יותר ויותר יצרניות כמו מוטורולה, לנובו, OnePlus ואחרות מנסות לשמור על עיצוב הממשק המקורי של אנדרואיד. נוקיה מציגה זאת כיתרון שקשור גם לעובדה שהיא שואפת לעדכן את מכשיריה מוקדם ככל האפשר וההיצמדות לעיצוב הממשק של גוגל אמורה להקל עליה בהתאמת עדכונים חדשים מגוגל למכשירים שלה. יש באנדרואיד נקי יתרון וחסרון - היתרון הוא התחושה הפסיכולוגית שמשהו טכנולוגי שמוגדר כ"נקי", ובייחוד "נקי מהזבל של היצרניות" הוא גם טוב יותר, מהיר יותר, ואף אחד לא מתנחל ותופס לי יותר מדי מקום באחסון הפנימי. החסרון הוא שיש בניקיון הזה גם משהו מעט פשוט ודל מדי בחויית השימוש. מנוקיה שהיתה אחת החברות עם ממשקי המשתמש הטובים ביותר לטלפונים פשוטים, ציפיתי לראות איזשהי פרשנות חדשנית לאנדרואיד, או לפחות טביעת אצבע נוסטלגית אפילו בדמות חיווי הקליטה או הסוללה על המסך. אין לזה זכר. אם הייתם מוחקים את הכיתוב נוקיה מעל המסך, היה קשה להבדיל בין המכשיר הזה למאות מכשירים סיניים עלומי שם שמסתובבים בשוק, לפחות ברמת הממשק.

מעודכן לאללה, Nokia 8 (צילום: גד גניר)

למרות שחלפו כ-4 חודשים מתאריך ההשקה הרשמי של אוריאו, את המכשיר עצמו קיבלתי כאמור עם אנדרואיד 7. לזכותם של האנשים בנוקיה יאמר שעדכוני אבטחה אכן הגיעו אל המכשיר בקצב שלא היה מבייש מכשירי נקסוס/אנדרואיד One, אבל כמו ה-Mi A1, לעדכון המשמעותי של מערכת ההפעלה נאלצתי לחכות קצת יותר. העדכון ל-Oreo הגיע שבועיים אל תוך הבדיקה של המכשיר, מוקדם יותר מרוב היצרניות בשוק. האמת? היה שווה לחכות. זה לא שבגרסה 7 היתה בעיה כלשהי, פשוט עם גרסה 8 הכל עבד טיפה מהר יותר וחלק יותר. מה בכל זאת לא עבד? ניהול האפליקציות הפתוחות. למשל, האפליקציה בעזרתה אני שולט על שואב האבק הרובוטי נסגרה כל פעם מחדש כשיצאתי ממנה. בדר"כ, במכשירי דגל, ניתן לחזור אל האפליקציה ולעקוב אחר מסלול הנסיעה של השואב. בנוקיה 8, בכל פעם שניסיתי לחזור אל האפליקציה ולבדוק היכן השואב כעת, נאלצתי להמתין לטעינה של מההתחלה. זה ממש לא דיל ברייקר, אבל זה מעיק מעט בשימוש יום יומי.

Nokia 8 (צילום: גד גניר)

Nokia 8 (צילום: גד גניר)

Nokia 8 (צילום: גד גניר)


נוקיה של תחילת שנות האלפיים הביאה לשוק כמה מהעיצובים הפחות שגרתיים שידע עולם הסלולר. היא לא פחדה להתפרע עם סידור מקשי המספרים במקלדת הפיזית, קודש הקודשים של טלפונים סלולריים באותה תקופה, ולא פעם גם השיקה מכשירים שצורתם הכללית, תתפלאו, אינם מלבן. נוקיה של 2017 היא נוקיה שמרנית הרבה יותר, בן היתר בגלל שבמעמדה כיום, קשה יותר לקחת סיכונים או לממן את עלויות הפיתוח של תצורות ייחודיות. למרות כל האמור לעיל, נוקיה 8 לא נראה כמו מכשיר זול בשום פנים ואופן. עשוי מתכת מבריקה (המכשיר שקיבלתי לבדיקה הגיע בצבע כחול), קוים עדינים ונקיים, הנוקיה 8 לא יסובב אמנם ראשים, אבל בהחלט נותן תחושה טובה ביד. מתחת למסך נמצאים שני כפתורי מגע וקורא טביעות אצבעות שאינו לחיץ פיזית, אך משמש ככפתור בית. קצת מעצבן שנוקיה החליטה באופן שרירותי שכפתור החזרה ימוקם בצד שמאל וכפתור האפליקציות הפתוחות בצד ימין, בלי אפשרות לשנות זאת כמו ברוב המכשירים בשוק, אבל מתרגלים. מתחת לגוף המתכתי הזה ציידה נוקיה את ה-8 בצינורית מתכת לפיזור החום, ואכן חלקו החיצוני נשאר רוב הזמן קריר למדי. המכשיר עצמו לא עמיד בטבילה במים, אבל כן עומד בתקן IP54 מה שאומר שתוכלו לדבר איתו בגשם בחוץ בלי חשש.

Nokia 8 (צילום גד גניר)


לנוקיה 8 מסך בגודל 5.3 אינטש כאשר מעליו ומתחתיו שוליים עבים למדי. בשורת המסגרות הדקיקות טרם הגיעה ל-HMD Global אבל סביר להניח שהדגמים הבאים של נוקיה ייראו שונה מאוד. המסך עצמו נראה לא רע, ומתהדר ברזולוציית QHD (בפיקסלים זה 1440 על 2560). הפאנל הוא אמנם בטכנולוגיית IPS LCD סטנדרטית, אבל הצבעים נראים טוב, ולמעט נטייה מסוימת לגוון תכלכל עדין ביותר, אין לי שום דבר רע להגיד עליו. המכשיר מגיע עם מצב Always On, המאפשר הצגת נתונים כמו מספר הודעות שלא נקראו, שיחות שלא נענו וכו' על מסך הנעילה כשהוא במצב כבוי.

לנוקיה שיתוף פעולה עתיק יומין עם יצרנית העדשות קארל צייס. בנוקיה 8 יש במערך הצילום הראשי שתי עדשות כאלו, שיחד אמורות ליצור את אפקט הטשטוש הכה פופולרי בשנה האחרונה בצילומי פורטרט. ראיתי מכשירים שמייצרים אפקט כזה בצורה מוגזמת להחריד. בנוקיה 8, האפקט הזה כמעט ולא מורגש, מה שמוריד מהדרמטיות של התמונה. באופן כללי, המצלמות הן הצד החלש של נוקיה 8: זוג המצלמות במערך הצילום הראשי הן בעלות צמצם צר יחסית (f/2.0) מה שאומר שבתנאי תאורה נמוכה (למרות שיש ייצוב תמונה אופטי) תזדקקו ליד יציבה מאוד כדי לקבל תמונות ממוקדות. המצלמה הקדמית היא ברזולוציה זהה לזו של המצלמות האחוריות, 13 מגה פיקסל, והיא יודעת להפיק תמונות סלפי לא רעות, אם כי יש טובות ממנה בשוק. גולת הכותרת של נוקיה 8 הוא האפשרות ליצור Bothie (הלחם של "Both" ו-"Selfie"), צילום וידאו דו כיווני: המסך מפוצל לשני חלקים בצד אחד רואים אתכם מצולמים ע"י המצלמה הקדמית, ובצד השני את מה שמצלמות השתיים הקדמיות. כמה זה שימושי? תלוי בכם, השימוש המתבקש במצב הצילום הזה הוא ברכבת הרים או בכל חויה שבה יש ערך לראות גם את מה שאתם רואים וגם את התגובה שלכם במקביל. לי אישית יש נטייה לעשות פרצופים נורא מרוכזים ומוזרים כשאני מצלם. הצורך במודעות עצמית בזמן צילום כדי ששני צידי ה-Bothie יצאו ייצוגיים מספיק, דורש יכולות מולטי טאסקינג שאני אישית לצערי לא ניחנתי בהן.

מערך הצילום הכפול של נוקיה 8 (צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

לנוקיה 8 סוללה בקיבול 3090mAh, סטנדרטי למכשירים בסדר הגודל הזה. בתקופה שבה המכשיר הריץ את אנדרואיד בגרסה 7, הצלחתי להוציא ממנו משהו באיזור ה-4.5 שעות שימוש שזה סביר ואמור להספיק בערך ליום אחד. אנדרואיד אוריאו הביאה איתה צריכת חשמל חסכונית טיפה יותר ואיתה כבר הגעתי לקצת יותר מ-5 שעות שימוש מה שאומר שכשתתעוררו בבוקר ותגלו שלא טענתם את המכשיר בלילה, הסוללה שלו לא תהיה פרוקה לחלוטין. המכשיר אגב תומך בטעינה מהירה בתקן QC 3.0, מה שאומר שאם תרצו לקנות מטען מהיר, לא תהיו חייבים לקנות דווקא את המקורי של נוקיה, ותוכלו להנות מטעינה מהירה בכל מטען התומך בתקן זה.

רמקול יחיד, נוקיה 8 (צילום: גד גניר)


הטכנולוגיה המשלימה לצילום ה-Bothie היא טכנולוגיית הקלטת האודיו OZO Audio המאפשרת הקלטה ב-3 מיקרופונים בו זמנית לחויית סאונד היקפית. את חויית השמע התלת מימדית הזאת לא תוכלו לחוות במלואה דרך נוקיה 8 מאחר שהיא ציידה אותו (בניגוד לדגם הזול יותר, נוקיה 6) ברמקול אחד בלבד. למרות זאת, השמע חזק ואיכותי למדי. למרבה השמחה, נוקיה בחרה שלא לוותר בשלב זה על שקע האזניות הסטנדרטי, והיא אף מספקת אזניות סבירות באיכותן בערכת המכשיר.

חסר נשמה, חסר ייחוד, ועם מצלמה בינונית לכל היותר, נוקיה 8 לא יכול לשאוף לאיים על מעמדם של מכשירי דגל אחרים, כאלו המריצים אנדרואיד או כל מערכת הפעלה אחרת. מצד שני, הוא מציע שילוב לא שכיח של חויית אנדרואיד נקייה, עדכנית, עם מפרט טכני חזק למדי, מסך איכותי ואיכות בנייה מצויינת. בימיה הגדולים, נוקיה נחשבה אמנם ליצרנית פופולרית אך מחירי המכשירים שלה מעולם לא היו זולים במיוחד. נוקיה 8 מביא איתו בשורה מסוימת גם בהיבט הזה ונמכר במחיר אטרקטיבי (יחסית למכשירי הדגל שהושקו בחודשים האחרונים) כ-2000 ש"ח. במחיר הזה סמסונג לדוגמה מוכרת את מכשירי הביניים שלה, עם מפרט טכני חלש יותר על הנייר. הבעיה שבטווח המחיר הזה מחכים לו מתמודדים קשוחים אחרים: Huawei P10, LG G6, OnePlus 5T וגם Xiaomi Mi6 החזק ממנו, שנמכר במחיר זול ממנו משמעותית.

8 תגובות

  1. עבור מה שמוצע 2000 זה יקר . כמו שציינת ,יש מכשירים טובים כמוהו או ממנו במחיר זול יותר או כזה שמשתווה . אני לגמרי מסכים שנוקיה חייבת להגיע עם משהו ייחודי משלה אם היא רוצה להתחרות עם יצרניות אחרות . בקיצור , לא מלהיב ואפשר לוותר .

    השבמחק
  2. יקר ביחס למתחרים, לא ביחס לתמורה. עדיין, השילוב של מסך ברזולוציית QHD יחד עם ערכת השבבים SD835 זה משהו שאפשר למצוא לדעתי רק ב-V30 שעליו תצטרך להוסיף עוד אלפייה. יש למכשיר הזה את הקטע שלו. לא בטוח שהקטע הזה מתאים לכולם.

    השבמחק
  3. לא בא בקטע של להלחיץ,
    אבל אין כמו לשבת עם קפה בבוקר יום ראשון,
    ולראות שמחכה טקסט חדש שלך.
    תענוג לפתוח את השבוע.

    תודה, נהדר ומעניין!

    אפרופו, מעניין איך עורך המשנה הנלהב של הארץ
    יחרבש את הכותרת, הפתיח, ויערוך פה ושם עריכה מיותרת לחלוטין,
    רק להראות שהוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים,
    ושהוא היה פה.

    עורך יקר, הרף ידיך מהטקסטים של גניר!

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אביב!

      תודה תודה :)

      האמת שמי שעורך לי את הכתבות בהארץ הוא אח יקר ועורך בחסד ואין לי שום טענות כלפיו. קשה לחרבש כותרת כמו "כזה ניסיתי:*****" והפתיחים, אין מה לעשות, כאן זו גרסת הבמאי וזה לא מתאים לכל אחד. אם לא היה מתאים לי או שהיו לי השגות על העבודה שלי, היה בטוח שהייתי מטפל בזה :)

      בברכה,
      גד

      מחק
  4. תודה רבה על הסקירה אכן תענוג לקרוא כל פעם מחדש!

    השבמחק
  5. "בתנאי תאורה נמוכה (למרות שיש ייצוב תמונה אופטי) תזדקקו ליד יציבה מאוד כדי לקבל תמונות ממוקדות"
    רק להבהיר, צריך להבחין בין טשטוש בגלל תזוזה של המצלם לטשטוש בגלל תזוזה של האובייקט המצולם
    ייצוב תמונה יעיל עד גבול מסויים בביטול תזוזה של המצלם
    על מנת למנוע טשטוש בגלל תזוזה של האובייקט יש להעלות את 'מהירות התריס' ולפתוח צמצם - מנגנון הייצוב לא יעזור פה

    כך שבמידה ורוצים לצלם אובייקט לא יציב (ילד חסר מנוחה?) אין מנוס מצמצם גדול
    ולא יעזור גם אם תהיה סופר יציב או אפילו תשים את המצלמה על חצובה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר