כזה ניסיתי: Huawei Mate 10 Pro

הכל היה מוכן לרגע הגדול של וואווי. אירוע ההכרזה שלה על תחילת מכירת הסמארטפונים שלה אצל מפעילת הסלולר האמריקאית AT&T, אמור היה להערך במהלך כנס CES בלאס וגאס לפני שבועיים. ההזמנות נשלחו  כבר לכתבים, המקום כבר הוזמן הכרזות כיסו את אולמות הכנס והקישים כנראה כבר חוממו. ואז, AT&T התחרטה ברגע האחרון, מבלי לספק סיבה רשמית. מדובר במכה לא פשוטה עבור יצרנית הסלולר שהתנדנדה השנה בין המקום השני לשלישי במכירות ברחבי העולם, כאשר המאבק על המקום שאחרי סמסונג הוא עם לא אחרת מאשר אפל.

Huawei Mate 10 Pro (צילום: גד גניר)


ההערכות מדברות על גורמים בממשל האמריקאי שהפעילו לחץ על בכירי AT&T לבטל את העסקה בטענה שאין לסייע לוואווי בגלל קשרים שהיא מנהלת לכאורה עם חיזבאללה ואיראן. הערכות אחרות מדברות על הביטול הפתאומי כחלק ממלחמת הסחר שמתנהלת בין ארה"ב וסין. כך או כך, זה לא מפריע למפעילות סלולר ברחבי העולם להסתמך על רכיבים של וואווי בתוך תשתיות הסלולר שלהן. מעבר לכך, מדינת ישראל, מעצמת הסייבר, המדינה שמעכבת סטרימרים בנתב"ג בגלל צורך בשליחת פקס אישור על שימוש ראוי בתדרי WiFi, טרם ראתה לנכון להגביל את מכירתם של מכשירי Huawei בישראל, כך שאם מישהו אומר לכם שהוא לא קונה וואווי בגלל חשש מריגול, הוא גם כנראה לא קונה במקדולנדס בגלל תרומתה הענפה לאינתיפאדת אל אקצא. אין צורך לדאוג לא לוואווי ולא לצרכנים האמריקאים: ה-Mate 10 Pro ומכשירי וואווי אחרים ימשיכו להימכר בארה"ב כרגיל, דרך רשתות קימונעיות ודרך האינטרנט. עם זאת, שאיפותיה של וואווי לתקוע יתד עבה יותר בשוק האמריקאי, שרובו נשלט עדיין ע"י מפעילות הסלולר, תאלצנה להמתין עוד קצת. אל ישראל, הגיעו במסגרת ההשקה הזאת שני מכשירים: ה-Mate 10 Lite, וה-Mate 10 Pro, הגרסה החזקה ביותר בסדרת הפאבלטים החדשה של וואווי, והמכשיר שהגיע אליי לבדיקה.



שנת 2016 סימנה את תחילת הטרנד של מצלמות כפולות בסמארטפונים. ב-2017 נוצר קונצנזוס שמסגרות עבות מעל ומתחת למסך זה כל כך 2016. ומה 2018 תביא לנו? טלפונים חכמים, אבל ממש חכמים, כאלו עם בינה מלאכותית. הראשונה להציג טלפון עם ערכת שבבים המשלבת אלמנטים של בינה מלאכותית היתה אפל, בהשקת ה-iPhone 8 וה-iPhone X. חודש לאחר מכן הצטרפה אליה וואווי עם ערכת השבבים שלה HiSilicon Kirin 970 שכוללת את הבאזוורד שיהפוך לדרישת סף ממכשיר דגל בחודשים הקרובים. מעבר לעובדה שוואוי טוענת שזו ערכת שבבים חכמה יותר מכל שאר ערכות השבבים בסביבה, מדובר בערכת שבבים חזקה מאוד: 8 ליבות: 4 ליבות הפועלות במהירות 2.4 גיגהרץ, וארבע נוספות במהירות 1.8 גיגהרץ. תוסיפו לכך 6 גיגה RAM שמספקים מרווח נשימה ליותר אפליקציות להשאר פתוחות ברקע, יחד עם אחסון בנפח 128 גיגה (שאמנם לא ניתן להרחבה, אבל מרווח דיו לרוב המשתמשים) ותקבלו מכשיר חזק וזריז מאוד. מה שרץ על החומרה החזקה הזאת זה 8 EMUI, הממשק הייחודי של וואווי למערכת ההפעלה אנדרואיד. וואווי היא הראשונה שמביאה לישראל שמריץ מערכת הפעלה המבוססת על אנדרואיד בגרסה 8, היישר מהקופסה. ויזואלית הכל כאן זהה למה שכבר ניתן למצוא ב-Huawei P10, אם כי מאחורי הקלעים, הבינה המלאכותית אמורה לנהל את הכל בצורה חכמה יותר, לנהל את צריכת החשמל ומשאבי העיבוד כדי לספק חויית שימוש טובה יותר ביום יום. בניגוד לטכנולוגיות בינה מלאכותית אחרות, כאן המידע נשמר על המכשיר עצמו ולא ברשת, מה שאומר שזמני הגישה אליו והשימוש במידע הזה מתקצרים, מאפשרים תגובה מהירה, ולא מחייבים חיבור לאינטרנט. אחד הדברים הפחות חכמים שהמכשיר נוהג לעשות זה להקפיץ התראות על צריכת חשמל מוגזמת של אפליקציות. למה לא חכם? כי תמיד מדובר באפליקציות שאין לי תחליף עבורן (תעבירו את כל הסביבה שלי לטלגרם ואז אחשיב אותה כתחליף לוואטסאפ, אוקיי?), או שאין לי רצון להפסיק להשתמש בהן. הייתם מצפים שבינה מלאכותית תסייע לסמארטפון החדש ביותר של וואווי להבין שאין לי צורך בהתראות על כך שאפל מיוזיק, פייסבוק או טוויטר צורכות הרבה כוח מהסוללה ברקע, אבל זה לא המצב.

Huawei Mate 10 Pro. מסגרות המסך צומצמו למינימום (צילום: גד גניר)
Huawei Mate 10 Pro, גב זכוכית שיכול היה ללכת מצוין עם טעינה אלחוטית, אם היתה כזאת (צילום: גד גניר)

Huawei Mate 10 Pro (צילום: גד גניר)


אחד הביטויים היחידים של הבינה המלאכותית שבאים לידי ביטוי ב-Huawei Mate 10 Pro שלא מאחורי הקלעים, זו אפליקציית תרגום שמתיימרת לתרגם בזמן אמת שלטים ברחוב, אנשים בסביבתכם, וסתם מילים שהקלדתם לתוכה. הבינה המלאכותית מסייעת לכל העסק הזה לעבוד מהר מאוד, אבל במעבר בין אנגלית לעברית לדוגמה, יש עוד המון מה לשפר: עם מילים בודדות ה-Mate 10 Pro מתמודד בלי בעיה. עם משפטים הוא כבר מסתבך בתחביר ומציע תרגומים עילגים למדי. חלק מהפוקנציונליות לא עובדת בחלק מהמצבים. בהקלדה הוא מתרגם עברית לאנגלית, אבל למשל אם תצלמו שלט רחוב ותרצו לתרגם אותו מעברית לאנגלית, לא תוכלו לעשות זאת כי המצלמה עדיין לא יודע לזהות עברית. בכיוון ההפוך זה עובד בסדר, אם כי כאמור, התרגום עצמו לא מאוד מדויק.

טוב, זה לא באמת אתגר (צילום: גד גניר)

מצד שני, גם זה לא אמור להיות היה אתגר (צילום: גד גניר)

עם משפטים, כבר יותר קשה לו (צילום: גד גניר)


אגב, וואווי לא מאמינה בתרגום דיסקרטי. גם כשהנמכתי כל ווליום אפשרי במערכת, עדיין נשמע צפצוף חזק כשניסיתי להתמקד עם המצלמה על מילים. מעבר לכך, המיקוד עצמו בעזרת צילום בתוך האפליקציה לוקה בחסר וזה חתיכת אתגר להתכוונן עם המצלמה בדיוק לנקודה שבה מופיע הטקסט שברצונכם לתרגם. מצאתי את עצמי מנסה לתרגם מילה על פחית שנמצאת על השולחן לידו אני יושב, והמצלמה התעקשה להתמקד בכל מקום אחר פרט לאיזור הכתוב. לפעמים אגב הפירוש הציץ חלקית מתוך מסגרת המכשיר. בקיצור, בכל הקשור לתרגום, יש לבינה המלאכותית של וואווי עוד מה ללמוד.



Huawei Mate 10 Pro (צילום: גד גניר)

לעיתים קרובות אני חוטא במידה מסוימת של צדקנות סלולרית. התלוננתי לא מעט בעבר על המרדף של יצרניות סמארטפונים על תואר המכשיר הדקיק ביותר בעולם וגם אם זה בדר"כ לא מוריד נקודות אצלי (ממילא אני לא מחלק כאלו), זה גם לא מוסיף. ה-Mate 10 Pro הוא טיפה שמנמן במונחי עולם הסלולר של 2018. בשעה הראשונה לשימוש בו זה הפריע לי פסיכולוגית אך לאחר מכן זה נעלם. המכשיר עצמו נוח לאחיזה ביד, ולמרות פורמט המסך המוארך, התפעול שלו ביד אחת בהחלט נסבל. לאחר מספר שנים בהן הציגה עיצוב מתכתי במכשיריה, עברה גם וואווי לגב זכוכית. עד כה יצרניות שעשו מעבר דומה, עשו זאת לטובת התאמה לטעינה אלחוטית. במקרה של וואווי אין עדיין אפשרות טעינה כזאת מה שמשאיר אתכם בעיקר עם מכשיר נאה אך רגיש ככל הנראה לנפילות יותר מקודמיו. גב המכשיר, למרות היותו מבריק, אוסף כמות נסבלת של טביעות אצבעות, וגם כאן, כמו אצל שיאומי, אתם מקבלים כבר בערכת המכשיר כיסוי שסיפק היצרן. כיסוי הסיליקון הזה הוא מהפשוטים והזולים ביותר, אבל הוא יספק הגנה מסוימת למכשיר שלכם בהמתנה לכיסוי החדש, במידה ותחליטו להזמין כזה. לאחר שהעבירה ב-P10 את חיישן טביעות האצבעות קדימה, החזירה אותו וואווי ב-Mate 10 אל גב המכשיר. הוא ממוקם נכון, מופרד כהלכה מסביבתו והגישה אליו קלה גם מבלי לחפש אותו בעיניים. סמסונג, תלמדי. עוד ברשימת הדרישות המחייבת, בניגוד ל-P10, המכשיר מתהדר בתקן IP67, כלומר ניתן פיזית לטבול אותו במים, בתנאי שמדובר במים בעומק שלא עולה על מטר אחד ולא יותר מחצי שעה.

למה החזירה וואווי אותו לשם? בגלל שלא היה מקום לאחר שנכנעה לטרנד של 2017, וצמצמה למינימום האפשרי את השוליים שמעל ומתחת למסך. המסך, שמתפרש על שטח של כ-6 אינטש, הוא מסך AMOLED, ברזולוציית 1080 על 2160 פיקסלים "בלבד", בניגוד לרזולוציות ה-QHD שתוכלו למצוא במכשירי הדגל של יצרניות כמו סמסונג, LG ואפילו נוקיה. ביום יום כמובן שלא תשימו לב להבדל, אם כי בצפייה בסרטונים ובתמונות שצילמתם עם המכשיר, סביר להניח שמסך עם רזולוציה גבוהה יותר היה מחמיא יותר לצילומים שצילמתם עם המכשיר והיה משדרג את החויה בצפייה בסרטונים, אבל אם הצד השני של המשוואה הוא עוד זמן סוללה, מדובר בפשרה בהחלט מתקבלת על הדעת.

מערך הצילום הכפול של Huawei Mate 10 Pro (צילום: גד גניר)


זה לקח לה כמה שנים אבל וואווי סוף סוף הגיעה לנקודה שבה יכולות הצילום של מכשיר הדגל שלה לא נופלות מאלו של מכשירים כמו Galaxy Note 8, LG V30 ואפילו iPhone 8 Plus. מערך הצילום משלב שתי עדשות 27 מ"מ של Leica עם צמצם רחב מאוד (f/1.6). המצלמות הן ברזולוציית 20 מגה פיקסל ו-12 מגה פיקסל כאשר האחרונה היא גם העדשה הראשית והיא מצויידת במייצב תמונה אופטי. הודות לבינה המלאכותית, המצלמה יודעת לזהות את האובייקט המצולם ולהתאים עבורו את הגדרות הצילום הטובות ביותר. בזמן הצילום מופיע אייקון קטן באפליקציית המצלמה שמציג מה המצלמה זיהתה בתמונה ואפילו הודעה כתובה "ממוטב עבור…".
(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)
מתוך ממשק המצלמה, הבינה המלאכותית משויצה שהיא מבינה מה יש בתמונה




בכנות, קשה לי להעריך מה התרומה של הדבר הזה לאיכות הצילומים, ואיך המצלמה היתה מצלמת בלי הבינה המלאכותית, אבל השורה התחתונה היא שהמכשיר הזה מצלם מעולה בכל מצב. בחודש מרץ הרעפתי כאן שבחים על מצב הדיוקן של P10 ועל העובדה שהוא מתעדף תמונה דרמטית ומרשימה על פני תמונה ריאליסטית. חייב להודות שאחרי התנסות במכשירים אחרים שמציעים איזון טוב יותר בין ריאליזים לריאליזם משופר, דעתי קצת השתנתה. המצלמה הקדמית של Mate 10 Pro, כמו זאת של P10, במצב דיוקן נוטה לייפות ולהחליק את פניהם של מצולמים יתר על המידה, אפילו כשמנמיכים את עוצמת האפקט למינימום. האפשרות היחידה לקבל תמונת סלפי שבה אינכם נראים כמו אחרי שעתיים בסאונה, פילינג וטונות של מייק אפ היא לא לעשות שימוש במצב הדיוקן הזה במצלמה הקדמית.
סדרת מכשירי ה-Mate מציעה בשנים האחרונות ביצועי סוללה מצויינים וה-Mate 10 Pro לא שונה מהבחינה הזאת: המכשיר מגיע עם סוללה בקיבול גבוה יחסית: 4000mAh. כפי שציינתי בהתחלה, הבינה המלאכותית בערכת השבבים אמורה ללמוד את דפוסי השימוש במכשיר וע"י כך לשפר את תזמון הפעולות באופן שיאריך את משך השימוש בו בין טעינה לטעינה. ב-25 יום בהם המכשיר שהה אצלי הסוללה לא התרוקנה ברמה שחייבה טעינה לפני שהלכתי לישון, גם לא בימים בהם עשיתי בו שימוש אינטנסיבי. כמו בצילום, קשה לי להעריך את חלקה של הבינה המלאכותית בתוצאה המרשימה. מעבר לכך, אם אכן היה תהליך למידה כלשהו השיפור עצמו לא הורגש, אבל שוב, עם נתוני פתיחה כאלו להתאכזב משיפור מינורי זה צרות של העולם הראשון. לערכת המכשיר מצורף מטען מהיר המאפשר טעינה של כמעט 60% בתוך כ-30 דקות סוללה. הטעינה המהירה היא בתקן Super Charge הייחודי של וואווי, מה שאומר שתוכלו להנות מטעינה מהירה עם כל מטען התומך בטעינה מהירה, בתנאי שמדובר במטען של וואווי. ל-Mate Pro 10 רמקול ראשי אחד בחלקו התחתון, אך הוא עושה שימוש גם ברמקול האפרכסת לטובת צלילים בתדרים גבוהים, מה שמייצר חויית סטריאו נחמדה מאוד. באופן כללי השמע חזק ואיכותי, אם כי בנסיעה ברכב בכביש מהיר התקשיתי קצת לשמוע את הצד השני. וואווי בחרה להיפרד משקע האזניות הסטנדרטי, אבל צירפה לערכת המכשיר מתאם המתחבר לשקע ה-USB Type C שלו.

Huawei Mate 10 Pro (צילום: גד גניר)


מחירו ביבוא רשמי של Mate 10 Pro עומד על 2899 ש"ח. וואווי זנחה כבר מזמן את פוזיציית האלטרנטיבה האיכותית והמשתלמת שאפיינה אותה בעידן ה-P9, אך עדיין בהשוואה למחירם ביבוא רשמי של מכשירים אחרים כמו LG V30, Samsung Galaxy Note 8 וכמובן iPhone 8 Plus ו-iPhone X, מדובר במכשיר שמכאיב טיפה פחות בכיס. אם מכניסים למשוואה מכשירים ביבוא מקביל פער המחירים מצטמצם לשקלים בודדים, ואז השאלה מה מקבלים עבור המחיר הזה הופכת ליותר קריטית. הבינה המלאכותית בפני עצמה היא הסיבה האחרונה שבגללה כדאי לקנות את המכשיר הזה. אתם לא קונים סמארטפון כדי לספר בגאווה לסביבה שלכם מה יש לו בקרביים, בטח לא כשאין דרך אמיתית למדוד את ההשפעה של הבינה המלאכותית הזאת. את ה-Mate 10 Pro כדאי לקנות כי הוא מכשיר שמצטיין בכל תחום חשוב בשימוש היום-יומי: הוא חזק, מהיר, מצלם נפלא, נשמע מצוין, לא ידרוש טעינה באמצע היום ואפילו ישרוד תאונות מים מינוריות.

15 תגובות

  1. תתקן את הכותרת שיהיה כתוב mate 10 pro ולא p10 pro

    לקח לי חצי דקה להבין על איזה מכשיר מדובר

    השבמחק
  2. טקסט נפלא, מאיר עיניים וכתוב היטב,
    כיף שיש מישהו שאני מרגיש שיכול לסמוך עליו מבחינת שמושיות,
    ושהו הבלוג שלך.

    רק הכותרת מציינת דגם אחד, P10 פרו, והסקירה היא על דגם אחר, מייט 10 פרו.

    שלך,
    אביב

    השבמחק
  3. אלוהים ישמור איזה פאדיחה. תיקנתי.

    השבמחק
  4. יש לך דעה על גרסת הלייט ? על פניו גרסת הלייט היתה יכול להיות טובה עבורי אבל מחסור ב-NFC ...

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת שאפילו לא יצא לי לראות אותה במציאות. הייתי מנחש לפי המפרט הטכני, אבל אפילו את זה אני לא יכול לעשות כי אין לי יותר מדי נסיון עם מעבדי מכשירי דרג הביניים של וואווי. בגדול, ממה שאני יודע הדיבור על מכשירי Lite של וואווי הוא חיובי, אבל לא הייתי הולך על סמך זה לחנות.

      מחק
  5. שיחקתי קצת עם הלייט, יש לה ארבע מצלמות! שתיים מכל צד,
    על הנייר נשמע טוב,
    גם המחיר טוב,
    אממה אחת המצלמות האחוריות היא בת פיקסל אחת או שניים,
    ובין השאר אפקט הבוקה יוצא קומסי קומסה לטעמי.

    אביב

    השבמחק
  6. איך מערכת ההפעלה EMUI ?

    השבמחק
  7. "EMUI, הממשק הייחודי של וואווי למערכת ההפעלה אנדרואיד"

    מערכת ההפעלה היא אנדרואיד, EMUI היא רק הממשק, שאני אישית מאוד אוהב,
    ישנן מאות אלפי ערכות נושא יפהפיות, מתאימות לכל נפש, וכולן לגמרי בחינם.

    הכל כמובן שאלה של טעם.

    אביב

    השבמחק
  8. בקיצור, Mate10Pro או לחסוך כמה מאות וללכת על הOnePlus 5T?

    השבמחק
    תשובות
    1. הסוללה חזקה יותר בוואוי, חפי דעתי ההמשק יותר ידידותי בואןפלוס, שניהם על אותה רמה בידיוק

      מחק
  9. האתרים המובילים מאוד מאוכזבים מהמצלמה ב 5T,
    בתאורה ירודה היא מפיקה תמונות מרוחות,
    המצלמה בוואווי אדירה,
    אני לא הייתי מתלבט, אבל זה אני.

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כבר שאלה של כמה את מעריך את חשיבות המצלמה.. לטעמי הבדל בין מצלמה מאוד טובה לסופר דופר טובה לא שווה לי 500 שח. אבל כמו שאמרת. כל אחד והעדפותיו.

      מחק
    2. מסכים לחלוטין.

      בשבילי, אבא שמצלם את הילדים שלו כשאפשר,
      מצלמה שמסוגלת להתמודד עם תזזיתיות היא עזרה גדולה

      אביב

      מחק
  10. לדעתי שוק הטלפונים התפתח לרמה כזו שאין כבר הצדקה להוציא מעל 1500 שח למכשיר. בעלות מחיר תועלת, חוץ מנושא איכות הצילום, בחיי היום יום, מה ההבדל אשר ירגיש המשתמש הממוצע בין מכשיר של ביניים של שאיומי או וואווי לבין מכשירי הדגל של היצרנים הגדולים? הרי אפשר לקנות שני מכשירי ביניים במחיר של מכשיר דגל (שלא להזכיר שלושה מכשירים במחיר של אייפון).
    פשוט אין הצדקה בעיני...

    השבמחק
  11. כיום אני עם הנקסוס 6p מחפש מחליף ראוי ויציב , מה ממליץ ? נחכה לדגם של פיקסל שיושק השנה ?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר