כאלו ניסיתי: B&O E8

השעה היתה שעת ערב מוקדמת, אבל הרחוב היה חשוך לחלוטין. הכביש היה עדיין רטוב מהגשם שהפסיק לרדת רק מספר דקות לפני כן. בעודי פותח את דלת המכונית ויוצא החוצה מהרכב, כבר הספקתי לשמוע את הצליל הנורא של עצם כלשהו פוגע ברצפה ואחריו מספר עצמים קטנטנים שמתגלגלים לעבר הלא נודע. הדרמה הזאת, שבמהלכה כמעט ואיבדתי אזניות בשווי 1300 ש"ח, רק בגלל שבהיסח הדעת החליקו לי מהכיס ביציאה מהרכב היא ללא ספק חוויה מעצימה. מעצימה ולא טראגית בעיקר כי לאחר מספר דקות של השתטחות על הכביש הלח, וחיפושים מורטי עצבים באמצעות תאורת המסארטפון שבדקתי באותו זמן, מצאתי אותן: הקייס שלהן לא התרחק יתר על המידה ומצא את מקומו ליד הנעל שלי. האזניה השמאלית נחה מתחת לרכב שחנה משמאלי. הימנית כך נראה ניסתה להגיע רחוק יותר וכך לאחר מספר דקות שנמשכו כמו נצח, מצאתי אותה מתחת לרכב שחנה אחרי הרכב שמתחתיו הסתתרה אזניה שמאל. עם אזניות קשת לא הייתי זוכה לחויה כזאת. גם אזניות בלוטות' In Ear רגילות לא היה קשה כל כך לאתר על הרצפה, אבל כשמדובר באזניות Truly Wireless, עם יתרון הנוחות הגדול שלהן, מגיע גם סיכון לא קטן לאבד אותן. כתבתי כבר בעבר על הסיכון הזה, אך הפעם היתה הפעם הראשונה שבה חויתי זאת על בשרי.


B&O E8 (צילום: גד גניר)


תת הקטגוריה הזאת התחילה את דרכה בפרוייקטים למימון המונים, וכנראה היתה נשארת בגזרה הזאת, אלמלא סמסונג וקצת לאחר מכן גם אפל, החליטו להציג אזניות Truly Wireless משלהן. מאותו רגע, היה ברור שגם יצרניות אודיו רציניות יהיו חייבות להכנס לתחום הזה. B&O, בתור יצרנית האודיו האליטיסטית שהיא, חיכתה עד 2015 כדי להציג אזניות בלוטות' ראשונות משלה, וחיכתה עד 2016 כדי להכנס לעולם אזניות ה-In Ear האלחוטיות. עם אזניות Truly Wireless היא חיכתה הרבה פחות: ה-E8, האזניות הראשונות שלה מהסוג הזה הוצגו בספטמבר האחרון ולפני קצת יותר מחודש הגיעו אליי לבדיקה.



יותר מכל דבר אחר, B&O היא יצרנית אודיו, ואחת הטובות שבהן. זה ניכר גם באזניות ה-Truly Wireless הראשונות שלה: ה-E8 נשמעות טוב יותר מכל אזניות Truly Wireless אחרות שיצא לי להכניס לאזניי. הסאונד שלהן מדויק, נקי ובעל נפח. הבאסים עמוקים, אבל לא עמוקים מדי, הצליל מפורט לאורך כל טווח המיד, והגבוהים מדויקים ועדינים. אם האיזון בין הצלילים במצב ברירת מחדל לא לטעמכם, ניתן לשנות אותו דרך האפליקציה (אליה אגיע אח"כ), אבל לטעמי, כל שינוי רק פגע באיכות. איכות השמע היא אחד הדברים הראשונים שנפגעים כשיצרניות נכנסות לתחום ה-Truly Wireless, ונראה שאצל B&O הפגיעה הזאת היתה מינימלית ביותר. החיבור של האזניות לטלפון יציב רוב הזמן, אבל היו מצבים מסוימים בהם היו פה ושם ניתוקים. זה לא קרה בדפוס מסוים, וזה השתנה ממכשיר למכשיר, כאשר היו מכשירים מסוימים בהם לא נתקלתי בניתוקים בכלל. בשיחות טלפון ה-E8 מתפקדות יפה מאוד: השמע של השיחה, איכותי, ברור ובניגוד לחלק מהאזניות בקטגוריה מתקבל בשתי האזניים במקביל. מעבר לכך, לא נשמעו מהצד השני שום תלונות על איכות השיחה. אם אתם בונים על ה-E8 לצפייה בסרטוני וידאו, כדאי שתשנו את התכניות שלכם. ישנו דיליי של בערך שנייה בין הסאונד לוידאו. כבר יצא לי לפגוש אזניות עם דיליי משמעותי יותר, אבל עדיין, זה מפריע.

B&O E8 (צילום: גד גניר)


כמו כל מוצריה של B&O, ה-E8 מעוצבות, בנויות ומשדרות תחושת פרמיום. הן עשויות מפלסטיק איכותי ונעים למגע, ונראות פשוט נהדר. הן לא הקטנות בקטגוריה, אבל הן גם לא מושכות יותר מדי תשומת לב כשהן באוזן. המסגרת המתכתית הדקיקה מסביב ללוגו המסוגנן תורמים גם הם לעיצוב המוקפד והיוקרתי. העובדה שהן נראות נהדר לא משנה את העובדה שבכל הקשור ליציבות בתוך האוזן ולתפעול שלהן, שם ל-B&O יש עוד המון מה ללמוד. B&O צירפה לאריזת ה-E8 שלושה סטים של מתאמי סיליקון לאוזן בגדלים שונים (בנוסף לאלו שמורכבים במפעל על האזניות עצמן), ועוד סט אחד של מתאמי Memory Foam של חברת Comply (מהסוג שצורפו בזמנו גם ל-X3, ול-Freedom של Jaybird). ארבעת מתאמי הסיליקון לא היו נוחים במיוחד ולא תרמו ליציבות של האזניות בתוך האזניים שלי. המתאמים של Comply היו הטובים מבין כולם וגם סיפקו אטימה טובה. בהליכה רגועה הכל בסדר, והאזניות נשארות בתוך האזניים. ניסיון ריצה יסתיים ככל הנראה בחוייה דומה לזו שתיארתי בפתיח. B&O לא מתיימרת להציג את E8 כאזניות ריצה, וככאלה, הן גם לא מצויידות ב"כנף" או "סנפיר" שאמורים היו לייצב אותן בתוך האזניים, אם כי יש יצרניות (כמו Bragi למשל) שמצליחות גם בלי הסנפיר הזה לתכנן אזניות בעלות נטיות פחות אובדניות. כשאני אומר לא לרוץ איתן אני לא מתכוון לריצה ספורטיבית, הפעולה הזאת שבה נועלים נעלי ספורט, שמים מיזע על המצח ויוצאים לרוץ. אני מדבר על מצבים בהם החיים מזמנים לכם צורך בריצה ספונטנית פתאומית: האוטובוס שלכם שהגיע לתחנה לפניכם, איחור לפגישה או לעבודה, גשם פתאומי שתפס אתכם ברחוב ועוד. על משקל "אפקט אזריה", פיתחתי מושג חדש כשבדקתי את האזניות האלו - "אפקט E8": אנשים שיקנו את האזניות האלו יעדיפו לפספס אוטובוס, לאחר לפגישה או לעבודה ולקבל דלקת ריאות, הכל כדי לא לאבד תוך כדי ריצה את האזניות האלו.

 B&O E8 עם מתאם Comply (צילום: גד גניר)

B&O E8. הנקודה הלבנה בתוך האות "R" היא נורית בקרה (צילום: גד גניר)

B&O E8 (צילום: גד גניר)


נניח שהחלטתם שאיכות השמע שווה את החיים בצל אפקט E8, אופן התפעול של האזניות אולי לא גרוע מספיק כדי לפסול אותן לשימוש, אבל למעצבי חויית השימוש ב-B&O בהחלט אין מה להתגאות ביצירה שלהם. להגנתה של B&O יאמר שטרם פגשתי עדיין אזניות Truly Wireless שנוח באמת לתפעל אותן, באמצעות מגע או באמצעות כפתורים פיזיים, אבל יצרנית האודיו הדנית המנוסה הצליחה לעשות זאת אפילו פחות טוב מרוב שאר היצרניות שבדקתי. לא תמצאו על E8 כפתורים, רק שני משטחי מגע שיודעים לזהות או הקשה או לחיצה ארוכה. בניגוד לרוב היצרניות, B&O לא חושבת שהאזניות שלה צריכות להידלק באופן אוטומטי כשמוציאים אותן מהקייס. כדי להפעיל אותן צריך תיאורטית להקיש על משטח המגע באזניה ימין. למה תיאורטית? כי ב-90% מהמקרים ההקשה הראשונה לא מזוהה כהקשה. הלאה: בתהליך הצימוד הראשוני, יש צורך לגעת במשך כמה שניות רצופות במשטחי המגע של שתי האזניות עד שהנורית הקטנה בחלק הפנימי של אזניה ימין תהפוך מלבנה לכחולה. מה קורה אם הנורה לא הפכה לכחולה? כנראה שאחת האזניות לא זיהתה מלכתחילה את המגע שלכם וסתם ישבתם וחיכיתם לחינם. צלחתם את החלק הזה? יופי, עכשיו אתם יכולים לתפעל אותן: לחיצה ארוכה על אזניה ימין מגבירה את עוצמת השמע. לחיצה ארוכה על שמאל מנמיכה. זה דווקא עובד לא רע, למעט שיהוי של כשניה עד שהאזניות מבינות מה אתם באמת רוצים לעשות. רוצים לעביר שיר קדימה? אין בעיה, הקשה כפולה על אזניה ימין. לא עובד? נסו שוב, ייתכן שבפעם הבאה זה יעבוד וייתכן שלא, השד יודע מה משטחי המגע ב-E8 יבינו שעשיתם. כדי לכבות את E8 תהיו חייבים להכניס אותן לקייס שלהן, אין דרך ידנית לכבות אותן.

B&O E8 בתוך הקייס שלהן (צילום: גד גניר)


האפליקציה של E8 מסייעת בחיבור הראשוני של האזניות למכשיר, אבל לא מוכרחים אותה. ניתן באמצעותה להגדיר כפי שציינתי קודם את האקולייזר, ניתן להגביר או להנמיך דרכה את השמע, וניתן לשלוט בה על ניגון השיר (לדלג לשיר הבא או הקודם,  ולעצור את השיר), אם כי לא ברור למה שמישהו ירצה לעשות זאת דווקא דרך האפליקציה של B&O ולא דרך אפליקציית המוזיקה שבה אתם משתמשים. בנוסף, ניתן לשלוט דרכה על אופי מצב ה-Transperacy. עבור אלו שלא קראו ביקורות קודמות שלי, קצת רקע: אוזניות In Ear בכלל, ואזניות Truly Wireless בפרט, הן אזניות שלוקח קצת יותר זמן להכניס לתוך האוזן, לוודא שהן יושבות כמו שצריך ואוטמות את האוזן לכניסת רעשים מבחוץ. מצב Transperacy על שמותיו השונים, חוסך למשתמשים את הצורך לשלוף החוצה את האזניות כדי לשמוע טוב יותר מה שקורה בסביבה: מיקרופונים קולטים את רעשי הרקע מסביב והרעשים האלו מושמעים באזניות, משהו שמזכיר קצת תחושה של מכשיר שמיעה. למרות שזה מרגיש מוזר, זה עובד. ב-B&O E8 צריך להקיש פעם אחת על משטח המגע של אזנייה שמאל כדי להפעיל את המצב הזה. דרך האפליקציה ניתן לקבוע מהי מידת המודעות שלכם למה שקורה מסביב, החל מהפסקת המוזיקה והאזנה לרעשי הרקע בלבד, ועד שילוב של רעשי הרקע והנמכה של עוצמת השמע. דבר נוסף שניתן לעשות עם האפליקציה הוא לעדכן את קושחת האזניות, משהו שיצא לי לעשות כבר שלוש פעמים במהלך שהותן אצלי. האפליקציה תתריע בפניכם מתי שעדכון תוכנה חדש יהיה זמין עבור האזניות, אבל בכל מקרה, ממליץ לכם להעזר בלא מעט סבלנות. התהליך איטי להחריד ונמשך כשעתיים (!) בהן לא ניתן לעשות שימוש באזניות, ועדיף גם לא להתפרע עם הסמארטפון, כדי שהאפליקציה לא תיסגר בטעות ברקע.


B&O E8 (צילום: גד גניר)


ב-B&O מתחייבים ל"Up to 4 Hours Play Time". אני הצלחתי להגיע איתן לכל היותר ל-3.5 שעות, שזה אמנם לא עומד בהבטחה של B&O, אבל גם אם זה לא נתון שיש מה להתגאות בו, אין גם כל כך מה להתבייש בו: סה"כ זמן שימוש ממוצע בקטגוריית אזניות ה-Truly Wireless. הקייס שלהן יספק לכם עוד שתי טעינות מלאות שלהן. הקייס עצמו נראה יוקרתי ומרשים, עם גימור דמוי עור, אם כי הוא לא מהמצטיינים: כפי שתיארתי בהתחלה, נפילה על הרצפה תגרום לו להיפתח ולאזניות להתגלגל. מעבר לכך, B&O עדיין לא חושבת שהגיע הזמן כבר להיפרד מ-Micro USB, וחבל. ה-B&O E8, מהאזניות היקרות שיצא לי לבדוק כאן, טרם עברה לפורמט שאליו עברו כמעט כל יצרניות הסמארטפונים כבר בשנה שעברה, Type C. להגנתן יאמר שרוב יצרניות האזניות טרם עשו את המעבר הזה, אם כי שוב, במחיר שהאזניות האלו עולות, הייתי מצפה שיחסכו ממני את הצורך להשתמש בכבל מסוג שונה.

הקייס של B&O E8 (צילום: גד גניר)


ב-1300 ש"ח אני מצפה למצוא אזניות Truly Wireless מושלמות. ה-E8 מגיעות מהחברה הנכונה, עם הסאונד הנכון והעיצוב הנכון. אם חויית השימוש היתה מסתכמת בהיבטים האלו, הן אכן היו יכולות להיות מוגדרות כמושלמות. לצערה של B&O, חויית השימוש באזניות Truly Wireless כוללת עוד היבטים שבהם, מה לעשות, האזניות האלו לא מצליחות לספק את הסחורה. אמנם אין בדברים שהתלוננתי עליהם משהו שיכול היה לגרום לי להגיד לכם בביטחון "אל תקנות את האזניות האלו", מצד שני, אם הייתי הולך ושם סכום כזה על אזניות, הייתי בהחלט מתאכזב לגלות שעדיף שלא לרוץ איתן, ושאת התפעול שלהן, במקרה הטוב ניתן להגדיר כ"מאתגר".



10 תגובות

  1. מה הבעיה? קצת סלוטייפ על האוזניים והן לא הולכות לאף מקום! :)

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור! אני בטוח שמי שקונה אזניות Truly Wireless ב-1300 ש"ח ישמח להנות מהשיק של סלוטייפ על האזניים!

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. תודה רבה על הסקירה!!!
    אשמח אם תוכל מתישהו לסקר את jabra elite sport :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה ניסים! :)
      כנראה שהדגם הקצת יותר עדכני שלהן יגיע אליי בקרוב לסקירה.

      מחק
  4. וואוו איזה מאכזב . לשלם כזה מחיר ...
    אני עם ג'ברה אליט ספורט וגם להן יש חסרונות , אבל הסאונד טוב . נשארות באוזן בזמן ריצה (קלה וספורטיבית) . ציפיתי מ- B&O ליותר , בטח במחיר הזה .

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול לפרט מה החסרונות? שוקל לקנות

      מחק
  5. נהדר!
    תודה רבה, גד,
    מעולה כרגיל.

    אביב

    השבמחק
  6. לי יש את הSoundSport של Bose והן נהדרות ממש. יושבות מעולה באוזניים וסאונד נהדר כיאה לBose. ראיתי שיצאה גרסת Truly Wireless. מניח שהן יושבות די אותו דבר (עיצוב די זהה).

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר