כזה ניסיתי: OnePlus 5T

אני לא מקנא כרגע במנהל יחסי הציבור של OnePlus. איכשהו, החברה שבתחילת דרכה עשתה בית ספר ליצרניות הגדולות בכל מה שקשור לבאזז, החלה לאחרונה לנווט את דרכה בשלומיאליות אל תוך כל מהמורה אפשרית. זה התחיל באוקטובר עם הגילוי על כך שהיא שומרת מידע על דפוסי השימוש של משתמשי המכשירים שלה ללא ידיעתם והסכמתם. בתחילת ינואר דלפו פרטי כרטיסי האשראי של כ-40,000 לקוחותיה שקנו מכשירים ישירות מאתרה ובסוף ינואר נאלצה שוב להתמודד עם טענות על איסוף מידע ממשתמשיה, הפעם מהמקום בו נשמרו הטקסטים שגזרתם והדבקתם. אם זה לא מספיק, בשבוע האחרון התברג ה-OnePlus 5T, המכשיר החדש ביותר של החברה אל המקום הראשון בטבלת המכשירים שפולטים הכי הרבה קרינה.

OnePlus 5T (צילום: גד גניר)


לכל אחד מהמשברים הלל היו ל-OnePlus הסברים: חלקם לא רעים, חלקם לא טובים: היא אכן הודתה שהיא אוספת מידע מגולשים ומאחסנת אותו, אבל התחייבה שמרגע שנתפסה, היא תאפשר למשתמשים לבטל את הסכמתם האוטומטית לאיסוף המידע הזה. ל-40,000 אלף הלקוחות שנפגעו מגניבת פרטי כרטיסי האשראי הציעה פיצוי בדמות שנה חינם של שירות מעקב אחר תנועות בחשבון ע"י חברה חיצונית, את נושא ה-Clipboard היא הכחישה וטענה שפשוט אינו נכון, ולגבי הקרינה גם בלי תגובה רשמית אפשר לנחש שאם יבחרו להתייחס לכך אז יציינו שהמכשיר עדיין עומד בתקן האמריקאי, שיש מגוון גורמים שמשפיעים על עוצמת הקרינה הממוצעת (הנתונים בדירוג הם רק נתוני הקרינה המקסימלית) ושבכל מקרה עדיין לא הוכח קשר ישיר בין קרינה סלולרית לסרטן.



ועדיין, צריך להפריד בין פאשלות למדיניות, ובגזרת המדיניות, וואנפלוס מתנהלת באופן שמוציא את לקוחותיה הקבועים מדעתם כבר שנה שנייה ברציפות: חמישה חודשים לאחר שהשיקה את OnePlus 5, השיקה את ה-5T, גרסה מעודכנת עם מפרט זהה, אך עם מערך צילום משופר ומסגרות דקיקות יותר. שנה שעברה היא עשתה תעלול דומה עם ה-OnePlus 3, שגרסה עדכנית שלו עם ערכת שבבים חדשה יותר וסוללה טיפה עוצמתית יותר הושקה כחמישה חודשים לאחר המכשיר הראשון. לא כל היצרניות משיקות רק פעם אחת בשנה כמו אפל. סמסונג, וואווי ועד לא מזמן גם LG משיקות פעמיים בשנה מכשירים חדשים, אבל מכשירים המיועדים לכאורה לקהלים שונים: מכשירי דגל מיינסטרימיים ברבעון הראשון של השנה, ופאבלטים חזקים לקראת סוף הרבעון השלישי. אצל וואנפלוס אין הפרדה כזאת, מה שאומר שמי שרכש את הוואנפלוס החדש ביותר בשוק בחודש יוני, מצא את עצמו כבר בחודש נובמבר עם מכשיר שייצורו הופסק לטובת גרסה מעודכנת יותר. אם תשאלו את מעריציה המושבעים של החברה, מדובר במעשה חמור יותר מכל פרצת אבטחה או קרינה עודפת.

OnePlus 5T (צילום: גד גניר)


נכון לכתיבת שורות אלו, ה-OnePlus 5T הוא המכשיר החדש ביותר, והיחיד בקטלוג המכשירים של OnePlus. המפרט הטכני זהה לזה של הדגם אותו הוא מחליף: ערכת השבבים Snapdragon 835, בשתי קונפיגרציות לבחירתכם: האחת עם זכרון RAM בנפח 6 גיגה ואחסון בנפח 64 גיגה שאינו ניתן להרחבה, או עם זכרון RAM בנפח הלא נחוץ באמת של 8 גיגה יחד עם 128 גיגה אחסון. בעוד וואנפלוס התחילה כבר שנה שעברה עם נפח של 6 גיגה RAM במכשירי OnePlus 3, היצרניות הגדולות מתחילות רק בתקופה האחרונה להציע נפחי RAM כאלו במכשיריהן, מכשירים כמו Samsung Galaxy Note 8, ו-Huawei Mate 10 Pro. ה-OnePlus 5T נשאר מהיר בדיוק כפי שהיה קודמו: הודות לנפח ה-RAM הנאה, יותר אפליקציות נשארות פתוחות ברקע וכך נחסך זמן ההמתנה לטעינה שלהן מחדש. ערכת השבבים Snapdragon 835 עושה עבודה מצויינת ומציעה כוח עיבוד מרשים לצד צריכת חשמל חסכונית יותר מאי פעם. המכשיר לא מתחמם, לא נתקע, לא קורס, אף פעם.

להוציא את סוגיות האבטחה שציינתי קודם, ה-OxygenOS, הגרסה של וואנפלוס למערכת ההפעלה אנדרואיד נשארה יעילה וסימפטית: ויזואלית היא מזכירה מאוד את אנדרואיד בגרסתה המקורית, אך היא כוללת מספר שדרוגים קטנים כמו מצב קריאה מובנה (שהופך את המסך מצבעוני לשחור-לבן), Ambient Display שמציג על המסך את השעה והתראות שלא נקראו כשמגיעה התראה חדשה או כשמרימים את המכשיר, אפשרות למיפוי תפקודים שונים ללחיצות ארוכות על הפקדים בסרגל הניווט והרשימה עוד ארוכה. המכשיר הגיע אליי כשמותקנת עליו OxygenOS המבוססת על אנדרואיד בגרסה 7 אך במהלך שהותו אצלי הגיע העדכון המיוחל ל-Oreo.

אנדרואיד נקי יחסית, OnePlus 5T (צילום: גד גניר)

OnePlus 5T (צילום: גד גניר)


2017 היתה השנה בה רוב יצרניות הסלולר עברו למסכים בפורמט 18:9 ולמסגרות מסך דקיקות. כשה-OnePlus 5 הוכרז והתהדר בחזית קונבנציונלית עם מסך בפורמט 16:9, חיכו לו על המדפים מכשירים כמו Galaxy S8 ו-LG G6 שגרמו לו להראות מיושן. קארל פיי מייסד החברה אף נדרש לסוגיה הזאת בחשבון הטוויטר שלו והסביר בחצי התנצלות כי נכון לאותה נקודת זמן לא ניתן היה לשלב מסך מהסוג הזה במכשיר דגל של החברה כי לחברה לא היתה דרך לעשות זאת מבלי לייקר באופן משמעותי את מחירו. חודשים אחדים לאחר מכן מצאה וואנפלוס את הדרך לעשות זאת, וה-5T נראה כמו מכשיר דגל מודרני. המסך, בגודל 6.01 אינטש בטכנולוגיית AMOLED וברזולוציה של 1080 על 2160 פיקסלים נראה נפלא, בין המסכים הטובים בשוק, עם צבעים ססגוניים, שחור עמוק ותמונה חדה להדהים. וואנפלוס ממשיכה בהתעקשותה לא ללכת על מסכי QHD ומסתפקת ברזולוציית +FHD בלבד, מה שאולי גורם לסרטונים ותמונות להראות טיפה פחות מרשימים מכפי שהם נראים על מכשירים של סמסונג ו-LG, אבל היתרון בבחירה ברזולוציה כזאת בא לידי ביטוי בצריכת סוללה וכנראה גם במחיר הכללי של המכשיר.
מימין: OnePlus 5. משמאל: OnePlus 5T (צילום: גד גניר)

OnePlus 5T, הרבה מסך, מעט מסגרות (צילום: גד גניר)

צמצום מסגרות המסך חייב את וואנפלוס לעשות שימוש בסרגל ניווט וירטואלי במקום פקדי המגע מתחת למסך וקורא טביעות האצבע שתפקדו ככפתורי ניווט. סרגל הניווט הוירטואלי מסתיים בדיוק באותה נקודה בה מסתיימת מסגרת המסך התחתונה של OnePlus 5, מה שאומר שבשימוש יומיומי, תוספת המסך שקיבלתם במעבר מ-5 ל-5T מסתכמת בחצי ס"מ שגולחה ממסגרת המסך העליונה. עם זאת, החל מגרסאות התוכנה האחרונות, חלק מהאפליקציות, כמו נטפליקס, מעלימות את סרגל הניווט התחתון בזמן צפייה בסרט, מה שמאפשר לכם להנות מחויית צפייה טובה יותר. קורא טביעות האצבעות נדד אל גב המכשיר והוא ממוקם נכון, הרחק ממערך הצילום ודי קל למצוא אותו באמצעות מישוש בלבד. הקורא זריז מאוד ומדויק מאוד אבל סביר להניח שכמות הפעמים שתשתמשו בו תצטמצם משמעותית.
זיהוי פנים. מהיר אפילו יותר מזה של האייפון X (צילום: גד גניר)


OnePlus שילבה במכשיר הזה (וגם ב-5 הרגיל, זה פיצ'ר תוכנתי) אפשרות שחרור נעילה באמצעות זיהוי פנים. זו לא המערכת המתוחכמת והמאובטחת, המבוססת על זיהוי תלת מימדי כפי שזה באפל, אבל זיהוי הפנים של וואנפלוס זריז יותר מזה של החברה האמריקאית. מספיקה לחיצה על כפתור הפתיחה והמסך מספיק להשתחרר מנעילה בתוך שבריר שניה, הרבה לפני שהספקתם לגשש עם האצבע על גב המכשיר בניסיון למצוא את קורא טביעות האצבע. מעבר לכך, ניתן להגדיר שהמסך יציג רקע לבן בוהק על מנת לאפשר זיהוי פנים גם בסביבה חשוכה. ניסיתי לאתגר את מערכת זיהוי הפנים והיא זיהתה אותי בשלבי זקן שונים בתאורות שונות, מצד שני לא נפלה בפח כשאנשים אחרים ניסו לתת לה לסרוק את פניהם, וגם לא בהצגת תמונה מודפסת שלי.

מימין: OnePlus 5. משמאל: OnePlus 5T (צילום: גד גניר)


פרט למסגרות המסך הצרות יותר ולמיקום החדש של קורא טביעות האצבעות, ה-OnePlus 5T נשאר דומה מאוד לקודמו, עם גוף מתכתי דקיק בצבע שחור (ניתן להשיג אותו גם בלבן בגרסה מיוחדת בתמה של מלחמת הכוכבים, וגם בצבע אדום). חבל ש-OnePlus לא מציעה גם מיגון כלשהו בפני מים, משהו שהפך בשנה האחרונה לכמעט סטנדרט בקרב היצרניות הגדולות.



עם כל הכבוד לצמצום מסגרות המסך, השינוי המשמעותי ביותר ב-OnePlus 5T לעומת ה-5, הוא השינוי שנעשה במערך הצילום. מערך הצילום הכפול כולל כעת שתי מצלמות, אחת ברזולוציה של 16 מגה פיקסל והשניה ברזולוציית 20 מגה פיקסל, שתיהן עם עדשת 27 מ"מ וצמצם ברוחב מרשים של f/1.7. המעבר לשתי עדשות זהות ברוחבן אומר ש-OnePlus ויתרה למעשה על היכולת לבצע זום אופטי. מצד שני, השינוי הזה, ובייחוד הבחירה בצמצם רחב בשתי המצלמות שיפרה באופן דראסטי את התפקוד בצילום בתאורה נמוכה: התמונות יוצאות מוארות הרבה יותר, ממוקדות, מלאות בפירוט וכמעט ללא גרעון או איבוד צבעוניות. טשטוש הרקע במצב פורטרט מתבצע כאן בצורה מדוייקת ולא מוגזמת, ולמען האמת, עם שיפור כל כך משמעותי במאפיינים הבסיסיים של הצילום, לא מצאתי את עצמי מתגעגע לזום האופטי.
(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)



כמו ה-OnePlus 5, גם ה-OnePlus 5T עושה דברים נפלאים עם סוללת ה-3300mAh. במשך כל תקופת הבדיקה לא יצא לי לבצע טעינות צהריים אחר הצהריים או ערב. הסוללה מאפשרת זמן מסך של כ-6 שעות, נתון מרשים מאוד ודי נדיר במונחי מכשירי דגל מודרניים. בזמנו, הצלחתי לסחוט אפילו טיפה יותר מזה עם ה-OnePlus 5, אבל לא מדובר בהפרש משמעותי, וההפרש הזה נובע ככל הנראה בגלל הגדלת המסך ובגלל שחרור נעילת המכשיר באמצעות זיהוי פנים באמצעות המצלמה הקדמית. אם אתם משתמשים ביותר מ-6 שעות מסך ביום אתם חייבים להיגמל, אבל אם אין ברירה, תשמחו לשמוע שכמו כל המכשירים של OnePlus  החל מה-OnePlus 3, גם כאן ישנה תמיכה ב-Dash Charge, תקן הטעינה המהיר הייחודי של החברה (4A) דרך חיבור USB Type C. השמע חזק וברור גם באפרכסת וגם ברמקול היחיד בתחתית המכשיר. הייתי שמח לשמוע צליל איכותי יותר, אבל בהשוואה למכשירים אחרים (שאינם iPhone), מדובר בסה"כ ברמקול שעושה את העבודה. בוואנפלוס התגאו מאוד בהחלטתם להשאיר במקומו את שקע האזניות ואכן מגיעות להם התשואות על כך.

OnePlus 5T מאחור (צילום: גד גניר)


ה-OnePlus 5T הוא מכשיר נפלא שמציג ליטוש בדיוק במקום הספציפי שבו ה-OnePlus 5 דרש את הליטוש הזה, בתחום הצילום. על הדרך הוא ממשיך להיות מכשיר מהיר מאוד, עם ממשק מעולה, מסך מרהיב וזמן סוללה שיצרניות אחרות צריכות לשאוף אליו. בדרך להפוך למכשיר כל כך נפלא, מחיר ההשקה שלו עלה, ולמעשה ה-5T הוא המכשיר היקר ביותר ש-OnePlus אי פעם מכרה. נכון להיום, מחירו באתרים בחו"ל נשחק קצת ועומד על 499 דולר. הבשורות הטובות הן שבישראל ניתן להשיג אותו במחיר דומה מאוד ביבוא פרללי. הבשורות הפחות טובות הן שביבוא שכזה תקבלו בדר"כ מטען שאינו מקורי ואינו מאפשר טעינה מהירה כמו ה-Dash Carge. מכשיר ברמה הזאת, במחיר כזה הוא אמנם לא סנסציה כמו שהיו מכשיריה הראשונים של OnePlus, אבל בניגוד אליהם, הפער באיכות ביחס למכשירי הדגל של היצרניות הגדולות קרוב מאי פעם להיסגר. בשלב הזה נותר לוואנפלוס לטפל בדברים שמסביב: להציג דאגה כנה ורצינית יותר לפרטיות המשתמשים שלה, לבריאותם ואולי גם לשקול מחדש את מדיניות השקות המכשירים הדו שנתית שלה.

7 תגובות

  1. בלה. עוד מכשיר סיני. כל המכשירים הסיניים שמתוכננים וגם מיוצרים בסין מכילים רוגלה ב"אדיבות" אגף הסייבר של ממשלת סין. הם מאפשרים להם לפרוש רשת ריגול עסקי ומסחרי (שלא לדבר על ביון פוליטי) ברחבי העולם. אבל סבבה, המחיר זול... :P

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה לדעתך מייצרים את המכשירים של סמסונג/LG/אייפון ? בגרמניה ? כל המכשירים מיוצרים בסין היום . שנית , הפרטיות שלי מזמן לא קיימת . גוגל יודעת עליי הכל , פייסבוק יודעת עליי הכל , אני לא עבריין ואין לי מה להסתיר . מי שרוצה לקנות מכשיר ב-3000 ש"ח ולחשוב שלא עוקבים אחריו שיבושם לו . אני לא מוכן להשקיע את המחירים האלו

      מחק
  2. תודה על הסיקור! :)
    אישית מחכה ל G7 שייצא

    השבמחק
    תשובות
    1. אל תתקרב למכשירי טלפונים סלולרים של LG.

      זהו. עשיתי משהו טוב היום.

      מחק
  3. לא נוגע יותר ב- LG
    מתלבט בין המכשיר הזה ל- S8

    השבמחק
  4. אח, גד, תענוג של טקסט ומחשבה,
    כמה שחיכיתי לסקירה המחכימה הזו,
    תודה!

    אביב

    השבמחק
  5. לפעמים קשה למצוא חסרונות במכשיר כל כך טוב. היתרונות גוברים על החסרונות בהרבה.
    תודה גד על הסיקור.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר