כזה יש לי (שנה אחרי): Lenovo YOGA A12

באוקטובר 2016, הכריזה Lenovo על ה-Yoga Book, טאבלט בתצורה המוכרת של סדרת yoga שלה, הכולל מקלדת ייחודית ההופכת למשטח ציור. ה-Yoga Book לא התיימר להוות תחליף למחשב נייד, אבל כלוח ציור המוצמד לטאבלט אנדרואיד משובח, היה לו את הקסם והייחוד שלו. מספר חודשים לאחר מכן, השיקה לנובו את אחיו התאום, המגודל ומעט מוגבל של אותו טאבלט, העונה לשם מלא החדשנות וההשראה "YOGA A12".

אחיו התאום, המגודל ומעט מוגבל של ה-YOGA Book, ה-YOGA A12 (צילום: גד גניר)


על הנייר זה נראה כמו רעיון לא רע. ה-A12 הגיע עם מסך גדול יותר, מפרט טכני די דומה, ואפילו מחיר אטרקטיבי יותר. ובכל זאת, משהו השתבש במעבר מ-Yoga Book הנישתי אך מוערך, ל-A12. לפני שנה פורסמה באתר Android Police  ביקורת עם כותרת שלא משאירה הרבה מקום לספק בנוגע לדעתם על החפיץ הזה: "Lenovo Yoga A12 review: How can so many bad ideas fit in one tablet?". גם ניצן סדן מכלכליסט שפרסם לפני מספר שבועות את הביקורת שלו ל-A12 הביע התלהבות בעיקר מהאומץ שהיה ללנובו להביא מוצר כזה לשוק. בשונה מאנשי משטרת האנדרואיד וסדן שקיבלו אותו לבדיקה בהשאלה למספר שבועות, את ה-A12 שעליו אספר לכם בפוסט הזה קניתי מכספי שלי לפני קצת יותר משנה. למרות שאני מסכים עם רוב הדברים שנכתבו עליו, זו עדיין אחת הרכישות המוצלחות ביותר שביצעתי. איך זה מסתדר?




Lenovo YOGA A12 (צילום: גד גניר)


ל-Lenovo A12 יש חומרה חזקה למדי: ערכת שבבים של אינטל Intel Atom x5-Z8550, זכרון RAM בנפח 4 גיגה ונפח אחסון של 64 גיגה. תוכלו לחסוך קצת ולרכוש את גרסת ה-32 גיגה אחסון, ו-2 גיגה RAM, אבל ההפרש במחיר לא מצדיק לדעתי בחירה כזאת. ביצועים בכל אופן זו לא הבעיה של הטאבלט הזה. הוא התמודד יפה עם משחקים, סרטים, ריבוי משימות וכל מה שניסיתי לעשות איתו.

ה-YOGA A12 הושק כשהוא מריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה 6.0 שכבר אז לא היתה הגרסה העדכנית ביותר בשוק. הבעיה הבאמת חמורה כאן היא שמערכת ההפעלה לא עודכנה מאז, וגם לא קיבלה עדכוני אבטחה. עם מדיניות עדכונים כה מבישה, לא ניתן לזכות באמפתיה מצד כתבי טכנולוגיה. לזכותה של לנובו יאמר שביום יום זה לא באמת מפריע לשימוש בטאבלט. הממשק נקי יחסית ולא כולל התאמות או שינויים בולטים מדי של לנובו, למעט כאלו שמתחייבים בגלל התצורה שלו שכוללת מקלדת פיזית. בתחתית המסך בצד ימין יש את פקדי הניווט, ובהמשך הפס התחתון תמצאו גם קיצור דרך אל מגירת האפליקציות, וקיצורי דרך אל אפליקציות שהופעלו לאחרונה, כמו במחשב. הטאבלט כולל כמות נסבלת של אפליקציות שהותקנו בו מראש, ביניהן האפליקציה לשיתוף קבצים בין מכשירים של לנובו (SHAREit), ואפליקציית הסנכרון (SYNCit). בנוסף, הוא מגיע כשכבר מותקנות עליו אפליקציות Google Docs, Google Drive, Evernote ואנטי וירוס מקאפי. למעט את אפליקציות גוגל שציינתי, את כל השאר ניתן למחוק אם הן מפריעות לכם.  

פיקסלים. פיקסלים בכל מקום. בעיקר במסך של YOGA A12 (צילום: גד גניר)


מעטים כיום הטאבלטים מבוססי האנדרואיד שמגיעים עם מסך בגודל 12 אינטש. למען האמת, לא מכיר טאבלט אנדרואיד נוסף הנמכר כיום בארץ (או בחו"ל) המגיע עם מסך גדול כל כך. חבל רק שהרזולוציה של המסך הזה היא רק 1200 על 800 פיקסלים. על מסך של טלפון זה אולי היה נסבל, אבל על מסך כה גדול, קשה להתעלם מהפשרה שעשתה לנובו: המסך נראה רע. קל להבחין בפיקסלים ובלתי אפשרי להתרגל לזה אחרי שנים של צפייה במסכי FullHD בסמארטפונים. הפיקסלים בכל מקום: באייקונים של אפליקציות, בלוגו של גוגל בשורת החיפוש, ואפילו בטקסטים. מבחינתי, הייתי פוסל את הטאבלט הזה רק בגלל המסך הזה, אבל היי, יש כאן גם משהו שמתיימר להיקרא "מקלדת" שמצליח לעשות עבודה גרוע יותר אפילו מהמסך הזה.

הדבר החיובי היחיד שאני יכול להגיד על מקלדת ה-HALO החדשנית של לנובו זה שהיא טיפה טובה ונוחה יותר להקלדה ממקלדת וירטואלית. זה כמובן לא הופך אותה בשום צורה לתחליף למקלדת של מחשב. ב-Yoga Book למקלדת היה תפקיד נוסף, כלוח ציור ואת התפקיד הזה הוא עשה נהדר. כאן כל השטח הזה משמש כתירוץ למקלדת וזהו. ייתכן שאני מיושן, ייתכן שאני לא מוכן לאמץ במהירות חידושים טכנולוגיים אבל הדבר הזה הוא לא מקלדת. הוא בעיקר נראה מגניב: העובדה שכשאינו בשימוש הוא מוחשך, ואז המקשים מוארים כשנוגעים במקלדת , זה משהו שכאילו נשלף מסרט מדע בדיוני. ואז צריך לעשות עם המקלדת הזאת דברים לא צפויים כמו להקליד טקסט, וזה פשוט לא נוח כמו מקלדת אמיתית. המקשים המצוירים מחזירים פידבק ברטט, אבל זה לא באמת מייצר תחושה של הקלדה טבעית. מעבר לכך, לחיצה על מקש ה-Shift ועל רווח אמורות להחליף שפה במקלדת, הבעיה שזה תלוי במעין אלתור אפליקציית מקלדת וירטואלית בשם TouchPal שמותקנת בנוסף לאפליקציות המקלדת המובנות, באופן מוזר מוסיפה גם את השליטה הזאת על החלפת השפה. TouchPal נסגרה ברקע? חבל. פעולה פשוטה כמו החלפת שפה במקלדת תצטרך להמתין עד להפעלה והגדרה מחדש של האפליקציה.   

בתמונה: מקלדת, בערך (צילום: גד גניר)


אז מה בכל זאת טוב במקלדת הזאת? שהיא לא מפריעה יותר מדי, ולפעמים היא אפילו הופכת את השימוש בטאבלט לנוח יותר. כבר שנים שלנובו מוכרת מחשבים ניידים שניתן לקפל את המקלדת שלהם לאחור ולהשתמש בהם כטאבלט. השם YOGA היה לתקופה מסוימת שם גנרי למחשבים בתצורה הזאת, אבל קונספט לחוד ומציאות לחוד: לרוב, מחשבי ה-2 ב-1 האלו היו עבים מדי, כבדים מדי ומסורבלים מכדי שמישהו יוכל לעשות בהם שימוש אמיתי כטאבלט. מעבר לכך, כשאוחזים בטאבלט וגבו מכוסה במקשים, התחושה מוזרה ולא נוחה במיוחד, גם אם המקשים במצב זה אינם באמת פעילים. ה-YOGA A12 שונה בהיבט הזה כי הוא דקיק להפליא, והמקלדת בגב הטאבלט שטוחה לחלוטין, כך שניתן באמת להשתמש בו כטאבלט במצב הזה בצורה נוחה. מעבר לכך, התצורה הזאת אומרת שיש כאן גם את מצב "אוהל", שבו פותחים את המקלדת רק באופן חלקי וכך ניתן להעמיד את הטאבלט בצורה נוחה. ה-YOGA A12 עמיד בהתזות מים אך לנובו לא מציינת מפורשות את התקן של העמידות הזאת כך שבגדול כנראה שהוא ישרוד כוס מים שנשפכה עליו, אבל אל תנסו לעבוד איתו באמבטיה. לזכותו של YOGA A12 יאמר שהוא בנוי היטב, הצירים שלו אמינים ונראה שיאריכו ימים, והוא עשוי כולו מתכת. ניתן להשיג אותו בשני צבעים: ורוד ואפור כהה.



מצב "אוהל" (צילום: גד גניר)


העוצמה ואיכות הסאונד ב-YOGA A12 מרשימים מאוד. הוא תומך בטכנולוגיית Dolby Atmos אבל מה שאפילו יותר מרשים, זו העובדה שלנובו הצליחה לדחוס בתוך גוף כה דקיק, רמקולים שבאמת נשמעים טוב. הם היו יכולים ללכת מצוין עם מסך יותר איכותי, אבל זה לא המקרה כאן לצערי. עוד ברשימת הדברים שמרשים לראות שלנובו דחסה לתוך הגוף הדקיק של ה-A12, זו סוללה לא קטנה בקיבול של 10,500mAh. היא אמורה להספיק לכ-13 שעות שימוש. בפועל ה-YOGA A12 עושה אצלי בממוצע כ-10-11 שעות שימוש בטעינה אחת, שגם אם זה לא עומד בהצהרות היצרן, זה עדיין הישג נאה מאוד. בנוסף, הוא גם נטען דרך שקע USB Type C, משהו שאין אפילו ב-Yoga Book שכה התלהבתי ממנו בזמנו.

אז איך טאבלט עם גרסה עתיקה של מערכת ההפעלה אנדרואיד, מסך מדכא ומקלדת שאינה ראויה להקרא מקלדת הפך לאחת הרכישות הטובות שעשיתי? ובכן, כי זה שרכשתי אותו לא אומר שאני זה שמשתמש בו. הטאבלט הזה נרכש מלכתחילה לשימושן של הבנות שלי. כשאפיינתי לעצמי את דמותו של טאבלט העתיד של הבנות שלי, הגעתי למסקנה שהן צריכות אחד עם מסך גדול. במשך חודשים הן הצטופפו ביחד מול טאבלט עם מסך בגודל 8 אינטש, וחשבתי שיהיה להן נוח לצפות בסרטונים על מסך גדול יותר. הבעיה היא שלמעט ה-A12, קשה מאוד למצוא טאבלט אנדרואיד עם מסך גדול יותר מ-10.1 אינטש. מה לגבי איכות המסך? ובכן, הן בנות כמעט 4 וכמעט 7, ואינן שותפות לטעמו האנין של אבא שלהן במסכים. מעבר לכך, מאחר ורוב הצפייה שלהן היא בתכנים מאפליקציית Youtube Kids, הן לא ממש מבחינות או מתאכזבות מאיכות המסך. תוסיפו לכך את העובדה שהטאבלט מציע איכות שמע מצויינת, ועמידות בטיפות מים שמקורן משיער רטוב שלאחר המקלחת, ותקבלו יופי של מכשיר עבורן לצריכת תוכן. אפילו תצורת ה-YOGA שימושית כאן: במקום שישברו את הראש איך לקפל את הכיסוי כולל המעמד של הטאבלט שקניתי במיטב הדולרים הבודדים ב-ebay, כל מה שנדרש מהן כאן זה לקפל את המקלדת לאחור ולהעמיד אותו על המיטה. כשהן מסיימות איתו, הן יכולות לחבר אותו לטעינה מבלי לשבור את הראש או את שקע הטעינה, כי USB Type C מתחבר משני כיווניו

Lenovo YOGA A12 (צילום: גד גניר)


מה לגבי אלטרנטיבות? אין כאלו: סמסונג שיווקה בזמנו טאבלטים מסדרת Note בגודל 12 אינטש, אך כבר לא עושה זאת, וגם אין להשיג את אלו ששיווקה לפני מספר שנים כחדשים במחיר סביר. ללנובו עצמה היה טאבלט נפלא בגודל 13.3 אינטש שכלל בתוכו מקרן, ה-Yoga Tablet 2 Pro עליו ריירתי לפני קצת יותר משלוש שנים. גם אותו מן הסתם אין יותר להשיג כחדש, והדגמים החדשים יותר שלו מגיעים בגודל מסך 10.1 אינטש ובמחיר גבוה מזה ששילמתי על ה-A12. פרט לכך, למי שמסך גדול מהווה דרישת סף, אין נכון להיום ברירה אחרת פרט אולי ל-iPad Pro שעולה כפליים מהגרסה היקרה יותר של ה-A12. כדי שגם הילדים שלכם יוכלו להנות מטאבלט אנדרואיד עם מסך גדול, תאלצו להפרד מ-1300 ש"ח לגרסת ה-32/2 גיגה של ה-A12, או קצת פחות מ-1600 ש"ח לגרסת ה-64/4 גיגה. זה לא מאוד זול, ואם הייתי קונה כזה לעצמי מתוך אמונה שהוא ישפר לי את הפרודוקטיביות כמו שכל טאבלט אנדרואיד עם מקלדת מתיימר לעשות, סביר להניח שהייתי מקלל את הרגע שבו גוהץ כרטיס האשראי שלי בחנות. הבנות שלי בכל אופן, מאוד מרוצות מהטאבלט הורוד שלהן.

4 תגובות

  1. אני כבר שנה וחצי עם CHUWI Hi12. עובד יופי, מסך 12.1" באיכות מצויינת. ועלה רק 1000 שח.

    השבמחק
  2. לנובו זה לנובו, אין עלייהם,!!

    השבמחק
  3. לחברת chowi יש טאבלטים בגודל כזה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר