כזה יש לי: Xiaomi Notebook Air 13.3

בשבוע האחרון עלתה שיאומי לכותרות עם ההכרזה שמעתה והלאה היא מתחייבת לשמור על מרכיב רווח שלא עולה על 5% ממחיר המוצרים שהיא משווקת. במשך שנים שיאומי מכרה סמארטפונים, טאבלטים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים עם מפרט נאה במחירים שוברי שוק, וההכרזה האחרונה היא הצהרת כוונות ייחודית ומעודדת מאוד, גם אם לא תחדש יותר מדי ספציפית אצל היצרנית הזאת. המחשבים הניידים של שיאומי שהראשונים שבהם הוצגו לפני כשנה וחצי, עומדים בקריטריונים שהציבו הסמארטפונים שלה: הם נראים טוב ובנויים כהלכה, מגיעים עם רכיבים איכותיים ונמכרים במחירים אטרקטיביים מאוד. מעבר לתמחור האטרקטיבי, דבר נוסף ששיאומי מתמידה בו הוא שפה עיצובית וממשקי משתמש שמזכירים מאוד את המוצרים של יצרנית אחרת, אמריקאית, אפל שמה. בעוד על הקונספט של מחשבים ניידים דקיקים עשויים מתכת קשה לאפל לטעון לבלעדיות, היצרנית הסינית החליטה הפעם כנראה לוודא שלאף אחד לא ישאר ספק מהיכן ספגה את ההשראה שלה, ובחרה בשם המוכר מדי לסדרת המחשבים הניידים שלה: "Xiaomi Notebook Air".


Xiaomi Notebook Air 13.3. לא מחקתי את הלוגו, הוא באמת לא שם (צילום: גד גניר)


המחשבים של שיאומי מיועדים לשוק המקומי בסין, אך אתרי מכירות סיניים החלו בשנה האחרונה להציע את המחשבים לקונים מרחבי העולם. בחודש נובמבר האחרון החלטתי לנצל את ההנחות של ה-Black Friday כדי לרכוש לעצמי אחד כזה. בחרתי ב-Xiaomi Notebook Air 13, בגרסה עדכנית שהושקה בספטמבר האחרון במקביל לסדרה נפרדת של מחשבים ניידים (גם היא בעלת שם ועיצוב מוכרים, "Notebook Pro") וסמארטפון הפרימיום שלה, Mi Mix 2.



ה-Xiaomi Notebook Air 13.3 שהזמנתי הגיע "בגרסה סינית". לשם הבהרה, אין כרגע גרסה אחרת שניתן לקנות. המחשב מגיע רק בגרסה סינית, מה שאומר שמערכת ההפעלה Windows 10 המותקנת עליו מהמפעל היא בשפה הסינית, שגם כאשר מעבירים אותה לשפה האנגלית, חלקים נרחבים ממנה נשארים בשפת המקור. הדבר הראשון שתפגשו כשתדליקו את המחשב בפעם הראשונה הוא שטף דיבור של קורטנה, ניחשתם נכון, בסינית. כישראליים אין לכם באמת רצון להמשיך לעבוד עם המחשב בצורה הזאת. הפתרון הוא להתקין עליו את Windows מחדש, מעותק אחר של מערכת ההפעלה. ההתקנה המחודשת מוחקת למעשה כל זכר למה שהיה על המחשב הזה קודם, כולל תוכנות ואפליקציות סיניות שממילא אין לכם צורך בהן, ומשאירה אתכם עם מחשב נקי לחלוטין ומוכן לשימוש.

Xiaomi Notebook Air 13.3 (צילום: גד גניר)


המחשב שאני קניתי מגיע בתצורת מפרט חזקה יחסית: מעבד Intel Core i5 - 7200U, מהדור השביעי, Kaby Lake בעל שתי ליבות במהירות 2.5 גיגהרץ בשגרה, ו-3.1 גיגהרץ בפעילות אינטנסיבית. חשוב להדגיש שמדובר במעבד ותיק למדי. הוא הוכרז כבר ברבעון השלישי של 2016, ובינתיים כבר ניתן למצוא בשוק מחשבים שבקרבם פועמים מעבדי הדור השמיני של אינטל. זכרון ה-RAM בתצורה שהזמנתי הוא בנפח 8 גיגה, והאחסון (מסוג SSD) מגיע בנפח 256 גיגה. הרכיב המפתיע במפרט הטכני של ה-Xiaomi Notebook Air 13.3 הוא כרטיס גרפי של NVIDIA מדגם MX150. כרטיס מסך ייעודי שאינו מובנה בלוח האם הוא תוספת שמאפיינת מחשבים ניידים יקרים הרבה יותר אך זה לא אומר שמדובר בחיית גיימינג: התקנתי עליו את Battlefield 1 והוא אכן רץ חלק יחסית עד שהמאווררים החלו לעבוד ברעש חזק. שניות לאחר מכן הבחנתי שהמחשב מתחמם ברמה מטרידה ובחרתי מיוזמתי לנטוש את שדה הקרב. גם משחקים פחות "כבדים" גרפית כמו GTA V, גרמו לו להתחמם באופן קיצוני. כך או כך, את המחשב הזה לא רכשתי לטובת משחקים, רכשתי אותו בשביל קצת פוטושופ, עבודה עם אופיס, גלישה באינטרנט וקצת עריכת וידאו. ה-Xiaomi Notebook Air 13.3 מתמודד עם כל אלו בלי בעיה, ומצויד מספיק טוב כדי להתמודד גם עם עבודה אינטנסיבית יותר.

לטענת שיאומי, המחשב שלה דק יותר ב-13 אחוז מה-Macbook Air של אפל (צילום: גד גניר)


בהשקת הדור הראשון של מחשביה, היה חשוב לשיאומי להראות שלמרות ההשראה החזקה ששאבה מאפל, היא בכל זאת הצליחה להתעלות עליה. ה-Xiaomi Notebook Air דק יותר (בנקודה העבה ביותר שלו) ב-13% ממקבילו האמריקאי, והודות למסגרות מסך דקיקות יותר, הוא גם קטן יותר באופן כללי ב-11% ממושא ההעתקה שלו. אני יודע שהעתקה זה דבר בזוי, וחלק מהקוראים היו פוסלים את המחשב הזה רק בגלל זה, אבל כשאני צריך לקבוע מה דעתי על איך המחשב נראה ובנוי, אם אני מתעלם לרגע ממרכיב ההעתקה, ה-Xiaomi Notebook Air 13.3 נראה מעולה ובנוי לתלפיות. כולו עשוי מתכת, גם גב המסך, גם גוף המחשב. השימוש הנרחב במתכת נותן את אותותיו במשקל הכללי של המחשב שעומד על 1.3 ק"ג. השימוש הנרחב במתכת בגוף דקיק הוא גם ככל הנראה הגורם להתחממות הקיצונית בשימוש במחשב לצורך גיימינג.

פינות המחשב מחודדות מעבר למה שהייתי רוצה אבל מתרגלים לזה. בשנים האחרונות אני נתקל ביותר ויותר יצרניות מחשבים שנכשלות בחלק חשוב בשימוש היומיומי במחשב: קשה לפתוח אותו, או יותר נכון, קשה לפתוח את המסך כי אף יצרנית לא טורחת (משיקולי אחידות עיצובית כנראה) לשלב איזשהו שקע או מגרעת בשוליים הקדמיים של המחשב כדי להקל על המשתמשים למצוא את הנקודה ממנה יפתחו אותו. המחשב הזה הוא בין היחידים שראיתי לאחרונה שמגיע עם שקע כזה ואכן קל מאוד לפתוח אותו. גב המסך חלק לחלוטין ובניגוד לכל יצרנית אחרת שיאומי ויתרה כאן משום מה על הנוהג לעטר אותו בלוגו שלה. אני אישית אוהב את זה ככה: שילמתי כסף טוב על המחשב הזה, למה שהוא ישמש כפרסומת עבור היצרנית שלו? מצד שני, היו כאלו שאמרו לי שהוא נראה קצת כמו מחשב מסט של הפקת סרט שלא הצליחה לסגור חוזה פרסום עם יצרנית כלשהי, או מחשב דמה גנרי שנשלף מתצוגת רהיטים באיקאה.

ה-Xiaomi Notebook Air 13.3 לא רק יפה, הוא גם בנוי היטב. המסך לא מתנדנד במקומו והציר שלו מספק תחושה אמינה. הנקודה היחידה שלגביה יש לי השגה - הפתחים של שקעי ה-USB כנראה לא מיושרים על עשירית המילימטר עם החיבורים עצמם והכנסת התקנים עם החיבור הזה דורשת מידה גדולה מהרגיל של אסרטיביות. לא אסון, אבל כשנקודת הייחוס להשוואה היא מחשבים של אפל, עדיין יש הבדל מסוים באיכות הבנייה. מבחינת שקעים אגב, יש כאן את כל מה שצריך, אבל לא יותר מזה: שני שקעי USB סטנדרטיים, שקע HDMI בגודל מלא, שקע אזניות ושקע USB  Type C המשתמש גם כשקע הטעינה של המחשב.

המקלדת של Xiaomi Notebook Air 13.3 נוחה בצורה מפתיעה: היא מרווחת, מסודרת בצורה סטנדרטית בלי פשרות והזזות של מקשים מהמקום שבו הייתי מצפה למצוא אותם. הייתי שמח אפילו יותר אם הכפתורים היו נלחצים יותר פנימה, אבל בהחלט אפשר להסתדר עם מה שיש. משטח העכבר מרווח גם הוא, מדויק מאוד, ונוח לשימוש. הכפתורים מובנים בחלקו התחתון ולא מרעישים יותר מדי. בפינה הימנית העליונה שלו נמצא קורא טביעות אצבעות שמשמש לכניסה למחשב דרך Windows Hello. הקורא משובח: מדויק, זריז מאוד וכמעט ולא קורה שהוא לא מצליח לזהות את האצבע שלי.

המקלדת ומשטח העכבר ב-Xiaomi Notebook Air 13.3 (צילום: גד גניר)


המסך, בגודל 13.3 אינטש וברזולוציה של 1920 על 1080 פיקסלים נראה מצוין. פאנל IPS מבטיח זויות צפייה רחבות, ותאורת המסך חזקה מאוד. רוב הזמן בעבודה בבית השתמשתי בבהירות ברמה של 40% ולא חשתי צורך בבהירות גבוהה יותר. המסך לא מצטיין בצורה יוצאת דופן בכל הקשור לעושר צבעים, אבל רחוק מלהראות דהוי, אך הבעיה האמיתית היא הגימור המבריק שלו: זה לא מסך מגע כך שאין סיבה שיתכסה בטביעות אצבעות, אבל את מקומן תופס אבק, שכל גרגר שלו משום מה בולט לעין כאן יותר מברוב המחשבים שיצא לי לבדוק. מעבר לעניין האסתטי, יש כאן בעיית שימושיות מסויימת: בעבודה בחוץ או בבית קפה, ההשתקפויות על המסך עשויות להפריע בעיקר בעבודה עם ממשקים כהים או בצפייה בסרטים בסצינות חשוכות. הרמקולים של המחשב, מבית AKG מייצרים שמע איכותי מאוד יחסית למחשב נייד, בין הטובים שיצא לי לשמוע, ובעוצמה מרשימה.

Xiaomi Notebook Air 13.3 (צילום: גד גניר)


שיאומי טוענת של-Air 13.3 שלה חיי סוללה של כ-8 שעות שימוש. לא יודע מה כולל השימוש ששיאומי מתייחסת אליו, אבל אצלי הוא שרד קצת יותר מ-5 שעות, שזה משמעותית נמוך יותר ממה שהיצרנית הבטיחה, אבל מתקבל על הדעת במחשב עם כרטיס גרפי ייעודי. הסוללה נטענת כאמור דרך שקע USB Type C. זה לא אומר שתוכלו לחבר אל המחשב את הסוללה החיצונית הלא ממותגת שקיבלתם כמתנה באירוע החברה האחרון שלכם, אבל זה כן אומר שישנן בשוק סוללות חיצוניות שיודעות לטעון את המחשב, בדיוק כפי שהן יודעות לעשות זאת עם מחשבי Apple. כל מה שצריך לוודא כשקונים סוללה או מטען נוסף עבור המחשב זה שהם תומכים בתקן PD - Power Delivery. המטען המקורי מאפשר טעינה מהירה יחסית ובתוך כחצי שעה לקבל טעינה של כ-50% מקיבול הסוללה ממצב פרוק לחלוטין.

על ה-Xiaomi Notebook Air 13.3 שילמתי בזמנו מחיר מציאה, כ-719 דולר. עד שהמחשב הגיע פיזית אליי נוספו למחירו גם מע"מ ודמי משלוח, מה שהסתכם במחיר של כמעט 3000 ש"ח. נכון להיום אני לא מכיר בישראל אלטרנטיבה בעלת מפרט דומה ורמת גימור שכזאת במחיר כזה. הבשורות הטובות הן שהדגם הזה הוחלף ע"י דגם בעל מעבד חדש יותר. הבשורות הרעות הן שהוא עולה כרגע משמעותית יותר, כ-3500 ש"ח לפני ההוצאות הנלוות שציינתי. מעבר לכך ההרפתקה של ייבוא מחשב נייד שלא נמכר בארץ כוללת ויתור על מקשים בעברית (ניתן לחרוט בארץ בתוספת תשלום), קניית מתאם למטען או קניית מטען חדש, והמוקש העיקרי: נכון להיום אין אחריות בישראל למחשב כזה. ולמרות הכל, תענוג לעבוד עליו: הוא מתמודד בקלות עם כל פעולה שאני מבצע איתו, המסך והרמקולים איכותיים מאוד, וכן, אפילו הגימור והעיצוב (למרות ההעתקה הבוטה) תורמים המון לחויית השימוש. רוצים גם כזה, אבל חוששים מיבוא אישי של מחשב שלא נמכר בארץ? בסוף חודש פברואר התחייב היבואן הרשמי של שיאומי בישראל כי בקרוב תיפתח בישראל חנות רשמית ראשונה, בה ניתן יהיה לרכוש בין השאר גם מחשבים ניידים. שאלת השאלות כאן היא שאלת המחיר: אם ביבוא רשמי המחיר ישאר אטרקטיבי, המחשב הזה יכול להפוך ללהיט. אם על מחירו יועמסו הרבה מעבר לחמשת אחוזי הרווח ששיאומי רוצה לעשות על מוצריה, התחרות שלו תהיה קשה הרבה יותר.

Xiaomi Notebook Air בקונפיגורציה הספציפית שנסקרה כאן נמכר ב-Gearbest לזמן מוגבל במחיר של כ-689.99 דולר בשימוש בקוד קופון GB05171. לקנייה לחצו כאן.

11 תגובות

  1. נפלא, גד, תודה,
    מחכים ומעניין.
    הצרה היא שכרגע גם אני רוצה אחד כזה.

    יש לך ולי תחביב יקר מאוד,
    איך אתה מסתדר עם לממן אותו ממשכורת שכיר? ומה אומרת האישה?
    פועל יוצא של התחביב הזה, ששוכבים יחסית הרבה גאדג'טים כאבן שאין לה הופכין בבית,
    מה אתה עושה איתם? מוכר ביד 2?

    אשמח לשמוע איך אתה ואחרים מתמודדים עם התחביב הזה,
    אף על פי שאני נשמע קצת כמו משתמש בפורום סקס אדיר שמחפש עצות להחביא את ההוצאות מהאישה...

    שלך,
    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אביב!

      האמת שהבלוג הוא דרך להתמודד עם זה. מצד אחד אני אמנם נחשף כל הזמן למוצרים חדשים והכי הגיוני זה שקצב הרכישות יגדל. מצד שני, העובדה שאני בודק את המוצרים ואז מחזיר אותם ליבואנים, ואז מקבל חדשים לבדיקה, די מספק את הצורך להשתדרג ברוב המקרים. לפעמים כשנוצר צורך, כשאי אפשר כבר לעבוד עם מה שיש, אני קונה לעצמי משהו חדש, כמו במקרה הזה. בסופו של דבר, לא נראה לי שאני צרכן גאדג'טים חריג.

      מחק
    2. אביב היקר,
      כמו שאמרו הגששים: תחביב שלך? לך תאסוף ג'וקים...
      ברצינות: אם תחשוב על זה, תגלה כמה דברים מפלאים היית יכול לעשות עם הכסף: להזמין את האשה לצימר או לחול, לאמץ תחביב כיפי, לקחת הילדים ליום כיף מטורף, לייפות את הבית וכו'. לא עדיף? קניית החפצים המתחברים לחשמל מסתירים צרכים עמוקים יותר שלנו, שאנו אלופים בהתחמקות מהם והכחשתם. למה לא תתעמת אתם? הזמן את אשתך ליום פינוק בספא, ועל ארוחת צהריים תתייעץ איתה איך להתיידד עם אצמך קצת. בהצלחה!

      מחק
  2. תודה על התשובה,
    אם כך, אני החריג כאן :-)

    אביב

    השבמחק
  3. 2 שאלות: האם יש פה סכנה למכס? והאם היית צריך לרכוש window 10 חדש?

    השבמחק
  4. אין מכס, אבל יש 17 אחוז מע"מ + עמלות בהתאם לחיבה של חברת השילוח לכסף, בדר"כ נע בין כלום לעוד איזה מאה חמישים ש"ח. לגבי ווינדוס אתה צריך סיריאלי. אפשר "לשאוב" כזה ממחשב ישן עפ"י המדריך הזה ודומים לו: https://youtu.be/tYn4U2bx_nk

    השבמחק
  5. אז כמה סיפור זה לקנות את המחשב הזה? מבחינת מה שציין גד, הצרכים שלי די דומים לשלו מבחינת מחשב? האם זה משתלם לנסות לקנות את המחשב הזה מסין? לא עדיף כבר פשוט לקנות איזה דל או לנובו בארץ?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא סיפור בכלל. לצורך העניין לא היה בשלב ההזמנה או המשלוח משהו ששונה מהותית מהזמנה של סמארטפון מסין לארץ. מה שצריך זה להיות מוכן לתשלום מע"מ, לקנות מתאם משקע אמריקאי לשקע סיני למטען (ממליץ בחום על מתאמים שנמכרים בהום סנטר, הם נתפסים לצמיתות על המטען ומקובעים עליו), לשקול אם אתה רוצה לצרוב על המקלדת אותיות בעברית. ההבדל המהותי הוא בעניין האחריות, אבל זה דומה לכל מחשב אחר שתזמין מחו"ל. האם לא עדיף לקנות איזה לנובו או דל בארץ? תלוי בך. אני לא מכיר הרבה מחשבים שמציעים מפרט דומה במחיר כזה בארץ, אבל אם אתה מעדיף להתפשר קצת על המפרט (או לחילופין לשלם יותר) בשביל שקט נפשי, אני בהחלט יכול להבין את זה.

      מחק
  6. יש לי כזה
    הבטרייה לא שרדה אפי' שנה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר