כזה ניסיתי: Segway MiniPlus

בניגוד למה שמספרת האגדה האורבנית, ממציא הסגוויי לא נהרג בעודו מאבד שליטה על המצאתו ומזנק מצוק אל מותו. נכון להיום, ממציע הסגוויי, דין קיימן  הוא בן 67 וחי באושר ועושר. מי שכן מת, ב-2010, בצורה הטראגית הזאת הוא יזם בשם ג'ימי הסלדן שרכש מוקדם יותר באותה שנה מקיימן את הבעלות על החברה. לדברי אדם שהלך עם כלבו באיזור, עולה כי הסלדן ניסה לפנות את הדרך עבורו ועבור כלבו, אך לרוע מזלו התדרדר לאחור. העובדה שמדובר בטעות אנוש ולא בתקלה טכנית לא באמת עודדה מישהו בחברה, והלקח היחיד שניתן ללמוד מהאירוע הזה הוא שהדרך הטובה ביותר להמנע מליפול מצוק בעודכם רכובים על סגוויי, היא להשתדל לא לרכב בקרבת צוקים על סגוויי. מאז הספיקה החברה להחליף כמה וכמה בעלויות, עד שבשנת 2015 נרכשה ע"י Ninebot, חברה שייצרה בעצמה רכינועים ואף נתבעה על הפרת פטנטים ע"י סגויי עצמה, כשנה קודם לכן.


Segway MiniPlus (צילום: גד גניר)


ה-Segway MiniPlus שהגיע אליי לבדיקה השבוע הוא המתקדם והיקר ביותר בקטלוג הרכינועים של החברה שהגיעו לאחרונה לישראל. הוא מציג שיפור כמעט בכל אספקט במפרט הטכני שלו ביחס ל-Segway MiniPro שבדקתי לפני כשנה וחצי: הטווח שלו ארוך יותר (35 ק"מ לעומת 25 ב-Pro), קוטר הצמיג מעט גדול יותר, מה שמשפר את היציבות שלו וההתמודדות עם מכשולים, יש לו מרווח גדול יותר לרגליים והעמידות שלו למים משופרת. החידוש הגדול שה-Segway MiniPlus מבטיח להביא לעומת כלים אחרים של החברה הוא ביכולת שלו לנוע לבד, בלי רוכב. ב-Segway MiniPro ניתן היה לשלוט באמצעות הסמארטפון דרך האפליקציה של Segway. האפשרות הזאת עדיין קיימת, אבל ל-MiniPlus מצורף שלט רחוק שמאפשר לכם לשלוט בו בצורה מדוייקת ונוחה למדי, בלי סמארטפון. בנוסף, ניתן לקנות בנפרד מצלמה ייעודית של שיאומי שמתחברת אל מוט ההיגוי, ותאפשר לכם לצלם תוך כדי שליטה מרחוק.


Segway MiniPlus במרכז השלט, בצד שמאל, לחצן "מצב כלב" (צילום: גד גניר)

אם זה לא מספיק, הכירו את "מצב כלב": לחיצה על הכפתור עם האייקון של הכלב בשלט וה-Segway יתחיל לעקוב אחריכם לכל מקום מבלי שתצטרכו לכוון אותו. בכנות? זה הפיצ'ר שהכי חיכיתי לבדוק ברכינוע הזה, ובניתי עליו לא מעט: בדמיוני ראיתי אותו סוחב לי תיקים וקניות (בחו"ל ניתן לרכוש אפילו סל מותאם) ובאופן כללי מסונג'ר נמרצות. הבעיה שבמציאות הכלב הזה די גמלוני. הוא עוקב באופן עיוור אחר השלט, מה שאומר שהוא לא יודע לחמוק ממכשולים. הבעיה היותר גדולה היתה שלעיתים הוא קלט באיחור כשהפסקתי ללכת. במצב כזה, כלי שנוסע במהירות מקסימלית של 13 קמ"ש (אם לא הסרתם את ההגבלה, ואז המהירות גבוהה יותר) ושוקל קצת יותר מ-16 קילו מנסה ללא הצלחה להאט במרחק בלימה בלתי אפשרי ופשוט מתנגש בכם. לא תצאו מזה עם חבלות, אבל זה לא נעים, ויכול להיות אפילו פחות נעים עבור קרטון הביצים ושאר המצרכים שתכננתי להעמיס עליו. בשלב מאוחר יותר גיליתי שניתן להגביל ספציפית במצב כלב את המהירות המקסימלית שה-Segway MiniPlus מפתח. כשהפחתתי את המהירות הזאת למינימום (4 קמ"ש), הוא הפסיק כמעט לחלוטין להתנגש בי, אבל פתח פערים בלתי מתקבלים על הדעת במעקב אחרי, כי מה לעשות, אדם בוגר הולך במהירות גבוהה יותר. בקיצור, מצב כלב בשלב זה הוא בעיקר גימיק אם כי ניתן להיות אופטימיים ולקוות לעדכון גרסה שישפר את המצב.


Segway MiniPlus, קחו בערבון מוגבל את הקטע בוידאו שמדבר על מעקב אוטומטי (צילום: גד גניר)

על מה שחסר לו באינטליגנציה במצב כלב, הוא מפצה בשאר הזמן בהתנהגות מופתית ובשמירה על בטיחות הרוכב. בניגוד ל-"הובר בורדים", הוא לא מנסה להפיל אתכם כשאתם עולים עליו. להיפך, ברגע שתניחו עליו רגל, הוא יתייצב במקומו עד שתעלו עליו את הרגל השנייה. מאותו רגע, הנסיעה עליו היא תענוג, כפי שהיה גם ב-MiniPro. למרות הזמן שחלף מאז הפעם האחרונה שניסיתי אותו, למרות שמעולם לא עברתי את שלב גלגלי העזר באופניים, למרות שאני טיפוס שאוהב קרקע יציבה, למרות שלא ניחנתי בקואורדינציה מרשימה, עדיין, בתוך שניות התרגלתי לרכיבה עליו. בתוך דקות הרגשתי כבר חופשי לפתח מהירות, לרכב על מדרכות משובשות, לנסוע בעליה או בירידה (בתנאי שהזוית אינה תלולה יותר מ-15 מעלות) ובאמת להנות מכל הסיפור. ה-Segway MiniPlus יודע לזהות את הרכינה הכי עדינה קדימה ולתרגם אותה לתנועה. אין טבעי מהתנועה הזאת כדי לשלוט בכלי מהסוג הזה ולאחר מטרים בודדים של נסיעה כבר לא ממש הקדשתי תשומת לב לצורך לרכון קדימה, הכל פעל בצורה מאוד טבעית. הסיבוב מתבצע ע"י הסטה לצדדים  של המוט במרכז באמצעות החלק הפנימי של הרגליים. ב-MiniPro ניתן היה לכוונן את גובה המוט הזה כך שיתאים לגובה הברכיים שלכם. ב-MiniPlus ויתרו על האפשרות הזאת וחבל, אבל זה לא אסון גדול: אפילו אני, על 1.89 המטרים שלי, הצלחתי בתוך זמן קצר למצוא את הדרך הנוחה לשלוט במוט הזה.

Segway MiniPlus (צילום: גד גניר)


ה-Segway לדגמיהם השונים, רשאים לנוע על מדרכות. המהירות המירבית המותרת בחוק לנסיעה על כלים מסוג זה היא 13 קמ"ש, וזו המהירות שאליה ה-Segawy MiniPlus מוגבל. "מוגבל" זה מושג מאוד נזיל בהקשר הזה. רוצים לנסוע יותר מזה? לחיצה באפליקציה על פקד "הגבלת מהירות" ישחרר את ההגבלה הזאת ויאפשר לכם לנסוע במהירות מירבית ולא אחראית של 20 קמ"ש. אגב אם מדברים על רכיבה אחראית, מסתבר שאם עברתם את גיל 18, אין הכרח לחבוש קסדה בנסיעה על כלי כזה או על אופניים חשמליים בנסיעה עירונית. זה לא תמיד היה ככה, אבל בשנת 2011 עודכן החוק, טרם עידן כניסת האופניים החשמלים לאופנה, ואולי כעת הגיע הזמן לשקול בשנית את הפטור הזה. עם כל הביטחון וההרמוניה שהיתה לי עם ה-Segway MiniPlus, העדפתי לשים קסדה על הראש בכל פעם שעליתי עליו למרות שהחוק לא מחייב זאת. זה פחות הפחד מנפילה ויותר הפחד מחוסר התמצאות: כשאתם על ה-MiniPlus נוספים לגובה שלכם עוד כמה ס"מ, וקסדה יכולה להפוך לשימושית הרבה יותר בפגישה אקראית עם ענפים או משקופים.

מלבד ביטול הגבלת המהירות ושליטה על הסגוויי כשאתם לא עליו פיזית, באמצעות האפליקציה תוכלו לשלוט על צבעי ועוצמת התאורה שלו: בפנס הראשי הקדמי, בתאורת הבלמים האחורית ואפילו בגלגלים. מעבר לכך, דרך האפליקציה תוכלו לקבל חיווי של מספר הק"מ שנותרו לכם עוד לנסוע לפני שתזדקקו לטעינה נוספת.

Segway MiniPlus (צילום: גד גניר)


מחירו של ה-MiniPlus  הוא 4500 ש"ח. זה טיפה פחות יקר ממחירו של ה-MiniPro לפני שנה וחצי, אבל זה עדיין יקר הרבה יותר מכל Hoverboard בסביבה. מצד שני, מדובר בכלי מתוחכם בהרבה, בטיחותי ויציב הרבה יותר, ובאופן כללי נוח וכיפי הרבה יותר לשימוש. מחירו של ה-MiniPro אגב, ירד ל-2900 ש"ח. הפער במחיר מגלם בתוכו בעיקר את השלט, מצב הכלב (הפחות שימושי בשלב זה), בלימת זעזועים טובה קצת יותר וטווח ארוך יותר. אם אתם מחפשים דרך דומה להתנייד ממקום למקום, באופן ידידותי יותר לחשבון הבנק שלכם, זו אופציה ששווה בהחלט לקחת בחשבון.

5 תגובות

  1. כיף לקרוא את את הטקסטים שלך,
    והגיוון מאוד כיפי,
    תודה!
    אביב

    השבמחק
  2. במה הוא עדיף על קורקינט חשמלי שעולה כ 2000 ש"ח?

    השבמחק
  3. מאוד אוהב לקרוא אותך גד :-)
    תודה רבה על סקירות מעולות!
    אתה תמיד מסביר וכותב בצורה שווה לכל נפש, בגובה העיניים ומאוד ברור ומפורט.
    אחד הבלוגים הקבועים שאני נוהג לקרוא בו.

    השבמחק
  4. xssssssssssssssssxexxסקס

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר