כזה ניסיתי: Asus ZenBook Pro UX580

לפני קרוב לשנתיים הציגה אפל את הדור הרביעי למחשבי MacBook Pro שלה. הדור הזה היה שונה מקודמיו בכך שבמקום שורת המקשים העליונה (מקשי הפונקציות, או מקשי ה-F), בחרה אפל להציב שם מסך מגע ארוך וצר, שמשנה את תפקודיו בהתאם לאפליקציה שהמחשב מריץ באותו רגע נתון. בתמונות זה נראה היה מדהים. בשימוש בפועל הדיעות כבר קצת יותר חלוקות. יש דברים שחברות טכנולוגיה לא נוגעות בהם, והחלפת שורת המקשים הזאת היתה חתיכת צעד חריג. ה-ZenBook Pro UX580 של אסוס הוא אחד מהמחשבים הראשונים בעולם ה-PC שמנסים לעשות משהו דומה, אבל בגישה שונה: במקום Touch Bar, לאסוס יש ScreenPad, מסך מגע שממוקם היכן שבבדר"כ נמצא משטח העכבר.


Asus ZenBook Pro UX580 (צילום: גד גניר)


לפני שאגיע אל ה-ScreenPad, צריך להבין מה יש סביבו. מדובר בכל זאת במחשב נייד, מסדרת ZenBook שהחלה את דרכה כסדרת מחשבי "אולטרא-בוק". לאלו מכם שזקוקים לרענון לגבי המונח אולטראבוק: מדובר במעין תקן שהגתה אינטל בתחילת העשור כדי לתת מענה לפופולריות הרבה של מחשבי ה-Macbook Air של אפל. יצרנית המעבדים ניסחה תבנית של מפרט טכני שכלל הנחיות לא רק לגבי דרישות מינימום של מפרט, ביצועים וחיי סוללה, המחשבים נדרשו להיות דקיקים וקלי משקל, מה שחייב שימוש בגוף אלומיניום אחיד (יוניבודי), עם סוללה מובנית וללא כונן תקליטורים. העובדה שאינטל שינתה בכל שנה את ההגדרות הללו, כמו גם העובדה שהחברות עצמן טשטשו את המונח והדביקו שמות דומים למחשבים שלהן עם מעבדי AMD הביאו במהלך הזמן להתמוססות המונח, אם כי עדיין פה ושם נעשה בו שימוש.



ה-ZenBook Pro UX580 בגרסה שאני בדקתי, בין אם מדובר באולטראבוק כשר למהדרין ובין אם לא, הוא מחשב חזק מאוד: הוא מגיע עם מעבד Core i7-8750H של אינטל מהדור השמיני, מעבד בארכיטקטורת 14 ננו-מטר, בעל 6 ליבות הפועלות במהירות 2.2 גיגהרץ בשגרה המסוגלות להגיע למהירות שעון של 4.1 גיגהרץ בפעילות אינטנסיבית. לא מספיק לכם? תוכלו לרכוש אותו עם מעבד Core i9 החדש והחזק אפילו יותר בתוספת תשלום. זכרון ה-RAM כאן הוא בנפח 16 גיגה והוא מצויד גם בכונן SSD בנפח 500 גיגה. כאילו שכל זה לא מספיק, אסוס לא הסתפקה בכרטיס הגרפי המובנה של אינטל, וציידה אותו באחד של NVIDIA, מדגם GeForce GTX 1050 Ti. זה כרטיס גרפי חזק יחסית עם זכרון מובנה של 4 גיגה. הכרטיס הזה מאפשר גם חויית גיימינג לא רעה ב-ZenBook Pro UX580, גם אם לא מדובר במחשב גיימינג לכל דבר. מה זה אומר? שמשחק כמו Battlefield 1 ירוץ על המחשב ללא בעיה (אמנם לא בהגדרות התובעניות ביותר, ועדיין), אבל הרעש שהמאווררים שלו מייצרים בהחלט מעיק. לכל משימה אחרת אגב, עבודה באופיס על קבצים כבדים, אקסלים לא נגמרים, וגם עריכה של עשרות בודדות של תמונות בפוטושופ במקביל, מדובר במפרט טכני שהוא הרבה יותר ממספיק.

מסך ה-15.6 אינטש של Asus ZenBook Pro UX580 הוא ככל הנראה המסך המרהיב ביותר שאי פעם יצא לי לראות במחשב נייד. זהו מסך מגע עם תאורת LED ברזולוציית 3840 על 2160 פיקסלים, או במילים אחרות 4K. זו לא רק הרזולוציה, זה גם הצבעים. המסך כויל לסולם צבעים שמתאים ב-100% לתקן של Adobe, ואף אושר ע"י Pantone, מכון שמספק ייעוץ לגבי צבעים וגוונים. התוצאה היא מסך שתענוג לעבוד עליו. הצבעים חיים כאילו מדובר במסך OLED, המסך מואר כהלכה, והדבר היחיד שטיפה מפריע הוא הגימור המבריק שאולי מדגיש את הצבעים, אבל סובל מהשתקפויות.

אחד המסכים המרהיבים ביותר שיצא לי להיתקל בהם במחשב נייד, Asus ZenBook Pro UX580 (צילום: גד גניר)


המחשב עצמו מגיע בשחור עם גימור של אלומיניום מוברש. איכשהו, השילוב בין הגימור הזה (בחלקו פלסטיק ובחלקו מתכת) לבין הפס המוזהב במסגרת של המחשב נראה כמו קלישאה של יוקרה, כאילו המעצב כאן התאמץ יותר מדי. מה שיצא בסופו של דבר זה משהו יותר מצועצע מיוקרתי, מנקר עיניים ולא בצורה טובה. המקלדת של ZenBook Pro UX580 יעילה, אבל יצא לי להקליד על מקלדות נוחות ממנה. למרות שמדובר במחשב גדול יחסית, זו אינה מקלדת בתצורה מלאה. כמו רוב מקלדות המחשבים הניידים בשוק כיום, זו מקלדת צ'יקלט שבה המקשים מופרדים זה מזה במסגרות. בהתחלה היא היתה רגישה מדי בשבילי, והיו מספר מקרים בהם אות כזאת או אחרת הוקלדה פעמיים בטעות. לקח לי גם קצת זמן להתרגל לשורת המקשים בצד שמאל, ופה ושם שאיפה ללחוץ על Enter (שנמצא במקלדות כאלו בצד ימין בסוף שורת המקשים)  הסתיימה בלחיצה על Page Down שאסוס בחרה למקם מימין אליו. נתקלתי במקלדות איומות מזאת, ולקח לי מעט זמן יחסית להתרגל אליה, אבל היא בהחלט לא יכולה להחשב כאחד הצדדים החזקים במחשב הזה.





מתחת למקלדת נמצא כנראה החלק הכי מרגש במחשב הזה, ה-ScreenPad. אסוס לא סתם דחפה לשם מסך מגע, היא באמת השתדלה לבנות עבורו מעטפת של יישומים ואפשרויות כדי להצדיק את הקונספט הזה. מה ה-Screen Pad יודע לעשות? לשלוט על נגן המוזיקה במחשב, להציג את לוח השנה, להציג מחשבון, את לוח מקשי המספרים שהושמט מהמקלדת הפיזית, או להציג קיצורי דרך לאפליקציות שימושיות. בנוסף, ישנן אפליקציות ספורות שיודעות לתקשר איתו. למשל ספוטיפיי (אם יש לכם חשבון פרמיום) תציע שליטה דרכו על ניגון שירים ורשימות השמעה. העניין העיקרי שמציק לי כאן הוא העובדה שכל עוד אתם משתמשים בקשקושים האלו שנראים נפלא אבל לא באמת עושים שינוי מהפכני בחויית השימוש שלכם במחשב, התפקוד הבסיסי של משטח העכבר, כמשטח עכבר, פשוט לא עובד. קחו את ספוטיפיי כדוגמה. הפעלתם שיר, ורציתם לזוז עם העכבר לחלון אחר? עד שלא תצאו מהאפליקציה ב-ScreenPad ותשובו למצב משטח עכבר, לא תוכלו באמת להזיז את הסמן על המסך הגדול. מספר לא מבוטל של מקרים דומים שקרו לי בעבודה במשך מספר שבועות עם המחשב הזה, פגעו אנושות בהתלהבות שלי מהקונספט. יוצאת מהכלל היא Word, שמציגה סרגל כלים רק על החלק העליון של ה-Screen Pad, והשטח שמתחת לסרגל הזה מתפקד כמשטח מגע סטנדרטי לכל דבר, בלי הצורך לעבור בין מצבים. אם היה מדובר בפריצת דרך ב-UI של מחשבים, ניחא, אבל המסך הזה לא רק מייקר את המחשב, הוא גם ככל הנראה שואב אמפרים יקרי ערך מהסוללה. ניתן אמנם לכבות את ה-Screen Pad או לבטל את הטפט ולהפוך אותו לחסכוני יותר, אבל זו הודאה בכניעה לקונספט הזה. אפשרות לא שימושית נוספת היא להשתמש במסך הקטן כמסך משני ולהעביר אליו אפליקציות, אך הוא לא באמת מותאם לעבודה באופן הזה ומדובר בעיקר במשהו להשויץ איתו, אם כי אין באמת במה.

אפליקציית ספוטיפיי ל-ScreenPad

מסך ההגדרות של ה-ScreenPad

התאמה אישית של קיצורי הדרך

לוח מקשי המספרים שבצד - בתוך ה-ScreenPad (צילום: גד גניר)



ל-Asus ZenBook Pro UX580 רמקולים משובחים של   Harman Kardon, שמפיקים צליל ברור, חזק, ואפילו עם מעט עומק. הסוללה היא סיפור אחר: יש למחשב הזה סוללת 8 תאים בקיבול 71Wh שתספיק לכם לכל היותר לכ-4 שעות שימוש סטנדרטי. גם כשלוקחים בחשבון שהסוללה הזאת אמורה להחזיק את המסך המואר, הצבעוני והמרהיב, את המפרט הטכני המרשים ואפילו את ה-Screen Pad עדיין מדובר בזמן סוללה שמגביל אתכם בשימוש במחשב אם אתם מתכננים לצאת איתו מהבית ליום שלם. אגב, אם זה לא מספיק, המטען המצורף למחשב ענק ומגושם ולא ברור למה לא ניתן היה לצמצם את גודלו, בטח כשמדובר במטען שתהיו חייבים לקחת איתכם לדרך.

המטען של Asus ZenBook Pro UX580 לצד Note 9 לשם השוואה. ענק מגושם וכבד (צילום: גד גניר)


מחירו של ZenBook Pro UX580  בתצורה שאני בדקתי עומד על 8890 ש"ח. לא זול, אבל גם לא מפתיע בהתחשב במפרט הטכני של המחשב הזה ובעובדה שמדובר בסדרה המוגדרת כסדרת יוקרה. את השורה התחתונה לגבי המחשב הזה ראוי לחלק לשני חלקים: זה מחשב שתענוג לעבוד עליו: הוא חזק להפליא, ויש לו מסך משובח. אפילו למקלדת מתרגלים די מהר. הבעיה העיקרית שלי איתו היא עם מקדם המכירות הראשי של המחשב הזה, ה-Screen Pad שברוב הזמן לא באמת מצדיק את קיומו, ובחלק קטן מהזמן במקום לשפר את חויית השימוש הוא אף מפריע.

3 תגובות

  1. ארבע שעות עבודה למחשב שאמור להיות ULTRABOOK זו בושה. אין הגדרה אחרת. וזה בפירוש לא שווה את הכסף שנדרש עבורו. חבל. סדרת ZEN של אסוס באמת מרשימה - לולא הפרט המאוד חשוב הזה.

    השבמחק
  2. אני רוצה לדבר על השימחה הזו של יום ראשון בבוקר,
    כשרואים שיש טקסט חדש של גד גניר.
    יש!!!!

    תודה על עוד סקירה מצויינת!
    שלך,
    אביב

    השבמחק
  3. מטענים גדולים יש לכל מחשב שמצוייד ב Core H ו GTX. צר לי לאכזב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר