6 שנים להשקת ה-G1, סמארטפון האנדרואיד הראשון

בתוך הרעש הגדול של שיא המכירות החדש שקבעה אפל בהשקת האייפון 6, מעטים שמו לב לכך שאתמול, ה-23/9 היה יום השנה השישי להשקתו של מכשיר האנדרואיד הראשון בעולם, ה-T-Mobile G1 (שנודע גם בשם HTC Dream). ההשקה הזאת באה קצת יותר משנה לאחר השקת האייפון הראשון, ושלושה חודשים בדיוק אחרי השקת ה-iPhone 3G. המכשיר הזה סימן את תחילתו של מאבק אדיר בין אפל לגוגל, מאבק שהוכרע באופן ברור ע"י אחד הצדדים. איזה צד? תלוי את מי שואלים, אבל עוד יותר חשוב, את מה מגדירים כניצחון.
לפני שנדון בסוגיה הזאת, בואו ננסה לחזור 6 שנים אחורה, ולנסות לקלוט מהי החומרה שיכולנו לרכוש במיטב כספנו באותה תקופה. ה-G1 היה מצויד במעבד בעל ליבה אחת כמובן, במהירות של חצי גיגהרץ, וזכרון RAM בנפח צנוע של 192 מגה. נפח האכסון הפנימי שלו עמד על 256 מגה, אך ניתן היה להרחבה במאצעות כרטיס זכרון. המסך שלו היה בגודל 3.2 אינטש והציג רזולוציה מביכה בסטנדרטים של ימינו: 320  על 480 פיקסלים. המתחרה אגב מבית אפל הציג נתונים טיפה פחות מרשימים: מעבד במהירות 412 מגהרץ, זכרון RAM בנפח 128 מגה, מה שנתן את האות לחובבי אנדרואיד רבים להתחיל את מלחמת ההשמצות כנגד האייפונים לדורותיהם, אשר מגיעים באופן קבוע עם מפרט חלש יותר ממכשירי אנדרואיד מקבילים.

T-Mobile G1 (צילום: pahndroid.com)


מפרט לחוד וביצועים לחוד. ה-G1 הריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסא 1.6. בגרסא זו, אנדרואיד לא יכולה היתה להחשב כמתחרה רצינית בהתמודדות מול האייפון, מסיבות רבות כמו אי תמיכה במחוות של מספר אצבעות, סנכרון בעייתי מול חלק משרתי הדואר האלקטרוני, אך הבעיה המרכזית היתה בעיה שבוודאי משפיעה לרעה על מכירותיה של מיקרוסופט בימינו. כאשר הוכרז האייפון 3G, הוכרזה יחד איתו חנות האפליקציות של אפל. כבר עם הקמתה, הציעה חנות האפליקציות של אפל מבחר רב הרבה יותר של אפליקציות מזה של גוגל בזמן השקת ה-G1. בעוד הביקורות עליו לא היו חד משמעיות, המכירות שלו היו רחוקות מלהרשים, לפחות את מי שחשב כי הוא יוכל לפגוע במכירות האייפון. ה-G1 המיליון נמכר בארה"ב באפריל 2009, יותר מחצי שנה לאחר ההכרזה עליו. לשם השוואה, ה-iPhone 3G המיליון נמכר בסופ"ש הראשון של ההשקה שלו.


עבורי אישית, ה-G1 מעולם לא היה אופציה ריאלית. עקבתי באותה תקופה אחר עיתונות טכנולוגית ועניין אותי מאוד לדעת מה יש לגוגל להציע, ומהו המכשיר אותו היא שולחת אל הקרב עם הטלפון שזכה באותם ימים לכינוי Jesus Phone. בספטמבר 2008 הייתי מזה מספר חודשים בעליו הגאה והמאושר של iPhone מהדור הראשון. בשוק לא היה קיים מכשיר אחד שיכול היה לקרוא תיגר על חויית השימוש המהפכנית שהציע האייפון, למעלה משנה אחרי השקתו.

גוגל ויצרניות האנדרואיד לא נבהלו מנתוני המכירות של ה-G1 וטוב שכך. במהלך השנים הן המשיכו להציג מכשירי אנדרואיד חדשים, עם גרסאות תוכנה מתקדמות יותר, ולזרוק לתוך ההתמודדות הזאת ים של כסף, מתוך אמונה שניתן להדיח את האייפון מכס המכירות. סמסונג ו-HTC היו באותן שנים היצרניות העיקריות שנתנו לאנדרואיד הזדמנות, ואליהן הצטרפו מאוחר יותר גם יצרניות כמו מוטורולה, סוני ו-LG. דור המכשירים של ה-Galaxy S הראשון וה-HTC Desire שהגיעו לשוק לאחר כשנה החלו סוף סוף להציע חויית שימוש שפיתתה משתמשי אנדרואיד רבים (וביניהם גם אני) לבצע את המעבר אל מערכת ההפעלה הצומחת. שנה נוספת לאחר מכן, עם השקת ה-Samsung Galaxy S2, אנדרואיד כבר החלה להציג אלטרנטיבה אמיתית שלא הרגישה נחותה ממה שיש לאייפון להציע. כיום, אנדרואיד זוכה לנתח של כמעט 85 אחוזים משוק הסמארטפונים העולמי, נתון שספק אם מישהו בגוגל העיז לפנטז עליו חודש לאחר השקת ה-G1. האם זהו ניצחון בנוק אאוט? לא בטוח. אפל עדיין עושה יותר כסף מכל אייפון שהיא מוכרת, אפל יוצרת יותר עניין בכל השקה שלה ממה שכל יצרנית אחרת מצליחה, ואם להיות לגמרי גלוי איתכם, אפילו כותב שורות אלו חוטא לפעמים במחשבות על רכישת אייפון, במיוחד בכל פעם שיצרנית מכשיר האנדרואיד שלי מחליטה שהגיע הזמן  להפסיק לעדכן אותו לגרסת תוכנה חדשה יותר.

ולמרות כל זאת, זו ללא ספק מהפכה, אנדרואיד הצליחה להידחף בכוח לשוק שהסתפק לחלוטין במה שהיה לאייפון להציע. האם יכולה להתרחש מהפכה כזאת שוב? קשה לי להאמין. נכון להיום אין בשוק חברה בסדר הגודל של גוגל שתהיה מוכנה לשים את הכסף הנדרש כדי לדחוף אל השוק מערכת הפעלה חדשה שתוכל לטרוף שוב את הקלפים. מיקרוסופט קנתה את חטיבת הסלולר של נוקיה כדי להגדיל את מכירות מכשירי ה-Windows Phone שלה, אך זה לא עזר לה לתפוס נתח של יותר מ-12 אחוז מהשוק. סמסונג, יצרנית מכשירי האנדרואיד הגדולה בעולם כיום, מנסה לעבוד על Tizen, מערכת הפעלה חדשה לחלוטין (אותה פגשנו בשעוני ה-Gear החדשים)עם ממשק דומה באופן מפתיע לזה של מערכת ההפעלה אנדרואיד. סמסונג, שאולי למדה דבר או שניים מניסיון העבר) עם מערכת ההפעלה Bada, מתמהמהת עם השקת מכשירי טיזן נוספים, כנראה מתוך חשש להסב נזק למכירות שנמצאות כיום בשיאן. מי עוד? אין עוד. במפת הסלולר העולמית אין כיום שחקן נוסף בסדר הגודל של אפל או גוגל, שמוכן יהיה להכנס להרפתקה של בניית מערכת הפעלה עצמאית, הרפתקה לא פשוטה בכלל בתוך שוק רווי, שכבר הכחיד מערכות הפעלה כמו סימביאן על שלל גרורתיה ו-WebOS שהפכה לאחרונה למערכת הפעלה לטלויזיות חכמות בלבד. לכן, במצב כזה, נראה שאנדרואיד תמשיך להעמיק את שליטתה בשוק הסמארטפונים העולמי למשך עוד שנים רבות, הישג נאה למערכת הפעלה שמעטים היו מהמרים עליה רק לפני 6 שנים.



1 תגובות

  1. .האנדרואיד התפשט בגלל ההצלחה האדירה של האייפון. לא בגלל שום דבר אחר, מערכת הפעלה עם קוד פתוח שהוצגה חצי מבושלת ועד גירסה 4 שלה לא הצליחה לתת מענה אמיתי ל IOS . -
    האנדרואיד היתה בחירת ברירת המחדל למערכת הפעלה עבור החיקויים. הבחירה הנכונה (שיווקית ) של גוגל להשאיר אותה כמערכת קוד פתוח - הביאה אותה לתפוצה שלה היום .

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר