כזה ניסיתי: Samsung Galaxy Note Edge

מזה תקופה ארוכה שכל הכרזה על טלפון סלולרי מלווה בתלונות על כך ששוב אין בו חידושים יוצאי דופן. זה קורה כמעט בכל השקה של אייפון חדש, זה בלט מאוד בהשקה של ה-Galaxy S5, ולמעשה מאז האייפון הראשון, חיצונית, רוב הסמארטפונים די דומים זה לזה. ה-Samsung Galaxy Note Edge הוא מהמכשירים הבודדים שמצליחים לבלוט על הרקע החדגוני הזה, בזכות מסך שמתקמר בצידו הימני. הוא הושק כבר לפני כחצי שנה בתערוכת IFA2014 יחד עם הנוט 4, אך בשל מחירו הוחלט בשלב הראשון להמתין עם היבוא הרשמי שלו לישראל. בסופו של דבר רק לאחרונה הגיע לארץ, ולפני קצת יותר משבועיים הגיע גם אליי.

Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)

ה- Note Edge הגיע אליי בתזמון מעניין, כשבוע לפני ההשקה של ה-Galaxy S6 וה-Galaxy S6 Edge של סמסונג. אם לפני ההשקה הוא סתם משך את עיניהם של סקרנים, אז לאחר ההשקה רבים שאלו אותי אם מדובר ב-S6 Edge. אז נכון, היה מאוד מחמיא אם היו מציעים לי להניח את ידיי על ה-S6 Edge מספר ימים לאחר ההכרזה שלו בעולם, בטרם החל להימכר בחנויות, אבל גם ה-Note Edge הוא מכשיר מרגש בפני עצמו, אולי הכי מרגש וייחודי שהיה לסמסונג להציע עד לפני שבוע.


אז מה כל כך מרגש ב-Note Edge? ובכן, זהו אחיו התאום והמעט חתיך יותר של ה-Note 4. ברמת המפרט הטכני, אלו שני פאבלטים זהים כמעט לחלוטין. שניהם מבוססים על מעבד ה-Snapdragon 805 של קוואלקום, מעבד בעל ארבע ליבות הפועלות במהירות המסחררת של 2.7 גיגהרץ. זכרון ה-RAM של המכשיר מגיע בנפח הנדיב של 3 גיגבייט, המעבדים הגרפיים של שני המכשירים זהים, ושניהם מגיעים עם זכרון אחסון פנימי של 32 גיגבייט (מתוכם לא פחות מ-7 גיגה מנוצלים ע"י המערכת). כמו הנוט 4, גם ה-Note Edge הוא מכשיר חזק מאוד שריבוי משימות לא ממש מטריד אותו. מצד שני, ביום יום, המכשיר אמנם זריז, אך לא בצורה יוצאת דופן.

אחיו התאום של ה-Note 4, ה-Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)


ההבדל העיקרי בין ה-Note 4 ל-Note Edge מתבטא במסך הגולש הצידה, אל שולי המכשיר. בניגוד ל-S6 Edge, ב-Note Edge המסך גולש רק לצד ימין של המכשיר, כלומר, המכשיר אינו סימטרי. בשל הגלישה הזאת של המסך, רזולוציית המסך היא 2560 על 1600 פיקסלים (במקום רזולוציית ה-2K הסטנדרטית, 2560 על 1440 פיקסלים). סמסונג כרגיל משתמשת במסך בטכנולוגיית Super AMOLED שמציג צבעים חיים וססגוניים, ושחור עמוק במיוחד. התוצאה  היא מסך חד להפליא, שתענוג להתבונן בו.

Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)

האיזור הקמור של המסך לא נמצא שם בשביל היופי בלבד. סמסונג הוסיפה לממשק ה-Touchwiz שלל תוספות שהופכות אותו למעין תחליף לוילון ההתראות המוכר של אנדרואיד. למעשה, סמסונג כבר שנים מתנסה בהרפתקאות UI שונות שמטרתן לספק חוויית ריבוי משימות ייחודית ומעבר מהיר ביניהן. עוד בגלאקסי אס 3 ניתן היה למשוך סרגל צידי עם קיצורי דרך, ואף לפתוח שניים במקביל על המסך. במקרה של האדג', קיצורי הדרך האלו כבר לא מסתירים חלק מהמסך והשימוש בהם הרבה יותר אינטואיטיבי. באפשרותכם לבחור כמה מבין מבחר סרגלים (או בשמם הרשמי "חלוניות מידע") שסמסונג מציעה, מלבד סרגל קיצורי הדרך: סרגל המציג את ההתראות (אותן התראות המופיעות בוילון ההתראות), סרגל S-Health שמציג מידע על המרחק שהלכתם באותו יום, מספר הצעדים שצעדתם והקלוריות ששרפתם. בנוסף, תוכלו לבחור בסרגל עם עדכונים מטוויטר, סרגל המציג את מצב זכרון ה-RAM (למה שמצב זכרון ה-RAM יעניין מישהו במכשיר עם 3GB?),  וסרגלי מידע על ספורט או שוק ההון המקבלים מידע מ-Yahoo. בכל רגע נתון תוכלו במשיכה מלמעלה לקבל קיצורי דרך שימושיים לפנס, רשמקול, טיימר, סטופר, וסרגל. סרגל אמיתי, למדידה של אורכים של דברים.

ממשק הניהול של מסך ה-Edge (צילום מסך: גד גניר)

מבחר חלוניות המידע של ה-Samsung Galaxy Note Edge (צילום מסך: גד גניר)

ממשק "ביטוי עצמי" (צילום מסך: גד גניר)

כל כך הרבה הגבלות והנחיות, שעון לילה (צילום מסך: גד גניר)

מסך הבית, עם סרגל הקיצורים בצד (צילום מסך: גד גניר)

מה עוד? ניתן לשלוט על האנימציה שמציגה הטקסט בצד. אפשר לכתוב את הטקסט שמופיע בצד, אפילו בכתב יד (בסמסונג קוראים לזה "ביטוי עצמי") באמצעות הסטיילוס המאפיין את כל מכשירי ה-Note של החברה. כשתלכו לישון בלילה תוכלו להפעיל את "שעון לילה" שמציג, כמה מפתיע, את השעה באור מעומעם על החלק הקמור של המסך, גם כשהוא כביכול כבוי. מאחר והאפשרות הזאת משאירה את המסך דלוק באופן מעשי, היא זוללת סוללה בצורה קיצונית, ולכן מוגבלת במספר השעות (12 שעות לכל היותר) שבה ניתן להפעילה ואם רמת הסוללה תרד מתחת ל-15 אחוזים, שעון הלילה ילך בעצמו לישון.

אין ספק, סמסונג השקיעה הרבה כדי להצדיק את החלק הקמור במסך של ה-Note Edge. האם היא הצליחה? במכשיר גדול כמו ה-Note Edge, העובדה שההתראות מופיעות גם בצד וניתן לגשת אליהן גם בלי למתוח את האגודל עד קצהו העליון של המסך, הופכת את השימוש בו לנוח במיוחד. לגבי כל השאר, ובכן, זה נראה מרשים, זה גורם לאנשים להתחיל לדבר איתך, אבל בהחלט אפשר לחיות בלי זה.


Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)

המסך הקמור בצד חייב את סמסונג לעשות מספר פשרות. אחת מהן בלתי נסלחת לטעמי והיא העברה של כפתור ההדלקה והכיבוי מהצד, היכן שנמצאת האגודל, לדופן העליונה של המכשיר. רוצים לנעול את המכשיר? אם יש לכם אצבעות ארוכות במיוחד, אולי תצליחו תוך כדי הפעלת מאמץ לעשות זאת באמצעות יד אחת. לחילופין, תוכלו להשתמש בשתי הידיים לצורך הפעולה הזאת ולהרגיש שאתם משתמשים בטאבלט ולא בטלפון. בכלל, הגלישה של המסך גורמת לדופן בצד הימני של המכשיר להיות דקה במיוחד ולקח לי מספר ימים בהתחלה להתרגל לאחיזה בו. פרט לנקודות האלו, המכשיר הזה הוא ללא ספק אחד המכשירים הכי מושכי תשומת לב שאי פעם יצא לי לבדוק. כמעט ולא נוצר מצב שבו הנחתי את המכשיר על השולחן ליד אנשים והשיחה לא גלשה אליו.

המצלמה ב-Samsung Galaxy Note Edge היא אותה מצלמה שתוכלו למצוא ב-Note 4. זוהי מצלמה נהדרת שמתמקדת בזריזות, ומפיקה תמונות מרהיבות הן מבחינת חדות, והן מבחינת גווני הצבע. הדבר היחיד שמעיב על החגיגה הוא השהייה של שניה וחצי בטרם אפליקציית המצלמה מוכנה לשימוש. זה לא אסון, ברוב המכשירים ישנה השהייה מסויימת לפני שניתן להשתמש במצלמה, אם כי ממכשיר עם מפרט שכזה ציפיתי למהירות תגובה גבוהה יותר.
 
סט הצילומים שלי. כל התמונות שאתם רואים בבלוג נוצרות כאן (צילום: גד גניר)

מתפקדת לא רע גם בלילה (צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


קוראינו הטבעוניים, איתכם הסליחה (צילום: גד גניר)


קופים בפארק רעננה מביעים התרגשות לנוכח ה-Samsung Galaxy Note Edge שבידיי (צילום: גד גניר)



בתחום הטלפוניה, סמסונג ממשיכה לשמור על סטנדרט גבוה. ניתן לקיים שיחות רצופות באמצעות הרמקול, גם בזמן נהיגה. השמע ברמקול וגם באפרכסת חזק, ברור ואיכותי. הסוללה פחות מלהיבה, אם כי מקבלת ציון עובר: בשימוש סטנדרטי היא מספיקה ליום עבודה שלם ואפילו מעט מעבר לכך, אבל בשעות הערב תזדקקו כבר למטען. הסיבה לכך שהסוללה מחזיקה מעמד קצת פחות מזו של ה-Note 4 פשוטה מאוד - סמסונג בחרה לעשות כאן שימוש בסוללה בקיבול של 3000mAh, בניגוד לאחיו הקונבנציונלי המצויד בסוללה בעלת קיבול גדול יותר של 3220mAh. כמו ה-Note 4, גם ה-Note Edge מגיע עם טכנולוגיית הטעינה המהירה של סמסונג: בחיבור למטען הקיר המצורף, תוכלו לטעון את הסוללה לרמה של 50% בתוך חצי שעה בלבד.

Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)


בזמנו, כאשר מוטורולה השיקה בארץ את ה-StarTac, הוא היה המכשיר הכי נחשק שניתן לדמיין: קומפקטי, מעוצב כמו מכשיר קשר מ-Star Trek, שונה מכל מכשיר טלפון אחר שקיים בשוק. כשהושק, עלה 5000 ש"ח, מה שמיצב אותו בהתחלה כמכשיר פרימיום. בתוך תקופה קצרה החלו להופיע מכשירים דומים לו בשוק, ומחירו צנח לרמה סטנדרטית. ה-Note Edge מזכיר אותו מבחינה מסוימת. גם האדג' הוא מכשיר עם עיצוב יוצא דופן שנראה כמו קפיצת מדרגה, לפחות ברמה העיצובית, על פני כל שאר המכשירים בשוק כיום. ניתן להתווכח על הצורך בחלק הקמור של המסך. ברמת השימושיות, הקימור הזה לא מצדיק את ההפרש של 1500 ש"ח בינו לבין ה-Note 4. מצד שני, כנראה שעבור מי שמעוניין לשלם 5500 ש"ח עבור מכשיר כזה, אפקט ה"וואו" חשוב יותר מאלפיה לפה או לשם. האם נראה עוד מכשירים בסגנון הזה? סמסונג כבר נתנה את התשובה לשאלה הזאת בשבוע שעבר. האם אתם צריכים כזה? תחליטו בעצמכם.

Samsung Galaxy Note Edge (צילום: גד גניר)

2 תגובות

  1. אחלה סקירה
    האם במכשיר יש רכיב במאפשר טעינה אלחוטית(משטח הטענה ) ? ואם כן באיזה תקן ?
    אותה שאלה לגבי S6
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אלעד, תודה!
      אין לאדג' את הרסיבר שמאפשר טעינה אלחוטית, אם כי הוא תומך באפשרות ע"י הוספת קייס פליפ מקורי של סמסונג: http://www.samsung.com/us/mobile/cell-phones-accessories/EP-CN915IBUBUS
      לחילופין, אני מאמין שניתן יהיה להשתמש בו גם עם רסיברים תואמים כמו זה שכתבתי עליו כאן: http://www.hafizim.co.il/2014/06/blog-post.html

      לגבי האס 6, אין לי מושג :)

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר