כזה ניסיתי: Fitbit Surge

מחשוב לביש באופן כללי, ושעונים חכמים/צמידי ניטור בפרט הם עדיין תחום לוהט בעולם החפיצים ויעידו על כך ההשקות המתוקשרות השבוע של מוטורולה וסמסונג בתערוכת IFA2015. המכירות עדיין במגמת עלייה, הציבור מתעניין, וגם אם עדיין לא ממש מבין את הצורך, או מפתח תלות במוצרים האלו, ליצרניות האלקטרוניקה הגדולות יש הצדקה, לפחות עסקית, להמשיך להשיק אותם. עם זאת, השאלה שמתחילה להשאל, במיוחד בהיבט של צמידי ניטור, היא לא רק היקף המכירות שלהם אלא היקף השימוש בהם לאחר הקנייה. היצרניות עצמן אמנם לא ינדבו מידע כזה, אך לא קשה להניח כי רוב האנשים שקונים צמידים מהסוג הזה, נוטים לנטוש אותם עד מהרה ולהפסיק לעשות בהם שימוש. במצב כזה, עשוי לקרות בשוק הזה מה שקרה בשוק הטאבלטים, שלפני שנתיים נראה כאילו יעלים את קטגוריית המחשבים הניידים, אך היום סובל מחוסר התעניינות וירידה במכירות. במצב כזה, לכל מי שמייצר צמידי ניטור כיום, מומלץ להתחיל לחשוב על העתיד ואיך הוא משתלב בו.

Fitbit Surge, בשעות בהן אני עובד על הבלוג (צילום: גד גניר)


יצרנית המחשוב הלביש שמכרה את כמות המוצרים הגדולה ביותר ברבעון השני של שנת 2015, היא Fitbit, לפי IDC עם 4.4 מיליון יחידות אם אתם מתעניינים במספרים מדויקים. היצרנית שהתמקמה במקום שני היא יצרנית הרבה יותר צעירה בתחום הזה, אבל סביר להניח שכבר שמעתם עליה, Apple, שבתוך שנה עקפה כמעט את כל היצרניות האחרות ומכרה כמות מוצרים (3.6 מיליון) שהופכים אותה לאיום השני שכנראה מדיר שינה מעיניהם של בעלי המניות בפיטביט.


לזכותם של האנשים בפיטביט יאמר כי הם לא המתינו עד היום כדי להתחיל לחשוב מה עושים לגבי שתי המגמות האלו (נטישת צמידי ניטור והפריצה של אפל לשוק המחשוב הלביש, אם לא קראתם בריכוז עד כה). ה-Fitbit Surge שלהם, שהושק בעולם כבר באוקטובר בשנה שעברה, והגיע לארץ לפני מספר חודשים, הוא יצור חריג בקטלוג המוצרים של החברה, אך גם כזה שהיה צפוי שבשלב מסוים יגיח אל העולם. החברה שעד עתה התמקדה בצמידים פשוטים למראה, עם מסך זעיר או בלי מסך בכלל, בחרה להכנס עם ה-Surge לתחום האפור שבין שעונים חכמים לצמידי ניטור, והוא נראה כמו שעון לכל דבר, עם מסך מגע המציג את השעה, ומאפשר לעשות איתו גם הרבה מעבר לזה. בחודש מרץ האחרון זכה ה-Surge ליחסי ציבור מהסוג שיחצנים מוכנים לרצוח עבורו כאשר נצפה על פרק ידו של לא אחר מאשר ברק אובאמה. עם זאת, בהתבסס על ניסיון העבר, אפילו יח"צ כזה לא מהווה תעודת ביטוח לפרק זמן ממושך, תשאלו את RIM, יצרנית בלקברי.

Fitbit Surge (צילום: גד גניר)


ה-Fitbit Surge נראה כאמור כמו מה שהייתם מוצאים בדיוק במרכזה של סקאלה דמיונית שבקצה האחד שלה שעונים חכמים, ובקצה השני צמידי ניטור. יש לו רצועת גומי המגיעה במגוון צבעים (קיימים אדום, כחול ואחרים, אני קיבלתי אותו בצבע שחור), והחזית שלו מעט בולטת קדימה בחלקה העליון, סימן זיהוי עיצובי ש-Fitbit עשתה בו כבר שימוש בעבר. הוא לא אלגנטי, אבל הוא נאה. הוא נראה כמו צמיד ניטור, כמו ציוד ספורטיבי, וכך חשב גם כל מי ששאל אותי לגביו, מבלי להתבלבל ולהניח שמדובר בשעון חכם. ה-Surge עמיד בהתזות מים, אבל לא מצוין תקן כלשהו לעמידות הזאת. כאילו כדי להוציא לגמרי את החשק למשתמשים, מציינים בפיטביט שלא כדאי להתקלח עם ה-Surge מאחר וזה לא בריא לעור להיות במגע עם רצועה רטובה לאורך זמן. ה-Surge נמכר בשלושה גדלים נפרדים: Small, Lrage ו-Extra Large. היקף היד שלי לא מאוד רחב, אבל את רצועת ה-Large שקיבלתי סגרתי על שלושת החורים האחרונים ברצועה, כלומר, כמעט בהיקף הכי רחב שניתן.

Fitbit Surge מהצד (צילום: גד גניר)


מסך המגע שלו (שמידותיו לפי אתר היצרן הן 20.88 על 24.36 מ"מ) הוא כאמור מסך מגע, בצבע שחור לבן, עם תאורה אחורית הנדלקת במגע במידה וחשוך בחוץ. הזכוכית שלו היא מגנט לאיסוף טביעות אצבעות. מאחר והשעון מציג את הנתונים בצורה מאוד ברורה ומסודרת, עם פונטים גדולים ואייקונים, לא קשה להבחין בהם מבעד למסך המכוסה בטביעות אצבעות, אם כי בגלל התכונה הזאת, ה-Fitbit Surge מפסיק להראות חדש אחרי פרק זמן קצר מאוד. בצד השני של השעון, זה שבא במגע עם היד שלכם, נמצא מד דופק אופטי, דומה לזה שכבר ראיתי ב-Samsung Galaxy Gear Fit. מד הדופק הזה פועל באופן קבוע, ללא הפסקה, כך שברגע שתסירו את השעון מהיד שלכם, תוכלו להבחין בשתי נקודות אור ירוקות מרצדות בקצב מהיר. ביום יום זה לא מפריע, אבל בחשיכה מוחלטת, אם השעון לא צמוד ליד שלכם (ופיטביט ממליצה שלא יהיה צמוד), הריצוד הזה עשוי להפריע. מד הדופק הזה נראה מדויק יחסית ואכן מודד את הדופק באופן קבוע, אך כדי לשפר את תוצאות המדידה חשוב למקם אותו כראוי על היד.

מד הדופק האופטי של ה-Fitbit Surge (צילום: גד גניר)


אז מה עוד יודע ה-Fitbit Surge לעשות? לא מעט. אחד הדברים שפיטביט מאוד אוהבת להדגיש לגבי ה-Surge היא מקלט ה-GPS המובנה בצמיד, נדיר יחסית במוצרים מהסוג הזה, שמסתמכים לרוב על חומרת הטלפון אליהם הם אמורים להיות מחוברים. תפקידו של ה-GPS הוא כצפוי לנטר את מיקומכם ולשמור את המסלול שעשיתם בזמן האימון שלכם, וכך למעשה אתם יכולים להשאיר את הסמארטפון שלכם בבית בזמן האימון. אם בכל זאת תבחר לקחת איתכם את הטלפון לאימון, תיאורטית, אמורה להיות לכם האפשרות להעביר שירים בטלפון באמצעות ה-Surge, אך אני אישית לא הצלחתי להפעיל את האפשרות הזאת מאחר ומשום מה באופן קבוע השעון הציג לי הודעת Not Connected כשניסיתי לשלוט במוזיקה, בשני הטלפונים איתם ביליתי בזמן שהצמיד היה אצלי. כיאה לשעון חכם, ה-Fitbit Surge מסוגל להתריע על שיחות או הודעות נכנסות אך גם כאן הוא עושה זאת בעירבון מוגבל בלבד: ה-Surge לא מכיר את שפת הקודש, כך שבמקום תוים ברורים על המסך הקטן שלו, אתם תראו קוביות, בין אם בזיהוי מתקשר ובין אם בניסיון להציג הודעות. בנוסף, מדובר בהודעות SMS בלבד, וחבל. אין כאן אפילו התראה על הודעות מאפליקציות אחרות כמו Whatsapp, Facebook Messenger, או כל אפליקציה אחרת. מעבר לכך, הפונקציה הזאת לא נתמכת בכל מכשיר. ב-Meizu M2 Note שבדקתי לפני מספר ימים למשל, לא הצלחתי לקבל שום התראה. ב-OnePlus Two שעליו אספר לכם בקרוב, הצלחתי לקבל התראות, אך כאמור היו אלו התראות בג'יבריש בלבד, וגם כאן השליטה במוזיקה לא עבדה. גם בצורה הצולעת שבה זה עבד, היה להתראה הנוספת הזאת יתרון. לא יודע איך זה אצלכם אך מאחר והטלפון אצלי על רטט רוב הזמן, קורה לא פעם שאני לא מבחין בשיחות נכנסות או בהודעות. העובדה שכשהפונקציה הזאת עובדת, אני מרגיש את הרטט הנוסף הזה ביד, מבטיחה שכל עוד השעון עליי, אדע אם מישהו מתקשר אליי (אך אצטרך להוציא פיזית את הטלפון מהכיס כדי לדעת במי מדובר, אם לא שמרתי את שמו באנגלית בספר הטלפונים שלי).

רצועת גומי, Fitbit Surge (צילום: גד גניר)

ה-Fitbit מסתנכרן למחשב שלכם בעזרת דונגל זעיר המצורף לערכה, או ב-Bluetooth אל הטלפון שלכם. האפליקציה נראית מעולה, ומציגה ים של מידע בצורה ברורה ונאה לעין. ב-Dashboard תמצאו מידע על כמות הצעדים שעשיתם, על הדופק הנוכחי שלכם, המרחק שהלכתם באותו יום, ומידע על הקומות שעליתם (ה-Surge יודע לזהות זאת, אל תשאלו אותי איך, אבל הוא עושה זאת מצוין). הוא יודע לנטר את איכות השינה שלכם, ואפילו מאפשר לכם לבצע מעקב אחר התזונה, ומשמעת המים שלכם. את כל הנתונים האלו שומר ה-Surge ומאפשר לכם ללכת שבוע אחורה ולראות את היסטוריית הפעילות שלכם. המקום היחיד במדידות בו ה-Surge מפשל בענק הוא האופן בו מחושבת שריפת הקלוריות. מסתבר שלפי ה-Fitbit Surge, ב-3 לספטמבר שרפתי כ-5492 קלוריות, כמות שמצביעה על כך שביצעתי פעילות אירובית במשך 10 שעות רצוף, מאמץ שסביר להניח היה מביא למותי. כמשתמש חדש, Fitbit נותנת לכם לא מעט הזדמנויות להתרגש, ע"י כך שמעניקה לכם עיטורים (Badges) על הישגים שונים. כך לדוגמא הרגשתי מאוד מיוחד בפעם הראשונה שקיבלתי עיטור על כך שחציתי ביום הראשון את רף 5000 הצעדים. כשחציתי את רף ה-10,000 צעדים ליום לא רק קיבלתי עיטור, השעון כולו רטט על היד שלי עם אנימציה שהציגה את המספר 10,000. אם אתם מנסים לקבל קנה מידה, 10,000 צעדים הם בערך 8 קילומטר. מהיכרותכם איתי, אתם אמורים לדעת שאני לא נוהג לעשות כאלו מאמצים מרצוני החופשי, ואכן, הגעתי להישג הזה תוך כדי ניסיונות להרדים את הבת הקטנה שלי, ניסיונות שנשאו פרי בערך בצעד ה-10,500.

ריכוז ההישגים שלי (צילומסך: גד גניר)

ואלו העיטורים שאקבל בעתיד אם אתמיד באימונים (צילומסך: גד גניר)

מסך ריכוז נתונים ראשי, Fitbit Surge (צילומסך: גד גניר)


סוללת ה-Fitbit Surge הצליחה להחזיק לי מעמד לפחות ליומיים וחצי של פעילות בממוצע. יחסית לצמיד פעילות זה לא הרבה, אבל יחסית לשעון חכם זה לא מעט. העניין המרגיז כאן הוא ששקע הטעינה הוא שקע ייחודי של Fitbit, ולא ניתן לטעון אותו עם כבלים סטנדרטיים, אלא רק עם זה הכלול באריזה.

סביר להניח שאי שם לפני שנה וחצי בערך, התכנסה ישיבת הנהלה בפיטביט וחשבה על האיומים העתידיים על מעמד החברה. אנשים שזורקים את הצמיד שלהם למגירה לאחר חודש-חודשיים של שימוש, והשמועות על ה-Apple Watch ודאי הופיעו במיקום די גבוה ברשימה. ה-Surge נראה כמו הניסיון של פיטביט לתת מענה לשני האיומים האלו. הוא יותר מגניב מהצמידים האחרים של החברה, הוא יפה ושימושי יותר, ואלו הדברים שיכולים בהחלט לגרום למשתמשים להמשיך להשתמש בצמידים של פיטביט לאורך זמן רב יותר. איך ה-Surge נותן מענה ל-Apple Watch? ובכן, הוא לא נותן מענה. ההשערה שלי היא שבפיטביט הניחו שהאפקט של השקת שעון חכם מבית אפל יהיה צמיחה כללית של כל שוק המחשוב הלביש, בדיוק כפי שעשו מוצרי אפל בעבר בשוק הסמארטפונים ושוק הטאבלטים, ופשוט רצו להיות שם עם שעון משלהם כשכל החגיגה הזאת תתחיל. הוא נמכר ב-1199 ש"ח בבאג. זה יקר בהרבה מכל צמיד ניטור שאני מכיר, אך ביחס לרוב השעונים החכמים בשוק זה דווקא די זול, אם כי חשוב לזכור שהוא לא באמת עונה על כל ההגדרות של שעון חכם כפי שאנחנו מכירים את המונח הזה כיום. לפיכך, המסקנה שלי לגבי ה-Surge היא פשוטה: אם אתם מחפשים צמיד ניטור משודרג, ומוכנים לשלם עליו את האקסטרה הדרוש, ה-Surge יתאים לכם מעולה. מחפשים שעון חכם? אשמח להבין מדוע, אבל בכל מקרה יש בשוק אלטרנטיבות יותר נוצצות ואטרקטיביות.

המכשיר נמסר לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

4 תגובות

  1. אני חושב שהשעון הזה פחות נמצא בקטגוריה של שעון חכם, אלא יותר לכיוון של שעוני ריצה (גרמין, סונטו, פולר וכו').
    שם הוא מתחרה לא רע בכלל בקטגורית המחיר הזו...

    השבמחק
  2. הצמיד של מיקרוסופט נראה כאחד שהולך לאכול בדיוק את נתח השוק של השעון שסוקר כאן....

    השבמחק
  3. כתבה יפה שעון גרוע ושירות גרוע.
    באג מהללים את השעון, כי הם גם משווקים אותו.
    השעון מתמלא קורוזיה מהזיעה, למרות שלא מרטיבים אותו במקלחת או בבריכה.
    השירות של באג גרוע, ואין אחריות על קורוזיה,
    כך שאחרי מספר חודשים השעון מגיע לפח האשפה.
    חבל לזרוק 1200 ש"ח ולקבל מוצר גרוע!!!

    השבמחק
  4. השירות של באג גרוע נקרעה לי הרצועה אחרי מס חודשים והם לא מוכרים רצועות יד לטענתם שעון של 1000 שח הולך לפח !!!!!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר