כזאת ניסיתי: Yi Dash Cam

בגדול, אני לא אדם מאמין. האמונה שלי היא בעיקר בנאחס. זה לא רציונלי, אני יודע, אבל זה חזק ממני. יש לי רתיעה מלהכניס לרכב שלי דברים שלאחר תאונה, יתבררו כשימושיים, כאילו הגורל חיכה שאהיה מוכן. בגלל זה למשל, לא תמצאו אצלי ברכב טפסי "איזה פרטים לרשום אם נקלעתם לתאונה". זו גם אחת הסיבות שבגללה העדפתי שלא לבדוק עד כה מצלמות דש בורד לרכב. המצלמות האלו הן גלגול אזרחי לציוד סטנדרטי בניידות משטרה כבר שנים, ושייכות לאגף ה"שלא נדע מצרות" של עולם החפיצים. לא קונים מצלמות כאלו כדי לצלם שקיעות רומנטיות. את המצלמות האלו קונים משתי סיבות עיקריות ומדכאות: 1. צילום של אנשים אחרים נקלעים לתאונות דרכים מרהיבות (נסו לחפש "Driving in Russia" ב-Youtube), ו-2. תיעוד עצמי, מעין קופסה שחורה שתוכל לסייע לכם במקרה של תאונה או אישום בעבירת תנועה.


Yi Dash Cam (צילום: גד גניר)



ה-Yi Dash Camera מנסה לעשות לשוק מצלמות הדש בורד את מה ש-Xiaoyi  (ו-Xiaomi, חברת האם) מנסה לעשות בשווקי מצלמות האבטחה והאקסטרים, להציג אלטרנטיבה זולה ואיכותית משלה. האם זה מצליח לה כאן? התשובה טיפה מורכבת.





באתר הרשמי של YI לא משתפים יותר מדי מידע טכני על האופטיקה של המצלמה. מה שכן ניתן לדלות שם זה שני מספרים חשובים: זוית העדשה היא 165 מעלות ומפתח הצמצם שלה הוא ברוחב f/1.8. המספר הראשון יכול לתת לכם מושג לגבי אופי התמונה: 165 מעלות זו זוית רחבה, מה שאומר שתתפסו בתמונה שטח די רחב. מצד שני, בגלל שהתמונה רחבה, אובייקטים ייראו לכם רחוקים בצילומים שהיא מפיקה. מכירים את הכיתוב Object in the mirror are closer than they appear?  זה תקף בהחלט גם כאן: המצלמה תצלם את הנתיב שלכם וגם הנתיבים משני צידיו ייכנסו לפריים. במקרה של תאונה צילום בזוית רחבה הוא שימושי מאחר והוא מאפשר לכם לקבל מושג טוב יותר מה פגע בכם, בייחוד במצבים בהם רכב אחר נכנס לכם לנתיב. f/1.8 אומר שמפתח הצמצם של המצלמה רחב יחסית, ויותר אור מגיע אל החיישן. זה גם אומר שהמצלמה אמורה להתמודד טוב עם צילומי לילה. בפועל זה נכון ולא נכון: התמונה אכן מוארת, אך גם מאוד מגורענת והפירוט בתמונה יורד משמעותית. ההפך מצילום לילה הוא מצב בו התמונה מוצפת באור, נניח כשאתם נוסעים מערבה בשקיעה. ה-YI Dash Camera מצויידת במסנן קרני אור תת אדומות שאמור להפחית את הבוהק בתמונה, והוא אכן עושה זאת מצוין, ומייצר סרטונים מפורטים ודי ברורים גם במצבים כאלו.


מסך בחלקה האחורי של ה-Yi Dash Cam (צילום: גד גניר)



חיישן המצלמה (בגודל 3.0μmx3.0μm) מייצר סרטונים ברזולוציה של 1080p ב-30 או 60 פריימים בשנייה. קיימת אפשרות לבחור ברזולוציה גבוהה יותר, 1296p בקצב של 30 פריימים לשנייה אך זו מושגת באמצעות אינטרפולציית תוכנה, כלומר, זו לא הרזולוציה ה"טבעית" של החיישן, והמצלמה מגיעה אליה באופן דיגיטלי. בכל מקרה, כשמצלמים אובייקטים נעים בוידאו, עדיף לעשות זאת בקצב הפריימים הגבוה ביותר שניתן, כדי להתמודד עם הטשטוש בתנועה, ולכן מצב הצילום המועדף כאן הוא 1080p ב-60 פריימים לשנייה. המצלמה לא מצלמת סרטון אחד ארוך של כל הנסיעה כי אם סרטונים שאורכים כ-3 דקות. סרטון ברזולוציה המינימלית ובקצב הפריימים האיטי ביותר תופס כ-300MB על כרטיס הזכרון. קצב פריימים של 60 לשנייה מוסיף לקובץ עוד כ-150 מגה. מה קורה כשהכרטיס מתמלא? הסרטון הראשון שצולם נמחק כדי לפנות מקום לסרטון החדש. לכן, אם יש סרטון שאתם מעוניים לשמור, ודאו שאתם עושים זאת בסמוך לזמן שצילמתם אותו.


אז איך ה-YI Dash Camera מצלמת? תלוי למה משווים אותה. השוק מוצף בלא מעט מצלמות סיניות זולות שמצלמות משמעותית פחות טוב ממנה, אך גם יש מצלמות אחרות, יקרות ממנה שמצלמות טוב יותר. המצלמה הזאת בהחלט עמדה בציפיות שהיו לי ממצלמה ברמת המחיר שלה. עם זאת, כדאי לעשות כאן תיאום ציפיות: יהיו מצבים בהם קשה יהיה לזהות מספרי רכב, גם אם עוצרים את הסרטון פריים אחר פריים: לא ברור לי אם זה קשור לאיכות העדשה, הזוית הרחבה שלה, החיישן, או עיבוד התמונה או שילוב של כולם או חלקם. אז איכות התמונה היא לא הטובה ביותר בשוק, אבל ביחס לרוב הסרטונים שתמצאו ב-Youtube שצולמו ע"י מצלמות מהקטגוריה הזאת, ה-Yi Dash Camera מציעה איכות מצויינת.


ה-Yi Dash Cam, מוצמדת לשמשת הרכב שלי (צילום: גד גניר)



הפיצ'ר שהכי סיקרן אותי ב-YI Dash Camera היה ה-ADAS, מערכת לזיהוי והתראה על מצבים מסוכנים בזמן נהיגה. ב-Xiaoyi מתגאים באלגוריתם המיוחד לזיהוי ויזואלי שפיתחו, אשר יודע להבחין במצבים בהם אתם סוטים מהנתיב שלכם, כמו גם במצבים בהם אינכם שומרים מרחק מספיק מהרכב שלפניכם. איך כל זה בפועל? כשלון מוחלט ומביך. אני אדם סבלני ומכיל, אבל כשהמצלמה מתריעה בפניי על סטייה מהנתיב בכל פעם שאני יוצא לעקיפה, זה מרגיז. בכל פעם שאני מגיע לרמזור ועוצר לאט ובזהירות מאחורי רכב אחר, המצלמה מתריעה שאני לא שומר מספיק מרחק. יודעים מה? יכולתי לחיות עם זה, הבעיה היא שכשכן ציפיתי שהמצלמה תתריע בפניי, היא לא עשתה את זה. לצורך הבדיקה הפכתי לדוש הכי מרגיז שידע כביש מספר 4. נצמדתי למכוניות, עברתי בין נתיבים באופן פתאומי, ובכל פעם שציפיתי לקבל התראות, דווקא אז, המצלמה שתקה. מתי היא חזרה לפטפט? כשחניתי בבית. כן, בעמידה בחניון, המצלמה התחרפנה והתריעה שוב ושוב על סטייה מהמסלול. יש לכם מניות של מובילאיי? אל תמהרו למכור אותן עדיין.


התפעול של המצלמה נוח ואינטואיטיבי: את חלקה האחורי מכסה מסך גדול, כשמתחתיו ארבעה כפתורים. התפריט מורכב מסמלים גדולים וברורים עם תפריטים שקל להתמצא בהם. במצלמה תוכלו לשלוט גם דרך אפליקציה. דרכה תוכלו לשלוט בהגדרות המצלמה ואף להוריד דרכה סרטונים שתרצו לשמור היישר לסמארטפון שלכם. גם ההתקנה קלילה ופשוטה: לאריזת המצלמה מצורפת זרוע קטנה עם דבק, אותה מדביקים את השמשה הקדמית. העובדה שיש למצלמה מסך, מסייעת למקם אותה כראוי על השמשה. הדבק אמנם חזק מאוד, אך ניתן להסיר את הזרוע מהשמשה ולמקם אותה מחדש אם יתעורר צורך כזה. אל ערכת המצלמה מצורף כבל ארוך ומטען לרכב. הכבל ארוך דיו כדי להסתיר אותו בפלסטיקים שמסביב לחלק הפנימי של השמשה. המצלמה זקוקה לחיבור קבוע למטען כדי לפעול. כיביתם את הרכב? המצלמה תכבה בתוך שניות.

התפריט הראשי של ה-Yi Dash Cam (צילום: גד גניר)

כלפי חוץ, היא דומה מאוד למצלמות אקסטרים, רק טיפה גדולה יותר. זה לא ממש מפריע לשדה הראייה בנהיגה כשהיא מותקנת, אך קל להבחין בה מבחוץ דרך השמשה והיא ממש לא דיסקרטית. האם זה חסרון?? תלוי בכם ובפרנויות שלכם: האם נוח לכם להשאיר רכב כשבתוכו מוצגת לראווה מצלמה שעולה כמה מאות שקלים? ניתן אמנם לפרק אותה מהזרוע שלה ולקחת אותה עמכם, אם כי זה מחזיר אותנו לימים העליזים בהם היינו לוקחים איתנו את פאנל הרדיו דיסק, כיף ונוסטלגי. כדי להתמודד עם החום שנוצר מפעולת המצלמה, ומעובדה שהיא נשארת ברכב בשמש, ה-Yi Dash Cam תוכננה עם פתחי אוורור בחלקה העליון והתחתון. אם אתם חובבים גדולים של אמנות מזרחית מסורתית, תשמחו לשמוע כי "ההשראה לעיצוב פתח האוורור הגיעה מאמנות מזרחית מסורתית של חיתוך נייר" (ציטוט אמיתי מתוך אתר התדמית של המצלמה). צורת פתחי האוורור והקשר שלהם לאמנות המזרח זה הדבר האחרון שצריך לעניין אתכם בהקשר של המצלמה הזאת, אך הם עושים את העובדה. השארתי אותה במשך ימים שלמים ברכב בשמש ובחום מזעזע, והיא נכנסה לפעולה, בלי בעיה, לא נתקעה ולא קרסה.

פתחי אוורור שעוצבו לפי אמנות מזרחית מסורתית של חיתוך נייר (צילום: גד גניר)



לא דיסקרטית, ה-Yi Dash Cam (צילום: גד גניר)


מחירה של ה-Yi Dash Cam ביבוא רשמי בישראל הוא 449 ש"ח. ישנן לא מעט מצלמות זולות יותר שתוכלו לקנות ברשת, אם כי בסקאלת המחירים של הקטגוריה כולה, היא גם לא נחשבת יקרה במיוחד. עבור המחיר שלה היא מספקת איכות צילום טובה, היא נוחה לשימוש, קלה להתקנה ובסה"כ עושה את העבודה. למענכם ולמען הסובבים אתכם, אני מקווה שלא תזדקקו באמת לשירותיה.

המצלמה נמסרה לבדיקה באדיבות רשת באג

4 תגובות

  1. תודה ! ביקורת על מוצר חשוב !

    השבמחק
  2. תודה רבה,
    האם תוכל להוסיף את גודל המצלמה והמשקל?

    השבמחק
  3. יש גם דגם מומלץ עם מצלמה אחורית? והיא גם דורשת חיבור לחשמל? מאיפה יש גישה לחמשל בחלק האחורי של הרכב?
    אתה יודע מה, כפרט טריוויה - יש רכב עם מצלמות רכב מובנות (שמצלמות קדימה ואחורה בזמן נהיגה)?
    הנה - שיתנו לך לבדוק רכבים.
    כשגוגל ניסתה לדחוף את האנדרואיד כמערכת הפעלה למערכת 'הבידור' ברכבים, התעשייה נלחצה, והיה מי שאמר שם, כך מספרים, שעוד מעט ואנשים יבחרו רכב על פי ההתאמה שלו לטלפון שלהם.
    והנה זה בא - עם המצלמות המובנות.

    השבמחק
  4. ביקורת מוזרה במקצת.
    מדובר באחת המצלמות האיכותיות בשוק על אף המחיר המאוד נמוך שלה.
    בזכות יכולת צילום 1080/60 התמונה יוצאת חדה כולל מספרי הרכבים, גם ביום וגם בלילה (וכמובן גם בתנועה בזכות ה-60 fps).
    זווית הצילום הרחבה מדהימה ואין אף פרט שמתפספס.
    התוספת של הואייפיי שמאפשרת הורדת סרטונים ישירות לטלפון בלי צורך לנתק את המצלמה ולחבר אותה למחשב, פרייסלס.
    בקיצור מי שעוד לא קנה, זה הזמן.
    מומלץ להזמין מאיביי גירסה עם ממשק סיני, מכיוון שכל ההגדרות ניתנות לשינוי באפליקציה בטלפון אין צורך לשלם יותר לממשק באנגלית.
    לשים לב שקונים גרסה בצבע אפור/זהב, בצבע שחור מדובר במצלמה מדגם אחר באיכות נמוכה יותר.
    במחיר של 150 ש"ח באיביי פשוט אין לה תחרות.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר