בזה צפיתי: אירוע ההכרזה על ה- iPhone 7

אפתח בהודעה מנהלתית. מהיום, אני מקטין את הפונט של הבלוג ב-75%, ומשנה את צבעו לצהוב זרחני על רקע לבן. למה אני עושה זאת? ובכן, זה מסתכם במילה אחת: אומץ. טוב, לא באמת, אבל יש סיכוי שהאמירה האומללה הזאת של סמנכ"ל אפל פיל שילר שניתנה כהסבר לאחד הצעדים המרגיזים של החברה בשנים האחרונות, תיזכר יותר מכל דבר אחר בהכרזה על האייפון 7, והיו לא מעט דברים לזכור. מעבר למה שהיה, מה שלא היה שם מעניין לא פחות ומלמד משהו על מצבה של אפל בסוף שנת 2016 ועל השוק כולו. להלן כל מה שעבר לי בראש במהלך ההכרזה, וגם קצת דברים שצצו אחרי:

זוג העדשות באייפון החדש (צילום: אתר Apple)


אז מה היה שם?
מי שצפה באירוע כולו, נאלץ להמתין קצת יותר משעה, חצי ממשך האירוע כולו כדי לחכות שיגיעו להכרזה עצמה על האייפונים החדשים, ההכרזה לה כולם ציפו. עד להכרזה, טים קוק וחבריו בעיקר מרחו את הזמן: סיפרו כמה אפל מועילה לחברה (תיאור של הכלים שהיא מפתחת עבור תלמידים וכיתות לימוד), תיאור של ההתאמה שעשו לפוקימון גו (הדבר הכי לוהט ביקום לפני חודש, וסוג של שאריות מחוממות נכון להיום) כדי שניתן יהיה להשתמש באפליקציה גם בשעון של אפל, וקאמבק של סופר מאריו, מרתק ומרגש. מה שהפך את השעה הראשונה למעניינת יותר היתה ההכרזה על ה-Apple Watch 2, או בשמו החדש, Apple Watch Series 2. מן הסתם מדובר בשעון חדש המגיע עם מפרט טכני עדיף על פני קודמו. יחד עם זאת, הוא מגיע גם עם תצוגה מוארת פי 2 יותר מהדור הקודם, ומיגון טוב יותר בפני מים. עד כה, הסטנדרט בשעוני אפל וברוב שעוני ה-Android Wear היה עמידות להתזות מים. המיגון החדש מקנה ל-Apple Watch Series 2 עמידות במים עד עומק של 50 מטר. יחד עם העמידות הזאת, נוספה אפשרות מדידת שריפת קלוריות לשחיינים, בשחיה בים הפתוח או בבריכה. אפל מובילה את שוק השעונים החכמים במכירות, אבל בקרב שוק מוצרי הספורט היא לא נחשבת שחקן משמעותי. השיפורים האלו במפרט השעונים מאפשרים לשעונים שלה להפוך לאופציה רלוונטית עבור ספורטאים ולנגוס בנתחי השוק של יצרניות ותיקות יותר בתחום.



ה-Apple Watch Series 2 (צילום: אתר Apple)


ואז הגיעו האייפונים, ה-7 וה-7 פלוס. לא אעבור על רשימת השינויים הארוכה. שני השיפורים המשמעותיים ביותר לטעמי הם המיגון בפני מים והמצלמה הכפולה בגרסת הפלוס. ישנו עדכון מסוים של עיצוב המכשיר וכמו יצרניות אחרות טרחו באפל לספר סיפור שלם ומייגע על תהליכי הייצור החדשים שנקטו בהם במכשירים החדשים. המצלמה אגב, עדיין בולטת החוצה באופן מרגיז. כפתור הבית כבר אינו נלחץ. הוא פועל כמשטח מגע, אשר יודע לזהות את מידת הלחץ המופעל עליו, ובנוסף הוא יודעת להחזיר פידבק ברטט, בדומה למקשי המקלדת הוירטואלית, כדי לדמות את אפקט הלחיצה. כל אחד מהחידושים האלו לא מרגש באופן מיוחד, אבל יחד הם מהווים שדרוג משמעותי ביחס לדור הקודם.


זה לא אומץ
ביטול שקע האזניות הוא בעיני הסיפור הכי משמעותי של ההכרזה הזאת. כאמור, פיל שילר הסביר שנדרש אומץ כדי לבצע פעולה כזאת. האמת היא שנדרש מצד אפל שילוב של חיבה למזומנים ומידה רבה של התנשאות כדי לקבל את ההחלטה להיפרד משקע האזניות שליווה את רוב מכשירי המדיה בעשרות השנים האחרונות. באופן הזה מחייבת אפל את היצרניות השונות להשתמש בחיבור הספציפי שלה, ולשלם לה עליו תמלוגים: כל זוג אזניות שיימכר עם החיבור של אפל, יכניס לה כמה דולרים נוספים. יש לאפל הסברים טכניים על כך שהחיבור הישן תופס מקום רב מדי במכשיר והחיבור הדיגיטלי יתרום לאיכות הסאונד. ערכת האייפון החדש כוללת אמנם אזניות עם חיבור Lightning, ואפילו קיים מתאם, דונגל באמצעותו ניתן לחבר בכל זאת אזניות סטנדרטיות אל המכשיר, אך המגמה ברורה: או שתקנו מעתה והלאה אזניות עם חיבור Lightning, או שתתארגנו על אזניות Bluetooth סטריאופוניות.  אגב אזניות Bluetooth סטריאופוניות, אפל ניצלה את האירוע כדי להכריז על כניסתה לתחום הכי חם כיום באזניות אלחוטיות - אזניות Truly Wireless. לאזניות החדשות של אפל קוראים Air Pods והן נראות בדיוק כמו ה-EarPods המוכרות, למעט החוט המקשר ביניהן. הבשורה המרעישה מבחינתי באזניות האלו הן נתוני הסוללה: 5 שעות של שימוש רצוף, פי 5 ממשך זמן הסוללה של ה-IconX שבדקתי כאן לאחרונה. בנוסף, הקייס בו הן מאוכסנות טוען אותן ומאפשר שימוש מצטבר של עד כ-24 שעות. התענוג הזה מגיע ב- 159 דולר, זול יותר מרוב אזניות ה-Truly Wireless האחרות בשוק, אך עדיין סכום לא מבוטל. אפל למעשה יצרה בעיה, וסיפקה לה פתרון משלה. זה לא אומץ, זו התנהלות דרקונית כלפי הלקוחות שמטרתה להרויח עוד כסף, וזה דפוס שחוזר על עצמו לא מעט אצל אפל.


ה-AirPods (צילום: אתר Apple)


שלום ולא להתראות 16 גיגה בייט
אפל הכפילה את נפחי האכסון במכשירים החדשים שלה, וגם במכשירי ה-iPhone 6S שימשיכו להימכר. על פניו זה צעד מתבקש, ואפילו נדיב, בהתחשב בעובדה שמחירי המכשירים נשארו כשהיו בהשקה הקודמת. מכשיר עם 16 גיגה בלבד הוא מכשיר שקשה להסתדר איתו בסוף שת 2016. מצד שני, ההכפלה הזאת מגיעה עם חתיכת בשורה קשה: דגם ה-64 גיגה, הנפח האידיאלי (לדעתי) נכון להיום, התנדף. מעכשיו הבחירה היא בין 32 גיגה, צפופים למדי, לבין 128 גיגה ו-256 גיגה. כל קפיצה בנפח מביאה עמה גם קפיצה במחיר. אפל בונה שנים על זה שתחששו לקנות את הדגם עם נפח האחסון הנמוך ביותר והויתור על גרסאות ה-64 גיגה יוצר בעיה עבור משתשמים ש-32 גיגה זה מעט מדי עבורם, אך לא באמת זקוקים ל-128 גיגה על הסמארטפון שלהם.


גם אני כמו כל היהודים עוסק במספרים
הנתון שהוצג בהכרזה, על מכירת מיליארד מכשירי אייפון בכל הזמנים, הוא נתון שפורסם עוד במהלך חודש אוגוסט. הנתון שחסר בהכרזה הוא כמובן איך היו המכירות של אפל ספציפית השנה, ולא במקרה: השנה האחרונה לא תחשב כשנה מוצלחת במיוחד עבור אפל, כאשר לראשונה נרשמה ירידה מסוימת במכירות. איך תראה השנה הבאה? אין לדעת, מה שבטוח, לא תראו יותר מדי פנים עצובות באפל לאור ה-Recall שעשתה סמסונג למכשירי ה-Note 7 שלה בתחילת השבוע.


נתון נוסף שהתגאו בו באפל הוא המיקום שלה בטבלת מכירות השעונים בעולם. את המקום הראשון בשוק השעונים החכמים היא תפסה בקלות, אך מסתבר שהיא גם תופסת את המקום השני בשוק השעונים הכללי. הנתון שאפל לא הציגה הוא הנתון המספרי: כמה שעונים חכמים מכרה אפל? האם המספר כה נמוך, שאפל מתביישת להציג אותו?


שורה תחתונה

ההכרזה של אמש מספקת המון סיבות לחיוכים אצל משתמשי אייפון, אך גם אצל משתמשי מכשירי אנדרואיד פנאטיים. משתמשי האייפון שמחים על בואם של פיצ'רים כמו מיגון למים ומצלמה עם שתי עדשות. משתמשי אנדרואיד שמחים לראות כל פיצ'ר שהופיע לראשונה במכשיר אנדרואיד ומאומץ ע"י אפל. מעבר למלחמות המיותרות בין שני מחנות המשתמשים, יש כאן תופעה מבורכת. גם אם אפל אימצה פיצ'רים שנראו קודם לכן במכשירי אנדרואיד וגם אם לא, ניתן להגיד בוודאות שרובם המוחלט של השינויים והחידושים שהוצגו במכשירי אייפון לדורותיהם, הפכו ברבות השנים לסטנדרט של התעשיה. במילים אחרות, אפל אולי לא מחדשת יותר מדי לאחרונה, אך היא בהחלט מכתיבה את הטון בתעשיית הסלולר, וקובעת במידה רבה איך יראו המכשירים של המתחרות שלה בעתיד. במקרה של המיגון בפני רטיבות והעדשות הכפולות זה נהדר. במקרה של ביטול שקע האזניות, קצת פחות.

3 תגובות

  1. שקע האוזניות כמו שהוא היום יעלם ! אין בו צורך אפל הבינה כי חיבור לייטנינג שלה מספק אותה מכל הכיוונים כבר הרבה , זמן , אפילו גם את העכברים והמקלדות שמגיעים עם סוללה מובנית מטעינים דרך ה USB עם ... חיבור ההלייטניניג... אפל גדולה יכולה להרשות לעצמה,(חיבורי ה USB במקינטושים יכולים לתת עד 2A ! הרבה מעל התקן ) זה לא שנת 99 - בואו נעלים את הפלופי דיסק ונעשה הכל ב USB (אז זה באמת הקדים את זמנו ) - זה סוף 2016, אפל יכולה לרשום עוד ניצחון ..
    המתחרים איפה הם ? בואו ניראה , אז כל היצרנים מתחילים לאמץ את תקן ה USB-C הן בסלולרים והן במחשבים (שולחניים/ניידים ) - תקן שמשלב את פרוטוקול ה טנדבולט שהתחיל ....עם....


    לא בטוח שהם יודעים הכי טוב, אבל כן הם מכתיבים למשתמשים שלהם איך להשתמש במכשירים שלהם, ו 99% מהמתמשמשים הם צייתנים ועושים מה שאומרים להם.. (אגב גם באנדרואיד) ולכן , אני לא חושב כי המתחרים לא מסוגלים , הם פשוט לא רוצים ולא מוכנים לקבל החלטות כאלו אמיצות
    יש כאן אבולוציה רגילה עם צעד מתבקש - כל הכבוד לאפל - 5 שנים לאחר מותו של סטיב ,הם ממשיכים את הקו - להשכב על הגדר ולא להתפשר על החומרה
    הדבר היחידי שכואב הוא המחיר..

    השבמחק
  2. אני לא ממש מבין את הטענה לגבי הדרקוניות של אפל . אפל כמו כל חברה אחרת רוצה להרוויח . בניגוד לחברות אחרות היא יודעת לעשות את זה נכון . אני בעבר הייתי חסיד של אפל . כל המוצרים שלי היו של אפל , ואז עברתי לאנדרואיד ולאט לאט המכשירים שהיו ברשותי נמכרו . אני כבר לא חסיד אפל ולא יודע אם אי פעם אחזור אליה , אבל אפל היא חברה שיודעת לעשות דברים נכון , גם אם זה נורא מרגיז אותנו . אותי מרגיז נורא שהיא עברה לחיבור אוזניות משלה , כי כל מי שיש לו אוזניות , אפילו יקרות בטרוף ,עם החיבור הסטנדרטי די נדפק , או שיצטרף מתאם , אבל את אפל זה לא מעניין וגם אין באמת סיבה שזה יעניין אותה . אפל פשוט יודעת איך להכניס מזומנים לכיס שלה , חסר הגינות ככל שזה ישמע לנו .

    השבמחק
  3. כמה הערות משלי:

    אני לא מעריץ של אפל, ולא ארכוש מכשירים (מצויינים אמנם) במחירים מופרעים. אני כן מפרגן לאפל שבסה"כ יודעים ליצר מכשירים טובים, ואני שמח שהרבה מהעדכונים לאייפון נוגעים בנקודות שבאמת חשובות למשתמש הממוצע (מיגון מים, שיפור צילום, שיפור זמן סוללה).
    בעולם האנדרואיד קיימים כמה טרנדים שאני מוצא טפשיים: מרוץ חימוש אובססיבי של חומרה (כמו רזולוציות מסך או מעבד 10 ליבות), ודחף להוציא חדשנות ומקורית, גם אם הם לא באמת שימושיים או חצי אפויים. (החברים של LGG5 וכו). אז טוב שלפחות אפל נשארת שפויה ומראה שמכשיר טוב לא חייב לשבור שיאים של מקוריות, אלא פשוט לעבוד טוב.

    הערות שליליות:
    אני מסכים שביטול ה 64GB הינו צעד שיווקי נטו, וחבל. נראה שאפל סומכת על עדת מעריציה, שיאמרו שאם כבר הוצאנו 4000 שח על מכשיר, אז מה זה עוד 500 בשביל יותר שקט נפשי (תוספת אחסון)
    ביטול האוזניות - לא אהבתי, וזה באמת לא אומץ, סתם יוהרה.
    יש לזה הרבה חסרונות וכמעט בלי יתרונות:
    תופס מקום במכשיר? אולי באייפון בגודל 4', לא אמור להיות משמעותי במכשירים גדולים יותר, בטח שלא במכשיר בגודל 5.5.
    חיבור דיגיטלי משפר סאונד? למה לא, בשמחה, שיהיה אפשר לחבר אוזניות דיגיטלית ל lightning ובנוסף תשאירו את החיבור הרגיל.
    פוטנציאל לבעיה נוספת, לפחות למי שבאמת משתמש הרבה באוזניות, זאת שחיקה גדולה יותר של חיבור ה lightning.

    אם יש משהו, בעולם הסמארטפונים הדיגיטלי החדש שלנו, שתמיד עובד, ולא צריך לבדוק אם יש (התאמה לבלוטוס) או אם הבטריה של האוזניה התרוקנה, זה האוזניות הפשוטות שלנו. אז עכשיו גם את זה לוקחים? חבל אפל, חבל

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר