כזה ניסיתי: Sony Xperia XZ Premium

את מכשיר הדגל של סוני לשנת 2017, Xperia XZ Premium זכיתי לפגוש כבר בברצלונה ב- MWC 2017. האמת ש"לפגוש" זו הגדרה מרחיקת לכת. בניגוד נניח ל-LG או ל-Huawei, בסוני לא היו מעוניינים באמת לאפשר למבקרים בתערוכה, לרבות עיתונאים ובלוגרים למשש את מכשיר הדגל החדש שלהם. לא מדובר ברכושנות או בחשש מיצר הרע של אורחי המתחם. לפי ההערכות, המכשיר החדש שהחל להמכר בחנויות בחו"ל רק בחודש יוני, הגיע לברצלונה ארבעה חודשים לפני כן בגרסה לא סופית. לפיכך, אנשי סוני שהעדיפו שלא למצוא את עצמם במצבים מביכים, החליטו לתת למבקרים להתרשם ממנו מרחוק ולא יותר מכך.  

Sony Xperia XZ Premium (צילום: גד גניר)


כך יצא שאת Xperia XZ Premium זכיתי לראות או בתיבות זכוכית נעולות במתחם של סוני בתערוכה או בידיהם של נציגי החברה ששמחו להדגים את הפיצ'ר החדש והמסעיר שמביא איתו המכשיר החדש, עליו ארחיב בשלב מאוחר יותר. כל ההתנהלות הזאת לא הפריעה למארגני הכנס להכריז על XZ Premium כעל המכשיר הטוב ביותר בתערוכה. לא ברור מה הקריטריונים של צוות השופטים המכובד, אבל בחירה במכשיר שרק הוכרז, שטרם נמכרה יחידה בודדת ממנו, ושאסור לגעת בו, כמכשיר הטוב ביותר לשנת 2017 לא מעידה כלום על המכשיר עצמו, אם כבר, על כמה שווה הפרס הזה.




Sony Xperia XZ Premium. עשוי כמעט כולו מזכוכית (צילום: גד גניר)

מכשיר הדגל של סוני לשנת 2017 מתבסס על ערכת השבבים החזקה ביותר של קוואלקום, Snapdragon 835, המבוססת על ארבע ליבות עיבוד במהירות 2.45 גיגהרץ, וארבע נוספות במהירות 1.9 גיגהרץ. זוהי אותה ערכת שבבים שסמסונג "שתתה" את כל סדרת הייצור הראשונה שלה, ש-LG ויתרה עליה כדי להביא לחנויות מהר יותר את ה-G6, וכנראה הגורם לכך שהגעת ה-Xperia XZ Premium לחנויות תתעכב בכארבעה חודשים. בגזרת זכרון ה-RAM יישרה סוני קו עם שאר היצרניות הגדולות, והשאירה אותו בנפח של 4 גיגה. גם נפח האחסון מספק, בנפח של 64 גיגה, עם אפשרות הרחבה באמצעות כרטיס זכרון. המכשיר מריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסה 7, ומציג ממשק מאוד נקי וקרוב בעיצובו לזה של אנדרואיד בגרסתה המקורית, למעט שינויים קטנים במגירת האפליקציות כמו המלצות על אפליקציות חדשות, ומסך אפליקציות בשימוש תדיר. סוני, ענקית טכנולוגיה ומדיה, נוהגת כבר שנים להשתמש במכשירי האנדרואיד שלה כפלטפורמה לקידום שירותים ומוצרים נוספים שלה, וה-Xperia XZ Premium לא שונה בהיבט הזה: אפליקציות כמו Lounge ו-What's new הן אפליקציות מיותרות להפליא המציעות לכם אפליקציות ותכנים להורדה למכשיר. אם יש לכם Playstation 4, תוכלו להתחבר אליו דרך אפליקציית Playstation בטלפון ולשחק מרחוק דרכו. מעבר לאפליקציות מבית סוני עצמה, יש כאן גם אפליקציות שסוני התקינה על הטלפון מבעוד מועד, על דעת עצמה ולא ניתן למחוק אותן כמו אמזון ו-AVG, כנראה כחלק משיתופי פעולה מסחריים. סוני לא היחידה שעושה זאת, ולמען ההגינות נתקלתי בעבר בטלפונים גרועים יותר מהבחינה הזאת, אבל זה עדיין לא הופך את זה לבסדר. Bloatware כן או לא, זה לא משנה, המכשיר מהיר להחריד. אפליקציות נפתחות כהרף עין, התגובה למגע נהדרת, האנימציות חלקות, והמכשיר לא מגמגם בשום מצב. המקום היחיד בו נתקלתי בבעיה כלשהי היה עם מקלדת גוגל, (Gboard) שנוטה משום מה לקרוס, אם כי זה לא המכשיר הראשון שנתקלתי בו בבעיות עם המקלדת הזאת. הפתרון פשוט: להתקין מקלדת אחרת.

Sony Xperia XZ Premium (צילום: גד גניר)


סוני היתה הראשונה להציג מסך 4K בטלפון סלולרי לפני כשנתיים, ב-Xperia Z5 Premium שלה. בשנה שעברה היא החליטה לזנוח את ההישג הטכנולוגי הזה לטובת מסך ברזולוציה סטנדרטית יותר של 1080p, והשנה החליטה לתת לרזולוציית 4K  צ'אנס נוסף. כמו ב-Xperia Z5 Premium, הרזולוציה הזאת פעילה רק כשיש צורך בכך. מסכי הבית, אתרי אינטרנט וכו' מוצגים ברזולוציית 1080p כדי לחסוך במשאבי סוללה ועיבוד וטוב שכך. סרטוני 4K מיוטיוב וסרטונים שהורדתי נראים בהחלט נפלא, אם כי חייב להיות כנה כאן: אין שום דרך שבה אוכל להבדיל בין סרטון 4K על המסך הזה, לבין מסך ברזולוציית 2K בלבד, מבחינת פירוט וחדות. המקום היחיד שבו החדות הזאת אכן מביאה תועלת אמיתית הוא בשימוש במשקפי VR, אם כי גם כאן, למרות שהוידאו היה חד מתמיד, הוא עדיין לא חד מספיק כדי לגרום למשתמש לשכוח שהוא לא יושב בסלון עם משקפיים מוזרים על הראש. מעבר לכך, זהו מסך נהדר: עם צבעים נאים, בהירות גבוהה מאוד, ומתפקד לא רע בכלל באור יום.

Sony Xperia XZ Premium. קורא טביעות האצבעות משולב בכפתור ההפעלה (צילום: גד גניר)

Sony Xperia XZ Premium. מצלמה מצויינת (צילום: גד גניר)


מחלקת העיצוב של סוני לא שמעה על טרנד המסגרות הדקיקות. מתחת ומעל למסך הגדול גם ככה (5.5אינטש) ישנן שתי תוספות גדולות, וגם המסגרות משני צידי המסך אינן דקיקות במיוחד. המכשיר עצמו נראה מרשים מאוד, עשוי כולו זכוכית ובצבע השחור של היחידה אותה קיבלתי לבדיקה, הוא מצליח למשוך לא פחות תשומת לב גם מה-Galaxy S8. זה בערך הדבר היחיד החיובי שאני יכול להגיד על העיצוב של Sony Xperia XZ Premium. לא חסכתי את הביקורת שלי מהאופן שבו עוצבו מכשירים כמו Galaxy S8 ו-LG G6, אבל המעצבים של סוני קבעו שיאים חדשים של פשעים ארגונומיים כנגד האנושות במכשיר הזה. ענק, מגושם, עם פינות מחודדות, זה מכשיר שלא נוח לאחוז בו לאורך זמן, כן, אותו מכשיר שסוני רוצה שתצפו בו בסרטי 4K.

Sony Xperia XZ Premium.מגירת כרטיס הסים וכרטיס הזכרון, אחד הכשלים התכנוניים הקשים במכשיר (צילום: גד גניר)

Sony Xperia XZ Premium (צילום: גד גניר)


קורא טביעות האצבעות, כהרגלה של סוני, ממוקם בכפתור הצד. לא מספיקה נגיעה בכפתור ועליכם ללחוץ עליו כדי לשחרר את המכשיר מנעילה. לזכותו של הקורא, הוא עושה עבודה מצויינת, כל עוד האצבע נקייה ויבשה. המכשיר עצמו עמיד למים ואבק בתקן IP68. סוני היא מהותיקות בשוק בטרנד של מיגון בפני מים. במכשירי העבר שלה היו שלל חיפויי פלסטיק שכיסו פתחים שונים במכשיר. בשנים האחרונות למדו היצרניות לאטום את המכשירים בלי צורך בחיפויי הפלסטיק האלו, אם כי ב-Xperia XZ Premium עדיין תוכלו למצוא אחד כזה, וזה חתיכת כשל תכנוני: החיפוי הזה הוא מסוג הדברים שאנשים נוהגים לשחק איתו כמעין תחליף Fidget Cube, מתוך שעמום, ולא מן הנמנע שזמן לא רב לאחר הרכישה של המכשיר, תמצאו את עצמכם עם חיפוי שבקושי יושב במקומו. מה מסתיר החיפוי הזה? את מגירת ה-SIM וכרטיס הזכרון. למה סוני לא בחרה במגירה סטנדרטית שדורשת סיכה על מנת להוציא אותה ממקומה? לא ברור.

אל תגידו לסוני, אבל הוא נפל לי מספר פעמים מגובה של מטר (או במלים אחרות, עף לי במספר הזדמנויות מהשולחן עליו נטען) ושרד את הנפילות האלו בצורה מעוררת כבוד, בטח כשמדובר במכשיר עשוי זכוכית כולו. המזכרת היחידה מהאירועים הטראומטיים האלו היא סימן פגיעה זעיר אחד ויחיד בחלק העליון של מסגרת המכשיר. לא רע בכלל, אבל אל תנסו בעצמכם בבית.

Sony Xperia XZ Premium ממשק אנדרואיד נקי כמעט לחלוטין(צילום: גד גניר)


אז מה הפיצ'ר החדש והמסעיר עליו דיברתי בהתחלה? צילום וידאו בהילוך איטי. כן, גם לכם יש כזה בטלפון, אבל האם הטלפון שלכם מצלם בקצב של 960 פריימים בשניה? סביר להניח שלא. מה אכפת לי מ-200, 500 או 960 פריימים בשניה? תחשבו על מספר הפריימים כגורם נוסף המשפיע על הפירוט בתמונה או בוידאו. יותר פריימים בשניה והתנועה חלקה יותר, הסרטון חד יותר ועצמים בתנועה לא נמרחים. הצילום בקצב הפריימים המרשים הזה אפשרי רק לפרקי זמן קצובים. לא ניתן לצלם סרטון שלם כך: עליכם להכנס למצב הצילום הזה, להתחיל לצלם, ואז, ברגע שבו תרצו לשלב קטע של הילוך איטי בסרטון, ללחוץ על כפתור על המסך כדי לתפוס קטע של שנייה בערך במציאות, שתוצג בסרטון בהילוך איטי. ככל הנראה מדובר במגבלה טכנית שלא מאפשרת צילום ממושך ככה, אבל זה דורש דריכות מצד הצלם, כדי לתפוס את הרגע במדויק ולא לפספס אותו. מעבר לכך, ב-960 פריימים ניתן להבחין בריצודים של התאורה בתוך הבית, כך שעדיף לצלם בהילוך איטי בעיקר בחוץ באור יום. בנוסף, כצפוי, הרזולוציה בצילום בהילוך איטי נמוכה משמעותית ותמונה מגורענת בצילום בתנאי תאורה שאינם אידיאליים, הרבה יותר מבמצב צילום רגיל.



בצילום סטילס, המצלמה של סוני מציעה איכות וביצועים של מצלמת מכשיר דגל: תמונות חדות, ממוקדות ועושה זאת במהירות וביעילות. אפילו בתנאי תאורה פחות אידיאליים, התמונות יוצאות לא רע: אמנם מעט מגורענות, אמנם יש איבוד פרטים מסויים ומריחות, אבל לא יותר משל מכשירים כמו Huawei P10 או LG G6. מצב הצילום האוטומטי קצת מעיק: לא שזה מפריע לתהליך הצילום עצמו, אבל בזמן המיקוד המצלמה מנסה לנחש מהו מצב הצילום הטוב ביותר ומציגה זאת בהתראה שקופצת במסך. הבנתי שהמצלמה חכמה, But when you need to shoot, shoot, dont talk.

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


ל-Sony Xperia XZ Premium סוללה בקיבול של 3230mAh. היא הפתיעה אותי לטובה: בממוצע, בשימוש סטנדרטי, היא הספיקה לי ליום שלם בלי בעיה. תכניסו לסדר היום שלכם צילום וידאו בהילוך איטי, צפייה בסרטוני 4K, ותזדקקו לטעינה במהלך היום. לפחות הטעינה הזאת תתבצע במהירות, בתקן Quick Charge 3 של קוולאקום, במידה ותשתמשו במטען שאכן תומך בכך. ברוב הסמארטפונים שבדקתי התומכים בתקן טעינה מהיר כזה או אחר, מיד לאחר חיבור המטען, יופיע חיווי המאשר את העובדה שמדובר בטעינה מהירה. במקרה של Sony Xperia XZ Premium זה לא כך, והחיווי נשאר זהה בין אם בטעינה רגילה ובין אם בטעינה מהירה. כל זה לא משנה את העובדה שטעינה באמצעות מטענים תומכים אכן היתה קצרה מהרגיל, וזה מה שחשוב. בחזית המכשיר ממוקמים שני רמקולים סטריאפוניים. הם מייצרים איכות שמע מצויינת, בעוצמה לא רעה, אם כי הייתי שמח אם הם היו חזקים יותר.

בתחילת חודש אפריל הכריזה יבואנית סוני בישראל על שינוי במדיניות התמחור של מכשירי המותג בישראל, ועל הצגת מחירים תחרותיים יותר בשוק. זו היתה הכרזה מתבקשת. מכשירים סוני תומחרו עד כה במחיר גבוה בכמה מאות ש"ח מזה של המתחרים, כאשר לא ברור מהו הערך המוסף שבגינו נדרשים הלקוחות לשלם את תוספת המחיר הזאת. Sony Xperia XZ Premium ביבוא רשמי עולה כיום כ-2879 ש"ח. זה אמנם זול יותר ממחיר ההשקה של כל מכשיר דגל אחר שסוני השיקה בשנים האחרונות, ואף יותר זול ממחיר ההשקה של Galaxy S8. עם זאת, האחרון נמצא בשוק כבר חודשיים ומחירו הרשמי הספיק להשחק לרמת המחיר של המכשיר של סוני. ועדיין, למרות שאין כאן בשורה של ממש במחיר, ולמרות העיצוב הבעייתי, Xperia XZ Premium הוא מכשיר מהיר, עם מצלמה מצויינת, עמיד במים ובעל סוללה לא רעה, שמציע אלטרנטיבה מצויינת למכשירים של סמסונג ו-LG.   

5 תגובות

  1. כתבה מרשימה, ומאוזנת מאוד.
    עם זאת, אביע דעה - תמיד היה לי טלפון/ סלולרי/סמאטרפון מתוצרת סוני. תמיד הערצתי את השילוב המדהים בין צליל, מראה, נוחות שימוש, מהירות תגובה (למעט צליל מוחלש בשיחה ובמוסיקה)ואת הנדסת האנוש הלקויה, כפי שגד מטיב לתאר פה.
    המכשיר האחרון שהיה לי, Z3 המופלא, הצטיין בכל. ברם, משנוכחתי לדעת שסוני לא מתכוננת לעדכן מכשיר בן פחות משנתיים (!), הבנתי: מישהו חושב שאקנה מכשיר יקר כל שנה וחצי?

    כיום אני מתפקד עם בלאקברי פריו (שגד הטיב לא להעריך אותו :)) ולאחר שנה, אני מוכן להמליץ לבלאקברי להתחתן עם סוני....

    השבמחק
  2. אפרופו Snapdragon 835, האם צפוייה ביקורת של ה- Xiaomi MI6?

    השבמחק
  3. סקירה מחכימה, מעניינת, נשכנית ומשעשעת כרגיל.
    המון תודה!
    אביב

    השבמחק
  4. ישראל, ז3 (שאני גם עברתי מנו לXZP רק עכשיו) הוא לא מכשיר בן פחות משנתיים או הוא בן כמעט 4... לי יש אותו מרגע הפרי השקה בארץ וזה אומר קצת יותר משלוש שנים...

    השבמחק
  5. כרגיל בסוני: מצלמה פח.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר