כאלו תמשיכו לקנות גם בשנה הבאה, וזה יעלה לכם אפילו יותר

למי מאיתנו זה לא קרה: יום עמוס עבודה מחוץ למשרד, אין מטען בסביבה, על WiFi אין מה לדבר. בשעות הצהריים אתם מעיפים בחרדה מבט אל חלקו העליון של המסך ונזכרים בבעיה הכי מהותית וקריטית שיצרניות הסמארטפונים טיפלו בה השנה: מסגרות המסך העבות. 2017 תיזכר כשנה בה הפער בין צרכי המשתמשים לחזון של מחלקות השיווק של אפל, סמסונג ושות' התרחב למימדים הגדולים ביותר אי פעם.

iPhone X. למשתשמים ולמבקרים הפריע יותר המקטע השחור במסגרת העליונה מאשר חיי הסוללה וגב הזכוכית (צילום: גד גניר)


כפי שחוק ההמלצות לא באמת טיפל ביוקר המחיה, בבטחון האישי או ברווחת הנכים, כך גם מסכים ללא שוליים, מכשירים דקים במיוחד ורזולוציית 4K על מסך בגודל 5.5 אינטש לא יאפשרו לכם לצלוח יום שלם ללא טעינה, או למנוע מגב הזכוכית של המכשיר החדש שלכם להתכסות בסדקים מכוערים בנפילה אקראית על הרצפה. כפי שאנחנו ממשיכים להכניס לכנסת נציגי ציבור שלא ממש פועלים לטובתנו, אנחנו גם ממשיכים לקנות סמארטפונים שעוצבו במיוחד כדי להרשים על המעמדים בחנויות, או בתמונות וסרטונים ברשת, מבלי לחשוב על איך הם יראו ויתפקדו בעוד שנה מהיום, ומוכנים לשלם עליהם יותר מתמיד.



למה אנחנו עושים זאת? חיפשתי מחקרים שעוסקים בשאלה מדוע אנשים משדרגים את הסמארטפונים שלהם. לא מצאתי יותר מדי מחקרים עדכניים בתחום. מה שכן מצאתי זה מחקרים שמראים דווקא האטה מסויימת בקצב השדרוג. מחקר שערכה חברת Kantar World Panel הראה שאם בשנת 2013 האמריקאי הממוצע החליף סמארטפון פעם ב-20.5 חודשים, הרי שבשנת 2016 הוא כבר החל להראות איפוק מעורר כבוד ולהחליף סמארטפון פעם ב-22.7 חודשים. עבורי ועבורכם, פער של חודשיים עם אותו סמארטפון אולי נשמע מעט, אבל עבור יצרניות סלולר מדובר בירידה ברווחיות. איך הן מפצות את עצמן על כך שאנשים מחליפים סמארטפונים בתדירות נמוכה יותר? מוכרים סמארטפונים יקרים יותר.

מאחר ש"ששמנו לב שלוקח לכם יותר מדי זמן להחליף סמארטפון" הוא סלוגן שיווקי צולע למדי, אפל, סמסונג, גוגל ואחרות, ניסו לשכנע אתכם השנה שהסמארטפונים שלהן הם פלא טכנולוגי חדשני, שכמו בשנה שעברה, גם השנה הזאת ישנו את חייכם לנצח. בניגוד לשנים קודמות, השנה היתה להן החוצפה לדרוש סכומים של 1000$ ויותר על הסמארטפונים שלהם. יש אלטרנטיבות, כמובן, אך בעולם שבו סמארטפונים הם סמל סטטוס לכל דבר, המשתמשים מוכנים לספוג את עליית המחיר הזאת.

גלאקסי נוט 8, עלה בעת ההכרזה קרוב ל-1000 דולר (צילום: גד גניר)


הצרה היא לא רק שמכשירים ב-1000 דולר לא משנים שום דבר מהותי בחויית השימוש בסמארטפון. מחיר הקנייה של הסמארטפון הוא רק המנה הראשונה. המכשירים החדשים הופכים לרגישים יותר, עדינים יותר ויקרים וקשים יותר לתיקון. על מנת לאפשר טעינה אלחוטית, יצרניות רבות עוברות לשימוש בזכוכית גם בגב המכשיר. אתר iFixit המדרג מכשירים לפי הקושי לתקן אותם, מחלק בשנתיים האחרונים ציונים שנעים בין 4 ל-6 (מתוך 10) לרוב מכשירי הדגל העדכניים, בעיקר הודות לשימוש הנרחב בזכוכית מבחוץ ובדבק מבפנים. תוסיפו לכך את הרזולוציה, את המסכים המתקדמים ואת העובדה שמכשירים עם מסגרות מסך דקות יותר הם רגישים יותר לנפילות ומכות, ותוכלו להגיע שוב למסקנה הפשוטה שיצרניות הסלולר לא באמת רוצות שהמכשירים שלהן יאריכו ימים, וגם אם תרצו לתקן אותם, זה פחות ישתלם לכם.

סמארטפון עם גב זכוכית לאחר פגישה אקראית עם הרצפה (צילום: גד גניר)


כשל השוק הגדול כאן הוא לא ביצרניות עצמן, הוא בצרכנים. כל מה שכתבתי עד כה הם דברים שכולנו יודעים בצורה כזאת או אחרת, אבל אין מתאם בין הסיבות שגורמות לנו לרצות להחליף את הסמארטפון שברשותנו, לבחירה בסמארטפון החדש. כך יוצא שצרכנים שהתייאשו מהאייפון הישן שלהם שלא זז, ירוצו לקנות את האייפון החדש למרות שאפל מאשרת שהיא מבצעת האטה מכוונת במכשירים ששיווקה שנה קודם לכן. כך יוצא שמי שהפיל את הגלאקסי אס 7 שלו והרים אותו  מהרצפה סדוק לחלוטין, לא יחשוב פעמיים ויקנה אחריו גלאקסי אס 8 ששטח הזכוכית בגופו רק גדל. הסוללה של המכשיר שלי מחזיקה מעמד בקושי לחצי יום אחרי שנה של שימוש? הגיע הזמן לשדרג, והפעם, מכשיר עם בינה מלאכותית במצלמה, כי חייבים, לא משנה מה המחיר.

שתי סוללותיו של ה-iPhone X (צילום: גד גניר)


העובדה שאנחנו צרכנים גרועים לא משנה את העובדה שאין לנו מספיק אופציות לבחור מתוכן. שמעתם נכון, ואני לא מדבר כאן בהכרח רק על אפל. רוב יצרניות מכשירי האנדרואיד עובדות לפי תבניות פחות או יותר זהות, עם שילובים דומים של ערכות שבבים, נפחי זכרון RAM ואחסון, מסכים ומצלמות ברמה דומה לכל רמת מחיר. נניח הייתי מעוניין במכשיר עם סוללה בעלת קיבול גדול, הייתי מוכן להתפשר מעט על ביצועים (לא צריך Snapdragon 835 בשביל וואטסאפ, 625 יעשה עבודה נהדרת) ולהסתפק במסך בעל רזולוציית FHD "בלבד", אבל לא להתפשר על איכות המצלמה (מה לעשות שרק המצלמה של אייפון X מסוגלת איכשהו להתמודד עם ילדים בתנועה). נשמע הגיוני, נכון? בעיני יצרניות הסמארטפונים כנראה שזה לא: מעוניינים במצלמה הטובה ביותר? לא תמצאו אותה במכשיר שאין בו גם את ערכת השבבים החזקה ביותר. מעוניינים בסוללה בקיבול גבוה? לרוב תמצאו אותה משודכת רק למכשירים עם מפרט טכני חלש. לא מעוניינים במכשיר עם מסך ביחס 18:9 בגלל שלא נוח לתפעל אותו ביד אחת? זבש"כם, השוק הולך לשם ואין דרך חזרה.

שני סמארטפונים עם מסגרות מסך דקות, ואחד שלא. (צילום: גד גניר)


את יצרניות הסלולר נכון לסוף שנת 2017 לא מעניין מה אתם צריכים, מעניין אותן מה אתם רוצים. מה אתם רוצים? מה ש*הן יחליטו* וימתגו אותו כחידושים, מהפכות, פריצות דרך עיצוביות ופלאים טכנולוגיים, שום דבר שיגרום לטלפון שלכם לשרוד יותר זמן, לתפקד טוב יותר ביום יום, או לשרת אתכם בתור כלי עבודה בצורה טובה יותר ולאורך זמן. אם לשפוט לפי נתוני המכירות של אייפון X, גלאקסי אס 8 וחבריהם, 2018 לא הולכת להראות אחרת.

22 תגובות

  1. עם כל הפסימיות לעיל, יש לך המלצה על טלפון סולידי עם סוללה שתחזיק יותר מחצי יום שימוש אחרי שנה וחצי, ולא יתפרק מנפילה של חצי מטר?

    השבמחק
    תשובות
    1. ליונה, אכן יש טלפונים כאלה, אבל הם מתחת לראדאר.
      אני ובני משפחתי מחזיקים בבלקברי פריו, טלפון שמסיבות שונות לא נקלט בארץ (ובכלל זה בגלל ביקורות נמהרות וחפוזות מדי...כן, באתר חפיצים), והטלפון הזה כבר שנתיים אצלי, הסוללה מחזיקה יום וחצי (ובשבת - יומיים), והוא פועל ללא לאות וללא גמגום או בעיה דומה.
      והטוב מכל - הטלפון הזה סילק מראשי לחלוטין את הגחמה להחליף מכשיר כל שנה.
      בארץ כבר לא ניתן להשיג, אבל מי שיקנה אותו יכנס לפאזה אחרת של איכות.

      מחק
    2. קורא ותיק של האתר25 בדצמבר 2017 בשעה 14:55

      כתבה מצויינת, וניאו מרקסיסטית!
      "...חיפשתי מחקרים שעוסקים בשאלה מדוע אנשים משדרגים את הסמארטפונים שלהם. לא מצאתי יותר מדי מחקרים עדכניים בתחום..." ובכן, למה ניאו מרקסיסטית? כי אחד היסודות בתיאוריה הניאו מרקסיסטית היא שמוכרים לנו "צורך" לקנות מוצר חדש...שימו לב, המוצר לא כ"כ חשוב, וממילא נוטשים אותו תוך זמן קצר, אבל בינתיים כבר מייצרים אצל הקונה "צורך" חדש, לקנות שוב. זאת התשובה לשאלה "למה אנשים עושים זאת?"

      נראה לי שאנונימי 24.12 שעה 15:15 צודק לגמרי, ולא במקרה גם אני מחזיק בטלפון דומה, עם ביצועים מצוינים, מוצק, סולידי, יפהפה, וכפי שציין אנונימי וקלע למטרה - אין חשק להחליף.

      מחק
    3. היי יונה
      המכשיר הקודם שלי, meizu m2 note, הגיע לסוף יום עבודה עם כחצי בטריה מלאה לאחר כמעט שנתיים. הנוכחי שלי, XIAOMI MI A1, אמנם חדש, אבל הבטריה בו מרשימה. יש לאותה חברה גם את הREDMI NOTE, טלפון כמעטי זהה עם בטריה גדולה.
      בעקרון, אם אתה בודק את שוק הביניים, יש לא מעט מכשירים עם סוללה גדולה וביצועים סבירים

      מחק
    4. היי יונה,

      לא מכיר לצערי מכשיר שאני יכול לחתום לך כיום שככה הוא יהיה בעוד חצי שנה. אף אחד לא יכול לחתום לך על מכשיר כזה. עדכון תוכנה אחד יכול להשפיע לרעה על חיי הסוללה בבת אחת, ולגבי נפילה, ובכן, זה תלוי בזוית, בגובה ובעיקר במזל :)

      מחק
    5. xiaomi MI MAX 2
      לא נשבר לי והפלתי אותו כמה פעמים על הרצפה ללא מגן מסך וללא כיסוי
      בטריה שמחזיקה 2.5 ימים!

      מחק
  2. פוסט מעולה וחשוב.
    אני חושב שיש כאן שני דברים עיקריים.
    1. יצרניות הסלולר לא מצליחות להגיע לחידושים טכנולוגים מספיק משמעותיים מבחינה פרקטית - כן מסך נטול שוליים, לא סוללה טובה מספיק, כן טעינה אלחוטית לא מכשיר אמיד וחזק מספיק. הדבר הזה יוצר בהן את הצורך לשווק ולמתג חידושים לא מהותיים לשימוש היום-יומי.
    2. צרכנים לא מספיק מתעניינים במכשירים שהם קונים - מסתכלים על מותג ומסיקים מכך אם הוא יהיה להם "טוב" או "רע" בעוד שהם מתעלמים ממאפיינים פרקטיים מהותיים לשימוש יום-יומי כמו חיי סוללה, אמידות וחוזק המכשיר וכו'.

    שילוב של השניים מאפשר ליצרניות להעלות מחירים ולהמשיך לשווק מוצרים לא חדשניים באמת.

    השבמחק
    תשובות
    1. לגמרי.
      אף אחד לא שואל את עצמו איזה פ'יצרים באמת חשובים לו ואיזה לא.
      כ"א בטוח שאם לא יהיה לו 4 ג'יגה ראם אז ה instagram שלו יהיה איטי או משהו, בלי להבין איך עובדות אפליקציות, וכמה זה בטל בשישים שהפייסבוק נטען קצת לאט, לעומת זה שאחרי 7 שעות הוא ירוץ לחפש מטען.

      מחק
    2. עמידותתתתתת לא אמידות

      מחק
    3. "חידושים טכנולוגיים מספיק משמעותיים מבחינה פרקטית". חמש מילים שמסכמות את כל הפוסט הזה, תודה נדב! :)

      מחק
  3. איכשהו אני מצליח ל"שבור" את המחקרים האלו ולהחזיק מכשיר כבר 4 שנים ( כמו המכשיר הקודם שאותו החזקתי 4.5 שנים ) . המצלמה חרא , הסוללה חרא , אבל אכישהו אני עדיין מסתדר איתו .

    השבמחק
    תשובות
    1. היי נועם! מותר לשאול איזה מכשיר חרא זה? :)

      מחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. כנראה שיותר מדי מאיתנו בוחרים סמארטפונים עם העיניים. חבל

    השבמחק
  6. שאפו, גד,
    תודה!

    אני מחליף טלפון כל 6 חודשים בממוצע,
    הובי יקר לשכיר,
    אז קניתי את הבינוניים,
    שכמובן לא סיפקו את מה שהיה לי חשוב באמת בטלפון,
    ולהוסיף צרה על צרה גם אין לי סבלנות למכור את המשומשים נניח ביד 2,
    אני מעדיף לתת אותם מתנה למשפחה הקרובה.

    רק כשישבתי וחשבתי מה בעצם חשוב לי בטלפון, במקרה שלי נניח זו היתה המצלמה,
    הסתפקתי בטלפון שבחרתי על פי ההמלצות, במשך 12 חודשים.
    גם את הטלפון הבא שלי אקנה לפי אותו עיקרון שחשבו לי: בינוני גבוה עם מצלמה טובה מאוד.

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אביב!

      בינוני גבוה עם מצלמה טובה - ממליץ לך בחום להתחיל להתעניין ב-Mi Note 3. יש לו שילוב משונה של SD 625 שזו ערכת שבבים נפלאה עם ביצועים טובים וחסכון מעולה בסוללה, 6 גיגה ראם, ואת המצלמה של Mi6. מחכה בקוצר רוח שיגיע אליי לבדיקה.

      מחק
    2. ב-Mi Note 3 יש את ערכת השבבים sd 660 ולא את ה- sd 625...
      משום מה אני נתקל בהרבה טעויות שכאלה בחוות הדעת המצויינות שלך, וזה הורס מעט את חווית הקריאה. אשמח עם תבדוק את עצמך לפני שאתה מפרסם משהו.

      מחק
  7. פשוט אמרת את כל מה שכולם חושבים

    תדע לך שאין סקירה שלך שאני לא קורא

    השבמחק
  8. כל הכבוד, גד, כל מילה בסלע. אם כך, אולי מתבקש שהכתבה הבאה שלך תהיה "מכשירי הביניים של תחילת 2018 המציעים מצלמה\סוללה מצוינת.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר