כזה ניסיתי: סלקום סופר WiFi


בימים אלו ממש מציינים אדריכלים בישראל את יום הולדתו ה-27 של האויב מספר אחת של רשתות אלחוטיות בבתים פרטיים: הממ"ד. הוא נולד כחלק מלקחי מלחמת המפרץ והוא המקום בו ה-WiFi שלכם נוצר, ושם הוא גם מאבד את מרבית עוצמתו. איך קרה שכל כך הרבה ישראלים שמים את הראוטר שלהם במקום הכי לא נכון בבית? מאחר שיש שם נקודת טלפון מתוך ההנחה שתצטרכו לשמור על קשר עם העולם בעוד מסביבכם מתעופפים סקאדים עיראקיים, מאחר שממ"ד הוא מיקום מועדף למקם בו חדרי עבודה ומחשבים בעתות שלום ואז יש בכך הגיון מסוים, ומאחר שחלק מהאנשים מעדיפים למקם את הראוטר, הקופסה הלבנה עם הנורות המהבהבות והחן של חדר שרתים במקום פחות גלוי בבית. התוצאה היא כאמור קליטת WiFi חלשה, מהירות אינטרנט נמוכה, וצקצוקי "אוח, האינטרנט בישראל הוא כזה עולב".

סלקום Super WiFi (צילום: גד גניר)


בעיות אינטרנט הן כמובן לא רק נחלתם של ממקמי הראוטרים בממ"דים. גם בעלי בתים עם יותר ממפלס אחד מכירים את המציאות הזאת. מעבר לכך, קל לשכוח שככל שהזמן עובר, יותר ויותר מוצרים בבית מסתמכים על ה-WiFi, ובשל כך נדרש ניהול חכם יותר של הרשת ש\אמורה לתמוך במספר סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ניידים, סטרימר או טלויזיה חכמה, שירות טלויזיה אינטרנטי, דוד חשמלי נשלט דרך אפליקציה, שואב רובוטי ועוד. בשנים הקרובות (אם זה לא קרה כבר קודם) עתידים להצטרף אליהם המקרר שלכם, המזגן, הנורות בבית, וגם המייבש ומכונת הכביסה, ברגע שמישהו ימצא תשובה טובה לשאלה למה צריך לחבר גם אותם לאינטרנט.

בינתיים, האפשרות הפופולרית ביותר היא להתקשר אל התמיכה הטכנית של ספקית האינטרנט שלכם ולנסות להבין מדוע עם חיבור של 40 מגה, אתם מקבלים מהירות של 10-5 מגה בטאבלט שלכם. בסלקום הבינו ככל הנראה ששיחות מהסוג הזה יהפכו ליותר ויותר נפוצות, וזיהו הזדמנות עסקית: סופר WiFi הוא שמו של מוצר חדש של החברה שאמור לתת ל-WiFi שלכם סטרואידים, ולהשאיר את בעיות האינטרנט בעבר. סופר WiFi מיועד ללקוחות כל ספקיות האינטרנט, אך אם אתם לקוחות האינטרנט של סלקום, כל העסק יהיה קצת זול יותר, אבל לזה אגיע אח"כ.

ה-סופר WiFi של סלקום מבוסס על מערכת MESH של חברת Air Ties. מאחר שירידה לפרטים בנושאי רשתות תקשורת מעניינת כמעט כמו ירידה לפרטים של ביטוח פנסיוני, אשתדל לעשות את החלק הטכני של הפוסט הזה נגיש ככל הניתן. אלו מכם שלועסים נודים ("Node", שמה של נקודת גישה במערכת MESH, למה? על מה חשבתם שדיברתי?) לארוחת בוקר, ויודעים להמיס לבבות של בחורות בדייטים עם הידע שלכם בהבדלים בין רשת 5GHz לרשת 2.4GHz, מוזמנים לדלג לפסקה הבאה.

מה זה מערכת MESH? מערכת המורכבת ממספר יחידות המתקשרות בינן לבין עצמן ומייצרות ביניהן רשת אלחוטית אחת. המערכת יודעת לנהל את צרכני ה-WiFi, לתעדף אותם בהתאם לצורך, ולנתב כל מכשיר ליחידה המתאימה כדי לקבל את האות החזק ואת מהירות הגלישה האופטימלית. "יש לי רפיטר (Repeater) שקניתי ב-10 דולר בעליאקספרס שעושה את העבודה" יציין מגיב מספר 12. מגיב מספר 12 צודק חלקית. אם זה עושה את העבודה, אכן אין סיבה להשקיע את הסכומים הגבוהים של כסף שעולה מערכת MESH טיפוסית. עם זאת, רפיטרים (מוכרים גם בשם "מגדילי טווח") עובדים בצורה שונה. אם MESH מייצר רשת אחת גדולה, רפיטר מייצר רשת נוספת שמרחיבה את הרשת הקיימת שיצר הראוטר שלכם. ההתנגשות בין שתי הרשתות מייצרת הפרעות והפרעות הן הידידות הטובות ביותר של אינטרנט איטי. מעבר לכך, בהתחברות לרשת שמייצר רפיטר מהסוג הזה, אתם מקבלים אות חזק, אבל כזה שהמהירות המקסימלית שלו תהיה זו שהייתם מקבלים מהרשת המקורית אם הייתם עומדים במקום שבו ממוקם הרפיטר הזה. "כל מה שצריך זה להיפטר מהראוטר הדפוק שמקבלים מהספקית" ירטון מגיב מספר 14, וגם הוא צודק, אבל ראוטר טוב וחזק הוא עסק יקר, שספקיות האינטרנט יתקשו לתת עבורו תמיכה טכנית.

מהירות ה-WiFi שלי (צילום: גד גניר)


אם אתם עובדים במקום עבודה שיש בו מרחבים גדולים ורשת WiFi אחת (בית חולים לדוגמה, משרדים עם Open Space גדול), ונהנים מאינטרנט יציב, מהיר, עם אות חזק באופן קבוע בכל חלקי הבניין, כנראה שיש אצלכם מערכת MESH. לא מדובר בטכנולוגיה מאוד חדשה, אבל מערכות MESH ביתיות לשימוש פרטי החלו להופיע בשוק רק בשנתיים האחרונות, בעיקר בחו"ל. לישראל לקח למערכות כאלו קצת יותר זמן להגיע, אך בחודשים האחרונים ניתן לרכוש כאלו גם בארץ. סלקום היא הראשונה ככל הידוע לי מבין ספקיות האינטרנט שמציעה מערכת מהסוג הזה. מערכת הסופר WiFi שקיבלתי לבדיקה כללה שתי יחידות: אחת המחוברת לראוטר שלי (של בזק בינלאומי, אם אתם ממש סקרנים) בממ"ד, ויחידה נוספת הממוקמת בסלון. בדירת ארבעה חדרים כמו שלי אין צורך ביותר מזה. אם יש לכם דופלקס, או דירה גדולה יותר באופן משמעותי, כנראה שתצטרכו יחידה נוספת. אין ממש צורך בטכנאי כדי להתקין את Super WiFi. קופסאות הסופר WiFi נראות כמו ראוטרים קטנים. הן לא מעוצבות בצורה אלגנטית במיוחד, אבל הן לפחות קומפקטיות. מחברים את שתי היחידות במקומות הרצויים, מכבים את ה-WiFi בראוטר שלכם, ומגדירים באמצעות האפליקציה את שם וסיסמת הרשת האלחוטית החדשה (כן, ניתן להשתמש בפרטים של הרשת הישנה) וזהו בגדול. אם בכל זאת תסתבכו, בסלקום מציעים תמיכה טכנית 24/7.





הכפתור הבולט ביותר באפליקציה הוא קיצור דרך לאפליקציית Speed Test. נכנסתי לאפליקציה, הפעלתי את המדידה ועולמי לא חזר להיות כשהיה: קיבלתי מהירות של 38-39 מגה, ב-WiFi, בסלון. לשם השוואה, עם חיבור במהירות מקסימלית של 40 מגה, לפני סופר WiFi, ביום טוב הייתי מקבל מהירות של בין 10 ל-15 מגה. הנתון הזה חזר על עצמו בכל פינה בבית: בחדרי השינה, במטבח, באמבטיה, במרפסת השירות וכן, גם בשירותים. לא סומכים על בדיקת מהירות שסלקום שמה קיצור דרך אליה באפליקציה שלה? לגיטימי. ביצעתי בדיקה גם דרך Fast.com, שירות בדיקת המהירות של נטפליקס, וקיבלתי שם תוצאות זהות. מהירות החיבור שמתקבלת שם קובעת גם אם תוכלו לצפות בתכנים ב-4K (במידה ואתם בחבילת ה- Ultra HD של החברה). דרישת הסף היא חיבור קבוע במהירות מינימלית של 25 מגה, ואת זה כאמור עקפתי בקלות. שמעו, נרקוס ב-4K זו חתיכת חויה.

באופן כללי, סופר WiFi מספק רשת אלחוטית יציבה ומהירה. פעמים בודדות בלבד, וגם זה במכשירים ספציפיים, נתקלתי בקושי בקבלת IP (ובשל לא הצליחו להתחבר באופן זמני ל-WiFi), אם כי מדובר במספר זניח של מקרים. הרשת הפנימית בבית עבדה בתקופת הבדיקה במהירות של כ-700 מגה, כך שאם אתם מזרימים מדיה ממחשב אחר בבית או מכונן רשת, לא תהיה לכם בעיה לקבל וידאו רציף באיכות גבוהה.

מעבר לבדיקת מהירות, האפליקציה כוללת מספר אפשרויות מתקדמות לניהול הרשת: ניתן לייצר באמצעותה שם רשת נפרד וסיסמה עבור אורחים במקרה ואינכם מעוניינים לתת להם את פרטי הרשת הקבועים. בנוסף, יש בה בקרה הורית - ניתן לבדוק אילו מכשירים מחוברים ולתזמן את השעות בהן מכשירים מסוימים יקבלו גישה לאינטרנט ומתי לא. בכל רגע נתון יש אפשרות לראות אילו מכשירים מחוברים לרשת, וכמה מכשירים מחוברים לכל יחידה. כמו היחידות עצמן, האפליקציה לא תזכה בשום פרס עיצוב, אבל היא בהחלט יעילה, קלה להתמצאות ומספקת גישה מהירה למה שצריך, בלי לסבך את המשתמש בנתונים ומושגים טכניים מדי.

מערכות MESH אינן פתרון זול לבעיות ה-WiFi שלכם וסופר WiFi אינה שונה מהבחינה הזאת אם כי היא אינה יקרה ביחס למערכות MESH אחרות שנמכרות בישראל. מחירה של כל קופסה הוא 350 ש"ח בקנייה, או כ-15 ש"ח לחודש בהשכרה. על מנת לייצר כיסוי טוב בבית, תצטרכו לקנות או לשכור לפחות שתי קופסאות כאלו, מה שבמקרה הטוב מכפיל את הסכומים שציינתי. לשמחתם של משתמשי האינטרנט של סלקום, הראוטרים של החברה יודעים לתקשר ישירות עם הקופסאות של סופר WiFi, מה שחוסך עבורם את הצורך בקופסה אחת. האם זה שווה את המחיר? זה תלוי בצרכים שלכם, ובמידת התסכול מרשת ה-WiFi הנוכחית בביתכם. יש פתרונות אחרים, חלקם זולים יותר, אבל ספק אם הם יאפשרו לכם לנצל בצורה כל כך טובה את חיבור האינטרנט הקיים שלכם.

2 תגובות

  1. אפשר בבקשה קישור לאפליקציה? לא מוצא אותה.
    תודה

    השבמחק
  2. סלקום עקצו אותי12 ביולי 2019 בשעה 9:44

    אל תצטרפו לסלקום.

    הם גבו ממני עבור מנוי שכבר לא היה אצלהם במשך חודשים רבים.

    וגם בחוצפתם העלו לי את מחיר החבילה בלי שידעתי.

    לא קיבלתי הודעות ולא חשבוניות אפילו מהם.

    בושה וחרפה. אני מגיש תביעה נגדם.

    מי שרוצה גם לתבוע אותם שידבר איתי. 

    054-5235538

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר