כזאת יש אפילו בלוגו של הבלוג הזה: מגרעת

מעולם לא כעסו רבים כל כך, על משהו קטן כל כך. ה-Notch, "מגרעת" או "פגימה" בעברית, מצאה את דרכה אל רוב מכשירי האנדרואיד שהוכרזו ב-MWC 2018, וכאלו שיוכרזו בקרוב. המגרעת הזאת עוררה את זעמם של כתבים, בלוגרים ולקוחות כבר באייפון X, אך כשזו החלה להופיע גם במכשירי הדגל האנדרואידיים של שנת 2018, זה גרם לכולם לאבד את זה לחלוטין.


הזנפון החדש עם מגרעת (צילום: יח"צ)

אתם יודעים מה אפילו יותר גרוע מההעתקה הבוטה הזאת? האנשים שבוחרים להזדעזע ממנה. טוויטר ופייסבוק מציפות לי בכל פעם מחדש אנשים שהספיקו להתאכזב מוואווי לפני שפרסמה ולו תמונה רשמית אחת של המכשיר שטרם הכריזה, התחרפנו מאסוס שלא ברור אם מכשיריה בכלל יגיעו לארץ, ולועגים לאולפון, יצרנית סינית שסביר להניח שממילא לא היו רוכשים את מכשיריה. אנשים שפיתחו נאמנות לוואווי כאילו יש להם מנויות בחברה, משתפים תמונות של אב הטיפוס של ה-P20 וכותבים "לאאאאאא" כאילו זה הדבר היחיד שמונע מהמכשיר להיות מושלם. אנשים שמשתמשים במגרעת המסך של LG G7 (שנחשף לראשונה בעולם ע"י גיא לוי מ-ynet ורון פיירמן מג'ירפה) כדי להסביר למה החברה איבדה את דרכה, אנשים שהעדרה של מגרעת ב-Galaxy S9 מעידה מבחינתם על עיצוב מקורי ומיוחד, ובאופן כללי אנשים שהמגרעת הזאת מהווה חלק עיקרי במכלול השיקולים שלהם בבחירת הסמארטפון הבא שלהם.



מה באמת מפריע לאנשים? אולי העובדה שהמגרעת הזאת מתחזקת את הסטיגמה שמלווה את מכשירי מערכת ההפעלה של גוגל עוד מימיה הראשונים: מכשירי אנדרואיד הם תחליף, חיקוי זול של אייפון. אין דבר שמשמח יותר משתמשי אפל מלראות יצרניות אנדרואיד מקבלות השראה (טוב נו, מעתיקות) ממכשירי אייפון. אין דבר שיכול לאמלל יותר לקוח שזה עתה רכש מכשיר אנדרואיד חדש ב-70 עד 90 אחוז ממחירו של אייפון, מלהתקל במשרד במבטים מתנשאים של אייפוניסטים.
מגרעת ב-iPhone X (צילום: גד גניר)

מגרעת היא רע הכרחי. נכון להיום זו הדרך הכי פחות גרועה להרחיב את שטח המסך בצורה המירבית, מבלי לפגוע בשימושיות של המכשיר. אפל אמנם הציגה מכשיר ראשון עם מסגרות דקיקות אחרי רוב יצרניות האנדרואיד הגדולות, אבל הבינה שמגרעת היא הרע במיעוטו בעיצוב כזה לפניהן. מכשירים כמו LG G6, Huawei Mate 10 Pro, OnePlus 5T, ו-Galaxy S8 הציגו מסגרות דקיקות מעל ומתחת למסך כבר ב-2017, אבל המסגרות היו עבות יותר מאלו שמצידי המסך. בתוך המגרעת דוחסים מערך צילום קדמי, חיישני קרבה ורמקול. היחידה עד כה שהציגה מסגרת עליונה דקיקה באמת, ללא מגרעת היתה שיאומי ב-Mi Mix הראשון. החדשנות העיצובית חייבה חדשנות הנדסית: במקום הרמקול הסטנדרטי בחלקו הקדמי העליון, שיאומי פיתחה דרך להעביר להעביר את גלי הקול דרך המסך, שיטה בעייתית אותה זנחה לטובת רמקול סטנדרטי ב-Mi Mix 2 ומסגרת טיפה עבה יותר. מצלמת הסלפי של מכשירי ה-Mix של שיאומי מצאה את עצמה בתחתית המסך כדי שהדבר הראשון שתפגשו כשתפעילו אותה יהיה זוג הנחיריים שלכם
Xiaomi Mi Mix 2: אפשר גם בלי מגרעת, השאלה באיזה מחיר (צילום: גד גניר)
היצרנית הסינית VIVO שהציגה השנה ב-MWC את מכשיר הקונספט APEX מצאה פתרון אחר לבעיה הכאובה: מצלמת סלפי אשר נשלפת ממסגרת המכשיר וכך המשתמשים נותרים עם מכשיר שכולו מסך. אז מה אם הפתרון הזה כולל חלקים נעים, נקודת תורפה עם אורך חיים מוגבל ופוטנציאל שבירה גבוה. את מי זה מעניין, העיקר שכולם כתבו על המכשיר החדש של היצרנית הסינית. האם הקונספט הזה יבשיל לכדי מכשיר סדרתי? אין לדעת, והאמת? זה לא באמת משנה.
Vivo APEX (צילום: יח"צ)

רוצים להתעצבן על יצרניות אנדרואיד? יש לא מעט סיבות אחרות, טובות הרבה יותר מעיצוב מוכר מדי. המודל לפיו יצרניות אנדרואיד לא מפתחות את מערכת ההפעלה אלא מוסיפות מעליה ממשק ואפליקציות משלהן הופך את המכשירים לפגיעים הרבה יותר לפרצות אבטחה. התגלתה פרצת אבטחה באנדרואיד? מחכים שגוגל תוציא עדכון אבטחה. לאחר מכן מגיע תורה של היצרנית עצמה לבחור אם לעשות חסד עם לקוחותיה, להתאים את עדכון האבטחה הזה למכשיריה ולהפיץ אותו. עדכונים זה בכלל לא הצד החזק באנדרואיד: השנה מערכת ההפעלה תחגוג עשר שנים להשקת המכשיר הראשון שהריץ אותה. בעשר השנים האחרונות לא נמצא פתרון לסוגיית העיכוב בהעברת עדכונים. השנה התחושה היא שזה לוקח אפילו יותר זמן: אוריאו, הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה אנדרואיד הגיעה אל 1.1 אחוז מכלל מכשירי האנדרואיד הפעילים בעולם, לא פחות מחצי שנה לאחר שהוכרזה. קיבלתם אוריאו למכשיר שקניתם בשנה שעברה, ברכותיי, אלא אם יתמזל מזלכם בצורה יוצאת דופן, זו גרסת האנדרואיד האחרונה שתקבלו למכשיר שלכם, כי יצרניות אנדרואיד לרוב לא טורחות לעדכן את מכשירי העבר שלהן לגרסת האנדרואיד החדשה ביותר לפרק זמן ארוך יותר משנה וחצי. זה לא מעצבן אתכם כמו המגרעת? מה דעתכם על זה שאת מכשיר האנדרואיד החדש שלכם, תקבלו בחלק לא קטן מהמקרים עם אפליקציות צד ג' שהותקנו עליו מראש ולא ניתן להסירן לחלוטין? ומה דעתכם על כך שלמרות פעולות נרחבות מצידה של גוגל, חנות האפליקציות שלה עדיין מכילה לא מעט אפליקציות שמסוגלות למקם פרסומות במקומות לא שגרתיים בסמארטפון שלכם? זה לא מעצבן קצת יותר ממקטע שחור קטן מתחת למסגרת העליונה של המסך שלכם?

יש למכשירי אנדרואיד לא מעט חסרונות, וגם לא מעט יתרונות. הבעיה שכשהופכים את המגרעת הזאת לצרה הגדולה ביותר, אנחנו מוותרים על עיסוק בבעיות הבאמת מהותיות במכשירים האלו. כשזועמים על המגרעת, לא מדברים על בעיות האבטחה והעדכונים. כשטוענים שכל יצרניות האנדרואיד למעט סמסונג איבדו את היצירתיות בעיצוב, שוכחים שאותה סמסונג, יצרנית האנדרואיד הגדולה בעולם מפיצה רק עכשיו את עדכון ה-Oreo למכשירי הדגל שלה משנה שעברה. כשנשבעים לא לקנות את ה-Huawei P20 בגלל המגרעת שלו, משדרים לה וליצרניות האחרות שעבורנו, כלקוחות, למעט הסוגיה הזאת, שום דבר אחר לא באמת חשוב. רוצים להתעצבן על יצרניות אנדרואיד שהעתיקו מאפל? עדיף כבר להתעצבן דווקא על מה שבחרו לא להעתיק.

8 תגובות

  1. העניין שאפל מעתיקה את כל מה שכבר נחשב מיושן באנדרואיד וחסידיה חוגגים את החידושים הבנאליים בהשקות - שכל אחת מהן נראית כמו שידור חוזר של הקודמת.
    זה שיצרניות אנדרואיד מעתיקות את מה שרע באייפון זה אכן מעצבן (שקע אוזניות, מגרעת ועוד).

    השבמחק
  2. 👍
    עדכונים באנדרואיד הם באמת הדבר המעצבן. הרבה יותר מהמגרעת המיותרת הזו.

    כל מתקפת הכתבות על המגרעת די מלאכותית, נסיון לרדד את חדשות הטכנולוגיה להמונים. צריך לכתוב משהו על MWC למרות שאין הרבה חידושים, אז ממציאים סערה בכוס מים.

    השבמחק
  3. בחייך.. רואים שאין לך מושג שיש טלפון בעולם שנקרא Google Pixel, אותו יצא לי לקנות בארה"ב (אגב, באותו מחיר של אייפון 8), כך שעניין המחיר שאתה מציג, שכאילו אנדרואיד לעניים אייפון לעשירים - בחייך, אתה נשמע כמו מישהו שמקבל משכורת מאפל. אני משתמש ב-PIXEL שלי ואחת לשבוע-שבועיים משתמש באייפון 8 של אשתי לצורך שדרוגים\הורדות חדשות.. החוויה שהפיקסל נותן לא נמצאת באף טלפון אנדרואיד, אך גם לא באייפון!
    ועוד הערה קטנה.. על ESSENTIAL שמעת? אז זהו, שהם התחילו עם ה-NOTCH לפני אפל..

    השבמחק
    תשובות
    1. יש מצב שהמסר לא עבר. הכמעט 1000 מילה כאן מעבירות מסר מאוד פשוט: חובבי אנדרואיד הביעו תרעומת על כך שמכשירי האנדרואיד החדשים שואבים השראה מוגזמת מה-iPhone X. הצעתי היא להביע תרעומת על נושאים חשובים וקריטיים יותר כמו עדכונים ואבטחה. גם מכשירי הפיקסל (תתפלא, אני מכיר) והנקסוס לא יכולים להתחרות במשך זמן העדכונים שאפל מציעה למכשירים ישנים שלה. אני בספק אם איזשהי יצרנית מבין מבול היצרניות שהשיקו בברצלונה מכשירים עם מגרעת, ניסו לשוות למכשירים שלהן דמיון ל-Essential, תסתכל על תמונות המכשירים ותשפוט בעצמך. אם מה שמפריע לך זה שכתבתי שאפל היתה ראשונה להשתמש ב-Notch ולא ציינתי שה-Essential קדם לו, או שציינתי שמכשירי אנדרואיד הם לרוב זולים יותר ממכשירי אייפון והפיקסל שלך לא היה זול יותר, אז אני מתנצל. אבל באמת, נסה לקרוא שוב את הטקסט ולהבין את הרעיון הכללי.

      מחק
    2. זהר יצאת פוץ.
      א. הפיקסל הוא מכשיר אחד, אחד בלבד, נורמלי מכל מכשירי באנדרואיד בתחום העדכונים והBloatware, ופיקסל 2 בכלל דפוק עם התקלות שלו. כל שאר המכשירים לוקים בבעיות שתוארו כאן, אבל העיקר שמתעצבנים על ה Notch. זה מה שגד ניסה לומר ולא קראת.

      ב.האסנשיאל הוא לא יותר מקוריוז. הם מכרו פחות מ 100,000 מכשירים. להזכיר אותו בטור דעה שקובל על כך שמתלוננים על המגרעת במקום על שאר הבעיות של מכשירי אנדרואיד (ואז היצרניות יודעות שזה לא אכפת לצרכנים) מראה שוב שלא קראת את מה שהוא כתב, אלא מיהרת להגן על מה שחשבת כתלונות על הפיקסל היקר שלך.

      מחק
    3. ג. בקניית פיקסל אתה מאשר את מה שהחברות חושבות, שלרוב הצרכנים לא אכפת ממכשיר תקין, נקי ומעודכן, אלא צריך לשלם עוד על זה. למה זה לא משהו בסיסי?

      מחק
    4. זהר , גד צודק בכל מילה ומילה ונראה שבכלל לא הבנת מה הוא מנסה לומר . קח את הפיקסל שלך ובדוק כמה זמן מיום הרכישה תקבל עדכונים ( רמז - בסביבות 18 חודשים , אולי קצת יותר ) . אייפון לעומת זאת מקבל עדכונים במשך כמה שנים ( ונעזוב שנייה בצד את העובדה שעדכונים חדשים לא תמיד עושים טוב למכשיר ) . לשם השוואה , ב-2011 קניתי אייפד 2 . בזמנו הוא היה האייפד החדש ביותר . ב-2015 הוא קיבל IOS 9 . 4 שנים לאחר שהושק . הוא ונראה אם הפיקסל שלך יקבל עדכונים בעוד 4 שנים ( הוא לא ) . הנקסוס 5 שרכשתי בתחילת 2014 (והושק לקראת סוף 2013) , קיבל עדכונים בדיוק עד סוף 2015 ומאז אני על מרשמלו . אז צר לי , אבל גרסת המערכת העדכנית ביותר שהפיקסל שלך יראה היא ככל הנראה גרסה 9 ולא מעבר . אגב , פיקסל אחלה מכשיר אבל יקר להחריד .

      מחק
  4. דיון מצויין עם נקודות חזקות,
    תודה

    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר