כזה ניסיתי: WD My Cloud Home

הסערה סביב פייסבוק, שהגיעה אל שיאה בשימועים שנערכו למארק צוקרברג בקונגרס בשבוע שעבר, ממחישה יותר מכל שאין דבר כזה מתנות חינם. השירותים שחברות הענק הללו מספקות אמנם מוגדרים כחינמיים, אך התשלום שאנחנו משלמים הוא בשיתוף המידע האישי שלנו. מרגע שנתנו את הגישה הזאת למידע, הכל יכול לקרות, בין אם מדובר במשהו שמסתתר בתנאי השימוש שממילא אף אחד לא טורח לקרוא, ובין אם מדובר בתקלה כמו פריצה או דליפת מידע שהחברה לא עשתה די כדי למנוע.

My Cloud Home (צילום: גד גניר)
שירותי אחסון בענן שונים מעט בהיבט הזה: ברובם אתם מקבלים שטח אחסון מוגבל למדי בחינם, ועל מנת לקבל שטח נוסף תידרשו לשלם תשלום חודשי קבוע. כך או כך, המידע האישי שלכם עדיין צף בענן של חברה מסחרית, על כל המשתמע מכך. יש לכך יתרונות חשובים: גוגל שבשירותיה אני משתמש מדי יום יום, מחזיקה ככל הנראה גיבויים על גיבויים על גיבויים של המידע שלי אצלה. הסיכוי שמישהו יצליח לפרוץ אליה ולסכן את המידע, נמוך ביותר ותלוי בעיקר ביכולת שלי להימנע משטויות כמו פישינג, וברמת האבטחה של שירותים אחרים שאליהם נרשמתי באמצעות אותו שם משתמש וסיסמה. גם החסרונות ידועים: המחיר של שטח אחסון גדול יקר למדי ומבוסס ברוב המקרים על מנוי קבוע. מעבר לכך, מאחר ולא אני ולא אתם טרחתם אי פעם לקרוא את תנאי השימוש של השירותים הללו, אנחנו לא באמת יודעים איזה שימוש גוגל או חברות אחרות עושות במידע שלנו.

ב-Western Digital הבינו כבר מזמן שכל העננים האופנתיים האלה מטילים צל כבד על כונני האחסון המקומיים שלה, והחברה החליטה להשיב מלחמה עם  דיסקים קשיחים המתפקדים כעננים אישיים לכל דבר. My Cloud Home שהגיע לישראל לאחרונה הוא מוצר חדש שנותן לכם גישה אל הקבצים שלכם מכל מקום ומכל פלטפורמה. הפעם הענן יושב אצלכם בבית, ולא מחובר לחווה של איזה קונגלומרט עולמי באריזונה או באירלנד. לטוב ולרע.



My Cloud Home אמנם יושב אצלכם פיזית בבית, אבל מדובר בשירות אינטרנטי לחלוטין. תהליך ההתקנה קל להפליא: מחברים את הכונן אל החשמל ואל הנתב בבית באמצעות כבל רשת, נרשמים דרך WD, מגדירים שם משתמש וסיסמה, ואתם יכולים כבר להתחיל להעביר אל הכונן מידע דרך הדפדפן או דרך אפליקציות לפטפורמות השונות. רוצים להתחבר פיזית אל הכונן? אין אפשרות כזאת: אין כאן כבל USB, וגם אם היה לכם חיבור רשת קוי במחשב הנייד, זה לא באמת עובד ככה. בעולם שבו האינטרנט אצלכם בבית עובד כראוי ללא צורך באיתחולי ראוטרים וכו', זה לא באמת משהו שצריך להטריד אתכם. הבעיה מתחילה כשיש בעיות בגישה לאינטרנט. בזק או הוט החליטו על עבודות תשתית בשכונה שלכם באותו יום? עד שהאינטרנט יחזור, אתם מנותקים מהמידע האישי שלכם, כולל נניח סרטים שתרצו לצפות בהם, ואין לכם שום גישה אלטרנטיבית אליהם, למרות שהכונן יושב פיזית אצלכם בבית. גם תרחישים פחות אפוקליפטיים מעבודות תשתית יפגמו בחויית השימוש בכונן הזה: הוא אמנם מחובר קוית אל הנתב, אך אם תנסו לגשת אליו דרך מחשב נייד בחדר מרוחק שבו הקליטה פחות ממושלמת, אותה איטיות שגורמת לכם לגמגומים ב-Youtube תאט גם את קצב העברת הנתונים מהכונן ששוב, יושב אצלכם בבית ולא בקצה השני של העולם. בקיצור, מקווה שהמסר כאן ברור: אם אין לכם גישה לאינטרנט בפס רחב ופריסת רשת טובה בבית, עדיף לכם לחפש אלטרנטיבה אחרת.

ההסתמכות המוחלטת על האינטרנט בגישה לכונן הופכת אותו ליצור שונה לחלוטין ממה שהכרתם בעבר. מה שונה בו? מתקינים עליו אפליקציות, והגישה אל המידע שלכם שמאוחסן בו מתבצעת דרך אפליקציות או דרך הדפדפן. יש לקונספט הזה צדדים חיוביים וצדדים שליליים. הצד החיובי הוא כמובן פשטות ונגישות מכל מקום: כדי לגשת מההמחשב בעבודה לכונן בבית, כל שעליכם לעשות או להכנס אליו דרך הדפדפן, או לחילופין להתקין את WD Discovery כדי לראות אותו במחשב שלכם ככונן לכל דבר. אין צורך להתעסק בהגדרת שרת FTP או משהו בסגנון. רק להגדיר שם משתמש, סיסמה, ויש לכם גישה. הצד השלילי הוא שכדי לנגן תכני מולטימדיה שאחסנתם על הכונן, עליכם לעשות שימוש באפליקציות צד שלישי. סרטים לדוגמה: ניתן לצפות בהם דרך אפליקציית My Cloud של WD, אולם היא תומכת במעט מאוד פורמטי וידאו ולמשל סרטים בקבצי MKV מנוגנים בה ללא שמע. מה הפתרון? התקנת אפליקציית צד שלישי, במקרה זה שרת PLEX, תוכנת מדיה המאפשרת לכם להזרים תכני וידאו, תמונות ומוזיקה שמאוחסנים אצלכם על הדיסק הקשיח, בכל מקום שבו התקנתם את האפליקציה. תהליך ההתקנה היה מייאש ורק לאחר מספר ימים של נסיונות הצלחתי סוף סוף להגדיר את השרת. טיפ קטן שיחסוך לכם זמן: את כל הפעולות שקשורות להתקנת PLEX עדיף לבצע דרך המחשב. רק לאחר שהגדרתם הכל והכל עובד, ניתן לגשת אל הקבצים דרך הסמארטפון או פלטפורמות נוספות. מרגע שזה התחיל לעבוד - זה עבד נפלא. PLEX יודעת לזהות את התכנים שלכם, להצמיד להם עטיפה, תקציר, ציוני ביקורות, ואפילו להמליץ לכם על תכנים דומים אחרים בספריה שלכם, ממש נטפליקס מקומי ואישי. דרך PLEX תוכלו גם לגשת לתמונות וקבצי מוזיקה המאוחסנים על הכונן. לא מעוניינים לגשת למוזיקה דרך פלקס? זו כבר בעיה אחרת. יש המון אפליקציות שיודעות לנגן מוזיקה מהעננים של גוגל, דרופבוקס ואחרות. אפליקציות מוזיקה שעובדות עם הכונן של WD זה משהו יותר נדיר. באנדרואיד לא נתקלתי בכזאת שנתמכת באופן רשמי, אבל WD ממליצה על CloudBeats, אפליקציה שזמינה בשלב זה למשתמשי iOS בלבד. פרט לאלו, כל אגף האפליקציות די צחיח: יש שם את Creative Cloud של Adobe שלחיצה עליה מובילה לאתר של Adobe עצמה לרכישה של שטח על הענן שלה (אז למה בעצם מכרו לי כונן רשת?), יש אפליקציה של נורטון שמובילה לדף עם הצעה מיוחדת לרכישת אנטי וירוס (הבנתם נכון, זה לא אפליקציה, זו סתם פרסומת). בנוסף, יש כאן אפליקציה המאפשרת לחבר בין הכונן לענן של חברת Upthere, שגם כאן, לא ברור לי מה המטרה. עוד תמצאו שם אפליקציות לשירותי הצפנת מידע וגיבוי של חברות חיצוניות ל-WD, וגם אפליקציות של WD לגיבוי וניהול הדיסק הקשיח. האפליקציות של WD למרבה המבוכה כלל לא עובדות.  WD Drive Utilities ו-WD Backup לא מזהות את הכונן בכלל, כנראה כי מדובר בכונן רשת ולא ניתן באמת לבצע בהן שימוש. להגנתה של WD יאמר שאגף האפליקציות הולך וגדל, מקווה שבקרוב יצטרפו ל-PLEX אפליקציות נוספות שבאמת נותנות ערך למשתמש. באפליקציית My Cloud של WD ישנו תפריט שונה של אפליקציות, שנקראות שם בכלל Services. יש שם את PLEX, ובנוסף גם ניתן להפעיל חיבור ל-IFTTT (שירות שבו ניתן לבנות רצף של פעולות אוטומטיות), חיבור לאלקסה (הסייעת הקולית של אמאזון), חיבור ל-SONOS (מוצרי אודיו חכמים) ועוד.

תפריט השירותים השונים ב-My Cloud Home

החיבורים בחלקו האחורי של My Cloud Home (צילום: גד גניר)


למרות המגבלות הכרוכות בשימוש בכונן שניתן לגשת אליו דרך האינטרנט בלבד, ולמרות שאחת מגולות הכותרת שלו, האפליקציות, רחוקה בשלב זה מלהרשים, את כל השאר ה-My Cloud Home עושה על הצד הטוב ביותר. הכונן עצמו אכן נגיש מכל מקום, ולא נתקלתי במצבים שבהם לא יכולתי לגשת למידע שלי. התקנתי את האפליקציה לשולחן העבודה (WD Discovery) גם על המחשב בבית וגם על המחשב בעבודה והגישה אל הקבצים משני המחשבים קלה ונוחה מאוד. האפליקציה לסמארטפון מאפשרת גיבוי אוטומטי של התמונות שצילמתם במכשיר שלכם, באיכות המקורית ובגודל מלא. דרך האפליקציה ניתן לשתף קבצים בקלות, ניתן ליצור שטח מופרד בכונן עבור משתמש נוסף, ולמי שמתגעגע לאפליקציה של Google Drive למחשב, ניתן לקשר אותה לזו של WD, ולגשת אל הקבצים שהשארתם בענן של גוגל דרכה. בכניסה לאפליקציה, הדבר הראשון שתראו הוא מעין פיד שמתאר על ציר זמן את ההעלאות שביצעתם אל הכונן, רעיון נחמד שמסייע למצוא במהירות קבצים שהעליתם לאחרונה וברצונכם לבצע בהם שימוש. אגב, אפליקציית WD Backup אולי לא עובדת כאן, אבל בכל מחשב שתתקינו בו את WD Discovery, תוכלו לבחור תיקיות מסוימות שיסתנכרנו באופן קבוע עם הכונן ויגובו אליו אוטומטית.



בצידו האחורי של הכונן תמצאו כניסת USB. אל הכניסה הזאת תוכלו לחבר דיסקים קשיחים חיצוניים אחרים, ולהעביר מהם מידע במהירות אל ה-My Cloud Home. תנועת קבצים בכיוון ההפוך בחיבור הזה אינה אפשרית, לא לזה הוא מיועד, וגם לא להרחבה של נפח הזכרון הכללי. הרעיון מאחורי החיבור הזה הוא לאפשר העברת קבצים זריזה מכונן אחר אל הכונן רשת שלכם, וזהו.



אחד היתרונות הגדולים של My Cloud Home על שירותי האחסון בענן של חברות כמו גוגל ו-Dropbox הוא התמחור. בזמן שגוגל גובה תשלום חודשי של כ-39 ש"ח על שטח אחסון בנפח 1 טרה בייט, הכונן של WD ייתן לכם נפח כפול בתשלום חד פעמי של 799 ש"ח, או במילים אחרות, בתוך פחות משנתיים אתם מכסים את מחירו של הכונן של WD, וממשיכים לשלם כל עוד תרצו לאחסן אצל גוגל את הקבצים שלכם, על חצי מהנפח. החישוב הזה לא מביא כמובן בחשבון שיקולים אחרים שלא צריך לזלזל בהם: הכוננים של גוגל מגובים היטב, מוגנים ככל הנראה וירטואלית ופיזית טוב יותר מהכונן אצלכם בבית שעלול ליפול או להרטב או סתם להפסיק לעבוד כעבור כמה שנים, ולא תופסים שקע חשמל וחיבור רשת קוי. מצד שני, החישוב הזה גם לא מביא לידי ביטוי את השאלה האם הקבצים שלכם הם באמת שלכם, או שמישהו אחר עושה בהם שימוש תחת ההסכמה שנתתם לתנאי השימוש הארוכים והסבוכים, או אפילו בלעדיה.

11 תגובות

  1. הי גד, תודה על הסקירה.
    יש לי כונן דומה של WD מדור קודם. בכונן שלי אני יכול להשתמש ככונן רשת לכל דבר מכל התקן ברשת הביתית שתומך ב-SMB, כלומר אני לא תלוי בחיבור לאינטרנט. האם במוצר שסקרת זה לא כך?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בדיוק העניין. *אין* כאן את זה. המכשיר לא מזוהה ככונן המחובר לרשת הביתית בצורה הרגילה. זה מפשט מאוד את העניינים למי שמעוניין להתחבר אליו כשהוא מחוץ לבית, אבל זה אומר שאתה חייב אינטרנט גם כשאתה בבית כדי להתחבר אליו.

      מחק
    2. גם לדעתי, אין דבר כזה שאין דבר כזה, שרות ה"ענן" של WD סבל בימיו הראשונים ממוניטין נמוך מאוד, עד כדי מכתב התנצלות חריף של מנכ"ל WD על השרות. כאחד שמפעיל את הכונן/רשת שלהם כבר מספר שנים, אשר מערכת ההפעלה שלו היתה מבוססת דביאן , היתה אפשרות להפעיל כל מיני שירותים אחרים ע"י התקנת שירותים ע"י התחברות ב SSH , מנגנון ההזדהות נשאר כמו שהיה כמו מקודם, כתובת DNS דינמית אשר המכשיר מפרסם, עם תמיכה בשרות UPNP לפתוח את הפורטים המתאימים בנתב הביתי , אישית מצאתי את השרות מאוד איטי, חוסר היכולת לתקשר בצורה ישירה עם המכונה גורם אי נוחות כל שהיא, נוסיף על הרעיון כי מדובר בדיסק בודד ללא יתירות עושה את המכשיר לדעתי לקצת מיותר.
      בנוגע למכשיר שנבחן כאן, לא יצא לי לבדוק אותו ישירות, אך אני מאמין כי עדיין יש לו ממשק WEB כזה או אחר, מעבר לכך כי הקבצים אמנם פיזית יושבים אצלכם בבית / משרד אך ה credentials לא , עדיין לא עושה את WD שונה מגוגל, להפך אלא עבודה קלה יותר, גישה חופשית לקבצים שלנו כי לך תדע באמת מה הולך under the hood מבחינת גישה.

      מחק
  2. פתרון לא יעיל ולא חכם. העיקר להוציא כסף מיותר. הכונן בבית. אם הבית משרף, או נפרץ הלך המידע. גם מוגבלות הגישה טפשית. שים עוד hd בתוך המחשב ושתף עם כל יושבי הבית. בדיוק אותו דבר וזול יותר.

    השבמחק
  3. סקירה נהדרת, המון תודה,
    אוהב את המגוון הרחב של המוצרים שאתה בוחר להעלות כאן.

    לגופו של עניין, נתחיל בזה ש 2 טרה לגיבוי תמונות וסרטונים ביתיים של הילדים שלי זה לא מספיק.
    יכול להיות פיתרון טוב בשילוב עם שטח אצל גוגל,
    במקרה של שריפה או גניבה, נשאר לך בכל זאת משהו.

    שלך
    אביב

    אביב

    השבמחק
  4. עדיף FREENAS וכדומה, אבל אם כבר מוצרים מסחריים, אז SYNOLOGY או QNAP. אלה מפלצות והרבה יותר טובות ויציבות מהצעצועים הזולים של WD שגם סגורים ולא מאפשרים להחליף דיסקים בקלות.

    השבמחק
  5. היי גד,
    הזכרת את העובדה שיש הרבה אפליקציות שיודעות לנגן מוזיקה מענן של חברה מסחרית. חיפשתי ולא מצאתי משהו שנראה אמין. יש לך המלצות?

    השבמחק
  6. גד, דבר אחד שלא התייחסת אליו הוא עניין אבטחת המידע. כונן כזה שמחובר לרשת הביתית ללא כל טיפול בענייני אבטחה החל מהבסיס של לשנות את הסממת ברירת המחדל בנתב של הוט או בזק (מה 90% מבתי האב בישראל לא עושים) וכלה בהתקנת פיירוול ועדכונים תוכנה וכדו'משאיר את כל המידע שלך פרוץ לכול. אפשר להגיד הרבה דברים על גוגל או דרופבוקס אבל אבטחה הם יודעים ועושים יותר טוב אפילו מספקי ענן מקומיים

    השבמחק
  7. שאלה: האם הכונן הזה מאפשר לגבות את כל הנתונים עליו אבל חלק מהנתונים על כל אחד מהמחשבים שמחובר אליו?
    בדיירב / דרופבוקס ניתן להפריד בין כלל החומר שמגובה בענן לבין חלקו שמגובה בכל מחשב בנפרד, לפי הצרכים
    האם תכונה נהדרת זו אפשרית גם כאן?

    השבמחק
  8. נשמע שעדיף כבר לקנות NAS Single bay.

    השבמחק
  9. חארטה בארטה !!!
    יש לי wd cluod מהדגם הקודם ויש איתו המון בעיות בחיבור מרחוק , הוא לא מזהה או שמזהה למשך זמן קצר מאוד ומתנתק על אף האיפוסים שעשיתי למכשיר עצמו או לראוטר כלום לא עוזר !!!
    שלא יספרו לכם שטויות !!!
    תמשיכו לגבות בחברות חיצוניות לדעתי הרבה יותר יעיל ״מענן״ בבית !!!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר