כזה מיששתי: טעימה קצרה מ-Huawei Mate 20 Pro

באירוע ההשקה של מכשירי ה-Mate 20 וה-Mate 20 Pro שלשום ישבתי מאחורי קבוצה נרגשת ונלהבת במיוחד של עיתונאים סינים. באופן לא מפתיע שיאי ההתרגשות אצלם נרשמו בעיקר ברגעים בהם ריצ'ארד יו, מנכ"ל וואווי, הציג את עליונותם של המכשירים החדשים של החברה הסינית על פני המכשירים של חברות מתחרות. ההתרגשות הפכה לאקסטזה ברגע אחד ספציפי שבו הוצג פיצ'ר חדשני: ה-Mate 20 Pro יכול לטעון אלחוטית מכשירים אחרים. רק צריך להפעיל את האפשרות בהגדרות, להצמיד אותו אל גב המכשיר השני ולתת לקסם לקרות. אחרי מספר שקופיות שהציגו במספרים עד כמה הסוללה של מכשירי ה-Mate החדשים חזקה מזו של אפל ולוו בקריאות התפעלות מצידם, הרגע שבו הוצגה על המסך תמונה של אייפון עם סוללה ריקה נטען ע"י מכשיר של וואווי היה הרגע שבו הסינים שמאחורי הריעו בהתלהבות הגדולה ביותר בכל האירוע, אפילו יותר מבהדגמות של הדובי הוירטואלי.





בינינו, זה מה שחשוב. לא אפשרות הטעינה ההפוכה, האפשרות להכניס לאפל. זה לא שהסינים לא עסקו בהשוואות גם בהשקות קודמות, אבל נדמה שהפעם היה לוואווי חשוב יותר מאי פעם, אחרי כשלון נסיונותיה לחדור לשוק האמריקאי, להראות לכולם מה הם מפסידים. ואכן, מסתמן שהם מפסידים. סדרת המייט החדשה, ובעיקר ה-Mate 20 Pro לא רק סוגרת פערים טכנולוגיים כאלה או אחרים מול המתחרות, היא גם מאמצת טכנולוגיות שאו שלא היו קיימות בשוק האנדרואיד עד כה, או שהיו קיימות אך לא היו בשלות מספיק כדי למצוא עצמן במכשירי דגל מוכרים.

שתי טכנולוגיות כאלו קשורות לפעולה שהמשתמש הממוצע עושה כמה עשרות, אם לא מאות פעמים ביום, פתיחת המכשיר. לאחר שנה שבה אפל היתה היחידה בשוק להציע מערך צילום בעל אפשרות זיהוי פנים מאובטחת, מגיע תורה של וואווי להציג מערך דומה, אשר ניתן באמצעותו לאשר רכישה ברשת דרך המכשיר. ומה עושה נניח מישהו שרוצה לשחרר את המכשיר מנעילה, אבל אבוי, המכשיר מונח על שולחן וכדי לפתוח אותו בקלות צריך להתכופף לעברו בצורה משונה? גם על זה וואווי חשבה, ולא ויתרה על קורא טביעות אצבעות, הפעם כזה הממוקם מתחת לפני המסך. קורא מסוג זה היה בין המובילים בבורסת השמועות לפני ההשקות של שנה שעברה של המכשירים של אפל וסמסונג, ובסופו של דבר הגיע בעיקר אל מכשירים סיניים של יצרניות שאינן בין שלושת הגדולות בשוק הסלולר. זיהוי הפנים ב-Mate 20 Pro מהיר מאוד. למרות שתהליך הזיהוי הפך למורכב יותר, זה לא פגע במהירות התגובה שלו, ולתחושתי הוא לא איטי יותר מזיהוי הפנים הלא מאובטח המהיר בפני עצמו שהיה ב-P20 Pro. גם קורא טביעות האצבעות עושה עבודה מצויינת, אם כי צריך להתרגל אליו, ולהצמיד את האצבע אל המסך בצורה יותר אסרטיבית ממה שהורגלתם אליו בקוראי טביעות אצבעות סטנדרטיים.
מגרעת עם מערך צילום שיודע לזהות פנים באופן מאובטח (צילום: גד גניר)

קורא טביעות אצבעות מתחת למסך (צילום: גד גניר)



גם ה-Mate 20 וגם ה-Mate 20 Pro מגיעים עם ערכת השבבים החדשה מבית וואווי, Kirin 980. כרונולוגית ערכת השבבים הוצגה לפני זו של אפל, ה-A12 Bionic, ולפיכך מבחינה טכנית מדובר בערכת השבבים הראשונה בארכיטקטורת 7nm. מדובר בסוג של בלוף, מאחר שכשהוצגה עוד בכנס IFA בסוף אוגוסט, היא לא הוצגה כשהיא עטופה בסמארטפון מסביבה, בניגוד לאפל שהציגה את המעבד החדש שלה יחד עם מכשירי האייפון החדשים. כל זה כמובן לא אומר כלום על חדשנותה ועוצמתה של Kirin 980: מילת המפתח כאן היא AI, יכולת משודרגת על פני זאת של ערכת השבבים משנה שעברה. ה-NPU, יחידת העיבוד המיועדת לביצוע חישובים עבור יישומי AI בלי תלות בחיבור לרשת, הפכה ל-Dual NPU וליבות העיבוד שודרגו. כעת מדברים בוואווי על שיפור של 20% בביצועים וחשוב מכך, שיפור של כ-40% ביעילות בצריכת החשמל, על פני ערכת השבבים של שנה שעברה.

ה-Mate 20 Pro מתהדר במערך צילום בעל 3 מצלמות בתוך משטח מרובע, בסידור שנושא דמיון מפתיע לכיריים מיניאטוריות. מה אפשר לעשות עם שלוש עדשות שלא נעשה ב-P20 Pro? ובכן, הפעם, בנוסף לעדשת טלפוטו ולעדשה סטנדרטית, מקבלים גם עדשה בעלת זוית רחבה במיוחדה מאפשרת לתפוס תמונה רחבה הרבה יותר בנוסף, יכולת המיקוד במצב מאקרו שודרגה כך שתוכלו להתמקד באובייקטים הממוקמים כ-2.5 ס"מ מהעדשה. איך היא מצלמת בפועל? בהתבסס על המעט שיצא לי לנסות עד כה, נראה שאכן יש שיפור ניכר באיכות התמונות ביחס ל-P20 Pro, מכשיר עם מצלמה משובחת בפני עצמה. בניגוד לשנה שעברה, השנה DxO לא הציגה את הציון שהעניקה למכשירי הדגל של וואווי בעת ההשקה, אם כי אני בספק שהמצלמה הזאת תקבל ציון נמוך יותר מזו של ה-P20 Pro שמוביל נכון להיום את טבלת הדירוג של החברה הצרפתית.

וואווי מציגה: כיריים (צילום: גד גניר)
(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

צילום בעדשה רחבה (צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

מיקוד ממרחק של 2.5 מ"מ (צילום: גד גניר)

אחד משיאי אירוע ההשקה היה הדגמה חיה של שילוב בין חומרת המצלמה ליכולות ה-AI של המעבד בסריקה של בובת דוב פנדה ויצירת דמות מונפשת במציאות רבודה. האפליקציה באמצעותה ניתן לבצע את הקסם הזה עדיין לא הגיעה אל מכשירי ה-Mate 20 וה-Pro, אך תתווסף למכשירים באמצעות עדכון גרסה, לדברי אנשי וואווי, בשבועות הקרובים. מה שתוכלו לעשות כבר היום זה לצלם את עצמכם מדברים דרך דמויות מצוירות של חיות (בדגם ה-Pro בלבד) בגרסה של וואווי ל-Animoji של אפל ול-AR Emoji של סמסונג. בהשוואה לזו של אפל, לא נעים להודות, הגרסה של וואווי לפיצ'ר האינפנטילי הזה פחות מרשימה, בעיקר בגלל לאג מסוים בין הבעות הפנים בפועל לרגע שבו הדמות המצויירת מבצעת אותן בפועל. מעבר לכך, הן פשוט חמודות פחות ומעוצבות פחות יפה מאלו של אפל.

החיבור בין ערכת השבבים המתקדמת, יכולות ה-AI וחומרת הצילום המשובחת מאפשרת לוואווי להציע מצבי צילום חדשניים, ביניהם גם טשטוש רקע בצילום וידאו, שליטה על רמת צבעוניות התמונה של רקע סביב אובייקט בתמונה, מצב HDR חדש ומתקדם, ואפילו צילום מתחת למים. כמובן כמו בדגמים הקודמים, יש כאן גם זיהוי סיטואציות והתאמת הגדרות הצילום אליהן באופן מיטבי.

בעוד ה-Mate 20 מגיע עם מסך סטנדרטי ברזולוציית 1080p (רזולוציה ששני דגמי ה-Pro הקודמים של החברה הסתפקו בה), ה-Mate 20 Pro מיישר קו עם יצרניות כדוגמת סמסונג ו-LG ומציע רזולוציית 2K. הגדרת ברירת המחדל של המכשיר היא שינוי הרזולוציה באופן דינמי, כך שכשאין צורך ברזולוציה הגבוהה ביותר, ניתן להסתפק בהגדרה יותר ידידותית לסוללה. אם אתם מתעקשים לקבל את ה-2K שלכם בכל רגע נתון ולעזאזל הסוללה, בהחלט תוכלו לשנות זאת בהגדרות. מה שלא ניתן לשנות וחבל, זה את ההחלטה של וואווי לבחור במסך בעל שוליים קמורים בדומה למסכי מכשירי הדגל של סמסונג. אמרתי זאת בעבר ואגיד זאת גם בהקשר של מכשיר הדגל החדש, המתקדם והיקר של וואווי: היתרון היחיד של מסכים קמורים הוא העובדה שהם מרשימים ביופיים. זה הכל. בצד החסרונות ניתן למנות את העובדה שהם רגישים הרבה יותר לנפילות אקראיות, קשה למצוא עבורם מגיני מסך טובים וקשה להתקין אותם עליהם. מעבר לכך, על מסכים מהסוג הזה נוצרות השתקפויות בולטות יותר ובהצגת תמונות על המסך, שולי התמונה "נשפכים" לצדדים. יצרניות בודדות פרט לסמסונג אימצו את סוג המסכים הזה, רובן עשו זאת בעבר והפסיקו עם זה במכשירים חדשים. אפילו וואווי בעצמה התנסתה בעבר במסך עם שוליים קמורים לפני שנתיים, אבל שלושת מכשירי הדגל שבאו אחריו לא חזרו על השטיק הזה, חבל שב-Pro הם נזכרו בו שוב. באופן כללי, השילוב בין מסך עם שוליים קמורים ומגרעת רחבה יחסית יוצר מכשיר שחלקו הקדמי נראה כמו פרי אהבתם האסורה של iPhone X ו-Galaxy S9. חלקו האחורי, בהתאם לטרנד בשוק מכשירי הדגל (וזולג אל מכשירי הביניים), עשוי זכוכית. ריצ'ארד יו מנכ"ל וואווי תיאר במשך דקות ארוכות על הבמה את סגולותיו של גימור הזכוכית המפוספס, על האופן בו הוא דוחה טביעות אצבעות ומאפשר אחיזה נוחה. החלק הראשון נכון חלקית: איכשהו סימני טביעות האצבעות פחות בולטים, אבל עדיין קיימים. החלק השני המדבר על אחיזה נוחה: ובכן, המכשיר משדר תחושת פרמיום, ללא ספק, אבל הפרמיום הזה גם נראה ומרגיש עדין מאוד ואני בספק אם מישהו ירצה להסתכן ולהשתמש במכשיר לאורך זמן ללא כיסוי. כמו קודמו ה-P20 Pro, גם ה-Mate 20 Pro עמיד בטבילה במים רדודים יחסית, אך השנה וואווי מציעה כיסוי יעודי עמיד במים, שיאפשר לכם לעשות שימוש אמיתי במצב הצילום התת מימי שסיפרתי לכם עליו קודם.

מסך עם שוליים קמורים. למה וואווי, למה? (צילום: גד גניר)


ה-Huawei P20 Pro וגם ה-Mate 10 Pro הציגו זמני סוללה מצוינים הודות לשימוש בסוללות גדולות ביחס לסטנדרט במכשירים ברמתם, אך גם הודות לצריכת חשמל יעילה ע"י ערכת השבבים Kirin 970. ה-Mate 20 Pro מגיע עם סוללה בקיבול קצת גדול יותר: 4200mAh, ואם להסתמך על ההבטחות של אנשי וואווי בקשר לערכת השבבים החדשה, צפוי כאן שיא חדש. מההתנסות הקצרה שלי במכשיר זה אכן נראה מבטיח. גם בטעינת הסוללה יש הפתעות: תקן הטעינה המהירה של וואווי שכבר ככה נחשב לאחד המהירים בשוק שודרג וכעת תומך בטעינה בהספק/מתח/זרם שלי 40W, מה שאומר שממצב פרוק לחלוטין הסוללה נטענת באמצעות המטען המהיר המסופק באריזת המכשיר לרמה של 70% בתוך פרק זמן של חצי שעה בלבד. הטעינה האלחוטית שנעדרה ממכשירים קודמים של החברה עושה כאן כניסה דרמטית ומאפשרת גם היא טעינה מהירה בהספק/מתח/זרם של 15W. כל החלק באירוע שעסק בסוללה בהצגת המכשיר נראה כמו התעללות מתמשכת באפל: הטעינה האלחוטית של המכשיר של וואווי מהירה מזו של הטעינה באמצעות כבל והמטען המהיר של אפל (שלא מסופק בערכת המכשיר). גולת הכותרת של ה- Battery Roast היתה כמובן אפשרות הטעינה האלחוטית ההפוכה שסיפקה לוואווי הזדמנות להציג בענק תמונה של אייפון עם סוללה פרוקה מקבל עזרה ראשונה ממכשיר של וואווי. חשבתם שבכך זה נגמר? וואווי ייחדה חלק מיוחד במצגת לביצועי הקליטה המרשימים של מכשירי סדרת ה-Mate החדשה, בניסיון נוסף לזרוע מלח על פצעיה של אפל שמתמודדת עם תלונות על קשיי קליטה ב-iPhone Xs Max.

לפרקים, נדמה היה שוואווי היא המקבילה הסלולרית של דמותו של ציון ברוך ב"הישראלים" כבעליו הגאה של דוכן "פלאפל הצומת" בסמוך לעזריאלי, שמנסה לשכנע את הלקוחות שהפלאפל שלו כמו "הבורגר בקניון" (עם קמץ ב-ק', חשוב!). מכשירי החברות היריבות הופיעו על המסך לא מעט במצגת של וואווי, מן הסתם באופן שמגמד אותם. אם הייתי צריך להעריך פסיכולוגית את וואווי, הייתי מצביע כאן על תחושת נחיתות שהחברה לא מסוגלת להשתחרר ממנה גם לאחר שהגיע להישג שיא מבחינתה השנה, לעקוף את אפל בטבלת המכירות העולמית. ייתכן שבין השאר זה נובע מאכזבה מכך שמכשיריה טרם השיגו דריסת רגל בשוק האמריקאי (מה שהיה מאפשר לה לאיים גם על סמסונג במקום הראשון), וייתכן גם שזה קשור לקריצה המאוד בולטת ששלחה אפל בהשקת ה-Xs ובייחוד ה-Xs Max אל עבר השוק הסיני. כך או כך זה לא משנה. מכשירי ה-Mate 20 וה-Mate 20 Pro נראים כמו מכשירים מעולים שכמו מכשירי סדרת ה-P יוכלו לעשות חיל במכירות בשאר האיזורים בעולם. עם שיווק מאסיבי ובעיקר עבודה על מיתוג נכון יכולה וואווי להצליח גם בשוק הישראלי לאחר שנה בעייתית מבחינתה בישראל. המיתוג חשוב במיוחד לאור העובדה שמדובר במכשירים לא זולים בכלל: ה-Mate 20 Pro יעלה כ-3999 ש"ח. כן, זה קצת יותר מ-Note 9, אבל זה עדיין זול ביותר מ-1000 ש"ח מהדגם הבסיסי ביותר של iPhone Xs Max. גם הגרסה הזולה יותר, ה-Mate 20, תעלה לכם כ-2999 ותצטרך להתמודד מול מכשירים זולים יותר מבית OnePlus ו-Xiaomi. המחירים האלו אמנם זולים יותר מאלו שהוצגו עבור השוק האירופי, אבל עדיין הם מרחיקים את וואווי יותר מתמיד מתדמית האלטרנטיבה המשתלמת למכשירי הדגל של יצרניות מוכרות יותר בישראל. האם יש לוואווי את מה שצריך כדי להתמודד בכבוד בזירת המכשירים שנמכרים בטווחי המחירים האלו? מבטיח לחזור עם תשובה לשאלה הזאת בביקורת המלאה.

1 תגובות

  1. תודה גד,
    נהדר.
    רק נורא חבל שנורא יקר.
    הייתי שמח להחליף טלפון כל שנה, כמו פעם, שמחירי הפרמיום היו בערך חצי,
    עכשיו, אחרי שאפל משכה את מחירי השוק למעלה,
    אני כבר לא יכול להרשות לעצמי את זה יותר.

    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר