כזה ניסיתי: Nokia X6

עבור מי שנכנס לאתרי המכירות הסיניים בסמוך לחגי הקניות בנובמבר וחיפש מציאות בקטגוריות הסמארטפונים, ציפתה הפתעה. אם בשנה שעברה שלטו שם ללא עוררין מותגים כמו OnePlus ושיאומי, השנה נוספה לשם גם לא אחרת מאשר נוקיה מבית HMD Global. בינתיים מדובר במספר דגמים מצומצם, מכשירי ביניים שנמכרים בגרסאותיהם הסיניות. איך זה להשתמש בנוקיה שעולה כמו מכשיר ביניים של שיאומי? ניסיתי לברר זאת באמצעות Nokia X6.


Nokia X6 (צילום: גד גניר)


נוקיה X6 הוא גרסה סינית של Nokia 6.1 Plus, שניהם לא נמכרים עדיין באופן רשמי בישראל. הוא מבוסס על ערכת השבבים Snapdragon 636 של קוואלקום, אותה אחת שעליה התבסס ה-Xiaomi Redmi Note 5 שבדקתי מוקדם יותר השנה, ערכת שבבים בעלת 8 ליבות, כולן במהירות 1.8 גיגהרץ. האחסון המובנה הוא בנפח 64 גיגה וניתן להרחיב אותו באמצעות כרטיס זכרון בנפח של עד 400 גיגה. הגרסה אותה בדקתי הגיעה עם זכרון RAM בנפח נדיב מאוד ביחס לרמת המחיר של המכשיר, 6 גיגה. למעשה, זה הדבר היחיד שמבדיל מבחינת רכיבים בין הגרסה הסינית לגרסה שנמכרת בכל שאר העולם, נפח RAM גדול יותר.



מבחינת תוכנה, מדובר במכשיר Android One לכל דבר ועניין. המקום היחיד שבו תקבלו תזכורת שמדובר למעשה בגרסה סינית הוא במסך הפתיחה שיוצג בפניכם בשפה הסינית, וכבר בו תוכלו לשנות את השפה לכל שפה אחרת כולל אנגלית ועברית. משם והלאה, לא תראו תו אחד בסינית. מה כן תראו? את אנדרואיד בגרסתה הנקייה והטהורה ביותר מחוץ לסדרת מכשירי הפיקסל של גוגל, עם מינימום תוספות ושינויים. למעשה, התוספות היחידות שמגיעות מנוקיה הן שלוש אפליקציות: אפליקציית המצלמה, אפליקציית רדיו FM ואפליקציית עזרה בתפעול המכשיר. זהו.

תכנית Android One החלה את דרכה כניסיון של גוגל לשתף פעולה עם יצרניות בשווקים מתפתחים, לחסוך להן את הצורך בהשקעה בתוכנה וכך המכשירים יריצו גרסה קלה ונקייה של אנדרואיד, יתעדכנו ישירות מהשרתים של גוגל וכולם יהיו מרוצים. מספר שנים לאחר מכן כבר לא מדובר רק בשווקים מתפתחים, יצרניות גדולות החליטו להשתלב גם בתכנית והשליטה בתדירות ומהירות העדכונים היא על היצרניות עצמן. ולמרות זאת, נוקיה לא מתמהמהת. המכשיר הגיע אליי לפני כחודש וברגע שהתחלתי להגדיר אותו קיבלתי הודעה על עדכון גרסה זמין לאנדרואיד Pie, הגרסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה. לא רע בהתחשב בכך שבאותה נקודת זמן יצרניות כמו סמסונג, LG ואחרות טרם עדכנו את מכשירי הדגל שלהן לגרסה הזאת.

אנדרואיד נקי לחלוטין משינויים, Nokia X6 (צילום: גד גניר)


לכאורה השילוב בין אנדרואיד נקי, לערכת שבבים לא חלשה במיוחד וזכרון RAM בנפח גדול מזה של מכשירי הפיקסל, אמור היה לייצר חויית שימוש זריזה מאוד. בפועל זה לא ממש כך, אם כי גם לא מדובר במכשיר איטי או חלש מדי. הצלחתי לשחק בו אפילו ב-PBUG ואפילו להנות מכך. זה אמנם היה על הגדרות הגרפיקה הנמוכות ביותר, והזמן שלקח למשחק להטען היה ארוך מהרגיל, ועדיין, זה אפשרי. בפעילות יומיומית לא נתקלתי באיטיות מעיקה מדי או בחוסר יציבות, פשוט המכשיר לא היה זריז באופן מיוחד.

במונחי שוק הסלולר של סוף שנת 2018, ה-X6 הוא מכשיר קומפקטי. לפני קצת יותר משנתיים מכשיר עם מסך בגודל 5.8 אינטש עוד היה זוכה לכינוי "פאבלט", אך כיום עם צמצום מסגרות המסך למינימום האפשרי, מקבלים יותר מסך על פחות מכשיר, וה-X6 בהחלט נראה קטן יחסית לרוב המכשירים שבדקתי בשנה האחרונה, ונוח יותר לאחיזה מרובם. חיצונית הוא לא מציג עיצוב ייחודי או יוצא דופן, אבל הוא נראה טוב: מסגרת המכשיר עשויה מתכת, והגב עשוי זכוכית כאשר בחלק העליון, במרכז, ממוקם מערך הצילום הכפול ומתחתיו קורא טביעות האצבעות. כמו כמעט לכל מכשיר אנדרואיד אחר, גם ל-X6 זיהוי פנים לא מאובטח. במקרה של ה-X6 האפשרות הזאת חבויה באחד מתתי התפריטים, והוא אפילו לא נכלל בהגדרה הראשונית של המכשיר. זיהוי הפנים כאן מדויק יחסית אבל לא מהיר במיוחד. כגיבוי עבור מצבים בהם אין לכם גישה לקורא טביעות האצבע בגב המכשיר, זה בהחלט יספיק.

Nokia X6 באור יום (צילום: גד גניר)


גב זכוכית (צילום: גד גניר)


המסך של X6 הוא מסך LCD IPS סטנדרטי ברזולוציה של 1080 על 2260 פיקסלים, עם מגרעת קטנה יחסית במסגרת העליונה שלו. לא מדובר במסך מרהיב במיוחד, אבל בסופו של דבר הוא לא שונה ממה שמקבלים בדר"כ ברמת המחיר הזאת: השחור לא מספיק כהה לטעמי, אבל אפשר לחיות עם זה. מה שמעיק קצת, לפחות בהתחלה, זו בהירות המסך: אחד החידושים שהביאה איתה Android Pie היא דרך חדשה להגדיר באופן אוטומטי את בהירות המסך, או במילים אחרות Adaptive Brightness. לפי ההצהרות, אנדרואיד עושה שימוש ב-AI כדי לנסות להבין את הרגלי השימוש והעדפות הבהירות בהתאם לסיטואציה ולתאורה בסביבה, על מנת להתאים עבורה את בהירות המסך האופטימלית. בימים הראשונים הבהירות האופטימלית של גוגל היתה נמוכה הרבה יותר מהבהירות האופטימלית שהייתי רוצה לקבל. אחרי כמה ימים של מריבות עם בקר הבהירות, המכשיר סוף סוף החל להפנים את העדפות תאורת המסך שלי והחל להציג תמונה מוארת יותר.

זה לא שהיו לי ציפיות גבוהות מדי ביחס למצלמה של מכשיר ברמת המחיר של Nokia X6. ועדיין, הוא הצליח להפתיע אותי. לרעה. יש לו זוג עדשות עבור מצלמות ברזולוציה של 16 ו-5 מגה פיקסל, אבל הן מיועדות לצילומי פורטרט בלבד. אין פה זום ואין פה עדשה רחבה. מעבר לכך, אין מייצב תמונה וגם הצמצמים צרים יחסית, f/2.0, ו-f/2.4 מה שאומר שפחות אור נכנס לחיישן. התמונות באור יום נראות לא רע, אבל ככל שתנאי התאורה הופכים למאתגרים יותר, התמונות יוצאות יותר מגורענות, עם צבעים פחות נאמנים למקור ועם מריחות וטשטוש. אם זה היה מסתכם רק בזה, זה היה עוד איכשהו בסדר, הבעיה כאן היא שהמצלמה וכל מה שקשור אליה עובד ממש לאט: לאפליקציית המצלמה לוקח זמן להיפתח וככל שתנאי התאורה מאתגרים יותר כך לוקח למצלמה יותר זמן להתמקד ולצלם. האיטיות הכי מייאשת היא ללא ספק במעבר מאפליקציית המצלמה לגלריה. לפעמים חולפות שניות ארוכות מרגע שצולמה התמונה ועד לרגע שבו היא אכן מופיעה בגלריה וניתן להכנס ולצפות בה. גם המצלמה הקדמית לא מביאה איתה בשורות מרגשות, והיא סובלת מאותם דברים שציינתי בנוגע למערך הצילום הראשי: קושי להתמודד עם תאורה לא אידיאלית, איטיות ותמונות שיוצאות מרוחות עם גווני צבע מעוותים.
מערך הצילום הכפול של Nokia X6 (צילום: גד גניר)
(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

ל-X6 סוללה בקיבול של 3060mAh שמספיקה לכ-5 וחצי שעות מסך. זה פחות ממה שעושים מכשירי ביניים כדוגמת ה-Redmi Note 5, אבל הם עושים זאת עם סוללה גדולה יותר משמעותית. בכל מקרה, זה בהחלט יספיק ליום שלם בשימוש סטנדרטי. אם תצטרכו מעבר לכך המכשיר תומך גם בטעינה מהירה בתקן QC3.0.
לנוקיה רמקול אחד בחלקו התחתון עם עוצמת שמע מפתיעה לטובה, וכך גם השמע באפרכסת. המכשיר לא תומך ב-NFC, כך שאפשר לשכוח מלטעון באמצעותו את הרב קו שלכם.

(+)
  • אנדרואיד בגרסה נקייה ומעודכנת
  • מכשיר קומפקטי ונוח לאחיזה
  • מחיר אטרקטיבי
(-)
  • מצלמה איטית
  • מסך בעל בהירות אוטומטית אסרטיבית מדי
  • אין תמיכה ב-NFC

Nokia X6 (צילום: גד גניר)


מחירו של Nokia X6 בגרסת ה-6 גיגה שבדקתי עומד על 199 דולר. אחרי שמוסיפים מע"מ ועלויות שילוח מגיעים לאיזור ה-900 ש"ח. כל עוד לא בונים יותר מדי על המצלמה, ומנמיכים קצת ציפיות באשר לאיכות המסך, מקבלים בסכום הלא גבוה הזה מכשיר סימפטי להפליא: קופמקטי, יציב ולא איטי במיוחד, והחלק הכי כיפי - מריץ אנדרואיד בגרסה נקייה ומעודכנת. האם יש לשיאומי ממה לחשוש? אם לשפוט לפי ה-X6, אפשר להגיד בזהירות שכן.

9 תגובות

  1. תודה על הסקירה. שקלתי בזמנו לקנות את ה 6.1 ולבסוף בגלל ירידת המחיר של ה 8 קניתי אותו, מרוצה עד הגג. מהיר מאוד, איכותי ועמיד, ללא תקלות כלל וזמן סוללה ארוך מאוד. החיסרון היחיד הבולט הוא מצלמה ממוצעת מינוס, נוסף על שולי מסך גדולים.

    בסופו של דבר נראה שהנוקיות המשתלמים הם דווקא סדרה 7.

    השבמחק
    תשובות
    1. ה-7 פלוס היה נהדר כשבדקתי אותו ומניח שה-7.1 יותר כיפי לשימוש מהמכשיר הזה. תהנה!

      מחק
  2. נהדר, גד,
    תודה
    אביב

    השבמחק
  3. אני חייב לדעת בזמן הכתיבה כמה פעמים נפחת על עצמך חתיכה מתנשא מסריח

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלה מצוינת. כיאה למתנשא, במקום לנפוח על עצמי, נפחתי לתוך בקבוק על מנת לשמור לעתיד את כל הטוב הזה.

      מחק
    2. לא להתרגש, זה יאיר הון, עושה ניסוי כלים, במלחמה של האבא והאמא לחסל את מדינת ישראל
      אביב

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר