כזה ניסיתי: Razer Phone 2

ההיסטוריה רצופה בנסיונות של יצרניות סלולר להשיג דריסת רגל משמעותית בתחום הגיימינג. זה התחיל ב-2003 עם ה-"N-Gage" המשונה של נוקיה, מכשיר שניסה לשלב בין קונסולת משחק לסמארטפון, ולמשוך אל נוקיה גיימרים ששיחקו באותם זמנים בקונסולות כדוגמת Gameboy Advance של נינטנדו. המכשיר לא הפך להצלחה שנוקיה קיוותה לה, אך זה לא מנע ממנה לנסות בכל זאת שוב בשנה שלאחר מכן עם דגם משודרג בשם N-Gage QD, רק כדי לחוות שוב כשלון מסחרי. הניסיון הרציני הבא של יצרנית גדולה היה של סוני-אריקסון, עם ה-Xperia Play בשנת 2011. בניגוד לנוקיה, לסוני היה כבר פז"מ בייצור מכשירי גיימינג, נייחים וניידים. ה-Xperia Play כלל מקשים בתצורה של מכשירי ה-Play Station של החברה, ואפילו חנות אפליקציות משלו שבה ניתן היה לרכוש את אותם משחקים שהייתם משחקים בהם בקונסולת PlayStation One. בסופו של דבר גם הניסיון הזה לא הוליד את סמארטפון הגיימינג שכולם חיכו לו, אבל איכשהו בשנתיים האחרונות הטרנד חזר ובגדול: יצרניות כמו וואווי, שיאומי אסוס ואחרות השיקו סמארטפונים לגיימרים. בשנה שעברה הצטרפה לטרנד הזה גם Razer, יצרנית מחשבי ואבזרי גיימינג עם סמארטפון חדש משלה. דגם ההמשך למכשיר הזה, Razer Phone 2 הגיע לאחרונה לישראל ביבוא רשמי של רשת באג.


Razer Phone 2 (צילום: גד גניר)


המפרט הטכני של Razer Phone 2 כולל שתי נקודות תורפה, הראשונה קשורה לאופן שבו תעשיית הסלולר עובדת: בניגוד לאפל, וואווי וסמסונג, שמפתחות בעצמן את ערכות השבבים עבור המכשירים שלהן, כל השאר מסתמכות על פלטפורמות של חברות שייצור ערכות שבבים זו ההתמחות שלהן. בשנים האחרונות רוב יצרניות הסלולר פונות אל קוואלקום, שמצידה עובדת בלו"ז די קשיח. פעם בשנה, לרוב ברבעון הראשון או השני של כל שנה קלנדרית, היא מציגה מעבד חדש למכשירי דגל, וכל היצרניות מתיישרות לפי הלו"ז הזה. יצרנית שמשיקה מכשיר לקראת סוף השנה מציבה את עצמה בפוזיציה בעייתית, שבה ערכת השבבים שבמכשיר הדגל שלה הופכת ל"מיושנת" בתקופה קצרה במיוחד. זה מה שקרה עם Razer Phone 2 שהוכרז באוקטובר 2018, ומגיע אלינו עכשיו עם ערכת השבבים Snapdragon 845, כשמכשירי דגל שיצאו לפני חודשיים לשוק מגיעים כבר עם ערכת השבבים מהדור הבא של קוואלקום, Snapdragon 855. ביום יום אין לזה משמעות. מעטים המשחקים בחנות האפליקציות של גוגל שיודעים לאתגר את ערכת השבבים החזקה ביותר דאשתקד של קוואלקום, אבל עבור קהל הגיימרים הכבדים, אלו שעבורם למספרים על הנייר יש משמעות מכרעת, מדובר בכתם במפרט הטכני. כתם נוסף במפרט הטכני ניתן למצוא בשורת נפח האחסון: כ-64 גיגה, כשרוב מכשירי הדגל בשוק מגיעים כיום עם לפחות 128 גיגה מובנים. להגנתה של Razer יש לציין שהאחסון הזה ניתן להרחבה באמצעות כרטיס זכרון, אך כשמדובר במכשיר המיועד להתקנת משחקים, האפליקציות שזוללות את נפח האחסון הרב ביותר, היה ראוי לקבל יותר גיגבייטים מלכתחילה. זכרון ה-RAM מגיע בנפח ראוי למכשיר גיימינג: כ-8 גיגה, המאפשרים להשאיר משחק כבד יחסית פתוח ברקע, גם אם המשתמש יוצא ממנו לרגע כדי לענות להודעת וואטסאפ או לענות לטלפון. כיאה למכשיר גיימינג, Razer Phone 2 מצויד במערכת קירור פנימית שאמורה, ואכן מונעת ממנו להתחמם ברמה קיצונית בעת משחק.



עם כל הכבוד לערכת שבבים חזקה ולזכרון RAM גדול, אין במספרים האלו משהו שטרם נראה בשוק האנדרואיד. משחקים נטענים במהירות, ורצים על המכשיר ללא גמגומים או בעיות אחרות, אבל ככה זה גם ברוב המכשירים האחרים בשוק שמגיעים עם אותו מעבד ועם זכרון RAM נדיב. אז מה בכל זאת מיוחד במפרט הטכני של Razer Phone 2? המסך, או ליתר דיוק, התמיכה שלו בקצב רענון של 120 הרץ. לשם השוואה, וואנפלוס 7 פרו, שהוכרז בשבוע שעבר מציג קצב רענון של 90 הרץ בלבד. על מה קצב הרענון משפיע? בטלויזיות, נהוג להתייחס לקצב הרענון המסך בשם "מנגנון החלקת תנועה" וזה בדיוק מה שהוא עושה: יותר פריימים לשנייה פירושם פחות טשטוש ופחות ריצוד בכל פעולה שמערבת תנועה על המסך: גלילה, אנימציות פתיחה וסגירה של האפליקציות, והתחושה אכן חלקה יותר מכל מכשיר אנדרואיד אחר שיצא לי לנסות בשנים האחרונות. איך זה בא לידי ביטוי במשחקים, הסיבה לשמה המכשיר הזה נוצר? תלוי באיזה משחקים. ב-PUBG, המשחק הופעל בהגדרות הגרפיקה התובעניות ביותר אבל לא ממש חשתי בהבדל בחויה במכשיר הזה לעומת מכשירי דגל אחרים. לעומתו, ב-Sonic Boom התנועה היתה חלקה להדהים, מה שאומר שזה לא תלוי רק בחומרה של המכשיר, כי אם בתמיכה של המשחק הספציפי בחומרה הזאת. רכשתם את המכשיר ורוצים לשחק רק במשחקים שמוציאים את המיטב מהמכשיר? תמצאו אותם בלשונית ה-Featured, באפליקציית Cortex, אפליקציה המרכזת בתוכה את כל פעילויות הגיימינג ש-Razer Phone 2 מציע. בנוסף, Cortex מרכז בתוכו קיצורי דרך אל כל המשחקים שהתקנתם במכשיר שלכם, וגם כולל אפשרויות שליטה על הגדרות ביצועי המכשיר בגיימינג לתעדוף ביצועים או חסכון בסוללה. בנוסף, עבור כל משחק בנפרד תוכלו להגדיר באיזה רזולוציית מסך יוצג, את מהירות המעבד המקסימלית עבורו ואת קצב רענון המסך.

אפליקציית Cortex (צילום: גד גניר)


המסך של Razer Phone 2 הוא בגודל 5.72 אינטש המציג רזולוציית 1440 על 2560 פיקסלים, בטכנולוגיית IGZO IPS LCD, מסך שמותאם לעבודה עם קצב פריימים מהיר. הוא אכן מציג ניגודיות מרשימה וטווח דינאמי רחב, אבל ככל מסך LCD, לא תקבלו כאן את רמות השחור העמוקות והצבעים התוססים שתקבלו במסכי AMOLED למיניהם. החל משנת 2017 עברו רוב היצרניות בשוק למסכים צרים יותר וארוכים יותר, עם שוליים דקיקים. ב-Razer לא שמעו כנראה על הטרנד הזה, והמסך של המכשיר הזה הוא ביחס של 16:9, כשמעליו ומתחתיו סבכות לא קטנות במיוחד המכסות זוג רמקולים לשמע סטריאופוני. תוסיפו לכך עיצוב מאוד מלבני ומאוד מחודד בקצוותיו, ומשקל של 220 גרם, ותקבלו מכשיר מאוד לא נוח לאחיזה או לאחסון בכיס המכנסיים. אמנם לא כל היצרניות מספקות ידית משחק עם כפתורים פיזיים כמו שיאומי ב-Black Shark, אבל הייתי מצפה במכשיר גיימינג להעדיף קצת יותר ארגונומיה על פניי סטייל.





בגב המכשיר ממוקמת האטרקציה המרכזית שלו: לוגו של Razer עם טוויסט מפתיע: מדובר בלוגו מואר שמחליף את צבעיו. ניתן לשלוט על אופן החלפת הצבעים, תדירות ההפעלה של תאורת הלוגו ואנימציית התאורה באמצעות אפליקציה בשם Chroma. כמויות תשומת הלב שהלוגו הזה משך היו מפתיעות, במיוחד כשהגיעו לאו דווקא מאנשים שנוסעים בהונדה סיויק משופצת בצבעים זרחניים עם פנסי קסנון ותאורה תחתית. כדי להשלים את הלוק, יש ל-Razer Phone 2 חנות ערכות נושא, רובן משויכות לכותרי משחקים.

אפליקציית Chroma לשליטה על הלוגו המואר בגב המכשיר (צילום: גד גניר)


מלבד Chroma, Cortex, וחנות ערכות הנושא, Razer Phone 2 מציע ממשק אנדרואיד נקי למדי, ומריץ את מערכת ההפעלה בגרסא 9 - פאי, העדכנית ביותר נכון לכתיבת שורות אלו. המכשיר מגיע כשאפליקציית מסך הבית  (Launcher, או אם תרצו, "שגרן" כפי שהייתי שמח אם היו קוראים לה) המותקנת עליו היא Nova Launcher. כברירת מחדל, היא דומה ויזואלית לאפליקציית מסך הבית הבסיסית של מערכת ההפעלה בגרסתה הנקייה והבסיסית, אולם היא מכילה כמות עצומה של אפשרויות התאמה אישית.

ממשק אנדרואיד נקי יחסית (צילום: גד גניר)


ל-Razer Phone 2 מערך צילום כפול, בעל שני חיישנים ברזולוציית 12 מגה פיקסל: האחת עם צמצם ברוחב f/1.8 ומייצב תמונה אופטי, והשנייה עם צמצם ברוחב f/2.6. מדובר בחומרת צילום לא רעה, אבל לא כזאת שמתאימה למכשיר דגל מודרני, וכך גם התוצאות. אחוז גדול מדי של תמונות שצילמתי איתו יצא מטושטש ולא ממוקד, התמונות בצילום בחושך יוצאות חשוכות מדי, ובגדול, המצלמה לא צריכה להיות הסיבה שבגללה תרצו לרכוש את המכשיר הזה.

הסוללה של Razer Phone 2 היא בקיבול נאה של 4000mAh. הבעיה שהקיבול הזה צריך להחזיק מסך ברזולוציה גבוהה מאוד עם קצב רענון גבוה במיוחד, וגם לוגו מהבהב, מה שמשאיר את המשתמש הבזבזן עם משהו שבין ארבע לארבע וחצי שעות מסך, או במילים אחרות, בקושי יום אחד של שימוש סטנדרטי. אפשר כמובן לוותר על התאורה, לשחק ברזולוציות נמוכות יותר ובקצב פריימים שגרתי, אבל לא בשביל זה קניתם סמארטפון גיימינג. המכשיר תומך בטעינה אלחוטית מהירה בהספק של כ-15W, אבל מעצביה המהוללים של רייזר בחרו למקם את הרסיבר של הטעינה האלחוטית בחלק התחתון של גב המכשיר. בשל כך, אם משטח הטעינה שלכם קטן יחסית, לא תצליחו לייצב עליו את המכשיר, אלא אם תתמכו בו מחוץ למטען, באופן שמנוגד לכל הרעיון האלגנטי שמאחורי טעינה אלחוטית. בכל הקשור לשמע, Razer Phone 2 מצטיין: הודות לאקולייזר Dolby Atmos ותמיכה בתקן THX, הרמקולים מפיקים עוצמת שמע נאה, ואיכות לא רעה בכלל, וכך גם השמע באזניות.

חנות ערכות הנושא של Razer (צילום: גד גניר)

(+)
  • מסך בעל קצב רענון גבוה - תנועה חלקה במיוחד על המסך
  • רמקולים משובחים
  • אפשרויות שליטה מתקדמות בהפעלת משחקים

(-)
  • זמן סוללה קצר יחסית
  • לא נוח לאחיזה
  • מצלמה נחותה


מחירו של Razer Phone 2 ברשת באג עומד על 2100 ש"ח, מחיר הוגן ביחס למה שמקבלים כאן. אם עד כה, יצרניות סלולר שניסו לייצר סמארטפון גיימינג סיימו עם מכשיר שלא באמת מדבר לגיימרים, הרי שבמקרה של Razer המקרה הפוך: יצרנית ציוד הגיימינג יצרה סמארטפון שאמנם מציע ערך מוסף מסוים בתור מכשיר גיימינג, אבל לא מצליח להלהיב כסמארטפון בשימוש יומיומי, בעיקר בגלל עיצוב בעייתי וסוללה שבקושי מצליחה להחזיק את כל מה שהמכשיר הזה מנסה להציע. ביחס לסמארטפונים רגילים הוא אכן מציע יתרונות ייחודיים עבור מי שמשחק הרבה בטלפון שלו. האם רמקולים טובים ותנועה חלקה מסוגלים לגרום לגיימרים אמיתיים לוותר על הנינטנדו סוויצ' שלהם? מסופקני. למען האמת, יותר מש-Razer Phone 2 הוא מכשיר גיימינג, הוא מכשיר למשתמשים שרוצים שידעו שהם גיימרים, והלוגו המהבהב בגבו יבטיח שאף אחד לא יפספס את זה.

2 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר