כזה ניסיתי: Samsung Galaxy S20 FE 5G

סמסונג היא בדרך כלל חברה עקבית. בשונה משיאומי, רילמי ואחרות, ענקית הסלולר הקוריאנית מקפידה על לו"ז השקות מכשירי דגל מסודר: בפברואר-מרץ היא משיקה מכשירים מסדרת S, ובאוגוסט-ספטמבר משיקה מכשירי נוט, כשברקע ישנן השקות קטנות יותר של מכשירי ביניים שונים. השנה, אולי בשל הקורונה, הצליחה לדחוס ללו"ז הזה בסוף ספטמבר מכשיר נוסף: Galaxy S20 FE 5G.

Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)



יש לא מעט דברים מעוררי תימהון בהשקה הזאת: ראשית, השם. הפעם האחרונה שסמסונג השתמשה בסיומת "FE" (קיצור של Fan Edition) היתה לאחר הפיאסקו הגדול ביותר בתולדות ההיסטוריה הסלולרית שלה: קצת אחרי הריקול שבוצע למכשירי ה-Note 7 המתלהטים, החליטה סמסונג לערוך בהם מקצה שיפורים ולהחזיר אותם לשוק תחת שם חדש, Galaxy Note FE. אני עוסק בכתיבה ואנקדוטות כאלו מפלפלות לי את הביקורת, אבל למה שסמסונג, חברה שמייצרת ומשווקת סמארטפונים, תיתן לי ולאחרים את התחמושת להזכיר לקוראים שוב את אותה אפיזודה טראומטית?


מעבר לכך הפעם באמת מדובר במכשיר שונה. אם עד כה, כשסמסונג היתה מציגה באותה השנה מהדורה חדשה של מכשיר מסדרה S, היה זה לכל היותר כדי להציג אפשרות צבע חדשה. ה-Galaxy S20 FE הוא סיפור אחר לחלוטין, והסיפור שסמסונג מנסה להציג כאן הוא שמדובר במכשיר שעוצב והותאם במיוחד לטעמם וצרכיהם של מעריצי המותג. מה הופך אותו ליותר מותאם למעריצים משלושת הגרסאות של S20 שהושקו בפברואר?




בישראל לפחות, ההבדל מתבטא בבחירה להביא לכאן הפעם את המכשיר בגרסת ערכת השבבים של קוואלקום, Snapdragon 865 התומכת על הנייר ברשתות דור 5 (לעומת גרסאות ה-Exynos הקודמות שתמכו רק ב-LTE). למה על הנייר? כי נכון לכתיבת שורות אלו, גם אם יש באיזורכם אתרי שידור פעילים של דור חמש, המכשירים של סמסונג בישראל עדיין לא יודעים להתחבר אליהם. הקישורית קיימת, אבל עדיין אינה מופעלת (מצורפת בסוף תגובה רשמית של סמסונג בעניין). סביר להניח שבשבועות הקרובים הנושא יוסדר ועדכון גרסה יאפשר למשתמשי מכשירי החברה להנות ממהירויות גלישה סלולריות גבוהות אם ישהו במקום שיש בו כיסוי של רשת שכזאת, אבל בינתיים אתם רוכשים מכשיר דור חמישי ולא נהנים ממה שיש לדור החמישי להציע. פרט לתמיכה בדור 5, מדובר בערכת השבבים האופיינית למכשירי דגל של שנת 2020, ערכת שבבים חזקה שנחשבת לעדיפה על זו שאיתה הגיעו מכשירי ה-S20 הקודמים של החברה מבחינת ביצועים וצריכת אנרגיה. הגרסה של Galaxy S20 FE שמשווקת בישראל כוללת זכרון RAM בנפח נאה של 8 גיגה, ואחסון מובנה בנפח 128 גיגה אותו ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון MicroSD. התוכנה שרצה על החומרה הזאת היא Android בגרסה 10 (צפויה להתעדכן בקרוב לגרסה 11), כשמעליה הממשק One UI של סמסונג בגרסה 2.5. למקרה שתהיתם, אין בממשק הזה של סמסונג הפתעות גדולות: הוא נותר עמוס בפיצ'רים (ביקסבי, מסך תדרוך אישי שלא ניתן לבטל ועוד) שאינם בהכרח נחוצים ושינויים על גבי אנדרואיד בצורתה המקורית, ממשק שלטעמי צריך להעריץ את סמסונג כדי להנות ממנו. למען ההגינות צריך לציין שישנם ממשקים גרועים יותר וחברות שמעמיסות Bloatware רב יותר על הסמארטפונים שלהן מסמסונג, אבל זה עדיין לא הופך את השימוש בו למהנה יותר. למרבה המזל, המכשיר הזה מצויד בחומרה חזקה מספיק כדי שהכל יעבוד זריז וחלק.


Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)



מתי מגיע החלק שבו סמסונג מפנקת את המעריצים? בעיצוב: המכשירים החדשים אמנם פחות יוקרתיים למראה, אבל הרבה הרבה יותר פרקטיים: הגב עשוי פלסטיק. שמעתם נכון, מכשיר דגל בשנת 2020 עם גב פלסטיק, כאילו מדובר בגלאקסי אס 5 משנת 2014. לזכותה של סמסונג יאמר שהפלסטיק הזה נראה מאוד מתכתי, אבל זה עדיין פלסטיק. מלבד הגוון הכחול כהה של היחידה שהגיעה אליי לבדיקה, המכשיר מגיע במגוון של צבעים: סגול, ירקרק, לבן, אדום וכתום. למרבה ההפתעה, השימוש בפלסטיק לא הופך את המכשיר לקל יותר: הוא שוקל יותר מ-Galaxy S20 ואף יותר מ- +Galaxy S20 הגדול יותר, ולכן היתרונות העיקריים בשימוש בפלסטיק מתבטא באפקטים העיצוביים שתיצור נפילה קשוחה מדי של המכשיר על הרצפה (או יותר נכון, במניעתם), ובעלות הכללית של המכשיר. השינוי בחומרים לא שינה את העמידות שלו בפני מים, וה-Galaxy S20 FE 5G מתהדר בתקן IP68 שמאפשר למשתמש חסר האחריות להכנס עם המכשיר לבריכה בעומק של עד מטר וחצי למשך שלושים דקות.


החזית של Galaxy S20 FE מביאה איתה בשורה אמיתית: מסך שטוח לחלוטין, בלי קימורים, בלי התחכמויות עיצוביות, שאפשר להדביק עליו כהלכה מגן מסך זכוכית. זה אולי פחות מרשים ויזואלית, אבל הרבה יותר פרקטי. פרט לכך, גם הרזולוציה המקסימלית נמוכה יותר ממכשירי ה-S20 הקודמים (1080 על 2400 פיקסלים ב-S20 FE לעומת 1440 על 3200 פיקסלים ב-S20 וב-+S20). במסך בגודל 6.5 אינטש לא תרגישו רוב הזמן ממילא את ההבדל, אבל הרזולוציה הנמוכה יותר תורמת, על הנייר, לצריכת סוללה מרוסנת יותר. המסך עצמו הוא מסך Super AMOLED, עם תמיכה בתקן +HDR10, וקצב רענון מסך מקסימלי של 120 הרץ, כאשר קצב הרענון משתנה אוטומטית בהתאם לצורך כדי לשמור על הסוללה. בתוך המסך שילבה סמסונג קורא טביעות אצבעות אופטי, בניגוד לקורא האולטראסוני ששולב בדגמים הקודמים, ולמרות שנחשב פחות מתקדם, הוא מציע פחות או יותר את אותם ביצועים: הוא מדויק, לא מהיר במיוחד, אבל בשילוב עם זיהוי פנים (שאינו מאובטח) המכשיר ייפתח לכם במהירות משביעת רצון.


Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)



מערך הצילום האחורי של Galaxy S20 FE כולל שלוש מצלמות: ראשית עם עדשה רחבה, רזולוציית 12 מגה פיקסל, צמצם f/1.8 וייצוב תמונה אופטי, מצלמת טלפוטו (זום כפול 3) ברזולוציית 8 מגה פיקסל עם צמצם f/2.4 וייצוב תמונה אופטי, ומצלמה בעלת עדשה אולטרה רחבה ברזולוציית 12 מגה פיקסל וצמצם f/2.2. המערך הזה הוא גרסה טיפה משונמכת של המערכים שיש ב-S20 וב-+S20, כשההבדל מתבטא ברזולוציה נמוכה יותר, חיישן קטן יותר וצמצם צר יותר. ולמרות הכל, זו מצלמה מעולה שהשנמוך במפרט שלה לא מתבטא בתוצאות פחות איכותיות. המצלמה עצמה זריזה והתמונות חדות ומפורטות מאוד. ההבדל היחיד כאן לעומת הדגמים הקודמים הוא באופי התמונות: אין פה את הטווח הדינאמי הרחב שיש בתמונות שצולמו במאצעות גרסאות עם מעבד ה-Exynos, והתמונות נוטות יותר לריאליזם מבחינת גוונים, אבל זה לא אומר שהן לא נראות טוב. זה פשוט אופי שונה, פחות זרחני וצעקני של תמונה. במצב לילה הביצועים מצוינים וזהים כמעט לחלוטין לדגמים הקודמים, וגם מצב הפורטרט (Live Focus כפי שסמסונג קוראת לו) מתפקד נהדר. במצב הזה אגב, כמו במכשירי דגל קודמים של סמסונג, ניתן לשלוט על אפקט הרקע: לא חייבים להסתפק בשליטה על הטשטוש, ניתן לבחור באפקטים של כיוון הטשטוש או ברקע בשחור לבן, והתוצאות מרהיבות. המצלמה הקדמית דווקא מציגה כן מציגה שדרוג, לפחות במפרט הטכני: רזולוציה של 32 מגה פיקסל לעומת 10 במכשירי ה-S20 הקודמים, וחיישן קצת גדול יותר. כברירת מחדל, המצלמה מייצרת תמונות של 10 מגה פיקסל ולא עושה שימוש ברזולוציה המירבית, אבל ישנו מצב צילום שמאפשר לכם לקבל תמונות ענק של 32 מגה פיקסל, אם כי אין בכך ממש צורך ואין הבדל איכות מורגש באמת. גם מצלמת הסלפי מעולה אם כי כמו כל מצלמה אחרת מסוגה, בתנאי תאורה פחות טובים האיכות נפגעת קצת, אבל עדיין ברמה נסבלת.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)




סמסונג ציידה את Galaxy S20 FE בסוללה בקיבול 4500mAh, שהספיקה לי בממוצע לקצת יותר מ-7 שעות מסך. זה אומר כמעט יומיים של שימוש ללא טעינה וזה יפה מאוד ביחס למכשיר דגל. המכשיר תומך בטעינה מהירה בהספק מקסימלי של 25W, בטעינה אלחוטית מהירה בהספק של 15W ובטעינה אלחוטית הפוכה לטעינה של מכשירים אחרים דרך הטלפון (מעולם לא הבנתי מי באמת עושה שימוש בתכונה הזאת ולמה, ואשמח אם אחד המגיבים ישנה את דעתי) בהספק של 4.5W. הרמקולים של Galaxy S20 FE 5G מייצרים עוצמת שמע נאה וצליל סטריאופוני, אבל העובדה שמדובר במכשיר למעריצים לא גרמה לסמסונג לשנות את מדיניותה בנוגע לשקע האזניות במכשירי הדגל שלה וגם כאן אין כזה. ערכת המכשיר דלה ביחס למה שהתרגלתי לראות בסמסונג: לא מצורף כיסוי וגם לא אזניות AKG כפי שהיה בעבר ואם הייתי מעריץ ייתכן שהבחירה הספציפית הזאת היתה גורמת לי לחשוב שסמסונג קצת לוקחת אותי כמובן מאליו.


Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy S20 FE 5G (צילום: גד גניר)



למעשה, למעט מצלמת סלפי משודרגת, רוב השינויים שסמסונג ביצעה ב-S20 FE 5G, המכשיר שעיצבה במיוחד עבור המעריצים שלה, הם שינמוכים. רובם אגב לא מורגשים או מפריעים בשימוש היומיומי, והם מאפשרים לסמסונג להציג מחיר אטרקטיבי יחסית: 2649 ביבוא רשמי, לעומת 2849 ש"ח לדגם הבסיס הקודם. הוא לא מושלם: יש כאן הבטחה לא ממומשת (נכון לכתיבת שורות אלו) לקליטת דור 5, והממשק הוא אותו ממשק מעיק, עמוס ומאוס של סמסונג. ייתכן שמה שמציק לי כאן יותר מכל זה המיתוג: ההתייחסות אל מכשיר שבבסיסו עומדות בעיקר פשרות (גם אם לא משמעותיות), כמכשיר המיועד למעריצי החברה משונה בעיני. אם כבר מייצרים מכשיר למעריצים, תנו להם איזשהו משהו ייחודי להנות ממנו, שדרוג משמעותי ביחס למכשירים אחרים של החברה, אפילו שקע אזניות סטנדרטי, משהו. הם מעריצים, הם יסכימו לשלם יותר.


(+)
  • מסך שטוח, ללא קימורים מיותרים
  • מפרט חזק וביצועים טובים
  • מצלמה מצויינת

(-)
  • ערכה דלה ביחס למה שהתרגלתי מסמסונג
  • הממשק של סמסונג
  • (נכון לכתיבת שורות אלו) המכשיר תומך בדור חמישי, אבל הקישורית עדיין לא מופעלת

אבל זה רק אני. מי ששם שמות של סמארטפונים בפרופורציה הנכונה, יכול להבחין כאן בעסקה מצויינת: השנמוכים לא רק הוזילו את מחירו, הם ליטשו את המכשיר והפכו אותו לפרקטי יותר, ועדיין לא פגעו בדברים החשובים ביותר במכשיר דגל: ביצועים טובים, מסך איכותי, סוללה חזקה ומצלמה מצויינת.


תגובתה הרשמית של סמסונג בעניין קליטת 5G: "המכשיר, מגיע עם קישוריות 5G מובנית. הקישוריות תופעל בעתיד, לכשיושלם תהליך הפיתוח והבדיקות בישראל. קישוריות 5G מותנית ותלויה, בין השאר, על זמינות רשת 5G של מפעילות הסלולר בישראל ובמדינות השונות וסיום תהליך הפיתוח והבדיקות של המוצר לעיל עמן."

4 תגובות

  1. לגבי הטעינה ההפוכה , למי שיש שעון חכם ויוצא לנופש או סתם לישון מחוץ לבית הוא לא צריך להיסחב עעם מטען אלחוטי אלא פשוט להטעין בלילה מהטלפון. מנסיון , שימושי מאוד

    השבמחק
  2. ביקשת אז אשתף.
    הטעינה האלחוטית ההפכוה אדירה. למה? גכי אם עכשיו אני נוסע ומבלה לילה מחוץ לבית (אני למשל את לשבעיים או סגר קורונה נוסע עם המשפחה להורים לסופש או כל תקופת הסגר) אני לא צריך להוסיף ועד מטענים לשעון או למכשיר נוסף. פשוט בלילה הופך את הטלפון ושם עליו את השעון או האוזניות האלחוטיות ובבוקר נהנה בהכל טעון. נכון זה לא הכרחי אבל זה בהחלט פיצ'ר מגניב ושימושי.

    בעיה קטנה שיש היא לפעמים בעיות במסך המגע. לא שמתי לב אליה לפני שהחלפתי למגן הזכוכית והן כמעט נעלמו כשהפעלתי רגישות מוגברת למגע אבל הן כן קיימות וקצת מעצבנות. סמסונג מדווחת שהיא מנסה לטפל בבעיה דרך עדכוני תוכנה אבל עד כה לא הצליחה. חוץ מזה באמת מכשיר טוב ומפתיע לחלוטין.

    השבמחק
  3. טלפון מושלם לבני הגיל שלי , חולה על סמסונג למרות שהיו לי אייפונים , אין על סמסונג בהכל. קיבלתי אותו במתנה בדיוק לפני שבוע , המצלמה הקדמית מטורפת גם בתנאי תאורה לא משהו . מומלץ לוולוגים וסתם לצומי סלפי . חזק מאוד ועם בטריה שמחזיקה ממש יפה

    השבמחק
  4. המצלמות האחוריות לא מהוות שינמוך, אלא למעשה שידרוג משמעותי, יחסית ל-s20: ב- s20 אין זום אופטי כלל (ליתר דיוק זום אופטי של *1.05...), אלא שטויות כמו מצלמה לאפקט בוקה. ב-s20 fe יש זום אופטי כפול 3, שמשמעותי מאד לצילומים רבים. בזמן האחרון היצרנים משקיעים במגה פיקסלים רבים ויעני זום תוכנתי, שנותן תוצאות פחות טובות מזום אופטי.
    במחיר לא רשמי, אפשר לקנות אותו ב-1850 שח.
    סמסונג הוא היצרן היחיד חוץ מגוגל שמתחייב ל-3 שנות עדכון גרסת אנדרואיד. זה יתרון משמעותי מאד, כמו שיעידו הבאגים במכשיר שעברו שנה וחצי מעדכון הגרסה האחרון שלו. מכשיר דגל מעולה במחיר ללא תחרות. מציאת השנה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר